2025-09-20, 10:58
Medlem
Håller med, men det är dock lika obegripligt att engagera sig för Israel som Palestina och vara sionist som svensk. Judar är lika lite våra vänner som araber är.
Citera
2025-09-20, 11:16
Medlem
Creaturs avatar
Folk intresserar sig för jättekonstiga grejer som Charlie Kirk, Julia Dufvenius eller Victor Orban, så varför inte Israel-Palestina.
Citera
2025-09-20, 11:33
Medlem
heliotrops avatar
Jag är så fruktansvärt urless på denna konflikt som utspelar sig 3500 km härifrån och som Sverige har liten eller till och med ingen skuld i. Ett krig mellan 2 sidor där motparterna absolut inte kan komma överens och ge vika en jävla tum. Israel som med sina uppsvällda militära muskler bombar skolor och sjukhus. Palestinier som gillar islamistiska dödssekten Hamas och hatar judar. Bägge sidor som är för folkmord på den andre.

Jag är urless och mår psykiskt dåligt av de aggressiva galningarna i Palestinademosarna som har tagit över Malmö.
Jag är urless på judarnas gnäll också tbh trots att de verkligen har fog för att vara rädda här i Malmö. Urless på att det de 2 senaste åren inte går att kritisera Israel utan att vara "antisemit". Spyr på de å sin sida totalt enögda våldsamna palestinmuslimerna och vänsterkäringarna som gapar på gator och torg o babblar om judiska bläckfiskar och tycker att Hitler ändå hade en poäng. Urless, urless, urless.
Jag öppnar kulturdelen i valfri dags-kvälltidning och finner jag en recension av senaste Michel Gondryfilmen eller en diskussion om Strindbergs kvinnosyn? Nej vad jag får är ISRAEL PALESTINA. "Fadilah Rami sätter upp pjäs på Malmö Stadstester "No faces". 'Handlar om det fruktansvärda folkmord som just nu pågår. På Sveriges scener kan detta inte mötas av tystnad!"' "Aaron Schlezerberg: Antisemitismen ökar - även bland djur. Aktuell med nya novellsamlingen Ett nödvändigt hemland. Aaron Flam: "Kanske den viktigaste boken i svensk historia någonsin"

Vi lever i Sverige och vi HAR VÅRA EGNA PROBLEM och det är många pågående katastrofer och lidanden i världen i övrigt. Nyheterna tas FULLKOMLIGT över av Isreal-Palestina. Låååångt ner på nyhetssidan kommer "Alicia, 19, våldtogs av personalen på SIS-hemmet", "Svältkatastrof i Sudan, döda barn lligger i drivor längs vägarna", "plast dumpas havet 800 arter redan utdöda", "Brixton: pakistanier våldtog unga flickor under 5 års tid", "Sven-Arne 81 lever på 1300 kr per månad-"jag äter ruttna bananer", "Samira 17 knuffades från balkongen - umgicks med svensk kille"

Etc etc

Det finns inte plats för NÅGOT annat.

Detta är allt jag har att säga i frågan.
Låt dom sköta sin hopplösa konflikt själva.

Enough is Enough!!!!!!
Senast redigerad av heliotrop 2025-09-20 kl. 12:09.
Citera
2025-09-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Varför engegerar du dig så mycket i Trump och dom andra cirkus-clownerna runt MAGA?
För att vi har mycket gemensamt.
Citera
2025-09-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Folk intresserar sig för jättekonstiga grejer som Charlie Kirk, Julia Dufvenius eller Victor Orban, så varför inte Israel-Palestina.
För att vi inte gar nått gemensamt och för att många palestinier och araber är kriminella, stökiga eller lurendrejare.
Citera
2025-09-20, 12:02
Medlem
Folk som är intresserade av politik inrikes och utrikes har svårt att undvika frågan. Trump och Åkesson skriker sig hesa för Israel och andra kommer naturligt välja andra sidan vi ser samma sak gällande invandring osv. Många gillar också att välja sida och få chansen att bråka med den andra sidan det är säkert en bonus för många som vill höras och synas.
Citera
2025-09-20, 12:08
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Är det bara jag som förbryllas över ickemuslimer eller svenskar som engagerar sig i konflikten i Palestina/Israel?

Varför lägger man ner tid, tankeverksamhet och engagemang på en händelse på andra sidan jordklotet som man inte har att göra med, och som man sannolikt också inte vet ett skit om, fast man tror att man vet precis allt - på distans?

Skulle folk i Gaza eller andra arabiska orter ägna er eller oss en endaste tanke om det blev krig här och exempelvis Ryssland tog över Sverige??
Eller de palestinier(araber) som finns här i Sverige, bryr de sig det minsta om svenskar i Sverige far illa? Är de ute och demonstrerar när exempelvis sjuka svenskar blir av med sin personliga assistans?

Nääää, de skiter fullständigt i er. Så varför engagerar du dig? Vad med dessa muslimska och islamistiska araber är så underbart att ni orkar engagera er? Vad har bidragit med av värde här som gör att ni blir helt besatta över vad som sker i deras shithole country?

Förlåt, men jag fattar inte grejen.
För att politikerna och media säger vad folk ska göra och inte göra, det kallas för hjärntvätt och har hållit på sedan 60-talet.
Jag tycker att det är otroligt att nästan 80% av svenska folket inte verkar fatta att politikerna och media ljuger folket rakt upp i ansiktet, dom spottar på svenska folket. Politikerna bryr sig inte skit om Sverige, dom vill bara roffa åt sig så mycket pengar som möjligt.

Undrar när fan folket ska vakna upp ur sin dimma och börja protestera och säga ifrån?
Citera
2025-09-20, 12:31
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Håller med, men det är dock lika obegripligt att engagera sig för Israel som Palestina och vara sionist som svensk. Judar är lika lite våra vänner som araber är.

Bra sagt!
Citera
2025-09-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Är det bara jag som förbryllas över ickemuslimer eller svenskar som engagerar sig i konflikten i Palestina/Israel?

Varför lägger man ner tid, tankeverksamhet och engagemang på en händelse på andra sidan jordklotet som man inte har att göra med, och som man sannolikt också inte vet ett skit om, fast man tror att man vet precis allt - på distans?

Skulle folk i Gaza eller andra arabiska orter ägna er eller oss en endaste tanke om det blev krig här och exempelvis Ryssland tog över Sverige??
Eller de palestinier(araber) som finns här i Sverige, bryr de sig det minsta om svenskar i Sverige far illa? Är de ute och demonstrerar när exempelvis sjuka svenskar blir av med sin personliga assistans?

Nääää, de skiter fullständigt i er. Så varför engagerar du dig? Vad med dessa muslimska och islamistiska araber är så underbart att ni orkar engagera er? Vad har bidragit med av värde här som gör att ni blir helt besatta över vad som sker i deras shithole country?

Förlåt, men jag fattar inte grejen.
De är globalister som bryr sig om globala konflikter. Något som hände i Gaza angår tydligen Sverige. De har inget att klaga på i Sverige även fast de kunde. Så de tar mellanösterns konflikter hit. Barnen i Palestina är mer värda än andra barn så de prioriteras högre.
Citera
2025-09-20, 12:59
Medlem
Jag upplever inte att folk som är engagerade i olika grejer, oavsett vilka grejer det är, har mindre meningsfulla liv.
Citera
2025-09-20, 13:07
Medlem
Meningsfull fritid. Du lägger din tid på att få highscore i något dataspel. Jag lägger min tid på att minimera lidandet i Gaza. Vi båda känner att vi lägger tiden på något meningsfullt.
Citera
2025-09-20, 13:14
Medlem
Ja jag fråga eftersom jag har vänsterbekanta som absolut inte har nån koppling till Mellanöstern. De är uppfödda i Haga gbg å har alla diffusa jobb. typ bibliotek eller liknande. Men ändå tar ställning i frågan. ni vet 45 åringar lite överviktiga med en färgglad skarf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in