2025-09-20, 08:57
Medlem
För att folkmord är asdumt även när det inte är jag som mördas. För att snabbsummera.
Citera
2025-09-20, 08:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Är det bara jag som förbryllas över ickemuslimer eller svenskar som engagerar sig i konflikten i Palestina/Israel?

Jag brukade förbryllas (det är trots allt inte ett nytt fenomen), men inte längre.

Människor som är vänsterorienterade brinner alltid för konflikter långt borta. Dels är det helt ofarligt, eftersom de ändå aldrig kommer åka dit. Dels kan de behålla sin illusion av den ena parten som rakt genom god, och den andra som rakt genom ond - eftersom de aldrig kommer i kontakt med människor som faktiskt upplevt kriget.

Minns en kompis farsa från när jag var yngre. Han "brann" alltid för någon orättvisa och engagerade sig i den. Det var något vägbygge, någon hemlös familj i grannkommunen, några flyktingar som skulle utvisas.
Men han brydde sig väldigt lite om sin egen familj. Så fort någon i hans omedelbara närhet hade ett problem, så blev han irriterad, kände sig "trängd" och behövde plötsligen "space". Pengarna till familjesemestern kunde plötsligen vara borta, för att han donerat dem till någon "fattig" som behövde pengarna bättre.

Grejen är förstås att i förhållande till sina vänner och sin familj, så var han en jämlike, vilket han inte stod ut med. I förhållande till "den andre", dvs främlingen, så fick han både en distans och ett överläge som han tyckte om.

Det är därför Greta brinner för Palestina, polarisarna och situationen i typ Myanmar. Om hon verkligen vore så god som hon av många förmodas vara, så borde hon skaffa pojkvän och bilda en liten familj, och där utöva sin godhet, och på så vis skicka ut tre kloka och rättvist skolade barn i världen. Men nej, hon fokuserar på någon annans problem, långt borta.
Citera
2025-09-20, 08:59
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Är det bara jag som förbryllas över ickemuslimer eller svenskar som engagerar sig i konflikten i Palestina/Israel?

Varför lägger man ner tid, tankeverksamhet och engagemang på en händelse på andra sidan jordklotet som man inte har att göra med, och som man sannolikt också inte vet ett skit om, fast man tror att man vet precis allt - på distans?

Skulle folk i Gaza eller andra arabiska orter ägna er eller oss en endaste tanke om det blev krig här och exempelvis Ryssland tog över Sverige??
Eller de palestinier(araber) som finns här i Sverige, bryr de sig det minsta om svenskar i Sverige far illa? Är de ute och demonstrerar när exempelvis sjuka svenskar blir av med sin personliga assistans?

Nääää, de skiter fullständigt i er. Så varför engagerar du dig? Vad med dessa muslimska och islamistiska araber är så underbart att ni orkar engagera er? Vad har bidragit med av värde här som gör att ni blir helt besatta över vad som sker i deras shithole country?

Förlåt, men jag fattar inte grejen.
Att veta bättre än alla andra inom internationell politik är en gammal, hedervärd tradition vi har här i Sverige. Att vi uppehåller våra traditioner är inget man behöver bli upprörd över.
Citera
2025-09-20, 09:01
Medlem
Det finns ju en koppling till hur Palme ändrade Sveriges utrikespolitik och tredjevärdismen.

De flesta svenskarna som går i dessa tåg har lärt sig att det är rätt och har sin syn på konflikten, sannolikt betraktad med ett perspektiv att väst och kapitalismen och Israel är onda och ens fiendes fiende är ens vän, i detta fall Palestina och kanske till och med Hamas.
Citera
2025-09-20, 09:08
Medlem
Är det oftast vänsterfolk som engagerar sig?
Citera
2025-09-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryHoover
Är själv inte så engagerad i det hela men jag tycker bara inte om Israel och ser detta krig som en chans att förklara för folk att Israel är en stat vi bör hållas oss långt ifrån och inte ha relationer med.

Tycker såklart synd om folket i Palestina och hoppas dem får det bättre

Egyptens mur mot Palestina är större än muren mot Israel.
Det talas sällan om det.
Citera
2025-09-20, 09:11
Medlem
Citat:
Svenskar som engagerar sig i Palestina - Varför? Skaffa ett liv?

Varför lägger man ner tid, tankeverksamhet och engagemang på en händelse på andra sidan jordklotet som man inte har att göra med, och som man sannolikt också inte vet ett skit om, fast man tror att man vet precis allt - på distans?

Förlåt, men jag fattar inte grejen.
Det är (s g s) folkmord och sådana borde engagera alla
och alla borde förstå att sådant inte är acceptabelt...

Fast inte så konstigt att du inte förstår det

((Iofs engagerar jag mig knappt något gällande Gaza, jag håller på med två Hjälp-till-självhjälpsprojekt för överlevnad i SOasien, som är ännu längre bort än Gaza.))
Citera
2025-09-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Det finns ju en koppling till hur Palme ändrade Sveriges utrikespolitik och tredjevärdismen.

De flesta svenskarna som går i dessa tåg har lärt sig att det är rätt och har sin syn på konflikten, sannolikt betraktad med ett perspektiv att väst och kapitalismen och Israel är onda och ens fiendes fiende är ens vän, i detta fall Palestina och kanske till och med Hamas.

Precis så var det.

Det var väl så att Olof Palme fattade att Sverige behöver fri tillgång till olja och valde därmed samma sida i konflikten som oljeländerna hade.

50år senare så har alla glömt det.
Citera
2025-09-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det oftast vänsterfolk som engagerar sig?

Ja, det är det. Det har att göra med att vänsterfolk har svårare att känsloreglera och att tänka rationellt. Kan man inte det blir det för obehagligt att tänka annorlunda än gruppen och de åsikter man köper blir en trygghet i att inte känna sig utestängd ur gruppen. Därför blir vänsterfolk också lättare påverkade av medianarrativet och att ha rätt åsikter blir viktigare än vad saker och ting faktiskt får för utfall. Det är därför de kan engagera sig i konflikter som inte kommer påverkas av deras engagemang. De har iallafall haft rätt åsikt och riskerar inte att bli utestängda ur gemenskapen. Hade media inte bevakat Israel-Palestina och berättat för folk vad de skulle tycka hade de inte engagerat sig. Hade media istället skrivit en massa om Sudan eller Myanmar t.ex. hade samma personer demonstrerat och engagerat sig i dessa konflikter. Ingen hade då brytt sig om Palestinafrågan.
Citera
2025-09-20, 09:57
Medlem
löls avatar
Lägga samma engagemang på Sveriges egna problem?

Dock är jag ganska säker på att dessa individer inte kan erkänna Sveriges egna problem. Det går mot deras ideologi 👍

Tyvärr är vänstern en flock dysfunktionella individer.
Likt lyxfällan där individer inte kan se om sig själva. Och tar den enkla känslomässiga utvägen

Även om vi hade haft 10 gånger fler mord och ännu värre kriminalitet. Hade vänstern demonstrerat mot Israel och Palestina frågan.
Och inte ens rört Sverige frågan mer än att det är synd om de kriminella.
Senast redigerad av löl 2025-09-20 kl. 10:11.
Citera
2025-09-20, 10:44
Medlem
Gugugagas avatar
Svenskar bryr sig absolut FÖR MYCKET om andra sidan världen, MEN FÖR LITE om sitt eget folk och att folk mår bra här hemma. DET skiter man i.

Så är det.

Hade det varit tvärtom här uppe, finnarna hade invaderat och började slakta svenska kvinnor och barn på gatorna med knivar i massor, hade ingen arab brytt sig alls, i varken fattiga arabländer eller rika arabländer. Totalt skit it allt.

Men det är gräsligt det som pågår gentemot palestinierna oavsett vad man tycker om araber är det ett folkmord rent objektivt.
Citera
2025-09-20, 10:46
Medlem
Fast det här beror väl också på att median pumpar ut nyheter om detta 24 h om dygnet? Det är ju t ex ingen som bryr sig om inbördeskriget i Sudan som dödar massor av människor eller alla kristna som mördas av muslimer i 3:e världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in