• 8
  • 9
2025-09-21, 13:42
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Du har Alltså inget konkret exempel där svenska ministrar offentligt uttalar sitt stöd för folkmord I Afrika?
Tack då vet vi det

Att svenskt bistånd inte alltid varit oproblematiskt är vi helt överens om, men att du inte ser skillnaden mellan det och exempelvis vice statsministerns stöd till en ockupationsmakt som i detta nu begår brott mot mänskligheten är talande

Men visst vi säger väl att det är jag som försöker skiffta fokus.

Och har heller inte påstått att det skett, varför ska jag hitta argument för dina påståenden? Antingen saknar du grundläggande läsförståelse eller är bedräglig överlag.

Samtidigt kan vi gräva oss djupare i ditt andra påstående. Är Israel en ockupationsmakt eller är Israels försvar mot Gazas terrorverksamhet rättfärdig? Är Ukrainas försvar mot Ryssland rättfärdigt?
Om X blir attackerad av Y, är det rätt av X att vida militära åtgärder?
Min grundläggande ståndpunkt för både Israel och Palestina är att Sverige borde inte ekonomiskt eller ideologiskt stöda någon av parterna, väljer Palestinierna i Gaza terrororganisationen Hamas, att både företräda dem och tillåta dem att begå terrorbrott/krigshandlingar så bör man klandra dem. Det finns ingen klanderfri sida i konflikten Israel/Palestina, Israel är en imperialistisk och rasistisk stat byggd på västs finansiering genom ”Förintelse”-industrin, både ekonomiskt och ideologiskt. Hamas är uppbyggd av västs anpassning till islam, Islam är en imperialistisk och människofientligt ideologi, och finansieringen genom bistånd, ”humanitära” som byggt upp deras militära funktioner som gett dem möjlighet till terrorism.

Den vänster som stödjer Palestinierna, tydligen gör andra det också, är samma PK-idioter som stödjer islamiseringen av Sverige och blundar för övergreppen mot de mänskliga rättigheterna som följer som en logisk slutsats. Det är samma PK-idioter som sett till att kritik mot judar som grupp och kritik mot Israel tystats med anklagelser om ”antisemitism” och ”Förintelsen”. Skulle ”vänstern” och individer liknande dig själv varit konsekventa, skulle svensk biståndspolitik kritiseras, eftersom den driver krigen i Afrika, den är både katalysator och möjliggörare. Man skulle ifrågasätta både Israels och Palestinas imperialism (from the river to the sea) och rasism, men det sker inte. För hela resonemanget ”vänstern” och tydligen andra också bygger sina argument på är känsloargument och tillfälliga trender. Att bygga upp hela sin argumenten kring ett påstående om vad en minister skulle sagt, och låta det vara avgörande i debatten är inte bara fattigt utan brister i sin egen orimlighet. För det är väl ingen som är så pass korkad att de tror att varken Israel eller Palestina strävar mot att bygga upp nationer med vänsterliberal ideal, med mångkultur, öppna gränser och globalisering som ideal? Att deras nationsbyggen skulle grunda sig i någon sorts Woke utopi?

Men, eftersom du saknar läsförståelse kan jag ändå bidra med lite food for thougt. Sverige har genom statsminister gett yttranden som stödjer en regim där det fortfarande är en etnisk utpekad grupp som drabbas mest av våld. I både Syd Afrika och Zimbabwe har svensk moraliskt stöd och ekonomiskt stöd möjliggjort morden på tusentals civila vita farmare.
Citera
2025-09-21, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Och har heller inte påstått att det skett, varför ska jag hitta argument för dina påståenden? Antingen saknar du grundläggande läsförståelse eller är bedräglig överlag.

Samtidigt kan vi gräva oss djupare i ditt andra påstående. Är Israel en ockupationsmakt eller är Israels försvar mot Gazas terrorverksamhet rättfärdig? Är Ukrainas försvar mot Ryssland rättfärdigt?
Om X blir attackerad av Y, är det rätt av X att vida militära åtgärder?
Min grundläggande ståndpunkt för både Israel och Palestina är att Sverige borde inte ekonomiskt eller ideologiskt stöda någon av parterna, väljer Palestinierna i Gaza terrororganisationen Hamas, att både företräda dem och tillåta dem att begå terrorbrott/krigshandlingar så bör man klandra dem. Det finns ingen klanderfri sida i konflikten Israel/Palestina, Israel är en imperialistisk och rasistisk stat byggd på västs finansiering genom ”Förintelse”-industrin, både ekonomiskt och ideologiskt. Hamas är uppbyggd av västs anpassning till islam, Islam är en imperialistisk och människofientligt ideologi, och finansieringen genom bistånd, ”humanitära” som byggt upp deras militära funktioner som gett dem möjlighet till terrorism.

Den vänster som stödjer Palestinierna, tydligen gör andra det också, är samma PK-idioter som stödjer islamiseringen av Sverige och blundar för övergreppen mot de mänskliga rättigheterna som följer som en logisk slutsats. Det är samma PK-idioter som sett till att kritik mot judar som grupp och kritik mot Israel tystats med anklagelser om ”antisemitism” och ”Förintelsen”. Skulle ”vänstern” och individer liknande dig själv varit konsekventa, skulle svensk biståndspolitik kritiseras, eftersom den driver krigen i Afrika, den är både katalysator och möjliggörare. Man skulle ifrågasätta både Israels och Palestinas imperialism (from the river to the sea) och rasism, men det sker inte. För hela resonemanget ”vänstern” och tydligen andra också bygger sina argument på är känsloargument och tillfälliga trender. Att bygga upp hela sin argumenten kring ett påstående om vad en minister skulle sagt, och låta det vara avgörande i debatten är inte bara fattigt utan brister i sin egen orimlighet. För det är väl ingen som är så pass korkad att de tror att varken Israel eller Palestina strävar mot att bygga upp nationer med vänsterliberal ideal, med mångkultur, öppna gränser och globalisering som ideal? Att deras nationsbyggen skulle grunda sig i någon sorts Woke utopi?

Men, eftersom du saknar läsförståelse kan jag ändå bidra med lite food for thougt. Sverige har genom statsminister gett yttranden som stödjer en regim där det fortfarande är en etnisk utpekad grupp som drabbas mest av våld. I både Syd Afrika och Zimbabwe har svensk moraliskt stöd och ekonomiskt stöd möjliggjort morden på tusentals civila vita farmare.

Du är väldigt duktig på att producera text,det ska du ha iaf.

Det fetade

Återigen påstår du något men utan att visa belägg för påståendet. Det var ju det jag efterfrågade från början....

Vi har alltså idag 2025 flera ministrar i regeringen och höga företrädare för regerings stödparti som offentligt uttalat sitt stöd för en brutal ockupationsmakt och kallar deras ockupation och brott mot mänskligheten för självförsvar.

Du menar att motsvarande har förekommit tidigare I andra konflikters sammanhang, jag ber det visa belägg för detta. Du gör inte det men fortsätter med lagom svävande påståenden även nu utan några belägg.

Jag tror inte vi kommer mycket längre.

Allt gott
Citera
2025-09-21, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du hade varit intresserad av Israel-Palestina-frågan (på ett plan som är något djupare än de ensidiga debatterna på Agenda och Rapport), så hade du lyssnat på något mer än SVT/TV4 tänker jag.

Jag har ju i min vilda och naiva fantasi tänkt att när ett ämne debatteras mkt, så blir folk intresserade och då läser de på för att kunna bilda en djupare förståelse.

Men så är uppenbart inte fallet.
Så när du börjar anklaga mig som anonym här på Flashback, som att jag vore ansvarig för din undervisning av samhällsdebatten, så blir det lite…svagt.

Du ska få ett tips när det gäller eget tänkande, om du lyssnar nu så kommer du bli en bättre människa. Det kvittar vad du personligen tycker om tex Aron Flam, poängen är att du ska lyssna på det han säger, och SAMTIDIGT ska du lyssna på hans motståndare i debatten, fattar du?

Två sidor alltså, sen ska du lyssna, ta in information, skriva ner det du vill kolla upp, speciellt sånt som du inte håller med om, kolla upp det via andra som inte har samma hållning för att se om det bara är påhittat eller sant. Läs en bok (helst två) i ämnet.

En hint, det är extremt sällan helt felaktigt (båda sidors argument) information utan det är oftast en tolkning av sanningen.
Så när du avfärdar en debatt mellan Aron Flam med random person (tex Amr El-Hossiny, Kristofer Lundberg, m.fl), så avfärdar du samtidigt din egen ståndpunkt, om du fattar?

Det finns även andra som debatterar ämnet, så du behöver inte alltid ha Aron Flam i ena ringhörnan, det var ett exempel.

Läs gärna texten ovanför 4-5ggr innan du svarar.

Jag är så pass intresserad att jag söker objektiva fakta. Jag är till skillnad mot många andra inte intresserad av att ständiga bekräfta min egna världsbild. Jag letar ständigt efter objektiv information som talar positivt till Israels fördel, men tyvärr är det väldigt svårt att hitta. Så pass svårt att jag i stort sett gett upp. Det positiva man trots allt stöter på håller nästan aldrig för granskning utan visar sig i 9 fall av 10 vara samma gamla Hasbara propaganda som alltid

Letar man efter objektivitet går människor som Aron Flam bort likväl som jag inte särskilt intresserad av vad företrädare för Hamas påstår. Vad som faktiskt sker I den objektiva verkligheten är det som intresserar mig, Med sådan information kan jag dra mina egna slutsatser. Men jag förstår att det bekvämt att låta andra diktera vad man ska tycka, det är dock inget För mig.

Att du inte förstår att ett påstående om något inte bevisas genom att svävande och otydligt hänvisa till "klipp" eller debatter är mycket märkligt. Det tror jag du själv förstår
Citera
2025-09-21, 14:28
Medlem
Citat:
Jag är så pass intresserad att jag söker objektiva fakta. Jag är till skillnad mot många andra inte intresserad av att ständiga bekräfta min egna världsbild. Jag letar ständigt efter objektiv information som talar positivt till Israels fördel, men tyvärr är det väldigt svårt att hitta. Så pass svårt att jag i stort sett gett upp. Det positiva man trots allt stöter på håller nästan aldrig för granskning utan visar sig i 9 fall av 10 vara samma gamla Hasbara propaganda som alltid

Letar man efter objektivitet går människor som Aron Flam bort likväl som jag inte särskilt intresserad av vad företrädare för Hamas påstår. Vad som faktiskt sker I den objektiva verkligheten är det som intresserar mig, Med sådan information kan jag dra mina egna slutsatser. Men jag förstår att det bekvämt att låta andra diktera vad man ska tycka, det är dock inget För mig.

Att du inte förstår att ett påstående om något inte bevisas genom att svävande och otydligt hänvisa till "klipp" eller debatter är mycket märkligt. Det tror jag du själv förstår

Du kommer inte hitta någon som är objektiv i Israel-Palestinafrågan, speciellt inte en jude såklart.
Citera
2025-09-21, 17:50
Medlem
Citat:
Har du belägg för detta påstående eller du bara så svagbegåvad att du okritiskt sprider israelisk propaganda vidare
Skrämmande dålig koll om man inte är medveten om vad Hamas gör för någonting

https://www.fdd.org/analysis/2023/11...human-shields/

https://henryjacksonsociety.org/wp-c...Report-WEB.pdf

Citera
2025-09-21, 19:36
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Skrämmande dålig koll om man inte är medveten om vad Hamas gör för någonting

https://henryjacksonsociety.org/wp-c...Report-WEB.pdf

Du länkar alltså på riktigt till izraeliska propagandakanaler som belägg för izraelisk propaganda

Jadu, vad ska man svara på det.

Tack och God natt
Citera
2025-09-21, 20:56
Medlem
Citat:
Du länkar alltså på riktigt till izraeliska propagandakanaler som belägg för izraelisk propaganda

Jadu, vad ska man svara på det.

Tack och God natt
https://www.reuters.com/world/middle...nt-2023-11-12/

https://www.amnesty.org/en/latest/ne...2014-conflict/

https://www.washingtonpost.com/news/...s-and-schools/

Detta är inget nytt från Hamas. Det har använt sig av mänskliga sköldar sedan länge. Skrämmande att du öppet försvarar islamsk terrorism.
Citera
2025-09-21, 23:58
Medlem
LarryHoovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Varför är det så himla synd om just palestinierna av alla människor på jorden? Det är för mig en jävla gåta.

Vet inte, tycker lika synd om alla oskyldiga människor som far illa ut
Citera
2025-09-22, 00:02
Medlem
LarryHoovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Ja, ibland känns det som man håller på att tappa det helt. Och det p.g.a såna som du.
Tidigare gav du uttryck för att inte ha nån större insikt men nu vet du vad du snackar om, yeah right.

Vad du och din typ av människor gör är just att tycka synd om folk. Har du nånsin hjälpt dom?
Ditt jävla "tycka synd om" har fyllt våra torg med skränande demonstranter, det är ditt bidrag!
Sverige bör inte bara bryta band med Israel, sverige bör bryta band med alla jävla skitstater som inte gagnar oss.

Denna din påstådda sympati, hjälper det oss? hjälper det dom? Hjälper det dig?

Eftersom jag är kristen donerar jag ganska ofta pengar till välgörenhet så jag skulle vilja tro att mitt tycka synd gör något
Och sen håller jag med att Sverige bör bryta band med alla skitstater men eftersom diskussionen cirkulerade kring Israel tog jag bara upp dem.
Citera
2025-09-23, 10:22
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
https://www.reuters.com/world/middle...nt-2023-11-12/

https://www.amnesty.org/en/latest/ne...2014-conflict/

https://www.washingtonpost.com/news/...s-and-schools/

Detta är inget nytt från Hamas. Det har använt sig av mänskliga sköldar sedan länge. Skrämmande att du öppet försvarar islamsk terrorism.

Från din första länk

Israel says Hamas has placed command centres under and near hospitals and it needs to get at them to free around 200 hostages the militants took in Israel in an attack just over a month ago. Hamas has denied using hospitals in this way.

Nu går du på tomgång

-Du sprider israelisk propaganda.

-När källor/belägg på dessa påståenden efterfrågas så länkar du till israeliska propagandakanaler.

-När detta påtalas och objektiviten ifrågasätts så svarar du med att länka till artiklar som har israeliska staten som källa....

Ja vad ska man säga.... Du kanske sov på lektionerna som handlade om kritiskt tänkande
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in