2025-09-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jo då, det finns gott om människor som baserar sina åsikter på fakta och inte på vad som är populärt att tycka. Huruvida du är en av dem återstår att se men hittills ser det rätt mörkt ut.

Det finns inga människor som inte påverkats av yttre faktorer så som du beskrev det.
Citera
2025-09-28, 10:01
Medlem
Citat:
Dessa förklaringar svarar på medielogiken, och denna tråd handlar inte om medielogiken utan om ni Palestinaentusiaster anser er vara fritänkande individer.

Nej, jag anser inte att du är en fritänkande individ eftersom du inte kunnat förklara varför Palestinakonflikten bör få mer engagemang än andra långt mycket dödligare krig.

Dessa förklaringar svarar på så mycket mer än medielogiken. Du har blivit påmind så många gånger nu om dessa, så det blir meningslöst att göra ett nytt försök.
Citera
2025-09-28, 10:02
Medlem
Citat:
Det tar mindre tid för dig att färska upp mitt minne genom att skriva. Så varsågod!

Det är slöseri med tid eftersom du inte tar till dig av nåt som skrivs. Därför tackar jag för mig.
Citera
2025-09-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dessa förklaringar svarar på så mycket mer än medielogiken. Du har blivit påmind så många gånger nu om dessa, så det blir meningslöst att göra ett nytt försök.
Ja för mig svarar det isåfall på att du engagerar dig eftersom det finns ett dramaturgiskt intresse, inte att det faktiskt är en konflikt som de facto har en större vikt att lösas än andra, dödligare krig och folkmord.

Nu har du dock svarat på min TS så jag är nöjd.
Citera
2025-09-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är slöseri med tid eftersom du inte tar till dig av nåt som skrivs. Därför tackar jag för mig.
Nej eftersom den faktan om medielogiken inte är vad jag efterlyste i min TS.
Citera
2025-09-28, 13:10
Medlem
Citat:
Det finns inga människor som inte påverkats av yttre faktorer så som du beskrev det.
Nej men det finns människor som söker fakta utanför det som är populärt och inne och inte följer det mediala narrativet.
Citera
2025-09-28, 15:52
Medlem
Citat:
Nej eftersom den faktan om medielogiken inte är vad jag efterlyste i min TS.

Din ts är värdelös. Du konstaterar att man är konformist om man stödjer Palestina och sen hävdar du att de som gör det ofta anser sig vara modiga (utan att komma med belägg för det) och att de inte är fritänkande individer (för att sedan definiera "fritänkande" utefter keiterier som ingen människa uppfyller).

Du vill bara agera baksätesschaufför åt folk som engagerar sig i nåt och gnälla över att de inte engagerar sig i andra frågor som du personligen tycker är viktigare.

Trams.
Citera
2025-09-28, 17:08
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Frågorna du ställer till mig är inte relevanta för tråden. Frånsett narrativet, och där är det tydligt konflikten mellan Israel och Palestina som får mest utrymme av alla världens konflikter.

Alla krig och konflikter har sin säregenhet, men skillnaden är att den mellan Israel och Palestina får mest utrymme. Varför är just den konflikten viktigare att lägga energi på i en mer objektiv mening?

I Mellanöstern är konflikten mellan Shia och Sunni den längst pågående konflikten och har inkluderat etniska rensningar, ockupationer, folkmord och stöd och vapen plus en direkt militär intervention från världens stormakter(Jemen). Varför är du inte mer engagerad i den konflikten?

Varför snackar du skit? Konflikten mellan sunn och shia är ny och är pågrund av att väst stöttade Saddam mot Irans revolution.

Största och längsta krigen på jorden är mellan protestanter och katoliker i Europa.
100 åriga kriget, 30 åriga kriget osv.
Citera
2025-09-28, 17:39
Medlem
Citat:
Din ts är värdelös. Du konstaterar att man är konformist om man stödjer Palestina och sen hävdar du att de som gör det ofta anser sig vara modiga (utan att komma med belägg för det) och att de inte är fritänkande individer (för att sedan definiera "fritänkande" utefter keiterier som ingen människa uppfyller).

Du vill bara agera baksätesschaufför åt folk som engagerar sig i nåt och gnälla över att de inte engagerar sig i andra frågor som du personligen tycker är viktigare.

Trams.
Jag ska inte ljuga, det finns inget jag tycker är roligare än att sätta dit er som följer det mediala narrativet. Men ännu bättre är att ni blir otroligt arga eftersom ni drabbas av kognitiv dissonans och känner skam och då sysslar med ad hominem där ni istället för att diskutera sakfrågan diskuterar mig som person. Du tar det dock till en ny nivå. Du häbdar att det är helt omöjligt att vara en fritänkande individ enligt min definition, vilken är att du tar reda på fakta som går bortom det mediala narrativet och vad som är populärt. Är detta helt omöjligt för dig förstår jag att du är en Palestinaentusiast.

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Varför snackar du skit? Konflikten mellan sunn och shia är ny och är pågrund av att väst stöttade Saddam mot Irans revolution.

Största och längsta krigen på jorden är mellan protestanter och katoliker i Europa.
Konflikten mellan Shia och Sunni har pågått sedan år 632, d.v.s. i nästan 1400 år...
Citera
2025-09-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker

Hundraårskriget utkämpades 30 år innan Martin Luther föddes...
Citera
2025-09-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ja för mig svarar det isåfall på att du engagerar dig eftersom det finns ett dramaturgiskt intresse, inte att det faktiskt är en konflikt som de facto har en större vikt att lösas än andra, dödligare krig och folkmord.

Nu har du dock svarat på min TS så jag är nöjd.

Du som hakat upp dig på att antal offer ska korrelera med engagemanget, ska få något att fundera över.

Varför nämns det hela tiden och överallt att Hamas skickat tiotusentals raketer mot Israel dom senaste 30 åren, men knappt någon har nämnt eller engagerar sig i dom Israeliska soldater som tagit livet av sig som en följd av invasionen av Gaza?
Citera
2025-09-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du som hakat upp dig på att antal offer ska korrelera med engagemanget, ska få något att fundera över.

Varför nämns det hela tiden och överallt att Hamas skickat tiotusentals raketer mot Israel dom senaste 30 åren, men knappt någon har nämnt eller engagerar sig i dom Israeliska soldater som tagit livet av sig som en följd av invasionen av Gaza?
Ja, alltså det är rätt uppenbart att antal offer borde spela största rollen eftersom det visar hur akut situationen är eller hur omfattande den har varit. Att du tycker det är konstigt säger mer om dig än mig.

Starta en ny tråd om det ämnet så ska jag se vad jag kan bidra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in