2006-09-06, 01:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Lika mycket som att våldtäktsmän blir trackaserade ute i samhället.

Nu talade vi inte om våldtäktsmän utan om människor som blir falskt anklagade för våldtäkt. Och det ena har inte med det andra att göra. Om en kvinna upplever sig bli stigmatiserad av "samhället" ger det henne fortfarande ingen rätt att förstöra en annan människas liv. Du jämför äpplen med päron.
Citera
2006-09-06, 01:55
Bannlyst
Tjejer ljuger nog om våldtäkt mer än man tror. Räcker med att man sårar en tjej så kan dom få för sig att anmäla bara för att man fört in snabeln. Har en bekant som råkade ut för detta
Citera
2006-09-06, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Nu talade vi inte om våldtäktsmän utan om människor som blir falskt anklagade för våldtäkt. Och det ena har inte med det andra att göra. Om en kvinna upplever sig bli stigmatiserad av "samhället" ger det henne fortfarande ingen rätt att förstöra en annan människas liv. Du jämför äpplen med päron.

Förtydligande: Jag pratar om att tjejer/kvinnor kan bli utsatta för påhopp som att ex. kallas hora efter att de varit med om en "riktig" våldtäkt.

Inte att hon anmäler någon för att någon kallat henne hora. Om någon kallar mig hora i dagsläget, så skulle jag nog mest troligt bli anmäld för dråp och inte anmäla en oskyldig kille för våldtäkt...för då får jag ju hög status på fängelset också...eller hur var det nu.
Citera
2006-09-06, 02:06
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Förtydligande: Jag pratar om att tjejer/kvinnor kan bli utsatta för påhopp som att ex. kallas hora efter att de varit med om en "riktig" våldtäkt.

Ok, jag kanske missförstod dig. Men jag kan fortfarande inte se kopplingen mellan detta och ämnet vi diskuterar här, nämligen falska våldtäktsanklagelser - och jag kan, faktiskt, fortfarande inte se några belägg för att en kvinna kallats hora i en rättssal.
Citera
2006-09-06, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ok, jag kanske missförstod dig. Men jag kan fortfarande inte se kopplingen mellan detta och ämnet vi diskuterar här, nämligen falska våldtäktsanklagelser - och jag kan, faktiskt, fortfarande inte se några belägg för att en kvinna kallats hora i en rättssal.

Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade du vetat att jag inte pratar om rättsal utan om attityd i samhället, vilket kan resultera i att kvinnor som blivit utsatta för en riktig våldtäkt blir kallade för ex. hora...ute i samhället och inte i rättssalen.

Anledningen till att jag skrev denna korta kommentar som vi nu diskuterat i flera inlägg, vilket är onödigt, är som en kommentar och en motsatsbeskrivning till hur män som anklagas för våldtäkt kan bli behandlade ute i samhället....dvs både offer och sk oskyldiga förövare kan stämplas ute i samhället.
Citera
2006-09-06, 02:28
Medlem
Tuesdays avatar
Åjo, det förekommer även i rättssalar. Tyvärr.
Citera
2006-09-06, 06:09
Medlem
Citat:
...har hört de inom rättsväsendet som säger tvärtom...att de tror att 90% av anmälningarna är riktiga och 10% falska.
Nej, du hittar bara på. Statistiken är entydig och poliser, åklagare och domare är eniga.

Beviskraven för att fälla någon för våldtäkt är i princip noll så en åklagare kan alltid välja att låta det gå vidare till åtal - men väljer att inte göra det i 90 procent av fallen.

Men det som är mest trist är ändå att det p g a de låga beviskraven sitter många oskyldigt dömda i fängelse.
Citera
2006-09-06, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
För det första så sa han inte 90%, jag kommer inte ihåg vad han sa men du som tog upp det får faktiskt ta och styrka dina 90% med en källa.
90 procent är ju en ganska känd siffra eftersom media gick i taket förra året (?) när det blev känt att bara 10 procent av anmälningarna gick vidare till åtal (och det i deras tolkning betydde att 90 procent av "våldtäktsmännen" gick fria). Troligen var det BRÅ som hade levererat de siffrorna.
Citera
2006-09-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Nej, du hittar bara på. Statistiken är entydig och poliser, åklagare och domare är eniga.

Du får gärna skicka en länk till den offentliga och entydiga statistiken, eftersom statligt material är offentliga handlingar eller så kan du hämta den och lägga ut den på nätet, eftersom det bara rör sig om statistik så borde det inte vara ett problem...och sen kan du skicka en länk.

Ps, Polis, åklagare och domare jobbar inom staten.
Citera
2006-09-06, 13:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du får gärna skicka en länk till den offentliga och entydiga statistiken, eftersom statligt material är offentliga handlingar eller så kan du hämta den och lägga ut den på nätet, eftersom det bara rör sig om statistik så borde det inte vara ett problem...och sen kan du skicka en länk.

Ps, Polis, åklagare och domare jobbar inom staten.
Lägg av nu, det är du som ifrågasätter siffrorna som presenterats i tråden, då får du rota upp något som motsäger det.
Citera
2006-09-06, 13:43
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Lägg av nu, det är du som ifrågasätter siffrorna som presenterats i tråden, då får du rota upp något som motsäger det.

Lägg av själv! När någon presenterar siffror helt tagna ur luften på en problematik som så vitt jag vet inte finns siffror på då anser jag mig ha rätt att kräva en källa.

Jag har misslyckats med att hitta information som verifierar eller dementerar siffrorna därför anser jag att den som kallar dem sanna får backa upp dem med källa.
Citera
2006-09-06, 14:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Lägg av själv! När någon presenterar siffror helt tagna ur luften på en problematik som så vitt jag vet inte finns siffror på då anser jag mig ha rätt att kräva en källa.

Jag har misslyckats med att hitta information som verifierar eller dementerar siffrorna därför anser jag att den som kallar dem sanna får backa upp dem med källa.
Jag har i denna tråden presenterat en hel del källor som talar för att en stor andel av våldtäktsanklagelserna är falska, vissa har inte hållt med om dessa utan att presentera egna källor. Jag tycker inte att det är riktigt schysst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in