2006-09-06, 01:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Naturligtvis är det inte acceptabelt att advokaterna refererar till någon som hora eller luder, kan du länka till fall där det har skett?

Faktum är att det fortfarande händer även om det tack och lov nästan har utrotats. Det var ett fall för något år sedan där försvarsadvokaten frågade om det verkligen var lämpligt att vara slampigt klädd för en ung flicka sent på kväller eller liknade uttalande. Det var i alla fall mycket olämpligt och skrevs om i tidningen.
Citera
2006-09-06, 01:15
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Gäller även i andra typer av brott att någon döms enbart där ord står mot ord. Håller dock med dig om att oskyldigt dömda ska undvikas å det grövsta i ett rättsamhälle.

Det ska ö.h.t inte få förekomma. "Hellre frikänna hundra skyldiga än döma en oskyldig" är en lämplig princip.

Problemet med de rabiataste feministernas resonemang i frågan (nu riktar jag mig inte personligen till dig) är att de så gärna vill se fler fällande domar att de kan acceptera att oskyldiga döms. Då är man ute på mycket farligt vatten. Att fel person döms för ett brott är en ofantligt större tragedi än att ingen döms för det. Nyckeln till att få fler fällande domar bör rimligtvis vara ett mer effektivt polisarbete snarare än juridiska ingrepp för att "underlätta" fällande domar. Kan man inte bevisa att en människa gjort sig skyldig till ett brott ska vederbörande inte dömas, punkt slut. När statistiken blir viktigare än kampen för att fånga rätt förövare har man tagit ett stort steg i helt fel riktning.
Citera
2006-09-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ingen vet med säkerhet hur vanligt det är, vi vet bara att väldigt många våldtäktsanklagelser inte går att styrka (vilket inte är samma sak som att anklagelsen i sig är falsk). Rädslan handlar inte så mycket om att bli fälld (vilket får anses vara hyfsat osannolikt om man verkligen är oskyldig) som att bli anklagad i sig. Våldtäkt är trots allt ett brott där man i allmänhetens ögon anses skyldig tills motsatsen bevisas och även när den bevisas är man säkert lite skyldig i alla fall...

Inte trevligt, men förmodligen betydligt trevligare än att den sociala stigmatiseringen som medföljer en våldtäktsanklagelse. Sedan undrar jag hur vanligt det är att kvinnor blir kallade hora, luder etc inom rättsväsendet.

menar inte inom rättsväsendet...utan ute i samhället, speciellt om de bor i en liten kommun eller förort.
Citera
2006-09-06, 01:21
Medlem
RedXs avatar
Citat:
menar inte inom rättsväsendet...utan ute i samhället, speciellt om de bor i en liten kommun eller förort.

Vad har det i sådana fall att göra med falska våldtäktsanklagelser?
Citera
2006-09-06, 01:26
Medlem
Citat:
Nyckeln till att få fler fällande domar bör rimligtvis vara ett mer effektivt polisarbete snarare än juridiska ingrepp för att "underlätta" fällande domar.

Och ett effektivare arbete med rättstekniker/kriminalare som kan samla in fysisk bevis, som ex. grundlig undersökning av offret, blodprov för att räkna ut alkoholhalt, droghalt. En direkt teknisk undersökning på den påstådda brottsplatsen.

Ganska säkra tekniska bevis skulle vara om offret hade 2,9 promille alkohol i kroppen fem timmar efter samlaget(medvetslös), blodiga och sönderrivna kläder, sprucket anus, tagna kort/filmer från övergreppet som hittats i huset(inte helt ovanligt) etc.

Om nån nyfiken granne sen frågar varför det var rätttekniker i huset kan man säga att man är anmäld för dråp istället för våldtäkt, så blir det inte så stor skada rent socialt...eller hur var det nu man skulle tänka...eller snatteri kanske är bättre.
Citera
2006-09-06, 01:26
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Faktum är att det fortfarande händer även om det tack och lov nästan har utrotats. Det var ett fall för något år sedan där försvarsadvokaten frågade om det verkligen var lämpligt att vara slampigt klädd för en ung flicka sent på kväller eller liknade uttalande. Det var i alla fall mycket olämpligt och skrevs om i tidningen.

Ja, det var olämpligt men man måste samtidigt förstå varför advokaten ställde en sådan fråga.

Skulle det handlat om ett misshandelsfall där en kille haft en svastika på sin t-shirt och åkt på stryk så skulle advokaten givetvis ställa frågan om det var lämpligt för den som blivit misshandlad att ha på sig en dylik t-shirt.

Jag tvivlar på att folk skulle uppröras av den frågan, även om den nu är lika "fel" att ställa
Citera
2006-09-06, 01:30
Medlem
Citat:
Vad har det i sådana fall att göra med falska våldtäktsanklagelser?

Lika mycket som att våldtäktsmän blir trackaserade ute i samhället.
Citera
2006-09-06, 01:30
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Ja, det var olämpligt men man måste samtidigt förstå varför advokaten ställde en sådan fråga.

Skulle det handlat om ett misshandelsfall där en kille haft en svastika på sin t-shirt och åkt på stryk så skulle advokaten givetvis ställa frågan om det var lämpligt för den som blivit misshandlad att ha på sig en dylik t-shirt.

Jag tvivlar på att folk skulle uppröras av den frågan, även om den nu är lika "fel" att ställa

Du jämför nu en symbål som anses vara hets mot folkgrupp och väldigt provocerande för väldigt många människor med att en kvinna går ut i t.ex. kost kjol och urringning.

Tycker du att det är en rimlig jämförelse?
Citera
2006-09-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer

Fast jag tycker inte någon har rätt att bli misshandlad för att han ex. har en olämplig t-shirt på sig, lika lite som jag tycker någon får skylla sig själv för att den går utmanande klädd.

Angående utmanande/lättkladd, så borde det i sådana fall vara fritt fram att våldta någon på badhus eller varför inte nudiststränder. Där går folk mycket lättklättt...
Citera
2006-09-06, 01:50
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du jämför nu en symbål som anses vara hets mot folkgrupp och väldigt provocerande för väldigt många människor med att en kvinna går ut i t.ex. kost kjol och urringning.

Tycker du att det är en rimlig jämförelse?

Jag håller ju med dig att det är fel. Men folk kan tycka lite vad som helst och vad de anser vara provocerande och retar upp sig på är mestadels godtyckligt och kan vara olika saker från dag till dag. Vissa retar upp sig över att folk har på sig svastikor och tycker det är rätt att de för spö, det finns säkerligen män(niskor) som anser att en lättklädd kvinna förtjänar att bli våldtagen. Bägge är lika fel.
Citera
2006-09-06, 01:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Och ett effektivare arbete med rättstekniker/kriminalare som kan samla in fysisk bevis, som ex. grundlig undersökning av offret, blodprov för att räkna ut alkoholhalt, droghalt. En direkt teknisk undersökning på den påstådda brottsplatsen.

Ganska säkra tekniska bevis skulle vara om offret hade 2,9 promille alkohol i kroppen fem timmar efter samlaget(medvetslös), blodiga och sönderrivna kläder, sprucket anus, tagna kort/filmer från övergreppet som hittats i huset(inte helt ovanligt) etc.

Jag håller för en gångs skull med dig till fullo.
Citera
2006-09-06, 01:55
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Fast jag tycker inte någon har rätt att bli misshandlad för att han ex. har en olämplig t-shirt på sig, lika lite som jag tycker någon får skylla sig själv för att den går utmanande klädd.

Angående utmanande/lättkladd, så borde det i sådana fall vara fritt fram att våldta någon på badhus eller varför inte nudiststränder. Där går folk mycket lättklättt...

Det tycker inte jag heller, folk ska givetvis varken få spö för att de har på sig en "olämplig" t-shirt eller för att de klär sig "utmanande". Vi håller ju med varandra på den punkten.

I övrigt väljer jag att ignorera det där om badhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in