2011-04-05, 17:14
  #1069
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Försvarare vet inte mer än vad man berättar för dom och man får inte mycket tid på sig. De ser materialet och ser en gröt av osammanhängande händelser sms och annat. Ett exempel är en berättelse om husnycklar som mitt x hade. Jag förklarade för försvararen om berättelsen och pekade ut en del sms som gick rakt emot hennes berättelse.

När jag berättade och pekade ut smsen förstod försvararen bilden och gjorde tydliga anteckningar. När han sedan läste upp anteckningarna under huvudförhandlingen tappade han tråden och argumenten blev lika vassa som vatten i sanden. Som han själv sa: jag är en guide som ska guida dig genom systemet.

Om det ska bli något vettigt av det måste försvarare lägga ett par 100 % mer i timmar på de enskilda fallen

Anlita privat försvarare går ju, men det kostar ju efter vad det smakar.
Citera
2011-04-05, 17:21
  #1070
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Anlita privat försvarare går ju, men det kostar ju efter vad det smakar.

Ja och om du misslyckas får du stå för hela rättegångskostnaden. När man känner hur det blåser i de där korridårerna passar man sig en och två gånger för att befatta sig med dem
Citera
2011-04-05, 17:33
  #1071
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Ja och om du misslyckas får du stå för hela rättegångskostnaden. När man känner hur det blåser i de där korridårerna passar man sig en och två gånger för att befatta sig med dem

Jo precis, det är problemet. Trist att åtalade i såna här fall automatiskt har lägre trovärdighet, i praktiken. Man är ett avskum även om möjligheten finns att man inte gjort det.
Citera
2011-04-05, 17:36
  #1072
Medlem
Frågan är vilken effekt skärpningen 2009 kommer att få..

Citat:
Enligt Johan Munck, Högsta domstolens ordförande och ordförande i de båda målen, får de båda domarna ett begränsat prejudikatvärde.

- Om målsägandens berättelse är trovärdig och den stöds av andra omständigheter, bör det räcka för en fällande dom, säger han.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valdtaktsdomar-rivs-upp-av-hd_3157315.svd

Nedanstående citat är av hovrättsrådet Lennart Morard vid Hovrätten för västra Sverige.
Citat:
I detta sammanhang kan det dock finnas anledning att påpeka att principen om den fria bevisprövningen inte har förändrats - och inte heller hade kunnat förändras - genom de två ovanämnda, uppmärksammade domarna av den 3 juli 2009. Det finns ingen anledning anta att Högsta domstolen haft för avsikt att göra något sådant, men dess domskäl har i den allmänna diskussionen om dessa domar inte alltid blivit rätt förstådda eller korrekt återgivna.

https://docs.google.com/fileview?id=0B28He_RZOYcXMzJhZDU3OGItZDA4Ni00OGQwL ThmM2YtMzUxYWRjMGU5ZTZk&hl=sv
Sida 6 i domen
Citera
2011-04-05, 17:44
  #1073
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Ja och om du misslyckas får du stå för hela rättegångskostnaden. När man känner hur det blåser i de där korridårerna passar man sig en och två gånger för att befatta sig med dem
Varifrån har du fått att man måste stå för hela rättegångskostnaden?
Tvärtom är det faktiskt ganska vanligt att den åtalade står för skadeståndet och avgiften till bm och att staten faktiskt står för resten av kostnaden.

Du valde med andra ord att inte överklaga. Trots att du dömdes till åtta månaders fängelse (om jag minns rätt).
Vanligaste anledningen att inte överklaga en fängelsedom är att försvaret avråder/anser att personen skall "överväga saken ordentlig" eller personen själv inser att det kan bli längre straff i Hovrätten - inte på grund av att rätten är korrupt, åklagaren korrupt och hela systemet konspirerar emot den åtalade - utan på att målet faktiskt höll den kvaliteten.
Citera
2011-04-05, 18:17
  #1074
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Exakt, och det är detta som lögnarna gör mot de riktiga offren med. De blir mindre betrodda. Så de som anmäler falskt gör alla en stor otjänst. Jag undrar varför straffen inte är hårdare på falsk tillvitelse - jag tycker att det straffet ska ställas i direkt relation till brottet man falskeligen anmäler en annan för. Öga för öga så att säga.

Jag undrar vad de som dömer den misstänkte skyldig när det står ord mot ord tänker. Det må inte vara många, men det förekommer. Jag undrar direkt hur det skulle se ut i ett homo-fall, när både förövare och offer är kvinnor.

Kanske ska tillägga att detta var mitt ex och jag fick höra det efter att vi hade gjort slut av våra vänner. Och hon anmälde mig inte. Obviously så ville hon ju bara försöka få mig att ha ett dåligt rykte. Dålig stil. Men jag pratar inte med henne mer.
Citera
2011-04-05, 18:18
  #1075
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att man måste stå för hela rättegångskostnaden?
Tvärtom är det faktiskt ganska vanligt att den åtalade står för skadeståndet och avgiften till bm och att staten faktiskt står för resten av kostnaden.

Du valde med andra ord att inte överklaga. Trots att du dömdes till åtta månaders fängelse (om jag minns rätt).
Vanligaste anledningen att inte överklaga en fängelsedom är att försvaret avråder/anser att personen skall "överväga saken ordentlig" eller personen själv inser att det kan bli längre straff i Hovrätten - inte på grund av att rätten är korrupt, åklagaren korrupt och hela systemet konspirerar emot den åtalade - utan på att målet faktiskt höll den kvaliteten.

kvalitet fick du in där. Nej jag fick inte 8 mån men min försvarare sa att medel är 18 månader så jag ska vara glad att jag fick så lite. Hennes syster anmälde mig också samtidigt men då jag lyckats säkra rättsmedicinska stora blåmärken på min kropp och gjorde en motanmälan så lades allt det ner så då förstår man även där att det krävs massivt överläge för att komma någonstans.

Om rättsmedicinskt dokumenterade blåmärken på min kropp bara leder till att hennes anmälan försvinner fast att det borde lätt till att hon häktades så ser man igen hur det fungerar. 7st fotograferade stora blåmärken plus klösmärken på min kropp ingenting på hennes. Allt nedlaggt. Därtill när xet fick höra att polisen ställde frågor kring hennes syster blev hon igen förbannad och skickade diffusa sms om ytterligare anmälning trotts att domen precis fallit.
Citera
2011-04-05, 18:31
  #1076
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att man måste stå för hela rättegångskostnaden?
Det får man om man förlorar. Åtmindstonde sin egen + motpartens.
Citera
2011-04-05, 18:35
  #1077
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
kvalitet fick du in där. Nej jag fick inte 8 mån men min försvarare sa att medel är 18 månader så jag ska vara glad att jag fick så lite. Hennes syster anmälde mig också samtidigt men då jag lyckats säkra rättsmedicinska stora blåmärken på min kropp och gjorde en motanmälan så lades allt det ner så då förstår man även där att det krävs massivt överläge för att komma någonstans.
Jag ber om ursäkten för den fadäsen (8 månader), jag har helt enkelt blandat ihop dig med någon annan.



Citat:
Om rättsmedicinskt dokumenterade blåmärken på min kropp bara leder till att hennes anmälan försvinner fast att det borde lätt till att hon häktades så ser man igen hur det fungerar. 7st fotograferade stora blåmärken plus klösmärken på min kropp ingenting på hennes. Allt nedlaggt. Därtill när xet fick höra att polisen ställde frågor kring hennes syster blev hon igen förbannad och skickade diffusa sms om ytterligare anmälning trotts att domen precis fallit.
Om man nu skall utgå från den retorik som används gällande mål där kvinnor är offer så är väl det ett rätt beslut? Eller fanns det ögonvittnen som talade för din version - och inga för hennes?
Det är ju faktiskt vad ganska många här kräver när det gäller utsatta kvinnor.
(Frågan är inget ställningstagande - utan snarare argumenterande )

Är det som du säger så återkommer jag till frågan varför du inte överklagade och varför du inte begärde överprövning av ärendet som lades ner.

Försvarare hade du kunnat byta mellan instanserna om du var missnöjd.
Citera
2011-04-05, 18:41
  #1078
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Det får man om man förlorar. Åtmindstonde sin egen + motpartens.
Nej, så är det inte alls det - men i stället för att argumentera så läs i den här domen hur man beslutar om kostnaden.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d996e88c1801_B%203373-08.pdf

Du finner det på andra bladet under ersättning.
Citera
2011-04-05, 18:57
  #1079
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, så är det inte alls det - men i stället för att argumentera så läs i den här domen hur man beslutar om kostnaden.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d996e88c1801_B%203373-08.pdf

Du finner det på andra bladet under ersättning.


Jag menar självklart de fall där inte staten betalar. Så som vid privat försvarare. Som var det han åsyftade, vad jag förstod.

Kap. 18, rättegångsbalken
1 § Part, som tappar målet, skall ersätta motparten hans rättegångskostnad, om ej annat är stadgat.

Vinner han så är det motparten som betalar, om inget annat bestämts.
Citera
2011-04-05, 19:01
  #1080
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag ber om ursäkten för den fadäsen (8 månader), jag har helt enkelt blandat ihop dig med någon annan.




Om man nu skall utgå från den retorik som används gällande mål där kvinnor är offer så är väl det ett rätt beslut? Eller fanns det ögonvittnen som talade för din version - och inga för hennes?
Det är ju faktiskt vad ganska många här kräver när det gäller utsatta kvinnor.
(Frågan är inget ställningstagande - utan snarare argumenterande )

Är det som du säger så återkommer jag till frågan varför du inte överklagade och varför du inte begärde överprövning av ärendet som lades ner.

Försvarare hade du kunnat byta mellan instanserna om du var missnöjd.

Jag befann mig då i en lägenhet med 5 personer varav alla hade spenderat hela natten med att prata skit om mig och druckit vin. Bara 2 hade träffat mig tidigare de övriga hade fått sin uppfattning om mig under natten tillsammans med en massa vin så jag tvivlar starkt på att någon hade talat för min sak. Detta fick jag höra senare. Så i princip hade jag gått rakt in i ett getingbo. Förutom en person som själv fick stryk av de övrig. Antagligen för att ha framfört kritik mot dem. Den personen hade enligt polisen duckat utredningen. Hur det går till vet jag inte än i dag.

Jag har alltid varit väldigt naiv men jag hoppas det har gått över nu.

Dessutom gjorde jag en serie anmälningar mot xet angående misshandel med vittnen, förstörd laptop, stulna pengar, förstört kontokort ect. Allt nedlaggt. Polisen sa citat: Hon (xet) är inte typen som anmäler, vi fick släpa henne in i huvudförhandlingen -slutcitat. Det var ingen som släpade mig med samma antusiasm i anmälningarna kan jag lova. Någonstans märker man när någon har stark medvind och en annan stark motvind. Dessutom påminde jag polisen om gången hon ringde dit två poliser och hans reaktion blev: ah ja just det (glömde tydligen det i ickeanmälartypenprofilen).

Någon dag kommer jag ställa vissa frågor till polisen och åklagaren och det ska bli intressant vad de säger men jag förväntar mig inte så mycket och den dagen ligger fortfarande långt fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in