Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Där har jag ett vagt minne av andra siffror, men om det är 90% så visar det bara att åklagarna gör ett gott arbete när dom sorterar innan åtal. Dom ska ju bara åtala om dom anser att det finns bevis som talar för ett fällande
Det visar egentligen inte på någonting, eftersom frågan är huruvida bevisning för fällande dom i våldtäktsmål är tillräcklig eller ej. Det enda siffran visar, är det faktum att 90 % av de åtalade fälls.
Citat:
Kriminalvårdsanställda i sej är nog ingen bra källa eftersom dom möter folk EFTER fällandet och inte före i allmänhet. Dom flesta tenderar att ändra inställning efter att domen fällts, då ska man avtjäna sitt straff inte försöka undgå eller få så lindrigt straff som möjligt.
Personen - som jag inte tänker outa med för mycket information - jobbar inte som kriminalvårdare, utan med andra saker som rör de intagna, och har läst alla de domar som avkunnats mot de intagna. Det är alltså inte deras berättelse h*n grundar sina uppskattningar på.
Citat:
Det är i den här punkten som siffrorna faller. Att vidgå sakomständigheter är inte att erkänna. Vi sexualbrott erkänner dom flesta att dom haft samlag med vederbörande, det dom inte erkänner är att det skett mot den andras vilja. Man erkänner alltså inte brottet även om man erkänner akten. Det är det vanligaste vid våldtäkt, vissa typer av våldtäkt kan man givetvis räkna bort från det.
Nu är det såhär, att ett erkännande av ett samlag
inte räknas som ett erkännande av sakomständigheterna. Ett erkännande av sakomständigheterna är mer i stil med:
"Visst sa hon nej och klöste mig, men jag visste ju att hon egentligen ville för hon knullar ju med allt och alla". Stor skillnad.
Citat:
Även dom som vidgår sakförhållandena måste överbevisas om att det rörde sej om våldtäkt, och det sker ofta genom skador och kringbevisning. Rena vittnesuppgifter från själva våldtäkten är ganska sällsynt vågar jag påstå.
Vad är överbevisning? Jag jobbar själv inte med brottsmål i mitt yrke, men jag har en hel del bekanta som gör det. Vi brukar ibland skoja med varandra om att det är lättare för en åklagare att bevisa att en våldtäkt ägt rum, än det är för mig att visa att ett avtal ingåtts vid en tvist.
Citat:
Dom döms mot sitt nekande, men man kan inte säga att rätten anser att det sker utan bevis. Ansåg rätten att det inte förelåg någon bevisning hade man inte fällt, och åklagaren hade i sin tur inte heller åtalat.
Visst, det råder fri bevisprövning i Sverige. Både målsägandeberättelse och ryktesspridning räknas som stark bevisning. Men det jag menar med bevisning i det här fallet är, skador, vittnesiaktagelser (folk kan ha hört skrik), erkännande av gärningsmannen, att gärningsmannens historia kan invalideras genom objektiv bevisning.
Citat:
Det finns nog en och annan som döms oskyldigt både för stöld, våldtäkt, misshandel och absolut för narkotikahantering. Men några 20% pratar vi knappast om, inte ens 1% skulle jag tro.
Av de brott du räknar upp ovan, är det våldtäkt och narkotikabrott som har låga beviskrav, att dömas till ansvar för tillgreppsbrott kräver i regel en ganska stark bevisning. Till listan kan även läggas skattebrott.
Din siffra, 1 %, är helt tagen ur luften. Den gäller falskanmälningar av
samtliga brottstyper, även om siffran i sig kan diskuteras. Amerikanska undersökningar visar att siffrorna - rörande sexualbrott - snarare ligger runt 27-50 %.
Källor:
- Hellblom-Sjögren, Hemligheter och minnen, s. 341f.
- McDowell, False allegations.
Citat:
Att parternas utsaga mäts mot varandra i våldtäktsmål är faktiskt inte ett dugg konstigare än att parternas utsaga mäts mot varandra i andra typer av mål, och det sker hela tiden. Enda anledningen till att detta tycks uppröra så mycket är att det tar ifrån män rätten att bestiga kvinnor som inte har gett sitt samtycke.
En utsaga som säger en sak, mot en annan som säger en annan borde väl rimligtvis resultera i ett nolläge? Såvida den ena utsagan inte är fullständigt uppåt väggarna vill säga.
Citat:
Nej, och medicinen för att män ska känna sej "säkra" får inte vara att kvinnor blir rättslösa, utan att män faktiskt börjar försäkra sej om att samtycke föreligger vid samlag.
Absolut! Och man bör givetvis spela in hela akten för att säkra bevisning, då ett skriftligt kontrakt kanske är aningen konstlat när det är dags för älskog. Lyckligtvis är det fortfarande lagligt att videofilma andra människor utan deras vetskap, men hur många killar tänker egentligen på det när det skall kopuleras?