2010-06-30, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Har du källor på det annars är det ganska irrelevant.
Japp det har jag, mig själv och mina egna erfarenheter från varenda förhållande jag haft. Har du aldrig haft en brud eller?

Citat:
Det var alltså aldrig frågan om något samlag och någon polisanmälan?
Det var aldrig någonsin frågan om samlag som du kanske förstod men det blev en polisanmälan.

Citat:
Ja, det finns nog ganska väl belagt att dom flesta som misstänks, åtalas och senare fälls för våldtäkt brukar anta en nekande inställning till brottet. Dom som tittar farbror polisen i ögonen och erkänner allt utan knussel är i minoritet skulle jag nog vilja påstå.

Fast med hänsyn till hur hyvens alla killar är så borde dom ju anmäla sej själva kan man tycka.

Kan mycket väl stämma, det sista är en åsikt som du själv får stå för.
Citera
2010-06-30, 22:30
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Japp det har jag, mig själv och mina egna erfarenheter från varenda förhållande jag haft. Har du aldrig haft en brud eller?
.
Nej, aldrig.
Citera
2010-06-30, 23:05
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
...på samma sätt som män har lagar som tillvaratar deras rättigheter.
Citat:
Har jag källor på det annars är det ganska irrelevant.

Ja inte bara irrelevant. Det blir en lögn.
Senast redigerad av narlysimpelton 2010-06-30 kl. 23:07.
Citera
2010-06-30, 23:41
Bannlyst
Citat:
Nej, aldrig.

Det förklarar ju saken ...
Citera
2010-07-01, 07:43
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Det förklarar ju saken ...
Jaså, gör det?

Vad förklarar det?

Hur många män har du varit tillsammans med?
Citera
2010-07-01, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
Jag har hört feminister säga att en kvinna aldrig ljuger och att man alltid skall tro henne.

Har dessa feminster möjligen några namn? Det förefaller mig väldigt underligt nämligen att någon skulle påstå om någon enda människa att den inte är förmögen att ljuga och därför har jag lite svårt att ta din trådstart på allvar.

Varför inte bara deklarera att du anser att feminister är vedervärdiga, att de ljuger ständigt och jämt och försvarar allt dumt som kvinnor kan tänkas göra? Varför dessa omvägar?
Citera
2010-07-01, 09:52
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Jag läste det i någon artikel tidigare, men hittar inte igen den nu.
Kan det vara denna?
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Eriksson och Esabelle Reshdouni
Enligt de senaste siffrorna leder fyra av fem polisanmälda våldtäkter inte till åtal och av de återstående fallen är det enbart någon procent som leder till fällande dom – detta trots att anmälningarna om våldtäkt fortsätter att öka stadigt.
Det fetstilta är ren lögn. Över 90 % av de fall där åtal väcks leder till fällande dom.
Citat:
Ja, det finns nog ganska väl belagt att dom flesta som misstänks, åtalas och senare fälls för våldtäkt brukar anta en nekande inställning till brottet. Dom som tittar farbror polisen i ögonen och erkänner allt utan knussel är i minoritet skulle jag nog vilja påstå.
Det där stämmer inte. Oftast erkänns sakomständigheterna, men med tillägget att tjejen fick skylla sig själv eftersom hon var en hora o.dyl.

Enligt en nära bekant - som jobbar inom kriminalvården - så ser fördelningen med fällande domar ut ungefär såhär.
  • 50 % erkänner brott, eller i vart fall sakomständigheterna.
  • Av de som är kvar, är ungefär 60 % överbevisade i form av skador eller vittnesiaktagelser.
  • De resterande, dvs cirka 20 % av de åtalade, döms mot sitt nekande, utan bevis.

Det här är ingen officiell statistik som förs, så om du väljer att förkasta siffrorna är det helt upp till dig. Men visst verkar de allra flesta åtalade - runt 80 % - helt säkert skyldiga till det brott de döms för.

Jag säger inte att det inte finns problem där skyldiga går fria, absolut inte. Men medicinen för detta får inte vara att lätta beviskraven såpass mycket, att skillnaden mellan oss och en dömd våldtäktsman, är frånvaron av en falsk anmälan.
Citera
2010-07-01, 10:26
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Kan det vara denna?
Artikeln ser bekant ut, och jag erkänner att jag nog blandat ihop den med statistiken avseende misstänkta och lagförda från BRÅ och därför uttalade mej tokig med artikelsiffrorna i bakhuvudet.

Citat:
Det fetstilta är ren lögn. Över 90 % av de fall där åtal väcks leder till fällande dom.
Där har jag ett vagt minne av andra siffror, men om det är 90% så visar det bara att åklagarna gör ett gott arbete när dom sorterar innan åtal. Dom ska ju bara åtala om dom anser att det finns bevis som talar för ett fällande

Citat:
Det där stämmer inte. Oftast erkänns sakomständigheterna, men med tillägget att tjejen fick skylla sig själv eftersom hon var en hora o.dyl.

Enligt en nära bekant - som jobbar inom kriminalvården - så ser fördelningen med fällande domar ut ungefär såhär.
Kriminalvårdsanställda i sej är nog ingen bra källa eftersom dom möter folk EFTER fällandet och inte före i allmänhet. Dom flesta tenderar att ändra inställning efter att domen fällts, då ska man avtjäna sitt straff inte försöka undgå eller få så lindrigt straff som möjligt.

Citat:
  • 50 % erkänner brott, eller i vart fall sakomständigheterna.
  • Det är i den här punkten som siffrorna faller. Att vidgå sakomständigheter är inte att erkänna. Vi sexualbrott erkänner dom flesta att dom haft samlag med vederbörande, det dom inte erkänner är att det skett mot den andras vilja. Man erkänner alltså inte brottet även om man erkänner akten. Det är det vanligaste vid våldtäkt, vissa typer av våldtäkt kan man givetvis räkna bort från det.
    Citat:
  • Av de som är kvar, är ungefär 60 % överbevisade i form av skador eller vittnesiaktagelser.
Även dom som vidgår sakförhållandena måste överbevisas om att det rörde sej om våldtäkt, och det sker ofta genom skador och kringbevisning. Rena vittnesuppgifter från själva våldtäkten är ganska sällsynt vågar jag påstå.

Citat:
  • De resterande, dvs cirka 20 % av de åtalade, döms mot sitt nekande, utan bevis.
  • Dom döms mot sitt nekande, men man kan inte säga att rätten anser att det sker utan bevis. Ansåg rätten att det inte förelåg någon bevisning hade man inte fällt, och åklagaren hade i sin tur inte heller åtalat.

Citat:
    Det här är ingen officiell statistik som förs, så om du väljer att förkasta siffrorna är det helt upp till dig. Men visst verkar de allra flesta åtalade - runt 80 % - helt säkert skyldiga till det brott de döms för.
    Det finns nog en och annan som döms oskyldigt både för stöld, våldtäkt, misshandel och absolut för narkotikahantering. Men några 20% pratar vi knappast om, inte ens 1% skulle jag tro.

Att parternas utsaga mäts mot varandra i våldtäktsmål är faktiskt inte ett dugg konstigare än att parternas utsaga mäts mot varandra i andra typer av mål, och det sker hela tiden. Enda anledningen till att detta tycks uppröra så mycket är att det tar ifrån män rätten att bestiga kvinnor som inte har gett sitt samtycke.

Citat:
    Jag säger inte att det inte finns problem där skyldiga går fria, absolut inte. Men medicinen för detta får inte vara att lätta beviskraven såpass mycket, att skillnaden mellan oss och en dömd våldtäktsman, är frånvaron av en falsk anmälan.
    Nej, och medicinen för att män ska känna sej "säkra" får inte vara att kvinnor blir rättslösa, utan att män faktiskt börjar försäkra sej om att samtycke föreligger vid samlag.
    Citera
    2010-07-01, 11:14
    Medlem
    Justitiemords avatar
    Citat:
    Där har jag ett vagt minne av andra siffror, men om det är 90% så visar det bara att åklagarna gör ett gott arbete när dom sorterar innan åtal. Dom ska ju bara åtala om dom anser att det finns bevis som talar för ett fällande
    Det visar egentligen inte på någonting, eftersom frågan är huruvida bevisning för fällande dom i våldtäktsmål är tillräcklig eller ej. Det enda siffran visar, är det faktum att 90 % av de åtalade fälls.
    Citat:
    Kriminalvårdsanställda i sej är nog ingen bra källa eftersom dom möter folk EFTER fällandet och inte före i allmänhet. Dom flesta tenderar att ändra inställning efter att domen fällts, då ska man avtjäna sitt straff inte försöka undgå eller få så lindrigt straff som möjligt.
    Personen - som jag inte tänker outa med för mycket information - jobbar inte som kriminalvårdare, utan med andra saker som rör de intagna, och har läst alla de domar som avkunnats mot de intagna. Det är alltså inte deras berättelse h*n grundar sina uppskattningar på.
    Citat:
    Det är i den här punkten som siffrorna faller. Att vidgå sakomständigheter är inte att erkänna. Vi sexualbrott erkänner dom flesta att dom haft samlag med vederbörande, det dom inte erkänner är att det skett mot den andras vilja. Man erkänner alltså inte brottet även om man erkänner akten. Det är det vanligaste vid våldtäkt, vissa typer av våldtäkt kan man givetvis räkna bort från det.
    Nu är det såhär, att ett erkännande av ett samlag inte räknas som ett erkännande av sakomständigheterna. Ett erkännande av sakomständigheterna är mer i stil med: "Visst sa hon nej och klöste mig, men jag visste ju att hon egentligen ville för hon knullar ju med allt och alla". Stor skillnad.
    Citat:
    Även dom som vidgår sakförhållandena måste överbevisas om att det rörde sej om våldtäkt, och det sker ofta genom skador och kringbevisning. Rena vittnesuppgifter från själva våldtäkten är ganska sällsynt vågar jag påstå.
    Vad är överbevisning? Jag jobbar själv inte med brottsmål i mitt yrke, men jag har en hel del bekanta som gör det. Vi brukar ibland skoja med varandra om att det är lättare för en åklagare att bevisa att en våldtäkt ägt rum, än det är för mig att visa att ett avtal ingåtts vid en tvist.
    Citat:
    Dom döms mot sitt nekande, men man kan inte säga att rätten anser att det sker utan bevis. Ansåg rätten att det inte förelåg någon bevisning hade man inte fällt, och åklagaren hade i sin tur inte heller åtalat.

Visst, det råder fri bevisprövning i Sverige. Både målsägandeberättelse och ryktesspridning räknas som stark bevisning. Men det jag menar med bevisning i det här fallet är, skador, vittnesiaktagelser (folk kan ha hört skrik), erkännande av gärningsmannen, att gärningsmannens historia kan invalideras genom objektiv bevisning.
    Citat:
    Det finns nog en och annan som döms oskyldigt både för stöld, våldtäkt, misshandel och absolut för narkotikahantering. Men några 20% pratar vi knappast om, inte ens 1% skulle jag tro.
    Av de brott du räknar upp ovan, är det våldtäkt och narkotikabrott som har låga beviskrav, att dömas till ansvar för tillgreppsbrott kräver i regel en ganska stark bevisning. Till listan kan även läggas skattebrott.

Din siffra, 1 %, är helt tagen ur luften. Den gäller falskanmälningar av samtliga brottstyper, även om siffran i sig kan diskuteras. Amerikanska undersökningar visar att siffrorna - rörande sexualbrott - snarare ligger runt 27-50 %.

Källor:
    • Hellblom-Sjögren, Hemligheter och minnen, s. 341f.
    • McDowell, False allegations.
    Citat:
    Att parternas utsaga mäts mot varandra i våldtäktsmål är faktiskt inte ett dugg konstigare än att parternas utsaga mäts mot varandra i andra typer av mål, och det sker hela tiden. Enda anledningen till att detta tycks uppröra så mycket är att det tar ifrån män rätten att bestiga kvinnor som inte har gett sitt samtycke.
    En utsaga som säger en sak, mot en annan som säger en annan borde väl rimligtvis resultera i ett nolläge? Såvida den ena utsagan inte är fullständigt uppåt väggarna vill säga.
    Citat:
    Nej, och medicinen för att män ska känna sej "säkra" får inte vara att kvinnor blir rättslösa, utan att män faktiskt börjar försäkra sej om att samtycke föreligger vid samlag.
    Absolut! Och man bör givetvis spela in hela akten för att säkra bevisning, då ett skriftligt kontrakt kanske är aningen konstlat när det är dags för älskog. Lyckligtvis är det fortfarande lagligt att videofilma andra människor utan deras vetskap, men hur många killar tänker egentligen på det när det skall kopuleras?
    Senast redigerad av Justitiemord 2010-07-01 kl. 11:17.
    Citera
    2010-07-01, 16:11
    Medlem
    Adolf bittlers avatar
    Citat:

Vad hjälper det om fanstyget sedan ljuger ihop en historia i efterhand?

Edit: "En manlig bekant kommer på besök, han börjar tafsa på henne och hon paralyseras av chocken och skräcken. Det slutar med en våldtäkt där hon inte gör motstånd för att hon är paralyserad."

Är det verkligen så? Om någon tafsar på mig så blir jag paralyserad och skräckslagen? Tror MP dessutom att detta är ett vanligt förekommande fenomen?
    Senast redigerad av Adolf bittler 2010-07-01 kl. 16:19.
    Citera
    2010-07-01, 16:20
    Medlem
    20brudar-vas avatar
    Citat:

Det enda du gör är ju att anta....tyvärr finns det inte så många undersökningar på det här....varför kan man ju fråga sig....

"Det är svårt att få fram en exakt bild över de faktiska våldtäkterna, och det finns ett stort mörkertal i anmälningsstatistiken. Många av anmälningarna är antagligen inte ens våldtäkter, säger Thomas Sjödin, polisinspektör vid Citypolisen i Stockholm.

– Det kan handla om en tredjedel av anmälningarna. Om det inte är ett brott så finns det inte mycket att rubricera det som. Många kanske anmäler det som våldtäkt för att skydda sig själva.

Personerna i fråga kan enligt Thomas Sjödin haft sex frivilligt men anmält det som våldtäkt i efterhand. Han varnar att statistiken inte alltid går att luta sig mot" - http://www.second-opinion.se/so/view/1034
    Citera
    2010-07-01, 16:26
    Medlem
    Logga-uts avatar
    Citat:
    Ursprungligen postat av 20brudar-va
    Det enda du gör är ju att anta....tyvärr finns det inte så många undersökningar på det här....varför kan man ju fråga sig....

"Det är svårt att få fram en exakt bild över de faktiska våldtäkterna, och det finns ett stort mörkertal i anmälningsstatistiken. Många av anmälningarna är antagligen inte ens våldtäkter, säger Thomas Sjödin, polisinspektör vid Citypolisen i Stockholm.

– Det kan handla om en tredjedel av anmälningarna. Om det inte är ett brott så finns det inte mycket att rubricera det som. Många kanske anmäler det som våldtäkt för att skydda sig själva.

Personerna i fråga kan enligt Thomas Sjödin haft sex frivilligt men anmält det som våldtäkt i efterhand. Han varnar att statistiken inte alltid går att luta sig mot" - http://www.second-opinion.se/so/view/1034
    Det finns undersökningar på området bland annat en av Diesen som visade på 1,5 % konstaterat falska, 7% falska eller felaktiga, där felaktiga alltså inte behöver betyda falsk anmälan osv.

Men dom svenska undersökningarna duger ju inte här på forumet för dom visar ju hur det ser ut i just Sverige, och här är inte falska anmälningar så vanligt som dom som vill gnälla vill göra gällande.

Då är det inte heller någon större vits att hänvisa till dom.
    Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in