Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Trots allt detta så dömdes mannen. Advokater jag pratat med har varit mycket uppgivna då de upplever att det är den anklagade som måste bevisa att han inte begått något brott, istället för tvärtom i dessa fall. Jag är
fullständigt övertygad om att detta inte är en engångsföreteelse, och det låter inte som det på de jurister som brukar hålla i liknande mål. Döms personer på så här lösa grunder, både i ting- och hovrätt så ser jag det som självklart att det sitter väldigt många män som är oskyldigt dömda i fängelse idag. Lite svinn får man räkna med, eller hur resonerar ni?
Om historian är sann borde det stått något i kvälls-, dags- eller lokaltidningarna. Du får gärna skicka länk om fallet...
Grunden är att ingen oskyldig skall dömas i något mål, vare sig det rör sig om våldtäkt, hot, misshandel, kvinnorfridskränkning, dråp, mord etc.
Ett stort problem är ändå, hur man än vrider och vänder på det, att det går omkring ett stort antal våldtäktsmän som inte har blivit dömda, samt att det går omkring ett stort antal kvinnor som blivit våldtagna och som aldrig kommer få någon upprättelse.
Sedan undrar jag varför vissa män blir så irrationellt rädda för just heterosexuella våldtäktsanklagelser? Det är väl precis lika otäckt, om inte otäckare, att bli falskt anklagad/dömd för misshandel, dråp eller mord. Ja, det finns faktiskt fall där folk felaktigt blivit dömda till livstid för mord. Även fast de varit helt oskyldiga.