2010-01-17, 17:54
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Exakt var har jag hävdat att man kan påverka en resning själv.

Att det krävs nya bevis eller rättegångsfel har jag sagt hela tiden -- det är inget du har tillfört diskussionen på något vis.

Jag har hävdat att man kan ställas inför rätta två gånger för samma brott, trots en friande dom om ny bevisning framkommer i målet -- till skillnad från i USA, där detta inte låter sig göras.

Vet du inte ens vad du diskuterar?

Hänvisningen till RB visar att jag har rätt -- likaså visar hänvisningen till det aktuella fallet att jag har rätt och du har fel, när du hävdar att möjligheten inte finns.

Det handlar om just en laga kraft vunnen dom, friande, som nu skall prövas rättsligt igen.
Vilket visar att det finns en verklig, existerande möjlighet att även till men för den tilltalande ta upp och pröva ett mål igen --- det är det som sker i det i fallet.

Veklig, existerande = reell

Varför tror du att ingen går på din linje? Alla som vet något om vad rättskraft eller res judicata betyder vet att man inte kan räkna med resning som en möjlighet. Jag vet inte hur jag ska förklara det så att du förstår... Det finns, men det är ungefär större risk att rättegångssalen spontanantänder och alla dör än att man kan bli ställd inför rätta två gånger för samma brott. Du är nog den envisaste idioten jag har träffat på. Nu lägger vi ner det här
Citera
2010-01-17, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Varför tror du att ingen går på din linje? Alla som vet något om vad rättskraft eller res judicata betyder vet att man inte kan räkna med resning som en möjlighet. Jag vet inte hur jag ska förklara det så att du förstår... Det finns, men det är ungefär större risk att rättegångssalen spontanantänder och alla dör än att man kan bli ställd inför rätta två gånger för samma brott. Du är nog den envisaste idioten jag har träffat på. Nu lägger vi ner det här
Jag känner till tre fall där åklagare begärt resning till någons nackdel. Det mest kända christer pettersson resning blev inte beviljad. Ett fall för sa 15 år sedan rörde sig om jag inte minns fel om en man som var misstänkt för mord eller mordförsök blev frikänd för att ett viktigt vittne inte gick att få tag på. Senare dök vittnet upp och resning beviljades. Det senaste fallet rör sig om mannen som är misstänkt för att ha styckat och mördat ett äldre par. Resning beviljades sedan liken hittats det hade de inte gjort när rättegången var. Mig veterligen har inte resningsrättegången genomförst än utan mannen är häktad. Det är således svårare att få resning till någons nackdel än till någons fördel, men rensing är svårt att få överhuvud taget beviljas ett fåtal varje år. Reglerna är dock på gång att ändras så det ska bli lättare att begära resning till någons fördel bla ska rättshjälp kunna utgå
Citera
2010-01-17, 21:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det är nog bäst att du lägger ner detta ja -- för mig veterligen har jag aldrig hört talas om att en rättegångssal spontanantänt och alla dött -- men bevisligen, om du besvärar dig med att klicka på den tidigare länken, så har det beviljats resning även i mål där det är till nackdel för den tilltalade.

Du kan inte bortse från det faktumet, och från vad RB säger hur gärna du än vill.

Det är skillnad på att vilja ha rätt, och att ha rätt. Borde inte en jurist veta det?
Citera
2010-01-18, 21:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Det är nog bäst att du lägger ner detta ja -- för mig veterligen har jag aldrig hört talas om att en rättegångssal spontanantänt och alla dött -- men bevisligen, om du besvärar dig med att klicka på den tidigare länken, så har det beviljats resning även i mål där det är till nackdel för den tilltalade.

Du kan inte bortse från det faktumet, och från vad RB säger hur gärna du än vill.

Jag har redan granskat den tidigare länken, vilket du hade sett om du besvärat dig med att läsa vad jag skrivit och det visade sig att du inte riktigt visste själv vad du länkade till.

Visst har det hänt, jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Jag har bara sagt att det är så svårt, händer så sällan och det är ett sådant undantagsfall så att man inte behöver räkna med det. Din okunskap och dumhet börjar nu bli lite smått farsartad.

Citat:
Det är skillnad på att vilja ha rätt, och att ha rätt. Borde inte en jurist veta det?

Haha, du har bevisat flera gånger i den här tråden hur dålig koll du har (folk som vill ha ett gott skratt kan bara bläddra några sidor bakåt), och den här kommentaren är ett till så jävla klockrent exempel på det. För det första så har du kastat den här stenen i ditt glashus ett antal gånger och försökt läxa upp mig i ett ämne som du själv inte har någon koll på. För det andra skulle jag kunna säga- Nej, en jurist borde inte veta att det är skillnad på att vilja ha rätt och att ha rätt. Bland det första man får lära sig som jurist är att det i princip inte finns något rätt eller fel. Endast de goda argumenten avgör vad som blir rätt. Det är kul att se dig förnedra dig själv
Citera
2010-01-19, 01:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har redan granskat den tidigare länken, vilket du hade sett om du besvärat dig med att läsa vad jag skrivit och det visade sig att du inte riktigt visste själv vad du länkade till.

Visst har det hänt, jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Jag har bara sagt att det är så svårt, händer så sällan och det är ett sådant undantagsfall så att man inte behöver räkna med det. Din okunskap och dumhet börjar nu bli lite smått farsartad.

Det är klart man inte behöver räkna med det -- det styrker ju inte det du hävdar, utan tvärtom. (Och jo, du har hävdat att det är lika sannolikt som att rättssalen spontantänder och alla dör -- vilket bevisligen är felaktigt?)

Jag har förstått vilken retorik du för och på vilken nivå du är.
Senast redigerad av micro113 2010-01-19 kl. 01:09.
Citera
2010-01-20, 01:02
Medlem
Citat:
Det är klart man inte behöver räkna med det -- det styrker ju inte det du hävdar, utan tvärtom. (Och jo, du har hävdat att det är lika sannolikt som att rättssalen spontantänder och alla dör -- vilket bevisligen är felaktigt?)

Jag har förstått vilken retorik du för och på vilken nivå du är.
Nu talar jag inte för Feadog, men det måste du väl fatta själv att h*n inte menade det ordagrant? Blir du sur om en person säger "- jag kommer om ett ögonblick!" och vederbörande dröjer 10 sekunder, också?

Resning är ett extraordinärt rättsmedel och inget man kan räkna med. Punkt.
Citera
2010-01-20, 01:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Nu talar jag inte för Feadog, men det måste du väl fatta själv att h*n inte menade det ordagrant? Blir du sur om en person säger "- jag kommer om ett ögonblick!" och vederbörande dröjer 10 sekunder, också?

Resning är ett extraordinärt rättsmedel och inget man kan räkna med. Punkt.

Jag har aldrig sagt att det är något man kan räkna med -- om ni två inte förstått det så får det stå för er.

Jag har sagt att till skillnad från i t ex USA så kan man i Sverige ställas för rätta två gånger för samma brott --- vilket aldrig kan ske i USA.

Att det är något som sker ytterst sällan, och att det är extraordinärt rättsmedel har jag aldrig nekat till -- det jag har sagt är att det är möjligt i Sverige, och det är det.

En friande dom är därmed inte absolut -- eftersom möjligheten finns, även om det är sällsynt att den nyttjats i svensk rätt.

Skulle det dock dyka upp hundra fall med samma förutsättningar som i mordfallet i Hovs hallar, så hade vi kunnat se hundra resningsärenden, eftersom förutsättningarna för att få resning i hundra ärenden då var fyllda.

I USA däremot kan en friad person lämna rättssalen och gå ut gräva upp liket, eftersom denne inte kan åtalas för brottet igen -- friandet är absolut.
Citera
2010-01-20, 01:25
Medlem
Här en bra sida om just detta ämne :

http://falsktanklagad.blogspot.com/2010/01/polis-ok-att-kvinnor-ljuger-om-valdtakt.html

Tycker det är så vidrigt av en kvinna att ljuga om sånt för sin egen vinning !
Peace !
Citera
2010-01-20, 01:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kootoomootoo
Här en bra sida om just detta ämne :

http://falsktanklagad.blogspot.com/2010/01/polis-ok-att-kvinnor-ljuger-om-valdtakt.html

Tycker det är så vidrigt av en kvinna att ljuga om sånt för sin egen vinning !
Peace !

Fast trots att bloggaren (för du inser att det är en blogg och inte en artikel) försöker påskina att folk döms oskyldigt -- vilket det inte finns belägg för - så startar man med att tala om att dessa anmälningar faktiskt läggs ner

Citat:
Polisen tycks till och med vara beredd att själva utsättas för kritik för att brotten blir olösta istället för att säga att det är eller kan röra sig om en falsk våldtäktsanmälan. I värsta fall döms oskyldiga män till fängelse.

Man kan inte med bästa vilja i världen börja hindra kvinnor från att anmäla våldtäkt -- hur skulle man kunna göra det?

Man kan ha ett systemet som så långt det är möjligt ser till att oskyldiga inte döms -- och det har vi.

Och man kan straffa i de fall där det är uppenbara lögner -- och det gör man. Klicka själv på fallen ute i listen till höger på den sida du länkar till -- där bland annat en kvinna dömdes till åtta månaders fängelse för falsk anmälan.

Man kan inte åtala alla kvinnor vars anmälan läggs ner -- eftersom en nedlagd anmälan inte betyder att en våldtäkt inte skett -- utan det betyder att det saknas underlag för att driva en utredning, inget annat -- inte att kvinnan ljugit.
Citera
2010-01-20, 02:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Man kan inte åtala alla kvinnor vars anmälan läggs ner -- eftersom en nedlagd anmälan inte betyder att en våldtäkt inte skett -- utan det betyder att det saknas underlag för att driva en utredning, inget annat -- inte att kvinnan ljugit.

att anmäla ett övergrepp är en rättighet. Inte att ljuga om ett sådant. Det finns åtskilliga inhemska och utländska undersökningar som visar att över 10 procent av alla våldtäktsanmälningarna är falska och påhittade. Pga denna dystra statistik finns det all anledning att beakta om det finns en personlig baktanke vid varje våldtäktsanmälning. Våldtäktsmål har alltså blivit en rättssäkerhetsfråga för den manliga befolkningen.
Citera
2010-01-20, 02:58
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Säkert finns det någon enskild person som anmält någon oskyldig för våldtäkt, precis som det finns enskilda som anmält oskyldiga för hot, misshandel etc.

Jag tror dock att en mycket stor majoritet av våldtäktsanmälningarna är sanna eller mycket nära sanningen. Anledningen är att det är ganska svårt att driva igenom en falsk våldtäktsanmälan, det är oftast kränkande för offret med diverse intima utfrågningar och undersökningar. Sedan tillhör våldtäktsmål de mål där en stor majoritet av förövarna blir frikända, så chansen att få igenom en falsk våldtäktsanmälan är minimal om inte nästan obefintlig.

Brrrr. Wake up and smell the fucking roses. Såklart kan man inte generalisera kring ett sånt här ämne. Men. Vilket är bäst? Att en skyldig går fri. Eller en oskyldig finkas? Debatt, tack...
Citera
2010-01-20, 09:01
Medlem
nakenhanss avatar
Lögn är feministernas vapen.

Jag har bläddrat i Ingrid Carlkvists blogg om rättssäkerhet och finner att där beskrivs exempel på att kvinnor som i vårdnadstvister använder våldtäckter och diverse sexuella trakaserier som vapen för att misskreditera pappan. Tydligen har även Ingrid Carlkvist utsatts för en förtalskampanj av afeminister som lett till att hon har förlorat uppdrag som journalist. Bara för att hon har varit en journalist som utfört sitt arbete.

Att angripa journalister på detta sätt är mycket obehagligt och påminer endast om tvättäkta förtryckarmentalitet.

http://ingrid-carlqvist.blogspot.com/

Att feminister har galna ideer är tydligt i denna artikel från SvD. Jag tvekar inte en skund i att det finns kvinnor i politiska syften använder våldtäkt som vapen för att misskreditera en man.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa-utrotar-vi-mannen_398951.svd

Feminismen måste avslöjas som den förtryckar ideologi den är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in