Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Nu talar jag inte för Feadog, men det måste du väl fatta själv att h*n inte menade det ordagrant? Blir du sur om en person säger "- jag kommer om ett ögonblick!" och vederbörande dröjer 10 sekunder, också?
Resning är ett extraordinärt rättsmedel och inget man kan räkna med. Punkt.
Jag har aldrig sagt att det är något man kan räkna med -- om ni två inte förstått det så får det stå för er.
Jag har sagt att till skillnad från i t ex USA så kan man i Sverige ställas för rätta två gånger för samma brott --- vilket aldrig kan ske i USA.
Att det är något som sker ytterst sällan, och att det är extraordinärt rättsmedel har jag aldrig nekat till -- det jag har sagt är att det är möjligt i Sverige, och det är det.
En friande dom är därmed inte absolut -- eftersom möjligheten finns, även om det är sällsynt att den nyttjats i svensk rätt.
Skulle det dock dyka upp hundra fall med samma förutsättningar som i mordfallet i Hovs hallar, så hade vi kunnat se hundra resningsärenden, eftersom förutsättningarna för att få resning i hundra ärenden då var fyllda.
I USA däremot kan en friad person lämna rättssalen och gå ut gräva upp liket, eftersom denne inte kan åtalas för brottet igen -- friandet är absolut.