2010-01-13, 20:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Möjligheten att få resning är lika reell åt båda hållen -- dvs oavsett om en person fäll eller frias felaktigt -- däremot är det vanligare att man driver och söker resning när man anser någon felaktigt fälld än när man anser någon felaktigt friad, därför är det också vanligare med resning åt det hållet.

Att säga att en friad per definition är oskyldig, är också att säga att en fälld person är per definition skyldig -- och då sitter det alltså inga oskyldigt dömda i svenska fängelser, eller hur?

Att mål, åt båda hållen, får resning med jämna mellanrum visar att rättskraften inte har den styrkan som du vill göra gällande utan att det faktiskt är en reell möjlighet att få resning och att dessutom få domen ändrad med ny bevisning.

Annars skulle det aldrig inträffa.

Jag vet inte varför jag svarar på det här eftersom att du bara svamlar. Jag skulle kunna ha en givande diskussion med någon som vet vad han/hon pratar om, men låt gå ett tag till. Jag har haft en lugn dag.

Ditt problem är att du inte förstår grundläggande rättsfilosofi. En fälld person är per definition skyldig ja. Det går att vara oskyldigt dömd även om det som tur är är extremt ovanligt. Det är dock inte riktigt samma sak att en friad person är oskyldig som att en fälld person är skyldig. Att betraktas som oskyldig om man inte bevisats vara skyldig är en mänsklig rättighet, därför åtnjuter det ett mycket högre rättsligt skydd. När du börjar förstå det så kanske du även inser varför fler mål beviljas resning om det framkommer bevis att någon är oskyldig än tvärt om. Man vill inte att en massa oskyldiga människor ska sitta i fängelse, det kanske t.o.m. du förstår? Du visste säkert inte ens vad rättskraft var innan jag skrev om det?

Du har trampat i skiten, och har man trampat i skiten bör man åtminstone ha vett att stå still. Men om du vill vara lite duktig kan du få i uppgift att innan nästa gång du öppnar käften här ta reda på hur stor andel av fällda domar som beviljas resning per år.
Citera
2010-01-13, 21:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag vet inte varför jag svarar på det här eftersom att du bara svamlar. Jag skulle kunna ha en givande diskussion med någon som vet vad han/hon pratar om, men låt gå ett tag till. Jag har haft en lugn dag.

Ditt problem är att du inte förstår grundläggande rättsfilosofi. En fälld person är per definition skyldig ja. Det går att vara oskyldigt dömd även om det som tur är är extremt ovanligt. Det är dock inte riktigt samma sak att en friad person är oskyldig som att en fälld person är skyldig. Att betraktas som oskyldig om man inte bevisats vara skyldig är en mänsklig rättighet, därför åtnjuter det ett mycket högre rättsligt skydd. När du börjar förstå det så kanske du även inser varför fler mål beviljas resning om det framkommer bevis att någon är oskyldig än tvärt om. Man vill inte att en massa oskyldiga människor ska sitta i fängelse, det kanske t.o.m. du förstår? Du visste säkert inte ens vad rättskraft var innan jag skrev om det?

Du har trampat i skiten, och har man trampat i skiten bör man åtminstone ha vett att stå still. Men om du vill vara lite duktig kan du få i uppgift att innan nästa gång du öppnar käften här ta reda på hur stor andel av fällda domar som beviljas resning per år.

Inte nog med att vi är OT

Du klarar inte ens av att förklara vad du menar, utan måste svamla ut i personliga påhopp, alltså finner jag det fullständigt meningslöst att fortsätta diskussionen med dig.

Du behöver några år till i skolbänken är min slutsats, sen hoppas jag att du satsar på affärsjuridik eller något lika spännande.

Det du fortfarande inte förstått är att det spelar ingen roll hur många fällda domar som beviljas resning varje år -- möjligheten att få resning finns fortfarande, det sker fortfarande att man får resning -- det är en reell möjlighet.

reell = verklig, äkta, existerande ---- alltså inte på låtsas, icke existerande

reell betyder inte; ofta förekommande, eller frekvent förekommande, eller ens med intervall förekommande

För att vända på begreppen så att det blir enklare för dig;

existerande = befintlig, förekommande, förefintlig, påtaglig, reell, faktisk, verklig
Citera
2010-01-13, 21:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, man måste begära resning -- dock min poäng var att den hänvisning som HS gjorde i sitt inlägg inte blir riktig. Man får anklaga/åtala den som friats för brott av domstol -- i hans exempel för våldtäkt.
Om Högsta Domstolen så tillåter, ja. Men HD avslår den stora majoriteten av alla resningsansökningar. Resningen är tänkt som, och utgör, ett extraordinärt juridiskt institut avsett enbart för utpräglade undantagsfall. Och som sagt - det är väl ungefär en gång vart femte år som resning beviljas till den misstänktes nackdel.
Citera
2010-01-13, 21:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om Högsta Domstolen så tillåter, ja. Men HD avslår den stora majoriteten av alla resningsansökningar. Resningen är tänkt som, och utgör, ett extraordinärt juridiskt institut avsett enbart för utpräglade undantagsfall. Och som sagt - det är väl ungefär en gång vart femte år som resning beviljas till den misstänktes nackdel.

Jag har inte sagt emot, och säger inte emot dig.
Citera
2010-01-13, 23:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, man måste begära resning -- dock min poäng var att den hänvisning som HS gjorde i sitt inlägg inte blir riktig. Man får anklaga/åtala den som friats för brott av domstol -- i hans exempel för våldtäkt.

Ja, man kan begära resning och då sker en ny prövning, men det var inte det jag försökte säga något om.

Mitt exempel var till för att visa dig att oskyldig = friad = ej fälld = åtal ogillas = åtal ej styrkt.

Oskyldig kan man alltså bevisligen vara, enligt svensk lag. Tills motsatsen är bevisad. Det är egentligen allt man behöver veta i sammanhanget, eller hur?
Citera
2010-01-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
Ofta är det invandrare som råkar ut för falska anmälningar och det är väl inget annat än rasism?
Falska?
Citera
2010-01-14, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Falska?

Har du hört talas om falska anklagelser?
Citera
2010-01-14, 14:39
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Inte nog med att vi är OT

Du klarar inte ens av att förklara vad du menar, utan måste svamla ut i personliga påhopp, alltså finner jag det fullständigt meningslöst att fortsätta diskussionen med dig.

Du behöver några år till i skolbänken är min slutsats, sen hoppas jag att du satsar på affärsjuridik eller något lika spännande.

Det du fortfarande inte förstått är att det spelar ingen roll hur många fällda domar som beviljas resning varje år -- möjligheten att få resning finns fortfarande, det sker fortfarande att man får resning -- det är en reell möjlighet.

reell = verklig, äkta, existerande ---- alltså inte på låtsas, icke existerande

reell betyder inte; ofta förekommande, eller frekvent förekommande, eller ens med intervall förekommande

För att vända på begreppen så att det blir enklare för dig;

existerande = befintlig, förekommande, förefintlig, påtaglig, reell, faktisk, verklig

Ja, dina påhopp är absolut fantastiskt roliga.
Tänker du verkligen fortsätta berätta för mig vad jag borde kunna och inte kunna och hur mycket mer jag behöver plugga innan jag kan ha en diskussion med dig? Dina små försök till översitteri tappar lite trovärdighet eftersom att du redan bevisat att du har noll koll på juridik. Jag vet redan att du är totalt obildad. Du har suttit på en massa rättegångar och läst en massa domar, men eftersom att du inte har någon koll alls på grundläggande rättsprinciper eller rättsfilosofi så blir det som att lyssna på ett språk som du inte förstår. Förmodligen tror du att du förstår, du kanske har gått någon rättskunskapskurs på gymnasiet/komvux? Sen att du kommer och försöker utbilda mig är helt klart väldigt kul. När du börjar känna dig bortkollrad så hänger du envist fast vid en massa triviala saker, som betydelsen av "reellt" och att det går att ta upp ett brottmål igen där domslut som vunnit laga kraft redan finns, vilket alla jurister vet är helt omöjligt om inte grova fel eller liknande förekommit i den första rättegången. Rättskraften är lagstadgad och har ett enormt skydd.

RB 17:11 3 st: "Ej må fråga, som sålunda avgjorts, ånyo upptagas till prövning"

Kan du inte sluta göra bort dig snart? Det är pinsamt att du fortfarande försöker framstå som att du har koll på läget.
Senast redigerad av Feadog 2010-01-14 kl. 14:42.
Citera
2010-01-14, 14:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, dina påhopp är absolut fantastiskt roliga.
Tänker du verkligen fortsätta berätta för mig vad jag borde kunna och inte kunna och hur mycket mer jag behöver plugga innan jag kan ha en diskussion med dig? Dina små försök till översitteri tappar lite trovärdighet eftersom att du redan bevisat att du har noll koll på juridik. Jag vet redan att du är totalt obildad. Du har suttit på en massa rättegångar och läst en massa domar, men eftersom att du inte har någon koll alls på grundläggande rättsprinciper eller rättsfilosofi så blir det som att lyssna på ett språk som du inte förstår. Förmodligen tror du att du förstår, du kanske har gått någon rättskunskapskurs på gymnasiet/komvux? Sen att du kommer och försöker utbilda mig är helt klart väldigt kul. När du börjar känna dig bortkollrad så hänger du envist fast vid en massa triviala saker, som betydelsen av "reellt" och att det går att ta upp ett brottmål igen där domslut som vunnit laga kraft redan finns, vilket alla jurister vet är helt omöjligt om inte grova fel eller liknande förekommit i den första rättegången. Rättskraften är lagstadgad och har ett enormt skydd.

RB 17:11 3 st: "Ej må fråga, som sålunda avgjorts, ånyo upptagas till prövning"

Kan du inte sluta göra bort dig snart? Det är pinsamt att du fortfarande försöker framstå som att du har koll på läget.

Med detta vill du säga att man inte kan få resning, eller?

RB 58 kap 3§

3 § Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till men för den tilltalade,

Vi kan konstatera att RB är inte överens med "alla" jurister i alla fall.

Och inte HD heller;

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____11069.aspx
Senast redigerad av micro113 2010-01-14 kl. 15:30.
Citera
2010-01-15, 10:16
Medlem
För att svara på topic

Kvinnor ljuger om våldtäkt att tro annat är naivt, att veta exakta antal är omöjligt, själv tror jag nog att det är vanligt.

Däremot behöver de ej ljuga de kan säga att "jag kommer inte ihåg själva akten och därför känner jag mig kränkt" har dessa ord sagts så kommer polisen utreda om det har skett våldtäkt eller ej vilket jag själv varit med om. Detta leder också till en omöjlighet att kontra med en falsk anmälan eftersom kvinnan aldrig ljugit från första början. (gäller förstås män också)

Sådan är lagen
Citera
2010-01-16, 22:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Med detta vill du säga att man inte kan få resning, eller?

RB 58 kap 3§

3 § Sedan en dom i brottmål vunnit laga kraft, får resning beviljas till men för den tilltalade,

Vi kan konstatera att RB är inte överens med "alla" jurister i alla fall.

Och inte HD heller;

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____11069.aspx

Som jag har skrivit tidigare så går det att få resning om helt nya omständigheter blir kända (vilket inte ska hända med tanke på hur utredning ska bedrivas), om det förekom grova rättegångsfel (vilket är oerhört ovanligt) eller dylikt. Att få resning är ingenting man kan räkna med. En dom är en dom, man kan inte få den ändrad sen tid för överklagan gått ut. Man kan inte påverka detta själv. Sen finns resning som ett kryphål för att kunna ändra domar som blev helt fel. Det är en fråga om rättssäkerhet att man kan ändra felaktiga domar, precis som att det är en fråga om rättssäkerhet att man inte ska kunna ändra alla andra domar. Man kan inte se det som en "reell" möjlighet eftersom att man inte alls kan påverka det själv, det blir bara aktuellt om det förekommer vissa extraorniära omständigheter som i princip inte ska förekomma.

Den där länken hade inget med HD att göra, det var HovR
Citera
2010-01-16, 23:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare så går det att få resning om helt nya omständigheter blir kända (vilket inte ska hända med tanke på hur utredning ska bedrivas), om det förekom grova rättegångsfel (vilket är oerhört ovanligt) eller dylikt. Att få resning är ingenting man kan räkna med. En dom är en dom, man kan inte få den ändrad sen tid för överklagan gått ut. Man kan inte påverka detta själv. Sen finns resning som ett kryphål för att kunna ändra domar som blev helt fel. Det är en fråga om rättssäkerhet att man kan ändra felaktiga domar, precis som att det är en fråga om rättssäkerhet att man inte ska kunna ändra alla andra domar. Man kan inte se det som en "reell" möjlighet eftersom att man inte alls kan påverka det själv, det blir bara aktuellt om det förekommer vissa extraorniära omständigheter som i princip inte ska förekomma.

Den där länken hade inget med HD att göra, det var HovR

Exakt var har jag hävdat att man kan påverka en resning själv.

Att det krävs nya bevis eller rättegångsfel har jag sagt hela tiden -- det är inget du har tillfört diskussionen på något vis.

Jag har hävdat att man kan ställas inför rätta två gånger för samma brott, trots en friande dom om ny bevisning framkommer i målet -- till skillnad från i USA, där detta inte låter sig göras.

Vet du inte ens vad du diskuterar?

Hänvisningen till RB visar att jag har rätt -- likaså visar hänvisningen till det aktuella fallet att jag har rätt och du har fel, när du hävdar att möjligheten inte finns.

Det handlar om just en laga kraft vunnen dom, friande, som nu skall prövas rättsligt igen.
Vilket visar att det finns en verklig, existerande möjlighet att även till men för den tilltalande ta upp och pröva ett mål igen --- det är det som sker i det i fallet.

Veklig, existerande = reell
Senast redigerad av micro113 2010-01-16 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in