Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Möjligheten att få resning är lika reell åt båda hållen -- dvs oavsett om en person fäll eller frias felaktigt -- däremot är det vanligare att man driver och söker resning när man anser någon felaktigt fälld än när man anser någon felaktigt friad, därför är det också vanligare med resning åt det hållet.
Att säga att en friad per definition är oskyldig, är också att säga att en fälld person är per definition skyldig -- och då sitter det alltså inga oskyldigt dömda i svenska fängelser, eller hur?
Att mål, åt båda hållen, får resning med jämna mellanrum visar att rättskraften inte har den styrkan som du vill göra gällande utan att det faktiskt är en reell möjlighet att få resning och att dessutom få domen ändrad med ny bevisning.
Annars skulle det aldrig inträffa.
Att säga att en friad per definition är oskyldig, är också att säga att en fälld person är per definition skyldig -- och då sitter det alltså inga oskyldigt dömda i svenska fängelser, eller hur?
Att mål, åt båda hållen, får resning med jämna mellanrum visar att rättskraften inte har den styrkan som du vill göra gällande utan att det faktiskt är en reell möjlighet att få resning och att dessutom få domen ändrad med ny bevisning.
Annars skulle det aldrig inträffa.
Jag vet inte varför jag svarar på det här eftersom att du bara svamlar. Jag skulle kunna ha en givande diskussion med någon som vet vad han/hon pratar om, men låt gå ett tag till. Jag har haft en lugn dag.
Ditt problem är att du inte förstår grundläggande rättsfilosofi. En fälld person är per definition skyldig ja. Det går att vara oskyldigt dömd även om det som tur är är extremt ovanligt. Det är dock inte riktigt samma sak att en friad person är oskyldig som att en fälld person är skyldig. Att betraktas som oskyldig om man inte bevisats vara skyldig är en mänsklig rättighet, därför åtnjuter det ett mycket högre rättsligt skydd. När du börjar förstå det så kanske du även inser varför fler mål beviljas resning om det framkommer bevis att någon är oskyldig än tvärt om. Man vill inte att en massa oskyldiga människor ska sitta i fängelse, det kanske t.o.m. du förstår? Du visste säkert inte ens vad rättskraft var innan jag skrev om det?
Du har trampat i skiten, och har man trampat i skiten bör man åtminstone ha vett att stå still. Men om du vill vara lite duktig kan du få i uppgift att innan nästa gång du öppnar käften här ta reda på hur stor andel av fällda domar som beviljas resning per år.