2008-06-19, 22:10
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Vem gör det då? De flesta utgår ju från sin kunskapsbank.
Kära Millis - skillnaden är att du kommer med tvärsäkra påståenden om än det ena, än det andra, se gärna denna sidan och en eller två bakåt. Jag har visst tyvärr gjort samma sak ibland, men jag försöker att undvika det.
Citera
2008-06-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Kära Millis - skillnaden är att du kommer med tvärsäkra påståenden om än det ena, än det andra, se gärna denna sidan och en eller två bakåt. Jag har visst tyvärr gjort samma sak ibland, men jag försöker att undvika det.
Du skulle passa som en redigerare, ifrågasättare, provokatör eller kritiker. Tror du skulle kunna göra karriär inom dessa områden.
Men det är trist att du inte kan tänka och tycka själv utan föhänvisade källor.
Ja, jag är tvärsäker i denna fråga. Jag är helt säker på att man kan hitta fall där kvinnans kläder och leverne har ifrågasatts.
Jag menar därmed inte att man inte ska utreda fall en våldtäkt begåtts eller ej.
Citera
2008-06-20, 01:34
Medlem
ALessonLearneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerbitch
Säkert finns det någon enskild person som anmält någon oskyldig för våldtäkt, precis som det finns enskilda som anmält oskyldiga för hot, misshandel etc.

Jag tror dock att en mycket stor majoritet av våldtäktsanmälningarna är sanna eller mycket nära sanningen. Anledningen är att det är ganska svårt att driva igenom en falsk våldtäktsanmälan, det är oftast kränkande för offret med diverse intima utfrågningar och undersökningar. Sedan tillhör våldtäktsmål de mål där en stor majoritet av förövarna blir frikända, så chansen att få igenom en falsk våldtäktsanmälan är minimal om inte nästan obefintlig.

hur kränkade är det igentligen att bli utfrågad om våldtäkten om man bara har hittat på den..

och för det andra så räcker ofta bara anmälan för att göra det jobbigt för killen
Citera
2008-06-20, 19:05
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Håller inte med. det måste finnans en viss mäsklighet också. Man kan förstöra en annan människas liv. Så länge man inte själv varit med om att trauma är det nog svårt att förstå, tror jag.

"Mänsklighet" är baserat på känslor. Känslor är vad som vill döma människor på bristfälliga bevis, känslor är det som vill hänga ut och slå ihjäl varenda person som utmålats till våldtäktsman (oavsett om de faktiskt är våldtäktsmän eller ej). Känslor är det som får en att agera sentimentalt när kvinnor gråter och säger att de har blivit våldtagna (oavsett om de faktiskt har blivit våldtagna eller ej).

Om rättsystemet ska baseras på "känslor" så kommer rättvisan att kollapsa. I rättsalen så är det förnuft som ska styra, inte känslor...
Citera
2008-06-20, 19:07
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ibland har de naturligtvis det men ibland verkar det bara handla om att svartmåla tjejen ifråga och det behöver man väl bara ha sunt förnuft och en gnutta empati för att förstå hur det kan kännas att bli utsatt för det om man blivit våldtagen.

Det kanske inte handlar om att svartmåla, det kanske handlar om att ÅTERIGEN etablera huruvioda offret verkligen är ett offer eller bara en lögnhals...
Citera
2008-06-20, 19:12
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Jo, fast media brukar vara rätt bra på att utmåla bägge sidor i dålig dager.

Om vi säger såhär: "neutral" media som inte är vinklad säljer oftast mycket sämre än vad vinklad media gör. Att median sedan vinklar situationen till det påstådda offrets fördel är bara ren och skär logik. Ingen vill läsa en tidning som skriver politiskt inkorrekta åsikter som svartmålar ett våldtäktsoffer, men en tidning som svartmålar en påstådd våldtäktsman verkar ALLA vilja läsa.

Media är inte opartiskt alls, och det går inte att förlita sig på media då det är privatägt...
Citera
2008-06-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
"Mänsklighet" är baserat på känslor. Känslor är vad som vill döma människor på bristfälliga bevis, känslor är det som vill hänga ut och slå ihjäl varenda person som utmålats till våldtäktsman (oavsett om de faktiskt är våldtäktsmän eller ej). Känslor är det som får en att agera sentimentalt när kvinnor gråter och säger att de har blivit våldtagna (oavsett om de faktiskt har blivit våldtagna eller ej).

Om rättsystemet ska baseras på "känslor" så kommer rättvisan att kollapsa. I rättsalen så är det förnuft som ska styra, inte känslor...
Fast det var faktiskt inte vad jag sa, att man skulle dömma utefter känslor.
Citera
2008-06-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det kanske inte handlar om att svartmåla, det kanske handlar om att ÅTERIGEN etablera huruvioda offret verkligen är ett offer eller bara en lögnhals...
Men det finns ju inget som säger att även en lögnhals kan bli våldtagen. Det kan vara helt oväsentligt i sammanhanget.
Citera
2008-06-21, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Det händer ofta att kvinnor ljuger om våldtäkt. Det ger status inom vissa kretsar. Omöjligt att ge någon bra siffra dock, eftersom vi inte kan veta hur många av de dömda som sitter inne oskyldigt och hur många skyldiga som blivit frisläppta. Om vi skulle kunna veta det så skulle ingen varken dömas oskyldigt eller frisläppas som skyldig.

Förutom status så är anklagelser om våldtäkt ett bra sätt att snabbt få någon som man inte tycker om att få många ovänner.

hörde en manshatare i tv en gång som tyckte att det inte spelar nån roll om några oskyldiga sitter i fängelse..detta ställt mot hur mycket vissa kvinnor fått lida.
Citera
2008-06-21, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Nej, det har du inte din dumme fan.

Vad vet du om det?

jo då! jag har hört feminister påstå att kvinnor och barn inte kan ljuga..
Citera
2008-06-21, 10:19
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Men det finns ju inget som säger att även en lögnhals kan bli våldtagen. Det kan vara helt oväsentligt i sammanhanget.
Förvisso.
Men du måste väl ändå hålla med om att det har betydelse för trovärdigheten?
Och trovärdighet är ju gaaaanska viktigt när det gäller ett brott som inte går att bevisa med vittnen eller fysiska bevis.
Citera
2008-06-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Förvisso.
Men du måste väl ändå hålla med om att det har betydelse för trovärdigheten?
Och trovärdighet är ju gaaaanska viktigt när det gäller ett brott som inte går att bevisa med vittnen eller fysiska bevis.
Jo, om personen i fråga har sjukdommen mytomani eller ljugit om tidigare brott men i övrigt tycker jag inte det ska vägas in.
Som sagt sen kan även en person som är mytoman bli våldtagen och hur gör man då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in