Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Det här stämmer helt enkelt inte. Så länge du har stödbevisning i form av hörsägen så kan du få vilken man som helst dömd för våldtäkt, förutsatt att du legat med honom. Det har har redan skett massor av gånger i vårt underbara jämställda land.
https://www.katjanouch.se/p/unga-man-doms-godtyckligt-for-sexualbrott
Intressant blogginlägg. Lite reflektioner om nedanstående utdrag ur blogginlägget, med mera. Samtyckeslagen kom till för att det var i princip omöjligt att få någon fälld för våldtäkt. Tjejer/kvinnor fick frågor om klädsel, när de blev av med oskulden, hur många de legat med, osv osv osv. Väldigt få blev dömda för våldtäkt. Exakt detta som grundaren av Mannaminne säger händer för unga män nu hände för unga kvinnor. Unga kvinnors förtroende för rättsväsendet förintades och många anmälde inte ens att de blivit våldtagna för att undvika att bli "våldtagna igen" av processen genom rättsväsendet. Så något var tvunget att förändras.
Sen är jag väldigt tveksam till hur han uttrycker sig om tjejer/kvinnor och deras "ständigt föränderliga upplevelser". Han försöker förminska och håna kvinnors "upplevelser" och jag gillar inte alls den här retoriken där han ställer unga kvinnor mot "svenska arbetargrabbar" som "bär landet".
Naturligtvis måste samtyckeslagen ändras om det innebär att fler och fler oskyldiga döms. Med det sagt, det är fortfarande väldigt svårt att bli dömd för våldtäkt i Sverige.
Citat:
"– Varför jag sätter den här gruppen främst är för att jag anser att de på sitt sätt bär landet. Deras arbetsförmåga och mående. Du attackerar även deras samhörighet och tillit till samhället. De blir svikna av systemet mot vilket de förväntas vara lojala. De sätts i ett utanförskap gentemot allt de håller kärt. Och sätts i ett utanförskap gentemot sin familj och sammanhang, säger Viktor Widblom som är medgrundare till nätverket. Han har en bakgrund i att arbeta med unga män och ser en problematisk utveckling."
Ännu en reflektion, jag blir fundersam över det här uttalandet från grundaren av Mannaminne: "Nätverket Mannaminne bildades 2023 för att stötta den växande gruppen oskyldigt eller orättvist dömda framförallt unga svenska arbetargrabbar"
Majoriteten dömda sexualförbrytare är invandrare. Ingen överraskning där inte. Men man tror alltså att det inte finns någon oskyldigt dömd bland dem? Bara om de potentiella förövarna är svenskar tänker man sig att de flesta är oskyldiga eller orättvist dömda?
Citat:
"Uppdrag granskning har kartlagt alla som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren. Gärningsmännen har ofta varit påverkade av alkohol eller narkotika. Utbildningsnivån är låg, åtminstone en tredjedel har också dömts för andra brott. Och 58 procent är födda utomlands.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ny-kartlaggning-av-valdtaktsdomar-58-procent-av-de-domda-fodda-utomlands"