2017-09-26, 14:04
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Stycket "Om ni tycker det låter troligt eller inte..." borde svara på din fråga.

Och jag överdriver inte statistiken jag försöker illustrera att statistiken som faktiskt finns hos BRÅ och SCB m.m. är överdriven.

Du misstolkar statistiken så gravt att till och med den genomsnittlige högstadieeleven hade lyckats bättre på fyllan...
Citera
2017-09-26, 14:06
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du misstolkar statistiken så gravt att till och med den genomsnittlige högstadieeleven hade lyckats bättre på fyllan...

Förklara som du skulle förklara för en högstadieelev exakt vilket formellt fel jag gör när jag tolkar statistiken.
Citera
2017-09-26, 14:26
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Nu vet jag inte om det inlägget var menat att vara sarkastiskt eller inte - men det där var nog ett av de grövsta feltänken och felaktiga användandet utav siffror och statistik jag sett på många år - även här på Flashback.

Så jag hoppas att du inte var seriös när du skrev det. Om du mot förmodan var seriös - så rekommenderar jag att du går tillbaka till skolbänken och börjar om på grundläggande nivåer igen ...

Helt fel var det ju inte, det sägs ju att siffror och statistik aldrig ljuger, då borde detta vara sant.
Trådstarten är ju "Ljuger kvinnor aldrig om våldtäkt?", visst ljuger vissa kvinnor om att de blivit våldtagna, det finns exempel på kvinnor som blivit dömda för sådant.
Statistik kan användas till vad som helst beroende på vad man vill uppnå, men statistik är inte den ovedersägliga sanningen, man får ta den med en nypa salt, precis som med opinionsundersökningar.
Citera
2017-09-26, 14:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Förklara som du skulle förklara för en högstadieelev exakt vilket formellt fel jag gör när jag tolkar statistiken.

Till att börja med dessa påståenden
Citat:
Enligt BRÅ sker ca. 36'000 våldtäkter varje år.

Samtidigt föds ca. 55'000 flickor varje år.

I vilket land skulle dessa 36k våldtäkter ske årligen?
Citat:
Under 2016 anmäldes 20 300 sexualbrott, varav 6 720 rubricerades som våldtäkt. I den Nationella trygghetsundersökningen uppger 1,7 procent att de utsattes för sexualbrott under 2015.
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Således kan inte dina påstådda 36k våldtäkter gälla enbart Sverige - däremot stämmer antalet födda flickor i Sverige, 55368 flickor (2015).
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Ovanligt-hog-andel-pojkar-foddes-2015/

Å andra sidan så finns det betydligt fler mördare i Kina än i Sverige - eftersom det finns drygt 100ggr så många kineser än svenskar så är det ganska naturligt. Men det betyder inte nödvändigtvis att det sker fler mord per person i Kina än i Sverige.

Att du sedan räknar X antal födda våldtäkter med Y antal gällande födslar - redan där är du ju ute och simmar totalt och jämför äpplen med fiskmåsar. Googla uttrycket "kausalitet".

De siffrorna är helt oberoende utav varandra. Annars skulle det ju - med ditt resonemang betyda att antalet våldtäkter minskar till noll - om det skulle födas 0st kvinnor.
Senast redigerad av frange 2017-09-26 kl. 14:50.
Citera
2017-09-26, 15:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Till att börja med dessa påståenden

I vilket land skulle dessa 36k våldtäkter ske årligen?

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Således kan inte dina påstådda 36k våldtäkter gälla enbart Sverige - däremot stämmer antalet födda flickor i Sverige, 55368 flickor (2015).
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Ovanligt-hog-andel-pojkar-foddes-2015/

Å andra sidan så finns det betydligt fler mördare i Kina än i Sverige - eftersom det finns drygt 100ggr så många kineser än svenskar så är det ganska naturligt. Men det betyder inte nödvändigtvis att det sker fler mord per person i Kina än i Sverige.

Att du sedan räknar X antal födda våldtäkter med Y antal gällande födslar - redan där är du ju ute och simmar totalt och jämför äpplen med fiskmåsar. Googla uttrycket "kausalitet".

De siffrorna är helt oberoende utav varandra. Annars skulle det ju - med ditt resonemang betyda att antalet våldtäkter minskar till noll - om det skulle födas 0st kvinnor.

Enligt den länkade text du själv anger så utsätts 129'000 personer för sexualbrott medans bara 20'300 anmäls. Det är en ratio på 1/6,35.

Multiplicerar du de 6720 anmälda våldtäkterna med denna faktor på 6,35 får du 42'672 våldtäkter.

Rensar man för procentandelen manliga offer enligt samma text så får du ca. 36'000.

Texten du själv länkar till säger samma sak som jag.

Gå och lägg dig.
Citera
2017-09-26, 15:39
Medlem
franges avatar
Citat:
Enligt den länkade text du själv anger så utsätts 129'000 personer för sexualbrott medans bara 20'300 anmäls. Det är en ratio på 1/6,35.

Multiplicerar du de 6720 anmälda våldtäkterna med denna faktor på 6,35 får du 42'672 våldtäkter.

Rensar man för procentandelen manliga offer enligt samma text så får du ca. 36'000.

Texten du själv länkar till säger samma sak som jag.

Gå och lägg dig.

129k sexbrott är inte samma sak som 129k våldtäkter. Ifall en man skickar en kukbild till en kvinna, så har han gjort sig skyldig till sexbrott och hamnar då i de 129k sexbrotten. Det betyder inte att kvinnan blev våldtagen.

Nu jämför du äpplen med fiskmåsar. - och sättet du tolkar siffror på är näst intill skrattretande.
Citera
2017-09-26, 15:46
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
129k sexbrott är inte samma sak som 129k våldtäkter. Ifall en man skickar en kukbild till en kvinna, så har han gjort sig skyldig till sexbrott och hamnar då i de 129k sexbrotten. Det betyder inte att kvinnan blev våldtagen.

Nu jämför du äpplen med fiskmåsar. - och sättet du tolkar siffror på är näst intill skrattretande.

Läs igen, sexbrotten angav ration för mörkertal inget annat.

Och angående casulitet. Det behövs inte om man bara ska fastställa en frekvens, då kan korrelation duga fint.
Citera
2017-09-26, 15:59
Medlem
franges avatar
Citat:
Läs igen, sexbrotten angav ration för mörkertal inget annat.

Och angående casulitet. Det behövs inte om man bara ska fastställa en frekvens, då kan korrelation duga fint.

Ditt övriga resonemang - hur kommer du fram till att 2/3 av de svenska kvinnorna kommer bli våldtagna någon gång i sitt liv - baserat på antalet påstådda sexualbrott och antalet födslar utav flickor?
Citera
2017-09-26, 16:09
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ditt övriga resonemang - hur kommer du fram till att 2/3 av de svenska kvinnorna kommer bli våldtagna någon gång i sitt liv - baserat på antalet påstådda sexualbrott och antalet födslar utav flickor?

I genomsnitt var nyckelordet.

Om du inte kan koppla varför nytillförseln av ovåldtagna kvinnor bör ställas i rellation till hur många ovåldtagna som "förbrukas" och att det leder till att proportionen däremellan med tiden blir den samma som proportionen mellan våldtagna och icke våldtagna i samhället totalt då kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2017-09-26, 16:20
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Hanna Wigh kan nu läggas till skaran av personer som ljugit om våldtäkt/sexuella trakasserier, hon och en partikollega hade sexuellt umgänge, men såfort hon blev dumpad så var det plötsligt våldtäkt.
Citera
2017-09-26, 20:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hanna Wigh kan nu läggas till skaran av personer som ljugit om våldtäkt/sexuella trakasserier, hon och en partikollega hade sexuellt umgänge, men såfort hon blev dumpad så var det plötsligt våldtäkt.
Det var inte hennes första "avslöjande till pressen heller". Vad har vi för likheter: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17153361.ab

Den gången såg löpet ut som "våldtäkt i SD-toppen", men bidde en "han kunde säga, fan vad kåt jag är".

Man får faktiskt säga så.
Den här gången har det ändrats flera gånger, från "finger upp", till "hand i brallan".

Jag vet inte vad som har hänt, men det var enklare att bedöma om någon våldtagits, om det faktiskt krävdes en våldtäkt för det.

Men trovärdigheten är inte särskilt hög om man väntar fem år med anmälan, men anmäler ett annat tillfälle där emellan.
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-09-26 kl. 20:51.
Citera
2017-09-27, 03:12
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Enligt BRÅ sker ca. 36'000 våldtäkter varje år.

Myten lever fortfarande alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in