2025-09-17, 20:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Det blir extra problematiskt eftersom hockeyn lockar många unga åskådare. Att då exponera barn och ungdomar för varumärken som säljer koffeinrika energidrycker känns tveksamt ur ett etiskt perspektiv.
Unga åskådare är framtidens konsumenter. De kommer att börja konsumera koffein förr eller senare oavsett vad du önskar så jag ser inte problemet här. Tvärtom. Sådana här idéer om att barn och unga är ”rena” och oförstörda och inte ska korrumperas av reklam för stimulerande produkter är fåniga. Dina barn är Red Bulls framtida konsumenter och det är bra att de får kännedom om vad som finns på marknaden.

Detta låter mest som bakåtsträveri av en boomergeneration som retar sig på att framtiden inte blev som man önskade på det socialdemokratiska sjuttiotalet.
Senast redigerad av Galejan 2025-09-17 kl. 20:28.
Citera
2025-09-17, 20:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag tycker att ditt argument är ganska missvisande. Hälsoriskerna med energidrycker är långt ifrån “motbevisade” forskning visar att överkonsumtion, särskilt hos barn och ungdomar, kan påverka hjärta, sömn och hälsa.
Fast det gäller ju för koffein i allmänhet och inte mer för Red Bull än för kaffe.

I sakfrågan tycker jag att det känns onödigt amerikanskt. I USA har ju allt och alla en sponsor.

Brought to you by Carl's Junior.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det är läsk med en mindre mängd koffein. Inte värre än att dricka en Pepsi och en liten kopp kaffe. Kanske till och med bättre då Red Bull innehåller vitaminer.

Nyttigt är det kanske inte. Men det är heller inte farligt.
Så roligt när någon förfasas över ungdomens nyttjande av energidrycker, med en stor latte i handen.
Citera
2025-09-17, 21:24
Medlem
Trotthests avatar
Nog är nog! Döp om nån SHL till Red bull leage istället det där med Red bull overtime lät bra jävla töntigt!
Citera
2025-09-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Red Bull Overtime

Var nog fan det dummaste jag hört på länge.

Man får hoppas att de tog jävligt bra betalat i alla fall. Snart kommer väl klubbarna med krav på nyförvärv att de byter namn också:

Hans Red-bull Svensson.

Inte helt långsökt att de i falla fall presenteras på det viset för att pränta in ett slags smeknaman på spelaren.

Armand Pepsi Duplantis.

Von Dutch Pepsi Smith Ryder. Låter väll bättre? Eller?
Citera
2025-09-18, 00:00
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Liknande finns redan i NHL.
Typ "This power play is brought to you by Honda" "Starting goalies presented by NAPA Autoparts"

"Och powerplay i samarbete med Honda presenteras i sin tur av Red Bull", "Vi uppmanar publiken på ståplats att trycka ihop sig så fler får plats, och denna uppmaning presenteras i samarbete med If Skadeförsäkring", "Vi kommer därför ikväll att hedra XXX med en tyst minut i samarbete med DKW, Fonus begravningsbyrå och Fermenta AB".

Nåväl, har aldrig begripit storheten med Red Bull. Inte ens förenat med vodka så lirar det särskilt väl, men det är väl en smakfråga naturligtvis.
Citera
2025-09-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Metal Ligaen

Trodde du skämtade men....

Vad heter cupen ? Wienerbroedscupen
Citera
2025-09-18, 12:30
Medlem
Alltså. Grejen är väl inte att hockey sponsras. Det köper nog de flesta. Det är redbull som är boven, eller deras vana att ta över lag iallafall.

Sponsring? Ja givetvis.
Av redbull? Nej tack.
Citera
2025-09-18, 12:40
Medlem
perry2s avatar
Andra ligor andra sporter....

Globala varumärken: Företag som Coca-Cola, Uber Eats, och EA är sponsorer av Premier League-säsongen.

Manchester City har ett värdefullt partnerskap med Etihad Airways
Arsenal Emirates
OSV
Citera
2025-09-18, 18:33
Medlem
Nygammalts avatar
Sponsorer behövs väl alltid, även om det här inte känns som en särskilt elegant lösning.

Så här står det på SHL:s sida.
”På Red Bulls kampanjsida samlas all statistik kopplad till Red Bull Overtime – från målskyttar och matchvinnare till de mest spektakulära ögonblicken. Under säsongens gång kommer sidan även uppdateras med intervjuer och höjdpunkter från SHL:s och SDHL:s mest dramatiska minuter.”

Så det är inte bara namnet de får, utan från SHL:s sida driver man även trafik till Red Bulls egna hockeysida.

Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jösses vad är nästa steg? Kalla ett mål för en red bull?
Låter lite styltigt. Bättre än så förtjänar publiken.
Coop sponsrar t.ex. i Luleå och där kanske en ”Konsumkasse” vore ett lämpligt namn? 😏
Citera
2025-09-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Alltså. Grejen är väl inte att hockey sponsras. Det köper nog de flesta. Det är redbull som är boven, eller deras vana att ta över lag iallafall.

Sponsring? Ja givetvis.
Av redbull? Nej tack.

Nja gärna sponsring av red bull också men att börja ge namn till saker i spelet efter sponsorer, nej tack.
Citera
2025-09-18, 19:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jag tycker att det är väldigt fel att SHL väljer att döpa övertiden till Red Bull Overtime. Sponsring är en viktig del av sporten, men det här känns som att det går för långt. När själva spelets avgörande moment får namn efter en energidryck normaliserar man produkten och kopplar den direkt till dramatiken i hockeyn.

Det blir extra problematiskt eftersom hockeyn lockar många unga åskådare. Att då exponera barn och ungdomar för varumärken som säljer koffeinrika energidrycker känns tveksamt ur ett etiskt perspektiv.

Självklart förstår jag att ligan behöver intäkter och att sponsorerna är viktiga, men någonstans måste man dra en gräns. Reklam på sargerna, tröjorna eller i pauserna är en sak men att sälja ut delar av själva spelet tycker jag är fel väg att gå.
Vad tycker ni andra, är jag ensam om att känna så här?
Du har ju helt rätt i precis allt du säger.
Citera
2025-09-19, 05:18
Medlem
Känns lite löjligt faktiskt, vad blir nästa? Fanta powerplay eller en Dr pepper utvisning?
ssab grönomställnings timeout?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in