Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-17, 11:17
Medlem
Jag tycker att det är väldigt fel att SHL väljer att döpa övertiden till Red Bull Overtime. Sponsring är en viktig del av sporten, men det här känns som att det går för långt. När själva spelets avgörande moment får namn efter en energidryck normaliserar man produkten och kopplar den direkt till dramatiken i hockeyn.

Det blir extra problematiskt eftersom hockeyn lockar många unga åskådare. Att då exponera barn och ungdomar för varumärken som säljer koffeinrika energidrycker känns tveksamt ur ett etiskt perspektiv.

Självklart förstår jag att ligan behöver intäkter och att sponsorerna är viktiga, men någonstans måste man dra en gräns. Reklam på sargerna, tröjorna eller i pauserna är en sak men att sälja ut delar av själva spelet tycker jag är fel väg att gå.
Vad tycker ni andra, är jag ensam om att känna så här?
Citera
2025-09-17, 11:33
Medlem
Bartman777s avatar
Jag känner likadant.
man säljer redan ut alledeles för mycket i form av reklam som visas precis överallt, helatiden.
Helst skulle jag vilja gå tillbaka långt i tiden vad gäller det där (och även mycket annat i hockeyn) och få en sport med mer hjärta och mindre pengar igen.

Men jag förstår också att det är en utopi.
Detta du talar om är bara en logisk utveckling och det kommer bara fortsätta, var så säker...

Trist är det dock!
Men jag kommer inte orka bry mig om att kämpa emot. Hockeyn är död sedan länge ändå.
Citera
2025-09-17, 11:52
Medlem
kalkryggars avatar
Red Bull Overtime

Var nog fan det dummaste jag hört på länge.

Man får hoppas att de tog jävligt bra betalat i alla fall. Snart kommer väl klubbarna med krav på nyförvärv att de byter namn också:

Hans Red-bull Svensson.

Inte helt långsökt att de i falla fall presenteras på det viset för att pränta in ett slags smeknaman på spelaren.

Armand Pepsi Duplantis.

Citera
2025-09-17, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag tycker att det är väldigt fel att SHL väljer att döpa övertiden till Red Bull Overtime. Sponsring är en viktig del av sporten, men det här känns som att det går för långt. När själva spelets avgörande moment får namn efter en energidryck normaliserar man produkten och kopplar den direkt till dramatiken i hockeyn.

Det blir extra problematiskt eftersom hockeyn lockar många unga åskådare. Att då exponera barn och ungdomar för varumärken som säljer koffeinrika energidrycker känns tveksamt ur ett etiskt perspektiv.

Självklart förstår jag att ligan behöver intäkter och att sponsorerna är viktiga, men någonstans måste man dra en gräns. Reklam på sargerna, tröjorna eller i pauserna är en sak men att sälja ut delar av själva spelet tycker jag är fel väg att gå.
Vad tycker ni andra, är jag ensam om att känna så här?
Det fanns redan på 00-talet. Enköping, ett år i allsvenskan presenterade övertiden från Timex. Örebro hade nåt företag som betalade för hörnorna.
Icke desto mindre håller jag med. Det är ett otyg.
Ps
Under kort tid spelades cupen som gruppspel under en helg. Ofta lite off som tex Gävle. Där intervjuade man målskyttar direkt efter målet. Det måste vara svensk fotbolls lågvattenmärke förutom fröjdfelds korrution 2001.
Citera
2025-09-17, 12:03
Medlem
Studsbolls avatar
Äckligt. Mer behöver inte sägas.
Citera
2025-09-17, 12:15
Medlem
IanMcEwans avatar
Var väl ändå lite kreativt kan jag tycka att ha Redbull som sponsor på övertiden (då man ofta är trött efter att ha sett en hel match).

Jag tycker inte det är värre än reklamlogotyper på isen som enligt mig är ett värre otyg. Norrlands Guld i en stor ring, är det bättre för kidsen att se?
Citera
2025-09-17, 12:28
Medlem
Majsmannen2s avatar
Vem är det egentligen som måste bli rikare till vilket pris som helst?

Vem sätter priserna på allting?

Idrotten/hockey börja ju bara vara ett ända stort jippo. Finns knappt någon själ kvar.

Nollställa och börja om. Ge spelare och ledare samma pröjs som ett vanligt kneg.

Den här girigheten håller ju på att ta kol på hela skiten.

Red Bull ni vore ingenting utan vodka. Bra sagt supportrarna och bra ni reagerar.

Ta bort powerbreaks också som fotboll slipper.
Citera
2025-09-17, 12:28
Bannlyst
Då hälsoriskerna med energidrycker sedan länge är motbevisade så har jag inga problem med detta. Red Bull är även en viktig del av sporten idag och inte bara hockey. Inte deras fel att ni som klagar inte har råd med deras produkt.
Citera
2025-09-17, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Var väl ändå lite kreativt kan jag tycka att ha Redbull som sponsor på övertiden (då man ofta är trött efter att ha sett en hel match).

Jag tycker inte det är värre än reklamlogotyper på isen som enligt mig är ett värre otyg. Norrlands Guld i en stor ring, är det bättre för kidsen att se?

Jag förstår poängen om reklamskyltar på isen, men det här är något helt annat.

Reklamloggor är visuell exponering man ser dem, men själva spelet påverkas inte. När man däremot döper övertiden till Red Bull Overtime blir varumärket en del av själva spelets struktur. Det sägs högt i arenan, på TV av kommentatorn. Plötsligt är det inte bara en logga man passerar, det definierar spelet och normaliserar produkten på ett helt annat sätt.
Citera
2025-09-17, 12:33
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Jag förstår poängen om reklamskyltar på isen, men det här är något helt annat.

Reklamloggor är visuell exponering man ser dem, men själva spelet påverkas inte. När man däremot döper övertiden till Red Bull Overtime blir varumärket en del av själva spelets struktur. Det sägs högt i arenan, på TV av kommentatorn. Plötsligt är det inte bara en logga man passerar, det definierar spelet och normaliserar produkten på ett helt annat sätt.
Jag håller helt enkelt inte med. Reklam på isen stör mig när jag tittar på hockey, inte alltid lätt att se pucken heller särskilt inte med mörka loggor eftersom pucken är svart.

Alltid föredragit fotboll före hockey och efter det blev reklam på isen så ser jag ingen poäng med att titta.

Vad sägs om namnet Löfbergs Arena? Löfbergs gör ju kaffe, alltså en centralstimulerande drog. Är det vettigt att exponera?
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-09-17 kl. 12:38.
Citera
2025-09-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Då hälsoriskerna med energidrycker sedan länge är motbevisade så har jag inga problem med detta. Red Bull är även en viktig del av sporten idag och inte bara hockey. Inte deras fel att ni som klagar inte har råd med deras produkt.

Jag tycker att ditt argument är ganska missvisande. Hälsoriskerna med energidrycker är långt ifrån “motbevisade” forskning visar att överkonsumtion, särskilt hos barn och ungdomar, kan påverka hjärta, sömn och hälsa.

Att Red Bull är en viktig sponsor ekonomiskt ändrar inte sakfrågan: det handlar om etiken i att låta ett varumärke definiera själva spelets avgörande moment. Det blir inte bara en logga på isen längre det är spelet som blir reklam.

Och att blanda in kostnadsfrågan, att “ni inte har råd med produkten”, är helt irrelevant. Diskussionen handlar om marknadsföringens påverkan och spelets integritet, inte vem som kan köpa energidrycken.
Citera
2025-09-17, 12:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Men vadå? Det står ju "alkoholfri". Då är det väl ingen fara?

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in