Citat:
Ursprungligen postat av
IanMcEwan
Jag håller helt enkelt inte med. Reklam på isen stör mig när jag tittar på hockey, inte alltid lätt att se pucken heller särskilt inte med mörka loggor eftersom pucken är svart.
Alltid föredragit fotboll före hockey och efter det blev reklam på isen så ser jag ingen poäng med att titta.
Vad sägs om namnet Löfbergs Arena? Löfbergs gör ju kaffe, alltså en centralstimulerande drog. Är det vettigt att exponera?
Jag förstår argumentet om reklam på isen, men det här är något helt annat. När man döper själva övertiden till Red Bull Overtime blir varumärket en aktiv del av spelet det sägs högt i arenan, på TV och i kommentaren.Det är inte längre bara loggor eller ett arenanamn som man kan ignorera.
Att arenor har sponsrade namn, som Löfbergs Arena, påverkar inte spelets struktur. Men här blir Red Bull en del av själva matchens avgörande moment, något som definierar dramatiken och normaliserar produkten på ett helt annat sätt särskilt för barn och unga.
Det är skillnaden som gör detta mycket mer problematiskt och etiskt tveksamt än vanlig visuell reklam eller arenanamngivning.