2025-09-28, 11:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Om inget regelbrott har begåtts, varför ändra på en rubrik?

Dessutom: om trådstart ändrar topic till följd av rubrikändring, då är det inte alls positivt.

För att förtydliga.
Citera
2025-09-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att förtydliga.
I detta fall är det ju knappast en förtydling eftersom rubrik gjort ändring av topic?
Citera
2025-09-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast att lägga till ett datum är inte att förändra en rubrik. Rubriken i sig är ju densamma.
Det är ju inte det som denna tråd handlar om
Citera
2025-09-28, 12:04
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är ju inte det som denna tråd handlar om
Fast det är ju det som tas upp i trådstarten, i alla fall bland annat. Just den biten tycker jag är fel sak att ha grus i fittan över. Sen är det ju också så att man "äger" inte just rubriken. Jag håller med om att man inte ska pilla i den i onödan och man ska absolut inte ändra på ett sätt så at det blir en annan frågeställning men det verkar ju inte Briascca göra.
Citera
2025-09-28, 13:09
Medlem
Citat:
För att förtydliga.

Rubrik A: Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken
Rubrik B: Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken: Vad är belagt/obelagt? (2025-05-18)

Du kan tycka att Rubrik B är bättre än Rubrik A men du kan inte under några som helst omständigheter påstå att Rubrik B förtydligar Rubrik A.
Citera
2025-09-28, 13:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Rubrik A: Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken
Rubrik B: Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken: Vad är belagt/obelagt? (2025-05-18)

Du kan tycka att Rubrik B är bättre än Rubrik A men du kan inte under några som helst omständigheter påstå att Rubrik B förtydligar Rubrik A.

Citat:
I detta fall är det ju knappast en förtydling eftersom rubrik gjort ändring av topic?

I det här fallet ändrades rubrikerna som jag ser det p.g.a. 0.01:s

Citat:
En rubrik ska vara saklig och neutral

då de inte var neutrala eller korrekta.

"Lögn" är inte neutralt utan vrider diskussionen åt ett visst håll.

"Hundratusentals" var direkt felaktigt då det avser antalet användare i kanalen och inte antalet skrattande.
Citera
2025-09-28, 17:33
Medlem
Vi fortsätter på samma tema. Rubriker som bryter mot admins snäva tolkning av regel 0.01 men som har en snöbolls chans i helvetet att ändras eftersom eftersom moderatorerna håller med:

Jag har inte några större problem med dessa rubriker i sig eftersom det skulle innebära en jävla massa jobb att korrigera rubriker. Moderatorerna har väl annat att göra. Men när bara vissa skribenters rubriker nagelfars - och andra kommer undan med nästan vad som helst - då tycker jag det handlar om uppenbar åsiktsmoderering.
Citera
2025-09-28, 20:52
Medlem
Här är ännu ett exempel på Briasccas fenomenala rubrikändringar: "Israel råkade läcka: 80% av de dödande i Gaza är civila" blev (FB) EUs handelsavtal med Israel: Hur påverkas de av dödssiffrorna i Gaza? (2025-08-21)? Den ena rubriken har inte det minsta med den andra att göra...
Citera
2025-09-28, 21:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Här är ännu ett exempel på Briasccas fenomenala rubrikändringar: "Israel råkade läcka: 80% av de dödande i Gaza är civila" blev (FB) EUs handelsavtal med Israel: Hur påverkas de av dödssiffrorna i Gaza? (2025-08-21)? Den ena rubriken har inte det minsta med den andra att göra...

Den nya rubriken har med ts frågeställning att göra, den äldre rubriken är missvisande.

Bättre kan du.
Citera
2025-09-28, 23:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den nya rubriken har med ts frågeställning att göra, den äldre rubriken är missvisande.

Bättre kan du.
Håller med OY. Detta genom att det ligger i linje med min invändning som framfördes i min senare kritik mot (FB) Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken: Vad är belagt/obelagt? (2025-05-18)
Det vill säga att frågeställningen är implicit.

För tråden (FB) EUs handelsavtal med Israel: Hur påverkas de av dödssiffrorna i Gaza? (2025-08-21)? gäller alltså:
Rubriken är neutral och rättvisande. Sakuppgiften gäller dödssiffrorna i Gaza i förhållande till EU:s handelsavtal, vilket jag inte tror någon ifrågasätter existerar någondera. Risken med att ha siffran 80% i denna rubrik är att det kan missförstås som en sanning angående andelen dödsoffer. Således tycker jag det var rätt att ta bort den exakta siffran då siffran går att diskutera och rimligen ska framgå av användarnas inlägg, inte av rubriken.

Värt att påpeka också är att ingenstans i den länk som hänvisas i TS framgår siffran 80%. Det är således inte fråga om att ändra eller dölja ett påstående i likhet med kritiken som framfördes i denna tråden: (FB) Märklig rubrikändring i tråd om Orbán

Folk måste få möjlighet att tänka själva. Vilket är poängen med att ha en neutral rubriksättning som speglar innehållet.

Jag menar därmed att min kritik kvarstår
(FB) Briascca fortsätter ändra trådrubriker hur som helst
(FB) Briascca fortsätter ändra trådrubriker hur som helst
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 00:04.
Citera
2025-09-29, 00:48
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vi fortsätter på samma tema. Rubriker som bryter mot admins snäva tolkning av regel 0.01 men som har en snöbolls chans i helvetet att ändras eftersom eftersom moderatorerna håller med:

Jag har inte några större problem med dessa rubriker i sig eftersom det skulle innebära en jävla massa jobb att korrigera rubriker. Moderatorerna har väl annat att göra. Men när bara vissa skribenters rubriker nagelfars - och andra kommer undan med nästan vad som helst - då tycker jag det handlar om uppenbar åsiktsmoderering.
Håller med din poäng angående resterande, att frågorna eller påståendena är provocerande och ibland kategoriska i sin formulering. Just därför tycker jag att man ska vara försiktig med att ändra rubriker då det är TS som definierar trådstarten, och därmed blir utgångspunkten för diskussionen. Det är dock när premissen för diskussionen blir felaktig genom att någonting framställs på ett sätt som inte tillåter folk att själva kunna ta ställning till en viss fråga som det blir problematiskt med att låta en rubrik vara orörd.

Ett diskussionsforums utgångspunkt är någonstans att andra forumanvändare också ska kunna uttrycka sig, sprida idéer och sina tankar och framföra synpunkter även om man har en motsatt inställning till den som startar en tråd. Så länge frågeställningen inte vilseleder eller sätter felaktiga premisser för diskussionen utefter den diskussion som TS rimligen avser att engagera till så tycker jag rubriken ska vara orörd, även om rubriken inte är värdeneutral i strikt mening.

Undantaget är möjligen de trådar som hamnar överst på aktuella ämnen. För i den bemärkelsen fungerar forumet även informellt som nyhetsförmedling. I alla fall för egen del så får jag merparten av nyheter från forumets nyhetslista. Då kan det vara mer värt att titta på att rubriken framställs på ett värdeneutralt sätt och inte innehåller felaktiga sakuppgifter.

När det gäller tvångsblandning så är det i och för sig ett begrepp med värderingsinslag på ett fenomen som avser rikta kritik mot ideologier eller politiska utspel som förespråkar mångkultur. Kan tycka ordet är något bättre än "rasblandning". Men inte neutralt i den bemärkelsen. Ungefär som orden "sjuklövern", "mainstreammedia", "alt-media", "valboskap", "vita män", "patriarkat", "vänsterbliven" osv.
Eller valfritt ord från listan här: (FB) fonetisk skrift
Men dessvärre så saknas ett värdeneutralt ord på just det fenomen som HGF och Sossarna föreslår som är tillräckligt adekvat för att passa en rubriksättning. Alternativet hade varit att använda närliggande ord, men då blir det inte lika träffsäkert och så riskerar det bli en diskussion om definitioner istället för sakfrågan.

Avslutningsvis så ska väl också påpekas att i samtliga av de trådar, förutom de två om tvångsblandning, handlar handlar om användarnas personliga åsikter eller inställning snarare än att diskutera huruvida ett faktapåstående är korrekt eller ej.

Citat:
Undantaget är "Hamasdemonstrationen i Helsingborg", som varken utgör en diskussion om en sakuppgifts riktighet eller en diskussion om värderingar/åsikter, utan är snarare en sakupplysning på en händelse där själva händelsen ska diskuteras. Vilket i regel utmynnar i allmänt tyckande.

Nu råkade detta bli ett ganska långt inlägg. Och vill understryka att syftet med det var inte att såga ditt inlägg då jag i grunden förstår poängen du ville framföra. Snarare ville jag bara skriva några allmänna reflektioner kring varför rubriker med inslag av värderingar bör stå kvar i rubriken, även om det i objektiv mening inte är strikt "neutralt" formulerat. Förhoppningen är att det jag nu framfört kan leda till en diskussion kring varför modereringen ser olika ut beroende på tråd eller forumdel, och därmed leda till eftertanke i antingen bättre eller fortsatt bra beslutsfattande.

Således är jag öppen för synpunkter från moderatorerna kring vad jag nu framfört i ovanstående. Det vill säga om mitt resonemang är hållbart utifrån hur regelverket bör tillämpas.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 00:51.
Citera
2025-09-29, 01:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
För att förtydliga.
Har inte uppfattat att syftet var att förtydliga, utan snarare har fokus varit att det ska vara neutralt i ordets striktaste bemärkelse.

Vad tänker du om ändringen vänder på logiken kring den diskussion TS avser föra, och därmed inte speglar TS avsikt med diskussionen?

Det går alltså att formulera rubriken som en frågeställning istället för ett påstående, och därmed både vara tydlig, neutral och spegla innehållet i TS. Vilket är en fullt rimlig begäran, om man nu ska vara väldigt rigid i bedömningen om vad som ska utgöra en korrekt rubriksättning. Nuvarande rubrik står i diskrepans med TS och därmed speglar inte innehållet.

Till och med att bara ändra från
Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken ->
Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken
hade varit en bättre ändring, även om ordet "påstådda" per definition inte är ett neutralt begrepp. Men det är i vart fall inget ordval som är missvisande eller så pass värdeladdat att det blir stötande eller stör diskussionen. Snarare rimlig formulering för den som vill markera invändningar mot en eller delar av en sakuppgifts riktighet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in