• 1
  • 2
2025-09-20, 17:58
Medlem
Emma18s avatar
Det gäller tråden: (FB) Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott” (2025-09-15)

Rubriken har ändrats från det helt korrekta "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 minderåriga flickor har gripits för mord” till det helt felaktiga "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott”. Det första är ett korrekt citat, det är vad Orban faktiskt sa. (källa: https://x.com/PM_ViktorOrban/status/1967463545429217578) Det andra är ett felaktigt citat, något han aldrig har sagt. Skapar givetvis massvis med förvirring i tråden när vissa tror att rubriken stämmer medan andra diskuterar vidare utifrån den första, korrekta rubriken.

Om tråden låg i P:I eller BoB och handlade främst om minderåriga flickors brottslighet kanske det hade varit rimligt att åtgärda ett faktafel i rubriken, men nu är det ju en P:U-tråd som handlar om att Ungerns premiärminister sprider lögner om Sverige. Då blir det väldigt märkligt att ändra rubriken så att det framstår som att Orbán sa något som var korrekt.

Dessutom stämmer den nya rubriken inte ens då de 280 flickorna blev gripna för misshandel, vilket oftast inte är ett grovt våldsbrott.

PM-växling:
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Citat:
Hej!

Varför bytte du rubriken i denna tråd: (FB) Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott” (2025-09-15)

Utifrån länkade artiklar och även ursprungskällan så sa ju Orban tydligt att 280 gripits för mord och inget annat. Att ändra rubriken till ett felaktigt citat som han aldrig har sagt skapar givetvis massa förvirring i tråden.
Hejsan,
Vi ändrar alltid rubriker när ny fakta tillkommer som uppdateringar, så att den första uppgiften som en rubrik hade kan justeras med tillkommande fakta. När media ändrar sina rubriker efter felöversättningar så ändrar vi också, t.ex som i det här fallet så var översättningen (vill jag minnas) från först ungerska, sedan till tyska innan den sedan skrevs på på svenska.

Det görs i sådan här fall, men också när t.ex. folk blivit skjutna och sedan dör, som med Örebro-skjutningen i våras där det först står något om allvarlig händelse, och efter ett dygn kan rubriker innehålla mycket mer detalejr, när det kommer tidiga uppgifter att militära attacker (t.ex när Israel attackerade Ian) och det sedan allt eftersom växer fram en ny bild av ett händelseförloppet. Rubriker ska vara sökbara lång tid efteråt.

Regelverket säger att rubriker ska vara så här: "En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om." Om du vill ändra rubriker till vad de ursprungligen var så kontakta admin och hör med dem om de vill ha ursprungsrubriken eller den faktiska.
Fast problemet är ju att det inte kommit nya uppgifter. Det var inte så att det felrapporterades att Orban sagt "280 gripna för mord" när han egentligen sa "280 gripna för våldsbrott". Utan han sa uttryckligen att 280 blev gripna för mord. Din nya titel lägger ord i munnen på honom som han inte alls sa, och minimerar det faktum att Ungerns president sprider rena lögner om Sverige. Att 280 minderåriga tjejer greps för mord/misshandel i Sverige är ju såklart sant, men tråden handlar ju om spridningen av desinformation snarare än det faktum att 280 tjejer greps för mord/misshandel.
Citera
2025-09-20, 18:45
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Det gäller tråden: (FB) Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott” (2025-09-15)

Rubriken har ändrats från det helt korrekta "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 minderåriga flickor har gripits för mord” till det helt felaktiga "Orbán kritiserar Sverige: ”Över 280 flickor utreds för grova våldsbrott”. Det första är ett korrekt citat, det är vad Orban faktiskt sa. (källa: https://x.com/PM_ViktorOrban/status/1967463545429217578) Det andra är ett felaktigt citat, något han aldrig har sagt. Skapar givetvis massvis med förvirring i tråden när vissa tror att rubriken stämmer medan andra diskuterar vidare utifrån den första, korrekta rubriken.

Om tråden låg i P:I eller BoB och handlade främst om minderåriga flickors brottslighet kanske det hade varit rimligt att åtgärda ett faktafel i rubriken, men nu är det ju en P:U-tråd som handlar om att Ungerns premiärminister sprider lögner om Sverige. Då blir det väldigt märkligt att ändra rubriken så att det framstår som att Orbán sa något som var korrekt.

Dessutom stämmer den nya rubriken inte ens då de 280 flickorna blev gripna för misshandel, vilket oftast inte är ett grovt våldsbrott.

PM-växling:
Gjorde en googling och detta stod på svt "Tidigare i veckan påstod Orbán felaktigt att 284 flickor i Sverige gripits misstänkta för lika många mord" så topicen va helt korrekt. Men flashback verkar vilja ha värdelösa mods på denna sida så det är bara och bita i det sura äpplet. För nån ändring kommer vi inte se
Citera
2025-09-20, 18:50
Medlem
Emma18s avatar
Jag såg de andra trådarna också men jag tycker nog moderatorn gjorde rätt där. Det är inte fel att rätta till faktafel i en rubrik, att uppdatera med ny information eller att ta bort värdeord och göra rubriken mer neutral i de fall där den är alltför vinklad.

Men det är ju då inte vad som hände här. Moderatorn verkar ha missförstått situationen och tror att det är svensk/internationell media som felöversatt något Orbàn skrev när det i själva verken var Orbàn som hade felöversatt eller felförstått sina källor.
Citera
2025-09-20, 19:46
Medlem
67arigGubbes avatar
Mod har fel, rubriken bör återställas omgående.
Citera
2025-09-20, 19:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag såg de andra trådarna också men jag tycker nog moderatorn gjorde rätt där. Det är inte fel att rätta till faktafel i en rubrik, att uppdatera med ny information eller att ta bort värdeord och göra rubriken mer neutral i de fall där den är alltför vinklad.

Men det är ju då inte vad som hände här. Moderatorn verkar ha missförstått situationen och tror att det är svensk/internationell media som felöversatt något Orbàn skrev när det i själva verken var Orbàn som hade felöversatt eller felförstått sina källor.

Fast poängen är ju att det inte är faktafel i rubriken. Orban sa vad han sa och tråden ligger i politik där det diskuterade varför han sa då.

Helt tokig rubrikändring som förvanskar ämnet helt.

Edit: jag läste fel! Missförstod dig. Du pratade om annan tråd nu. Vi håller med varandra. 😊
Citera
2025-09-20, 20:44
Medlem
Ja (återigen från denna moderator) felaktig rubrikändring.

Har tråden varit anmäld för felaktig rubrik eller har moderatorn hittat på denna rubrikändring själv?
Citera
2025-09-20, 20:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Så om jag förstår saken rätt:
- Orban påstår något felaktigt.
- Någon startar en tråd som citerar honom ordagrant.
- Rubriken ändras så att det Orban påstår blir korrekt i sak, men han har aldrig sagt det.

Och nu fortsätter diskussionen väldigt förvirrat.

Rubriken borde återställas. Rimligen ska man diskutera vad Orban sagt, inte vad han borde ha sagt.

Jag kan nog tycka Briassca borde chilla med rubrikändringar framöver tills hen fått grepp om vad som menas med "neutralt".
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-20 kl. 21:14.
Citera
2025-09-20, 22:40
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Så om jag förstår saken rätt:
- Orban påstår något felaktigt.
- Någon startar en tråd som citerar honom ordagrant.
- Rubriken ändras så att det Orban påstår blir korrekt i sak, men han har aldrig sagt det.

Och nu fortsätter diskussionen väldigt förvirrat.

Rubriken borde återställas. Rimligen ska man diskutera vad Orban sagt, inte vad han borde ha sagt.

Jag kan nog tycka Briassca borde chilla med rubrikändringar framöver tills hen fått grepp om vad som menas med "neutralt".
Moden i fråga är ju aktuell i ett flertalet klagomålstrådar nu på kort tid. Ingen respons heller i de senaste trådarna, ganska besynnerligt...
Citera
2025-09-20, 22:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Moden i fråga är ju aktuell i ett flertalet klagomålstrådar nu på kort tid. Ingen respons heller i de senaste trådarna, ganska besynnerligt...
Jag har skrivit i samtliga, så inget som gått mig obemärkt förbi.

Men det är egentligen oväsentligt. Varje klagotråd behöver bedömas var för sig.
Citera
2025-09-21, 02:22
Medlem
Citat:

PM-växling:

Om de inte sitter häktade är de inte gripna utan under utredning.
Citera
2025-09-21, 04:03
Medlem
0rganets avatar
Tystnad från mods och admin..

Men en användare som bara varit här i 10 år behöver tid för att lära sig.. hur en moderator ska agera..

Citera
2025-09-21, 07:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Tystnad från mods och admin..

Men en användare som bara varit här i 10 år behöver tid för att lära sig.. hur en moderator ska agera..

Jag ser inte behovet av att ändra den ursprungliga rubriken, den var som jag ser det rättvisande från början.

Nyheten och ämnet är vad Orban uttryckte och det var ju mord, inte våldsbrott, eller har jag missat något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in