2025-09-24, 13:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Utgångspunkten var inte att Hamas attacker inte skett. Utgångspunkten var att vissa detaljer kring Hamas attackerar ej är styrkt. ”Beheaded children” är ju en meme, finns inga bevis.

'40 beheaded babies': Deconstructing the rumor at the heart of the information battle between Israel and Hamas

https://www.lemonde.fr/en/les-decode...6667274_8.html

Hamas baby beheading hoax

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas_baby_beheading_hoax

Alla moderna krig är informationskrig. Ska Flashback gå in och stämpla saker som konspirationer så tycker iaf jag det vore invasivt. Alla krig senaste tiden (Syrien, Ukraina) har tillåtit ganska öppna diskussioner och ifrågasättande kring vedertagna fakta.

Tråden handlar om lögner i informationskriget. Inte om sanningar i informationskriget. Därför är rubriken inte saklig sett till innehållet. Trådstarten har alltså bytt topic efter rubrikändringen. Och om en tråd byter topic efter rubrikändring så är det ett bevis för att rubrikändringen har blivit fel.

Spontant verkar det som rubriken isf borde lyda:

Finns det några lögner om Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken?
Citera
2025-09-24, 14:05
Medlem
Citat:
Utgångspunkten var inte att Hamas attacker inte skett. Utgångspunkten var att vissa detaljer kring Hamas attackerar ej är styrkt. ”Beheaded children” är ju en meme, finns inga bevis.

'40 beheaded babies': Deconstructing the rumor at the heart of the information battle between Israel and Hamas

https://www.lemonde.fr/en/les-decode...6667274_8.html

Hamas baby beheading hoax

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas_baby_beheading_hoax

Alla moderna krig är informationskrig. Ska Flashback gå in och stämpla saker som konspirationer så tycker iaf jag det vore invasivt. Alla krig senaste tiden (Syrien, Ukraina) har tillåtit ganska öppna diskussioner och ifrågasättande kring vedertagna fakta.

Tråden handlar om lögner i informationskriget. Inte om sanningar i informationskriget. Därför är rubriken inte saklig sett till innehållet. Trådstarten har alltså bytt topic efter rubrikändringen. Och om en tråd byter topic efter rubrikändring så är det ett bevis för att rubrikändringen har blivit fel.

Alla vet att det var en journalist som sa det där, att det skedde (dvs att barn hittats halshuggna har de som sett filmerna bekräftat, men inte att det var 40st utan några enstaka). Det är mest Hamaskramarna som vill dra upp det där om och om igen som om det är något bevis på någonting.
Citera
2025-09-24, 17:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Finns det några lögner om Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken?
Det är definitivt ett bättre förslag än nuvarande. Ställer man trådstartsrubriken som en neutral fråga spelar det egentligen ingen roll om man frågar efter belägg eller lögner. Det är när trådrubriken inleds med en premiss som är tvärtom mot TS syfte som det blir missvisande.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-24 kl. 17:26.
Citera
2025-09-27, 19:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Alla vet att det var en journalist som sa det där, att det skedde (dvs att barn hittats halshuggna har de som sett filmerna bekräftat, men inte att det var 40st utan några enstaka). Det är mest Hamaskramarna som vill dra upp det där om och om igen som om det är något bevis på någonting.
Det fanns inte ens något enstaka fall med halshuggna bäbisar
Det var inte någon journalist som spred detta utan Israel som stat och IDF till världsledare runt om.

Citat:
The hoax was initially endorsed by then-US President Joe Biden, the office of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, and some IDF spokespeople, and was then spread credulously by Western media outlets, gaining widespread coverage and, arguably, helping to shape the consensus in favor of war on the Gaza Strip

At times the Israeli government has discreetly admitted that the rumors about the beheaded children are unfounded. The hoax is argued by critics of Israel to be an example of atrocity propaganda and evidence that Israel is waging a "war on truth" during the Gaza war.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hama...beheading_hoax
Citera
2025-09-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är väl enbart positivt att rubriker korrigeras. Om detta innebär att rubrikerna blir bättre och tydligare.

Om det fetstilta är sant, ja.

Citat:
Ifall vi börjar med ditt exempel gällande datum (ÅÅÅÅ-MM-DD) så är detta för att göra det tydligare för samtliga. Det är en mindre ändring, och jag ser inga skäl till varför mindre ändringar bör kommenteras i tråden.

Briascca verkar lägga till (ÅÅÅÅ-MM-DD) till ändrade rubriker istället för att posta moderatorsmeddelanden. Varför han gör det begriper jag inte då det framgår när en tråd postades när man klickar på den. Är det för att undvika kritik från missnöjda med rubrikändringen? För att göra det svårare att se vilka rubriker han ändrar från?

Citat:
Du anser det viktigt att ordet "lögn" förekommer i rubriken, medan den senare rubriken istället hade texten "Vad är belagt/obelagt?". Vilket jag tycker är mer neutralt och sakligt.

Ämnet är israelisk propaganda vilket bör framgå av rubriken. "Lögner" är ett vanligare ord för propaganda. Jag anser att jag visat i både trådstarten och efterföljande inlägg att det handlar om påståenden som absolut inte kan vara sanna - dvs lögner. Om det nya namnet vore något i stil med "Israelisk propaganda om 7-oktoberattacken" hade jag inte klagat. Men det nya namnet insinuerar att Hamas begick våldtäkter den 7 oktober.

Jag skulle vilja veta varför ämnet "Israelisk propaganda om Hamas-attacken den 7 oktober" är tabu för Flashback. Varför får inte detta ämne diskuteras? Varför ska det insinueras att propagandan är sann när bevis saknas? Du hade aldrig köpt rubrikändringen "Lögnerna om det judiska folkets girighet" -> "Det judiska folkets girighet: Vad är belagt/obelagt?" så varför gör du det nu?

Citat:
Du uppmärksammar senare att rubriken "Hundratusentals israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram" ändrades till "Israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram (2024-11-03)". Här motsätter du dig att ordet "hundratusentals" plockats bort. Men när jag kollar trådstarten så hittar jag ingen källa som styrker denna uppgift.

Titta på skärmdumparna som länkas. I flera av dessa skrivs antalet prenumeranter ut. Antalen överstiger 100 000 och det rör sig om hebreiska kanaler. Därför menar jag att det rör sig om "hundratusentals israeler". Telegram är väldigt populärt i Israel och hebreiska talas endast i Israel. (FB) Israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram (2024-11-03)

Ny praxis med inkonsekvent tillämpning
Om Briasccas modererande är enligt regelverket så är det ny praxis. Då är det suspekt att det bara tillämpas mot ena sidan i en debatt. Det finns hur många rubriker som helst som är minst lika vinklade som mina rubriker. Skall dessa åtgärdas eller är det bara vissa skribenter och underforum som ska lyda under detta striktare regelverk?

Regel 0.01 har inte tidigare tolkats på det sätt du tycker att den ska tolkas på. Sannolikt därför att det skulle innebära enormt mycket merarbete för moderatorerna i de politiska forumen att korrigera alla tusentals vinklade rubriker.
Citera
2025-09-27, 22:53
Medlem
Citat:
Tråden handlar om lögner i informationskriget. Inte om sanningar i informationskriget. Därför är rubriken inte saklig sett till innehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Detta var inte det som användaren vill diskutera; användaren ville diskutera lögnerna och inte göra en bred och allsidig genomlysning av alla rapporterade övergrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nu var det jag som skrev "utgångspunkten är att det inte har skett", vilket Meiji upprepade. Vill bara förtydliga: Jag uppfattade det som att det var "brutalitet och våldtäkter" TS ifrågasatte. Inte attackerna per se. Det vill säga man ifrågasätter själva graden av genomförandet av attackerna. Vilket innebär att vissa delar som därmed påstås av attackerna blir osanna. Vilket är vad TS vill diskutera.

Detta är helt korrekt uppfattat. Hösten 2023 spred både Israel och Hamas propaganda om attacken. Hamas propaganda fokuserade på krigarnas djärvhet, hur de övermannade långt bättre beväpnade israeliska soldater i bakhåll, osv. Israelisk propaganda fokuserade på påstådd brutalitet. Historier om våldtäkter, halshuggna bebisar, ugnsbakade bebisar, gravida kvinnor med uppsprättade magar. Jag tycker det är intressant hur bilden skapades och hur lätt det spreds i media. Vem kommer inte ihåg feministerna som demonstrerade med byxgrenen målad röd? En blodfläck från en tillfångatagen soldats armar vantolkades till bevis på våldtäkt...

Så här två år senare har de israeliska lögnerna avslöjats. Mediecirkusen har gått vidare. De svenska och internationella journalister som villigt och ivrigt spred propagandan låtsas som det regnar och vägrar medge sina misstag.
Citera
2025-09-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Tycker du att rubriken ”Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken” måste ändras? Är inte rubriken sann och saklig sett till innehållet i TS?
Citera
2025-09-28, 00:03
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Tycker du att rubriken ”Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken” måste ändras? Är inte rubriken sann och saklig sett till innehållet i TS?

Det fetade kunde väl vara "Obekräftade påståenden" , det vore en mer neutral rubrik.
Citera
2025-09-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det fetade kunde väl vara "Obekräftade påståenden" , det vore en mer neutral rubrik.
Tråden ifråga startas 18 maj 2025.
Trådstarten nämner ”dom halshuggna bebisarna”. Det påståendet debunkas den 3 april 2024 av franska Le Monde. Alltså var det för tidpunkten för när tråden skapades sant att det finns lögner kopplat till den 7 oktober. Tråden ska handla om dessa lögner, enligt TS.

Ett mer korrekt ordval jämfört med ditt förslag vore ”Falska påståenden”.

Men såhär: varje skribent på forumet har egen vilja och ska ha egen frihet att skriva fritt enligt eget tycke inom ramarna för reglerna. Annars kan man ersätta hela forumet med trådar skapade av AI-botar och moderatorer. Denna rubrik var saklig sett till innehållet och bröt inte mot några regler.
Senast redigerad av LaneHaj 2025-09-28 kl. 00:23.
Citera
2025-09-28, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det fanns inte ens något enstaka fall med halshuggna bäbisar
Det var inte någon journalist som spred detta utan Israel som stat och IDF till världsledare runt om.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hama...beheading_hoax

Förutom att Biden aldrig påstod att det var 40st. Utan att han hade sett decapiterade barn.
Citera
2025-09-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är väl enbart positivt att rubriker korrigeras. Om detta innebär att rubrikerna blir bättre och tydligare.
Om inget regelbrott har begåtts, varför ändra på en rubrik?

Dessutom: om trådstart ändrar topic till följd av rubrikändring, då är det inte alls positivt.
Citera
2025-09-28, 10:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Om inget regelbrott har begåtts, varför ändra på en rubrik?

Dessutom: om trådstart ändrar topic till följd av rubrikändring, då är det inte alls positivt.
Fast att lägga till ett datum är inte att förändra en rubrik. Rubriken i sig är ju densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in