• 1
  • 2
2025-09-16, 08:34
Medlem
Sigeas avatar
Läste en artikel i daily mail och tappade hakan över skillnaden i hur svenska medier väljer att rapportera om kriget i Gaza.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...tion-Gaza.html

”Kan News reported that Hamas is preparing a so-called 'legitimacy ambush' in Gaza City. This strategy aims to exploit civilian casualties to increase international pressure on Israel to halt its ground operation.”

Varför rapporterar inte svenska medier liknande? Journalistisk etik är väl att ”båda sidor ska komma till tals” och allmän strävan efter neutralitet? Varför är allt så ensidigt ”hemska Israel” istället för ”hemska Hamas”?

Spelar palestina-demonstranternas gränslösa beteende in här? Är redaktionerna rädda för att bli utsatta om man rapporterar misshagliga fakta?
Senast redigerad av Sigea 2025-09-16 kl. 08:46.
Citera
2025-09-16, 08:44
Medlem
Kan du peka på en artikel där det stått "stackars Hamas"? Har svårt att tro att någon tycker synd om en terrororganisation men kan såklart ha fel.
Citera
2025-09-16, 08:47
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Kan du peka på en artikel där det stått "stackars Hamas"? Har svårt att tro att någon tycker synd om en terrororganisation men kan såklart ha fel.

Slarvigt av mig, har korrigerat texten.
Citera
2025-09-16, 08:50
Medlem
Googlade bara "hamas mänskliga sköldar" och flera medier skriver om detta i Sverige, bland annat denna SVT-artikel:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...86b0518e415aab

Och då målas oftast SVT upp som ngt hemst här på FB.

Såg för övrigt även artiklar om det motsatta så jadu, finns en del att bita i när det gäller detta "krig".

Tycker inte Daily Mail skriver så mycket "mer" om detta än vad jag sett med 2min googlande.
Citera
2025-09-16, 08:58
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Googlade bara "hamas mänskliga sköldar" och flera medier skriver om detta i Sverige, bland annat denna SVT-artikel:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...86b0518e415aab

Och då målas oftast SVT upp som ngt hemst här på FB.

Såg för övrigt även artiklar om det motsatta så jadu, finns en del att bita i när det gäller detta "krig".

Tycker inte Daily Mail skriver så mycket "mer" om detta än vad jag sett med 2min googlande.
Jag skulle inte säga att en två år gammal artikel om att EU fördömer mänskliga sköldar är i paritet med att rapportera om strategin att få så många civila offer som möjligt för att vinna sympati. Senaste artikeln vid googling är från maj i år och jag har en bestämd känsla av att det publicerats fler artiklar om kriget sedan dess där Hamas cyniska strategier falllit bort.
Citera
2025-09-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Jag skulle inte säga att en två år gammal artikel om att EU fördömer mänskliga sköldar är i paritet med att rapportera om strategin att få så många civila offer som möjligt för att vinna sympati. Senaste artikeln vid googling är från maj i år och jag har en bestämd känsla av att det publicerats fler artiklar om kriget sedan dess där Hamas cyniska strategier falllit bort.

Det har skrivit flera svenska artiklar om Hamas mänskliga sköldar. Men att Hamas har som strategi att skapa så många civila offer som möjligt får du gärna styrka.
Citera
2025-09-16, 09:18
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det har skrivit flera svenska artiklar om Hamas mänskliga sköldar. Men att Hamas har som strategi att skapa så många civila offer som möjligt får du gärna styrka.
Finns i TS
Citera
2025-09-16, 09:32
Medlem
Citat:
Finns i TS

Det står bara enligt rapporter. Vem påstår detta? Tusentals Palestinier har redan flytt. Att Hamas använder civila sköldar vet vi. Men att dom vill ha så många civila som möjligt har jag aldrig läst.
Citera
2025-09-16, 09:57
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Det står bara enligt rapporter. Vem påstår detta? Tusentals Palestinier har redan flytt. Att Hamas använder civila sköldar vet vi. Men att dom vill ha så många civila som möjligt har jag aldrig läst.
I mitt klippta citat ”Kan News”, vidare nämns ”palestinian sources”. Varsågod, skedmatning avklarad.
Citera
2025-09-16, 10:01
Medlem
Citat:
I mitt klippta citat ”Kan News”, vidare nämns ”palestinian sources”. Varsågod, skedmatning avklarad.

Kan News är en Israelisk tidning. Det sakna källhänvisning. Räcker inte att skriva ”source”.
Citera
2025-09-16, 10:02
Medlem
Sigeas avatar
Nu nör både mitt inlägg och källmaterialet blivit synade kan vi diskutera själva innehållet i TS?
Citera
2025-09-16, 10:03
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Kan News är en Israelisk tidning. Det sakna källhänvisning. Räcker inte att skriva ”source”.
Källskydd? 😆

Kan vi diskutera ämnet nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här