2025-09-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Men det är ju inkl arbetskraftsinvandring, och inte bara lågutbildade.
Sådana där källor som entreprenörs* och svenskt näringsliv brukar dessutom ofta vara högervridna ganska ordentligt.

Jo, det påverkar bostadsituationen och jag tycker också invandringen ska vara mycket begränsad framåt.
Kan hålla med om att vi haft en oansvarig invandring. Alltså för många.

Men det är ju en annan fråga än, om sänkt försörjningsstöd leder till fler mänskor i arbete.
Men även arbetskraftsinvandring påverkar ju efterfrågan på bostäder. Men den största gruppen vi släppt in på senare år är ju anhöriginvandrare.
Men bra att du inser att invandringen har haft en väldigt stor påverkan på bostadssituationen.
Citera
2025-09-20, 21:21
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men även arbetskraftsinvandring påverkar ju efterfrågan på bostäder. Men den största gruppen vi släppt in på senare år är ju anhöriginvandrare.
Men bra att du inser att invandringen har haft en väldigt stor påverkan på bostadssituationen.
Förvisso, det har du rätt i. Dock tror jag många som arbetskraftsinvandrar har helt andra ekonomiska möjligheter att ta någon nybyggd hyresrätt. Kortare köer till sådana.
Citera
2025-09-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Tror nog ändå att dom allra flesta som kommer hit gör sitt bästa, och inte är kriminella eller fuskar. Att det finns en överrepresentation av fusk och brottslighet, är inte samma som att dom flesta invandrare är kriminella eller fuskar. Det blir att svartmåla en mycket och varierad grupp. Man kan också ägna en tanke åt att dom som flydde från Syrien, gjorde det från en diktatur och Daesh.

Träffat en hel del syrier och afganher som rätt fort lärde sig språket och fått jobb.
Du är ett typexempel på varför detta landet är på väg käpprätt åt helvete. Du ”tror” trots att du fått flera källor på motsatsen, dvs att runt hälften av invandrarna bidragsfuskar på olika sätt.
Citera
2025-09-20, 21:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fess0rn
Finns det inte jobb i sitt yrke får man vända sig till ett annat yrke, eller flytta till en annan ort. Det ska inte gå att leva på bidrag år efter år och inte heller få lika mycket eller mer än en hårt arbetande familj..

Sen ja dem får för mycket, alldeles för mycket.
Förstår att du är nervös att förlora din inkomst så som du försvarar detta.

Du har rätt dem har krav, men alldeles för enkla sådana.

När har jag sagt att jag har soc? Har inte det.

Du tycker att en ensamstående har för mycket? Hur mycket borde de ha? Om du läst vad jag skrivit om stora barnfamiljer... eller var det för mycket text?

Du tror alltså att det står en massa lediga jobb man kan få hursomhelst? Det finns alltså fler jobbtillfällen än människor?
Citera
2025-09-20, 21:25
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Du är ett typexempel på varför detta landet är på väg käpprätt åt helvete. Du ”tror” trots att du fått flera källor på motsatsen, dvs att runt hälften av invandrarna bidragsfuskar på olika sätt.
Källorna du angav var ju inte helt oberoende direkt och gällde i något fall bara någon del av Sverige. Misstror starkt att "hälften av invandrarna bidragsfuskar". Är typ smutskastning av en väldigt stor grupp mänskor.
Citera
2025-09-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
I Danmark har man höjt pensionsåldern till 70 år för de som är födda efter 1970.

Värre än Sverige alltså. De kanske behöver fler invandrare som jobbar och bidrar?
Oavsett så är de betydligt rikare. Slå upp det själv
Citera
2025-09-20, 21:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Alla dina inlägg handlar om hur sjuk du är. I min värld får jag intrycket att du är väldigt egocentrerad och vill gärna att allt cirkulerar runt dig. Vad gör att du tror vi är så intresserade av att läsa speciellt om dig och hur du mår.

Hen blev TILLFRÅGAD i tråden vad som är hens sjukdom och hen svarade.

Du är inte lite korkad du.

Det verkar som att du tror att alla trådar handlar om vad just DU vill läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Klarar man av att skriva ett par kommentarer så kan man ha ett heltidsjobb osv.

Det upprepas ofta här. Kan man skriva, kan man jobba. Men om man är för svag för att ta sig till bussen? Ska man ha färdtjänst till jobbet? Som om det inte kostar massor. Jag försökte hjälpa till idag med att stapla ved. Efter några få rundor med några få pinnar satt jag på marken och klarade inte mer. Det är grymt frustrerande!!!

De kanske tror att det finns en massa jobb som man kan göra hemifrån. Det gör det inte.

Annabella har sagt att alla sjuka kan jobba minst halvtid. Det är helt världsfrånvänt. Min egen sjukdom gör att för att jag ska kunna fungera alls, måste jag sova minst 13 timmar, annars går ingenting. Då försvinner en stor del av dygnet. Jag kan som du inte ta hand om ett hem. Har haft hjälp för det, men fick säga bort den när de skickade farliga och ohederliga. Så nu är det som det är hemma. Får för tillfället hjälp av kompisar att handla och de lagar min mat oftast. Jag blev felbehandlad nyligen och även för några år sedan, det gjorde mig ännu värre än innan. Försöker komma tillbaks lite från det, men det är extremt segt. Man kollar på friska och de klarar av att göra saker på två timmar som det tar veckor för en själv att göra, när man är sjuk blir det ens normalläge och man glömmer till slut hur det var att vara frisk. De är fria efter jobbet och på semestern. Man själv får använda de få bra dagarna man har att försöka styra upp saker man ligger efter med, som man alltid gör. Sjukdomen tar inte ledigt.

De som gnäller på sjuka kommer bli sjuka själva, jag har sett karma på riktigt. Det var någon som gnällde på mig utan förståelse, några månader senare fick han veta att han hade obotlig cancer. Folk gillar att utmana karma.
Citera
2025-09-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Men snälla det är inte bara bidragen det gäller, välfärden är mer än bara bidrag. Och vet du vad Danmark har snäppet bättre välfärd än oss hur är det möjligt? Men sitt du och hurra på när a-kassan och allt annat går åt helvete medans du får noll tillbaka.
Och? Bidragen är en betydande faktor, och gratis sjukvård som den som inte betalar skatt är ju en annan typ av bidrag, oavsett vad du kallar den.

varför måste a-kassan vara låg tror du? Oavsett vem som betalar ut så handlar det om Sveriges finanser, och de är åt helvete. Ta bort hälften av bidragstagarna och vips så ser allt mycket bättre ut. Fler läkare per invånare, fler bostäder per invånare -> lägre priser och samma bidrag och a-kassepengar räcker längre.

Jag fattar inte hur vissa av er tänker. Eller gör ni inte det ?
Citera
2025-09-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Är det inte bättre om missbrukare helt enkelt dör ut istället för att artificiellt hållas vid “liv”?
Det finsn en hel hop med anhöriga som inte vill att deras anhöriga dör ut. Vad tror du de betalar skatt för liksom, din samhällsservice eller?
Citera
2025-09-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Nej, det är väl inget annat som ändrat sig i samhället heller sedan dess heller va? Enda skillnaden är invandrare... mmm, visst.

Jag har inget emot att man försöker få folk i arbete, men tror knappast det kommer hjälpa när vi har 10% arbetslöshet. Högkvalificerade kan inte få jobb idag, varför skulle somaliska fembarnsmorsor? Poängen är att det är en pytteliten grupp som tar ut en pytteliten del av allt bidrag som ges. Det är ren symbolpolitik som regeringen kommer med. Som dessutom kommer ha katastrofal effekt på en grupp vi inte har råd att gambla med: utsatta barn.
Och vad tror du att arbetslösheten beror på?

Anledningen att det inte skapas jobb är för att ekonomin redan är åt helvete och ingen vill investera i det här landet för att utsikterna är dystra och köpkraften låg.

Staten har inte heller pengar att investera då allt går till bidrag.

Tog du bort mestadelen av alla bidragstagare så skulle det finnas mer pengar för att få skjuts på ekonomin, folk skulle ha betydligt mer pengar att köpa, utsikterna skulle vara bättre, och fler företag skulle investera. Det skulle leda till jobbmöjligheter. Vet inte om du hänger med, men detta är väldigt grundläggande och inte svårt att förstå sig på.

Undrar om du har varit utanför Sverige? I andra världsdelar än europa? För 46.500 är extremt mycket internationellt sett. Även 38.000 kr som de får om ett par år är extremt mycket. Ingen skulle få för sig att man gamblar med barn i andra länder för det, bara för att familjen inte får 38.000 rent varje månad utan att ha arbetat en minut. Så vad snackar du om med att gambla om barnen?
Citera
2025-09-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När har jag sagt att jag har soc? Har inte det.

Du tycker att en ensamstående har för mycket? Hur mycket borde de ha? Om du läst vad jag skrivit om stora barnfamiljer... eller var det för mycket text?

Du tror alltså att det står en massa lediga jobb man kan få hursomhelst? Det finns alltså fler jobbtillfällen än människor?

Det lät som du hade det med tanke på hur du formulerar dig.

Allt kretsar inte kring dig och således läser jag inte allt du skriver till andra, så har ingen aning om vad du tycker om stora barnfamiljer.

När man får 46500 i bidrag oavsett hur många barn man har eller om man är ensamstående eller inte så är det för mycket bidrag. Ska man leva på bidrag ska det inte ge så mycket pengar att man avstår från jobb, lever man på bidrag så ska det ge så mycket pengar att man gör allt för ett jobb...

Du tycker alltså inte man skall behöva flytta eller kämpa för att få ett jobb? Självklart finns det inte jobb till alla men det innebär inte att man ska lägga sig ner och skita i allt. Folk är för kräsna och bekväma, men absolut inte alla men väldigt många är det.

Vad tycker du förresten om dem som lever på bidrag och går sfi men aldrig lär sig språket och aldrig vill jobba och har satt det i system att lura till sig av välfärden?
Citera
2025-09-20, 22:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fess0rn
Det lät som du hade det med tanke på hur du formulerar dig.

Du tycker alltså inte man skall behöva flytta eller kämpa för att få ett jobb? Självklart finns det inte jobb till alla men det innebär inte att man ska lägga sig ner och skita i allt.

Vad tycker du förresten om dem som lever på bidrag och går sfi men aldrig lär sig språket och aldrig vill jobba och har satt det i system att lura till sig av välfärden?

De som går SFI får etablering vilket är väldigt magert. Mindre än soc. De flesta lär sig svenska. Men SFI är riktigt dåligt utformat, det är akademiskt istf att göra så att de kan kommunicera. SFI lägger inte vikten på kommunikation, riktigt illa.

Men om man kämpar sig till ett jobb så att det tas ifrån någon annan, vad ska DEN personen göra då? Du erkänner att det inte finns jobb till alla, men du fixar ingen lösning på det.

Låter som vaddå? För att jag är en människa som bryr mig om de svaga i samhället? För att jag inte får mina kicks av att vara låtsashård? Kan vara hård när det behövs, men jag sparkar inte nedåt. Har alldeles för bra självkänsla för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in