2025-09-19, 22:08
Medlem
Det är skillnad på vilka som går på bidrag. Svenskar = låg prioritet.
Icke skidåkande nation = massa bidrag.

Som svensk bör du kunna räkna med att anhöriga försörjer sig. Har du ingen mamma du kan bo och äta hos? Kolla på arbetsförmedlingen, som svensk kan du nästan glömma att få gå kurs hos. Är du icke skidåkande - kan du räkna med att få svetskurs och lastbilskort. Dom måste nämligen få ner statistiken på arbetslösa utrikesfödda, allt för att lura dels den inhemska befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Hur många här som tror att man kan få så mkt i försörjningsstöd att man tjänar mer än om man jobbar har faktiskt testat att leva på försörjningsstöd? Det är nämligen inte möjligt att bygga bidrag på bidrag om du lever på försörjningsstöd. Jag fick lov att leva på försörjningsstöd som sjuk och utförsäkrad. Och det var ju inte direkt nåt lyxliv vi fick leva. Fick en swish på 300:- på min födelsedag, den drogs av på nästa månads inkomst. När dom la till den tillfälliga höjningen på bostadsbidraget så drogs även den bort. Nu var det här iofs några år sedan så normen har säkert höjts sedan dess, men det har ju även matpriserna.
Citera
2025-09-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De som inte har barn skulle komma, annars blir det förisplats som ska betalas. Lönar det sig verkligen? Ska de vara inlåsta? Måste någon få lön för att se efter dem? Ska de utföra ett jobb, och isåfall hur undviker man konkurrens med arbetsmarknaden?

60 % av dem på soc är första generationens invandrare. Så ja, det finns en del andra generationens. Men även svenska killar finns, de står utanför arbetsmarknaden och kommer inte in. Klart de inte får till en dagstidning. Det är räknat på att de ska ha råd med den inom det belopp jag nämnt. Det är även meningen att man ska ha pengar inom detta till sport och fritid. Men i praktiken går det mesta till mat och vardagsprylar. Man kan alltså inte söka utanför normen för dagstidning.

Igen så säger jag att de sitter inte och är avspända och slappa. Många lever med en känsla av att nästa utbetalning inte kommer. Det skapar stress och bygger på för dem som redan är sjuka. Visst, det kanske inte tar en månad att söka 30 jobb, men vad gör du när du har sökt de jobb du kan få och de är slut? Alla bor inte i en storstad. Det blir att de kastar iväg ansökningar som de vet inte leder till något. Är det bra att gynna ett sådant beteende? Och som jag sa, praktiker, de måste ställa upp på vadsomhelst. Jag menar inte att de sitter 8 timmar om dagen och jobbar med jobbsök, men att de gör absolut ingenting som du säger, det är ju inte sant.

Om du anser att de gör för lite, säg det, men ljug inte och säg att man kan få soc genom att bara finnas till.

Vad jag förstår har man slutat tvinga sjuka in i praktik. När jag var ung var jag sjukskriven ett tag och oberoende av försörjning måste alla sjukskrivna ingå i ett kommunalt projekt som syftade till praktik. Så i teorin kan kommunen tvinga sjuka att praktisera. Tror du tycker det är bra. De som inte kunde vara på en arbetsplats fick jobba i ett speciellt hus där olika saker skulle skötas. Det var rena Gökboet. Där praktiserade schizofrena och maniker bl a. De som inte hade psykos fick ta hand om dem med psykos så att de inte gjorde illa sig, och även gjorde psykotikernas arbetsuppgifter, eftersom de inte kunde.

Sådant får man tänka på eftersom många psyksjuka är utförsäkrade och har soc. Det kommer att vara rent farliga människor som ska gå sida vid sida med brottsoffer och traumatiserade människor. För jag tror nog att du vill ha in alla på soc på en sysselsättning.

Som grädde på moset hade det gökboet en fikaservering, där människor som inte ens tvättade händerna tog i din mat. Fanns inga kurser i hygien och mathantering, för dessa människor skulle inte kunnat ta åt sig detta.

Detta är något som redan har prövats, men inte visat sig fungera, vare sig för att göra människor friskare eller få ut dem i arbetslivet.

Om du tror att det bara är att hämta soc och att det är ruskigt mycket pengar, varför jobbar du ens? Jag tror du vet att det inte är enkelt.
Jo, inom riksnormen ingår pengar för dagstidning, alltså ges medel för dagstidning ut:
https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...nd/riksnormen/
Citera
2025-09-19, 22:36
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag menar att som man bäddar...

Det är därför sängen måste bäddas om och det regeringen gör är ett litet steg i rätt riktning.
Citera
2025-09-19, 22:59
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det är därför sängen måste bäddas om och det regeringen gör är ett litet steg i rätt riktning.

Det återstår att se. De flesta regeringar har goda intentioner. Men implementerar förändringar på helt felt sätt.
Citera
2025-09-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är skillnad på vilka som går på bidrag. Svenskar = låg prioritet.
Icke skidåkande nation = massa bidrag.

Som svensk bör du kunna räkna med att anhöriga försörjer sig. Har du ingen mamma du kan bo och äta hos? Kolla på arbetsförmedlingen, som svensk kan du nästan glömma att få gå kurs hos. Är du icke skidåkande - kan du räkna med att få svetskurs och lastbilskort. Dom måste nämligen få ner statistiken på arbetslösa utrikesfödda, allt för att lura dels den inhemska befolkningen.

Ja fast svenskar är knappast prioriterade här heller. Går man på "bidrag" så ska man klippa sig och skaffa ett jobb. Är man för sjuk för att jobba så låtsas man bara eller är för lat för att ha ett jobb. Klarar man av att skriva ett par kommentarer så kan man ha ett heltidsjobb osv.

Svenska folket älskar att trycka ner dom mindre lyckligt lottade. Svenskfödda eller ej det kvittar. Alla är tyvärr inte så lyckligt lottade att dom har familj som kan försörja eller överhuvudtaget bryr sig heller.
Leva på soc är däremot rejält förminskande och ingenting som jag skulle göra frivilligt, lever långt under deras norm men jag gör hellre det än att dom ska granska varje steg man tar.
Citera
2025-09-19, 23:11
Medlem
Citat:
Jag säger bara att det redan ställs krav, till dem som tror att folk bara travar in och tar pengar. Jag är inte rädd för det, men jag vill inte att felaktig information ska förekomma.

Nej det är synd att kalla det för några krav och dessutom helt orimligt att få så mycket pengar även om det hade varit rimliga krav. Det är dags att dessa samhällsparasiter faktiskt går ut och jobbar eller flyttar någon annanstans.
Citera
2025-09-19, 23:16
Citat:
De som inte har barn skulle komma, annars blir det förisplats som ska betalas. Lönar det sig verkligen? Ska de vara inlåsta? Måste någon få lön för att se efter dem? Ska de utföra ett jobb, och isåfall hur undviker man konkurrens med arbetsmarknaden?

60 % av dem på soc är första generationens invandrare. Så ja, det finns en del andra generationens. Men även svenska killar finns, de står utanför arbetsmarknaden och kommer inte in. Klart de inte får till en dagstidning. Det är räknat på att de ska ha råd med den inom det belopp jag nämnt. Det är även meningen att man ska ha pengar inom detta till sport och fritid. Men i praktiken går det mesta till mat och vardagsprylar. Man kan alltså inte söka utanför normen för dagstidning.

Igen så säger jag att de sitter inte och är avspända och slappa. Många lever med en känsla av att nästa utbetalning inte kommer. Det skapar stress och bygger på för dem som redan är sjuka. Visst, det kanske inte tar en månad att söka 30 jobb, men vad gör du när du har sökt de jobb du kan få och de är slut? Alla bor inte i en storstad. Det blir att de kastar iväg ansökningar som de vet inte leder till något. Är det bra att gynna ett sådant beteende? Och som jag sa, praktiker, de måste ställa upp på vadsomhelst. Jag menar inte att de sitter 8 timmar om dagen och jobbar med jobbsök, men att de gör absolut ingenting som du säger, det är ju inte sant.

Om du anser att de gör för lite, säg det, men ljug inte och säg att man kan få soc genom att bara finnas till.

Vad jag förstår har man slutat tvinga sjuka in i praktik. När jag var ung var jag sjukskriven ett tag och oberoende av försörjning måste alla sjukskrivna ingå i ett kommunalt projekt som syftade till praktik. Så i teorin kan kommunen tvinga sjuka att praktisera. Tror du tycker det är bra. De som inte kunde vara på en arbetsplats fick jobba i ett speciellt hus där olika saker skulle skötas. Det var rena Gökboet. Där praktiserade schizofrena och maniker bl a. De som inte hade psykos fick ta hand om dem med psykos så att de inte gjorde illa sig, och även gjorde psykotikernas arbetsuppgifter, eftersom de inte kunde.

Sådant får man tänka på eftersom många psyksjuka är utförsäkrade och har soc. Det kommer att vara rent farliga människor som ska gå sida vid sida med brottsoffer och traumatiserade människor. För jag tror nog att du vill ha in alla på soc på en sysselsättning.

Som grädde på moset hade det gökboet en fikaservering, där människor som inte ens tvättade händerna tog i din mat. Fanns inga kurser i hygien och mathantering, för dessa människor skulle inte kunnat ta åt sig detta.

Detta är något som redan har prövats, men inte visat sig fungera, vare sig för att göra människor friskare eller få ut dem i arbetslivet.

Om du tror att det bara är att hämta soc och att det är ruskigt mycket pengar, varför jobbar du ens? Jag tror du vet att det inte är enkelt.

Det är ingen idé att försöka förklara för människor som aldrig har behövt hjälp någon gång i sitt liv, hur det faktiskt fungerar och att det finns människor som verkligen behöver hjälp. De har dragits in i en hatspiral och tror att invandrarna magiskt försvinner om en fem barnsmamma får några tusen mindre. Jag behövde hjälp en period i mitt liv för ca 20 år sedan. Socialbidraget låg då på 3100kr ca plus hyra. Med de skulle du även betala räkningar. Har inte höjts så mycket sedan dess, trots att allt är mycket dyrare. Jag blev dessutom nekad en månad på helt fel grunder och fick överklaga, fick rätt efter det. På toppen på det hade jag ingen familj eller anhöriga i huvudtaget att söka stöd av. Så det var verkligen inga pengar= gatan.
Citera
2025-09-19, 23:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jo, inom riksnormen ingår pengar för dagstidning, alltså ges medel för dagstidning ut:
https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...nd/riksnormen/

Ja, fast har du sett en intern uppdelning vad det anses kosta? Jag har det då jag kände en som jobbade på soc, pluggade på min högskola. Det räknades med att man skulle ha ett par byxor och en tröja t ex per år. Och de räknade på den tiden att en telefon kostade 8 kr i månaden om man var sambo. Saker kostar mer än de räknar på.

Skulle du ha råd med dagstidning om du fick 4000 efter bostad och el?
Citera
2025-09-19, 23:21
Medlem
Högerregeringen gör vad högerregeringar gör - avvecklar välfärden. Ännu en åtgärd som bara gynnar samhällets allra rikaste.
Citera
2025-09-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Det är för dyrt att ha folk på dagsysselsättningar.

Delen med "aktivitetsplikt" är bara ett spel för galleriet.
Man får köra något administrativt skojeri så det ser ut på pappret som att folk är "sysselsatta".

Man har testat dettta för förut, inget nytt. Forskare sågar detta och SD utmärker sig återigen som ett antivetenskapligt parti.

https://tidningensyre.se/2021/8-nove...sorjningsstod/

Ligger säkert något i det. Det funkar inte som det är idag heller, så dags att prova något nytt. Det ska inte vara bekvämt att gå på bidrag och du ska definitivt inte kunna göra det år efter år.
Citera
2025-09-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ja, fast har du sett en intern uppdelning vad det anses kosta? Jag har det då jag kände en som jobbade på soc, pluggade på min högskola. Det räknades med att man skulle ha ett par byxor och en tröja t ex per år. Och de räknade på den tiden att en telefon kostade 8 kr i månaden om man var sambo. Saker kostar mer än de räknar på.

Skulle du ha råd med dagstidning om du fick 4000 efter bostad och el?
Nu är det väl snarare runt 5000 förutom boendet , så ja, det skulle jag definitivt. Om man är beroende av andras pengar för sin försörjning får man tänka till lite, ingen utemat och titta på extrapriser, då är det inga som helst problem med 5 papp.
Citera
2025-09-20, 00:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Det är ingen idé att försöka förklara för människor som aldrig har behövt hjälp någon gång i sitt liv, hur det faktiskt fungerar och att det finns människor som verkligen behöver hjälp. De har dragits in i en hatspiral och tror att invandrarna magiskt försvinner om en fem barnsmamma får några tusen mindre. Jag behövde hjälp en period i mitt liv för ca 20 år sedan. Socialbidraget låg då på 3100kr ca plus hyra. Med de skulle du även betala räkningar. Har inte höjts så mycket sedan dess, trots att allt är mycket dyrare. Jag blev dessutom nekad en månad på helt fel grunder och fick överklaga, fick rätt efter det. På toppen på det hade jag ingen familj eller anhöriga i huvudtaget att söka stöd av. Så det var verkligen inga pengar= gatan.

Det var lite som för mig, jag hade soc ett tag innan jag fick pension. Vi hade 2700 så det var nog lite före dig. De räknade även att man skulle ha haft bostaden innan, så att den var fullt möblerad. Vi var nyinflyttade, så vi hade inga möbler. Det går ju att fixa ändå och det gjorde vi. Men ibland fick vi beviljat att köpa och de betalade. Fick 150 kr till en säng. Men 400 för ett bord. Sedan fick vi inga fler bidrag till möbler.

Jag hade inte så mycket räkningar, men några blir det ju alltid. Det har verkligen inte höjts mycket. Men jag har hört att det ska höjas, så vi får se. För just nu är det väldigt lite, mindre än när jag hade, för allt var billigare då.

Jag blev också nekad en månad för att de sket i att handlägga och påstod det var för sent inkommet. Jag hade många vänner men de hade ju inte heller pengar. Till slut fick jag låna till hyran av en i familjen, men de behövde pengarna tillbaka direkt, så jag betalade två hyror på en månads bidrag. Dvs det fanns 0 kr till mat och annat.

Det behövdes inte en stor miss för att en hel månads pengar rök. Och idag så kan man inte lura dem, förr var man tvungen. T ex fick man 100 kr i gåva så märktes det inte förr, men idag märks det om man t ex swishar. De kollar allt minutiöst. Det som jag tyckte var mest obehagligt var att de krävde att få läsa alla ens personliga brev till ev arbetsgivare. Jag fick faktiskt igenom det, att jag bevisade jobbsök utan detta, för jag mådde så dåligt av det och en soctant var lite human.

Men jag håller med om att det är lite väl generöst per barn, eftersom soc aldrig räknat med mer än 2-3 barn förutom i undantagsfall. De kommer klara sig med lite mindre för de extra barnen. Dessutom finns det program i de flesta skolor i fattiga områden där barnen kan äta tre mål per skoldag. Dessutom kan barnen ärva varandras kläder och leksaker på ett annat sätt om de är 5 barn och inte 2.

Men det blir symboliskt för de flesta pengarna går inte till dessa familjer. Men andra blir mindre blodtörstiga. Vad gäller att folk flyttar från Sverige beror absolut inte på dåliga bidrag och de kommer stanna även med lägre bidrag. För när de kom hade de bara etablering och det är mycket lägre än soc.

Det som främst driver invandrare "hem" är att de inte får jobb (för de vill oftast jobba eller iallafall att mannen ska jobba), svenska jobb är för avancerade, för att de är vilsna i den svenska kulturen, den och somalisk är extremt olik och Somalia är lite lugnare nu. Det finns fler länder som är lite lugnare och då drar folk. Det finns vissa som inte mentalt orkar en flytt till, men andra vill hem, särskilt de med stor släkt i hemlandet och om finns läge, bl a är det just nu lätt att starta företag i Irak.

Så det allra bästa är ju att försöka hjälpa till att stabilisera länder som har varit kaos. Jag tror också man har börjat uppmärksamma att det är för stor kulturkrock mellan vissa afrikaner och svenskar. Och börjar tänka om vilka grupper man ska ta in. För rent krasst kan man välja och vraka, vi kan ändå inte hjälpa alla. Personligen tycker jag att man gått på för mycket skyddsbehov, istället för sant flyktingskap som ska bestå i ett personligt hot. För där sätter man ju ned foten och berättar för världen att det inte är OK att förtrycka folk pga ras, religion, åsikter osv. Då får man även dem som man kan hjälpa på ett annat sätt och som faktiskt troligen är drivna att sprida demokratiska idéer. Och flyktingmottagandet skulle bli bättre med färre. Sedan att man inte ger ukrainare det stöd alla andra flyktingar får är skit. De får inte del av etablering och SFI t ex. Det beslutades så bara för att skapa splittring.

Man tänkte väl lite så att nu blir folk förbannade när vi behandlar sådana som nästan ser ut som oss värre än svarta.

Sedan tror jag folk skulle bli chockade om de visste att många framförallt somalier INTE söker det socbidrag de har rätt att få. Istället har mannen jobb eller svartjobb, betalar hyran och ger frun lite pengar som ska funka till mat och saker åt barnen. De lever hellre så fattigt än att frun ska få veta saker från skolan t ex, så hon går aldrig. Det finns mammor i mitt område som aldrig varit på andra sidan stan. De handlar bara i stadsdelen. De kan ingen svenska, de vet inte rättigheter i Sverige, de tror på vad mannen säger. Det leder ofta till att de lämnar Sverige när barnen blir runt 10, eftersom barnet då kan informera mamman om hennes rättigheter. Det är väl inte helt OT, men vi betalar alltså ut mindre i soc än vad folk har rätt till. I vissa extrema fall sker hemmafödslar och barnen registreras aldrig. Mitt i Sverige.

En sak som kanske blir positiv är att somalierna kanske känner mindre tryck att skicka pengar till familjen i Somalia. De som är kvar, lägger extrem börda på familjen/individen i Sverige och det är supervanligt att en somalisk familj skickar 5000 i månaden till hemlandet. Familjen här borde ju få satsa på sig själva, sin utbildning och ekonomi. Vi har en annan syn på familj, så vi fattar inte att de känner sig så tvingade. När de inte längre får skicka pengar bort, för soc ser ju allt de gör på banken, så tar de ut lite extra när de betalar med kort, och sedan sätter de in de på en bank som inte är svensk, eller ett konto de inte angett för soc. I allt kontrollerande har det alltid gått att lura soc. Vissa (svenskar med), vill tala sanning, men måste ljuga för soc för att klara sig ekonomiskt. Det har jag gjort själv i ett år, hade en inneboende som betalade 500 i hyra som aldrig redovisades. Då var det inte lika lätt att kolla vem som var skriven. Men idag löser man det med skenskrivningar. Ju striktare man är, desto mer luras folk. Känner man att man är i samarbete med soc så vill man inte luras.

Soc får individanpassa hjälp, men de gör inte detta, då man vill vara omänsklig. Då blir folk hårda tillbaka. Det är synd. Man kan heller inte lära någon att ta ansvar genom att detaljstyra personens liv. Kan man inte rå sina egna pengar, så tappar man förmågan att arbeta där det krävs organisation. Man stoppar personens utveckling.

Den som sitter på soc och jobbar är ju också bidragstagare. Det är ibland slumpen vem som sitter på vilken sida av skrivbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in