Citat:
Ursprungligen postat av
lhffan
Man borde kräva närvaro dagligen mellan 08:00-17:00 eller dylikt.
För alla arbetslösa också
De som inte har barn skulle komma, annars blir det förisplats som ska betalas. Lönar det sig verkligen? Ska de vara inlåsta? Måste någon få lön för att se efter dem? Ska de utföra ett jobb, och isåfall hur undviker man konkurrens med arbetsmarknaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
”Svenska” män, många är andra generationen.
Och jo, när soc bidragstagare får pengar till dagstidning går det visst att skära ner.
60 % av dem på soc är första generationens invandrare. Så ja, det finns en del andra generationens. Men även svenska killar finns, de står utanför arbetsmarknaden och kommer inte in. Klart de inte får till en dagstidning. Det är räknat på att de ska ha råd med den inom det belopp jag nämnt. Det är även meningen att man ska ha pengar inom detta till sport och fritid. Men i praktiken går det mesta till mat och vardagsprylar. Man kan alltså inte söka utanför normen för dagstidning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Annabella83
Oj, vad jobbigt för att få hela sin försörjning..
Igen så säger jag att de sitter inte och är avspända och slappa. Många lever med en känsla av att nästa utbetalning inte kommer. Det skapar stress och bygger på för dem som redan är sjuka. Visst, det kanske inte tar en månad att söka 30 jobb, men vad gör du när du har sökt de jobb du kan få och de är slut? Alla bor inte i en storstad. Det blir att de kastar iväg ansökningar som de vet inte leder till något. Är det bra att gynna ett sådant beteende? Och som jag sa, praktiker, de måste ställa upp på vadsomhelst. Jag menar inte att de sitter 8 timmar om dagen och jobbar med jobbsök, men att de gör absolut ingenting som du säger, det är ju inte sant.
Om du anser att de gör för lite, säg det, men ljug inte och säg att man kan få soc genom att bara finnas till.
Vad jag förstår har man slutat tvinga sjuka in i praktik. När jag var ung var jag sjukskriven ett tag och oberoende av försörjning måste alla sjukskrivna ingå i ett kommunalt projekt som syftade till praktik. Så i teorin kan kommunen tvinga sjuka att praktisera. Tror du tycker det är bra. De som inte kunde vara på en arbetsplats fick jobba i ett speciellt hus där olika saker skulle skötas. Det var rena Gökboet. Där praktiserade schizofrena och maniker bl a. De som inte hade psykos fick ta hand om dem med psykos så att de inte gjorde illa sig, och även gjorde psykotikernas arbetsuppgifter, eftersom de inte kunde.
Sådant får man tänka på eftersom många psyksjuka är utförsäkrade och har soc. Det kommer att vara rent farliga människor som ska gå sida vid sida med brottsoffer och traumatiserade människor. För jag tror nog att du vill ha in alla på soc på en sysselsättning.
Som grädde på moset hade det gökboet en fikaservering, där människor som inte ens tvättade händerna tog i din mat. Fanns inga kurser i hygien och mathantering, för dessa människor skulle inte kunnat ta åt sig detta.
Detta är något som redan har prövats, men inte visat sig fungera, vare sig för att göra människor friskare eller få ut dem i arbetslivet.
Om du tror att det bara är att hämta soc och att det är ruskigt mycket pengar, varför jobbar du ens? Jag tror du vet att det inte är enkelt.