2025-09-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De får inte ut 48 000efter hyra, hyran ingår och är den avsevärt största posten.
Sedan var det 46 500.
Det är också ett extremexempel, det är inte ens 1% av de med bidrag som ligger på sådana nivåer.
Det är inte alls extremt. Extremt är i Göteborg då några fick över 100k i månaden. Lägg därtill blattar som fejkar med assistans. Dessutom vet du kanske att somalier och människor från andra u-länder oftast har massa ungar. Så att det är ovanligt med flera barn, det är det inte alls.

Och de får ofta semestrar betalda utöver. De kan gå till soc och säga att pengarna är slut, att de behöver till barnvagn osv och ofta få det beviljat.

Men du är inte ute efter sanningen. Du är ute efter att sprida lögner och förminska problemet. Är det för att du själv inte arbetar och bara vill utnyttja svensk välfärd? Åk hem med dig i så fall. Visa att du klarar dig utan svenskars hjälp.
Citera
2025-09-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommes33
Varför du ska det, för att det är så Sverige ser ut nu och du inser väl att man måste leva i verkligheten och inte basera sina omdömen på fantasi. Du bekräftar i ditt uttalande att du styrs av hat. Tror du ditt hat hjälper när det redan ser ut som det ser ut. Jag vill inte heller att sverige ska se ut som det gör nu men jag hatar inte en specifik folkgrupp eller lever i en fantasivärld, att dra ner på välfärden skulle mirakulöst få invandrare att försvinna. När det gör det sämre för alla.
Det gör det inte sämre för alla. Det gör det bara sämre för de som går på bidrag. Om du med alla menar svenska bidragstagare också, så visst. Men man kan inte betala bidrag till 1 miljon + extra människor från utlandet bara för att några svenskar kommer i kläm. Hela systemet kommer att krascha.

Plus, du behöver inte tycka så synd om svenskarna som går på bidrag. De har röstat på vänstern för att själv kunna leva så bra som möjligt på andras arbete. Deras egoism har gjort att landet nu är skit för alla.För 10 år sedan låg vi jämsides Danmark. Nu är danskarna nästan 20% rikare än oss.

Snart är det 30%, sedan 40% osv. Det går inte. Ta nu i med hårdhandskarna som våra grannar i söder har gjort.
Citera
2025-09-20, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Det gör det inte sämre för alla. Det gör det bara sämre för de som går på bidrag. Om du med alla menar svenska bidragstagare också, så visst. Men man kan inte betala bidrag till 1 miljon + extra människor från utlandet bara för att några svenskar kommer i kläm. Hela systemet kommer att krascha.

Plus, du behöver inte tycka så synd om svenskarna som går på bidrag. De har röstat på vänstern för att själv kunna leva så bra som möjligt på andras arbete. Deras egoism har gjort att landet nu är skit för alla.För 10 år sedan låg vi jämsides Danmark. Nu är danskarna nästan 20% rikare än oss.

Snart är det 30%, sedan 40% osv. Det går inte. Ta nu i med hårdhandskarna som våra grannar i söder har gjort.

Men snälla det är inte bara bidragen det gäller, välfärden är mer än bara bidrag. Och vet du vad Danmark har snäppet bättre välfärd än oss hur är det möjligt? Men sitt du och hurra på när a-kassan och allt annat går åt helvete medans du får noll tillbaka.
Citera
2025-09-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Du skrev även i ett tidigare inlägg att folk behandlar dig som en parasit eftersom att du är sjukskriven. Får man fråga vad är din sjukdom? Behöver naturligtvis inte att gå in på detaljer men bara i det stora hela? Jag är av den åsikten att skatterna på arbete är kriminellt höga och att bidragen också är kriminellt höga. Utan någon som helst kontroll eller motkrav på de som får bidragen. Jag tycker även att folk som verkligen är för sjuka för något arbete ska få MER än bara ett drägligt liv med hjälp av olika bidrag. Som tur är så är dessa stackars människor väldigt få. Men dessa betalar jag mer än gärna skatt för så att de får den välfärden som de behöver. Tyvärr så föder ett VÄLDIGT generöst bidragssystem även många bedragare som bara utnyttjar välfärden och tar ifrån mig som arbetare och för de människor som verkligen skulle behöva sagda välfärd. De parasiterna ska få noll. arbeta eller svält. Punkt.

Jag är diagnostiserad med me/cfs. Det är en omdiskuterad diagnos och om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte om jag själv riktigt tror på det heller. Jag vet bara hur jag mår och vad jag själv upplever. När jag först blev sjuk fattade jag ingenting, så fort jag gjorde någonting oavsett om det var något tråkigt som städning, eller roligt som umgänge med vänner. Så blev jag sängliggande, totalt utmattad, feber, halsont osv. Jag har provat alla huskurer, dieter, träning osv utan att bli bättre, oftast bara sämre. Diagnostiserades på löpande band med alla olika utmattningsdiagnoser som läkarna kunde komma på, och till slut landade det på me/cfs.

Problemet är ju att det är lite klurigt när man inte ser sjuk ut på "utsidan" Man blir lätt misstrodd. Och jag i min tur misstror läkarna och tänker fortfarande att jag har något annat som dom bara inte lyckats hitta ännu. Tycker ofta att dom känns lite nochalanta och skulle kunna göra fler undersökningar. För jag vill verkligen tillbaka ut i jobb, jag saknar mitt jobb och jag vill kunna ge mina barn så mycket mer än vad jag klarar av i nuläget. Dom har fått leva hela sitt liv med en mamma som knappt klarar att få ihop vardagen och dom förtjänar så mycket bättre. Nu är dom snart stora så oddsen att dom hinner uppleva bättre tider innan dom flyttar hemifrån känns rätt liten. Den dagen dom flyttar struntar jag helt i om jag får någon inkomst alls, jag behöver ingenting. Det är deras liv jag gör mitt bästa för att göra så bra som möjligt.
Citera
2025-09-20, 19:28
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jo, vi har släppt in runt 100 000 per ÅR de sista 20 åren, bara att gå in och kolla beviljade uppehållstillstånd. Alltså blir det miljontals på 15 år. Och befolkningen har ju gått från drygt 8 miljoner till 10.5 på kort tid. Förstår du verkligen inte att detta påverkar bostadssituationen ENORMT??
Men det är ju inkl arbetskraftsinvandring, och inte bara lågutbildade.
Sådana där källor som entreprenörs* och svenskt näringsliv brukar dessutom ofta vara högervridna ganska ordentligt.

Jo, det påverkar bostadsituationen och jag tycker också invandringen ska vara mycket begränsad framåt.
Kan hålla med om att vi haft en oansvarig invandring. Alltså för många.

Men det är ju en annan fråga än, om sänkt försörjningsstöd leder till fler mänskor i arbete.
Citera
2025-09-20, 19:31
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Så du menar att Hem och hyra, Göteborgsposten och Försäkringskassan inte skulle vara oberoende media??
Och visst, det är bra att hjälpa människor, men när de svarar med att inte se till att lära sig svenska språket tillräckligt bra så de kan bli anställningsbara, och många många dessutom bidragsfuskar, t.ex. härrör ju i stort sett allt assistansfusk till invandrare, så minskar ju viljan att hjälpa rätt ordentligt för de flesta människor.
Kallar du detta(bristande integrationsvilja och bidragsfusk) för att ”göra sitt bästa”??
Herregud.
Tror nog ändå att dom allra flesta som kommer hit gör sitt bästa, och inte är kriminella eller fuskar. Att det finns en överrepresentation av fusk och brottslighet, är inte samma som att dom flesta invandrare är kriminella eller fuskar. Det blir att svartmåla en mycket och varierad grupp. Man kan också ägna en tanke åt att dom som flydde från Syrien, gjorde det från en diktatur och Daesh.

Träffat en hel del syrier och afganher som rätt fort lärde sig språket och fått jobb.
Citera
2025-09-20, 19:33
Medlem
Jo visst, men de flesta svenskar har inte femtioelva ungar som de förväntar sig att soc ska försörja. Det är ju de här latsmockarna från andra sidan jorden, som kläcker ur sig den ena ingen efter den andra och får betalt för det som man vill komma åt.
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag svarade på en fråga, känn dig fri att bläddra vidare. Var adrig meningen från min sida att någonting skulle handla om mig överhuvudtaget utan jag ville bara upplysa om hur illa sjukförsäkringen fungerar och varför många sjuka tvingas till försörjningsstöd. Men det har ju absolut spårat ur när jag helt plötsligt sitter och svarar på frågor om min sjukdom det kan jag hålla med om. Jag har absolut ingen anledning att försöka övertyga dig om att jag inte är så ego som du tror, du är fri att tro vad du vill. Ber om ursäkt om mina svar på andras frågor irriterat dig.
Citera
2025-09-20, 19:36
Medlem
Är du en naiv svensk? Låter så. Du tror inte att många lågbegåvade, ambitionsbefriade människor tycker det är gött att slippa jobba? Nu kommer de få lyfta på sina feta arslen varje morgon, klä på alla ungar, ta dem till dagis och sen sofsa sig iväg till nån *sysselsättning* för att få ut sitt sänkta bidrag. Tack för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Tror nog ändå att dom allra flesta som kommer hit gör sitt bästa, och inte är kriminella eller fuskar. Att det finns en överrepresentation av fusk och brottslighet, är inte samma som att dom flesta invandrare är kriminella eller fuskar. Det blir att svartmåla en mycket och varierad grupp. Man kan också ägna en tanke åt att dom som flydde från Syrien, gjorde det från en diktatur och Daesh.

Träffat en hel del syrier och afganher som rätt fort lärde sig språket och fått jobb.
Citera
2025-09-20, 19:39
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast alla invandrare och bidragstagare klumpas ju inte ihop. Alla vet vilka grupper som kritiken gäller oavsett att det inte sägs högt och tidningarna inte vågar skriva det rakt ut. Det gäller mest araber och somalier. Muslimer i stort och sen afrikaner - som inte bidrar. Ingen kritiserar ukrainare, vietnameser, thailändare, polacker etc.

Svenska skattebetalare har alltid varit Henriksson (och godtrogna) gentemot invandrare. Men när de får som tack för sin generositet sprängningar, skjutningar och våldtäkter - då tar tålamodet slut. Med rätta.

Om Sverige inte duger - åk någon annanstans eller tillbaka till sharialandet! Försök inte ändra vårt samhälle åt samma håll. Det borde vara det självklara budskapet redan vid gränsen.

Förr i tiden när folk fick tillfälliga lån från socialtjänsten skickade man ett tackbrev till låntagarna när de hade betalat tillbaka sitt lån. Det var ju väldigt gulligt, men sånt förstår sig inte på våra nuförtida bidragstagare. De anser allt sånt som svaghet och pissar skattebetalarna mitt i nyllet.

I grannlandet Finland skriver man redan nu i media rapporter om vilka folkslag som bidrar och vilka som åker snålskjuts på andras bekostnad.

Det är ingen skillnad där förutom att man redan nu pratar öppet om problematiken - innan situationen har eskalerat som det har gjort här.
Ja, jag förstår. Samtidigt så finns det ju många afganer och syrier som snabbt lärt sig språket och fått jobb. Dom lär nog ändå känna sig träffade när dom rätt ofta klumpas ihop. Som jag skrev tidigare, hade ju t.ex. syrierna knappt en chans att stanna kvar eller få snabbt skydd i något annat land. Daesh och en diktatur flydde dom ifrån.

Som jag också skrev tidigare, så har invandringen varit oansvarig och borde helst skötts bättre och gemensamt av eu.

Media är det bra att vara lite kritisk emot.

Finns ju etniska svenskar och andra än mena, som begår grova brott också.
Men ok, jag förstår.

En skillnad mellan araber och somalier och dom andra, är att dom tidigare nog oftast kommer från svårare omständigheter. Diktaturer, förtryck, inbördes krig, konflikter som pågår länge.

Vi kan börja med att utvisa dom mest uppenbart kriminella och oskötsamma. Blir väldigt svepande annars.
Hur ska det ens gå att skicka hem stora grupper, om vi inte ens kan skicka hem dem som fått avslag och/eller begått brott här?

Skulle tro många invandrare är mycket tacksamma. Hör det ibland. Nu senast i söndagsintervjun, som ni kan lyssna på, var det en ung syrier som var tacksam och klarat sig bra i Sverige, tack vare bra stöd och hjälp. Självförsörjande. Skulle tro dom flesta syrier antingen gör så bra dom kan eller redan är självförsörjande och kan språket här.
Citera
2025-09-20, 19:39
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
För 10 år sedan låg vi jämsides Danmark. Nu är danskarna nästan 20% rikare än oss.

I Danmark har man höjt pensionsåldern till 70 år för de som är födda efter 1970.

Värre än Sverige alltså. De kanske behöver fler invandrare som jobbar och bidrar?
Citera
2025-09-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jo visst, men de flesta svenskar har inte femtioelva ungar som de förväntar sig att soc ska försörja. Det är ju de här latsmockarna från andra sidan jorden, som kläcker ur sig den ena ingen efter den andra och får betalt för det som man vill komma åt.

Och då kvittar det om man sätter dit en bunt svenskar som har det tufft samtidigt, huvdsaken man når sitt mål?
Citera
2025-09-20, 19:43
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Är du en naiv svensk? Låter så. Du tror inte att många lågbegåvade, ambitionsbefriade människor tycker det är gött att slippa jobba? Nu kommer de få lyfta på sina feta arslen varje morgon, klä på alla ungar, ta dem till dagis och sen sofsa sig iväg till nån *sysselsättning* för att få ut sitt sänkta bidrag. Tack för det.
Jag ser det som en styrka också, att tro gott om andra mänskor. Annars kan ju lite utgå från att andra tror ont om mig. Tror inte det är något som kan bygga ett starkt och enat land.

Finns ju inget som 100% säkert säger, att vi i Sverige inte kan bli flyktingar någon gång. Skulle inte vilja fly(eller på annat satt komma) till ett land, där alla utgår från att man saknar ambitioner och god vilja.

Jobb kan inte uppstå ur intet. Regeringen behöver också göra mer för att underlätta för arbetslösa att flytta dit jobb finns, och matcha till jobb. Att endast sänka bidrag, tvivlar jag på, om det kommer ge önskvärd effekt. Även göra mer för att skapa fler företag och dom vettiga företag som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in