2025-09-16, 14:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nej, Belgien, Schweiz och Kanada finns redovisade under sina egna flaggor. Oj, vilken hög placering Tyskland förresten har, då man beaktar att landet saknar seriekultur.

Dumstruten återbördad till sin rättmätiga ägare.
Konstigt, jag vill minnas att du diskuterade Norge Finland Danmark men de länderna försvann plötsligt i ditt Dunning Kruger-utbrott.

Av de tyska och franska serierna är ca 100.000 franska seriealbum, och alltså bevis för att Frankrike är en stormakt i serier men inte Tyskland. Synd att du inte kan något om GCD.

Men du som expert kan väl nämna fem tyska serieskapare utöver Ralf König som slagit i världen eller Sverige?...
Senast redigerad av Paris24 2025-09-16 kl. 15:01.
Citera
2025-09-16, 15:06
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Konstigt, jag vill minnas att du diskuterade Norge Finland Danmark men de länderna försvann plötsligt i ditt Dunning Kruger-utbrott.

Det var dessvärre du som i din måttlösa iver att bevisa Swedistans orubbliga status som kunskapsnation drog in just dessa länder i diskussionen. I inlägg #21.

Citat:
Synd att du inte kan något om GCD.

Man kan alltid lära sig mer.
Senast redigerad av Ördög 2025-09-16 kl. 15:08.
Citera
2025-09-16, 15:08
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det var du som i din iver att bevisa Swedistans orubbliga status som kunskapsnation drog in just dessa länder i diskussionen.

Man kan alltid lära sig mer.
Sverige är tydligen världens 7e största serienation. Det hade du ingen aning om, och troligen vill du inte ens veta. Själv är jag stolt svensk.
Citera
2025-09-16, 15:10
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Sverige är tydligen världens 7e största serienation. Det hade du ingen aning om, och troligen vill du inte ens veta. Själv är jag stolt svensk.

Ja. alla har vi våra brister. Men ta och besvara inlägg #36 medan du begrundar stoltheten.

Nej, nu skulle Moderåttorna få ingripa.
Senast redigerad av Ördög 2025-09-16 kl. 15:13.
Citera
2025-09-16, 15:57
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Notera att Tyskland har 9 gånger Sveriges befolkning. Och det namn du kommer på för att visa att tyskarna är bra på serier är Ralf König. Case closed.
Om du läser fler än ett av mina inlägg i tråden kommer du att hitta fler namn än Königs.
Citera
2025-09-16, 16:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om du läser fler än ett av mina inlägg i tråden kommer du att hitta fler namn än Königs.
Jag förstår att du inte repeterar den listan eftersom den har som klimax Kaukas Fix och Foxi. Så här ser den ut. De saknar andrahandsvärde, vem vill läsa om dem.
https://www.tradera.com/item/112710/...nr-5-fran-1979

Ironiskt att Smurferna är på baksidan. Ytligt sett ganska lika serier, men Smurferna (belgisk) var rolig och nyskapande när den kom och blev en världssucce. Fix och Foxi är ett mischmash och förbarnsligande av Kalle Anka eller Funny animal, men helt utan humor och finess. Och vad fn är det för djur egentligen.

Tyskland som serieland är ganska likt Spanien? Även det landet har en förfärande mängd Funny animal som verkligen inte är funny och man förstår att de serieskaparna lever i ett helt annat universum skilt från t.ex Sverige och USA. De saknar helt vår humor. Däremot har många spanska tecknare som Romero och Kalle Ankas Vicar och Scarpa fantastisk kvalitet och Spanien är därför överlägset Tyskland på serier.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-16 kl. 16:14.
Citera
2025-09-16, 16:52
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Är inte det att fuska att säga "tyskar är kul men det är bara ingen som fattar"? Kanske enklare att kalla dem o-kul.

Du har aldrig varit i Tyskland. En tysk fattar inte ens ironi och satir, han är den totala motsatsen till en engelsman eller svensk. Har du sett Hitler skratta eller skämta?

Men visst, räkna du upp alla tyska pophits som varit etta på USA-listan och alla humoristiska tyska långfilmer för att minska min inskränkthet. Tips: jag jobbar med film. Det FINNS inga roliga tyska filmer.

Hur pass väl tror du egentligen att svensk humor är uppskattad utanför Sveriges gränser, möjligtvis bortsett ifrån våra närmsta grannar? Utlänningar som ser svensk film tittar på Bergman och annan "prestigefilm", inte Sällskapsresan eller Svensson, Svensson.

Jag har bott många år i Tyskland och är väl införstådd med deras kultur. Kan det vara så att du är obildad och inte förstår tyska och tyskarna? Och varför kommer du dragandes med USA-listor, när den näst intill 100% består av engelskspråkig musik? Jag har aldrig påstått att Tyskland har varit en stor kulturexportör, men bara för att du inte följer en kultur betyder inte att den inte finns. Så många svenskar runkar kuken röd till amerikansk skitkultur och ser sig som internationella, men de är lika inskränkta som amerikanarna själva.

Om du vill se bra tyska komedier kan jag rekommendera "Good bye, Lenin" eller "Er ist wieder da". I TV-form gillar jag Stromberg. Visst, det är i huvudsak ett upplägg taget ifrån brittiska The Office, men i princip inga karaktärer är sig lika och de är inte rädda för att gå mycket längre än de lite tamare brittiska varianterna. "Obersalzberg"-parodin från Switch Reloaded med Hitler som chef är också riktigt vass.
Citera
2025-09-16, 16:59
Medlem
Hardstekts avatar
Japan och frankrike är de största serieländerna.

Usa är bara ett stort land.
Citera
2025-09-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Tyskarna är bland de främsta i världen när det kommer till litteratur och bildkonst, men i relation till detta har de en ofattbart skruttig serietradition.

Tysken Wilhelm Busch var en av 1800-talets mest inflytelserika serieskapare, så där hade man en bra start, men sedan dess har man inte åstadkommit någonting särskilt anmärkningsvärt.

Det finns många tyskspråkiga målare och tecknare som har påverkat serieskapare i andra länder: stora namn som Albrecht Dürer, Carl Spitzweg, Alfred Kubin, Otto Dix och Hans Rudolf Giger. Så vitt jag vet finns det ingen inhemsk tysk serietradition som har gjort detta material till sitt på något intressant vis. Jämför med det överflöd av lustiga seriegubbar som lågländarna har klämt ur sin bildvärld med Bosch, Bruegel med mera.

Italien må ha en rikare tradition än Tyskland när det gäller måleri, men inte grafiska tryck, och inom modern litteratur ligger man i lä. Ändå är Italien i en helt annan division när det kommer till serier.

Neo Rauch sade i någon intervju något om att tysk bildkonst kännetecknas av en särskild typ av bristande elegans, men det borde gå att utnyttja i just serier. Jag kom att tänka på detta ämne när jag "läste" (utan text) ett par seriealbum av fransmannen Nicolas Presl. Han har en särskild oelegans som ibland påminner om postexpressionism och tyska träsnitt, så jag tyckte att det åtminstone borde kunna finnas någon tysk motsvarighet till honom, men det verkar det inte göra.

Hur kan det vara så här? Finns det institutionella förklaringar? Har det att göra med tysk humor? Eller en alltför hårt separerad fin- och fulkultur i Tyskland? I jämförelse var den franska seriepionjären Gustave Doré hög och låg på samma gång, medan Wilhelm Busch höll sig till det låga.
För att de är bättre på annat filosofi, musik, byråkrati. Men man kan inte vara bäst på allt. Så därför finns det inga läsvärda tyska serier.
Citera
2025-09-16, 18:35
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Här världens databas över serier GCD.

https://www.comics.org/international_stats_country/
1. USA 373,902 issues
2. UK 209,444 issues
3. France 204,857 issues
4. Germany 153,036 issues
5. Spain 120,958 issues
6. Italy 118,155 issues
7. Sweden 64,043 issues

Så världens 7:e största serieland är Sverige.
Siffrorna gör inte skillnad mellan översättningar och egen produktion. Tyskarna läser alltså massvis av översatta serier, vilket flera i tråden har varit inne på. Man har konsumenter i världsklass men kreativa tyskar verkar strunta i det.

(Är också rätt säker på att siffrorna påverkas av hur väl katalogiserat allting är. På det området är t.ex. Sverige och Tyskland ovanligt starka - och tydligen även Mexiko som du missade med 149 467 utgåvor - medan Italien, Japan och Spanien sannolikt har givit ut fler serier som ingen har skrivit in i databasen.)

Vi har hur som helst fått redovisat att det finns en del tyska barn- och bögserier. Jag känner också till enstaka försök att göra andra typer av tyska serier, men de som har gjort dem har inte haft tillräcklig talang för att kunna lyfta av egen maskin, och de har inte heller kunnat ta spjärn i något uppodlat serielandskap som passar just den tyska kreativiteten. Det blir tillgjort och misslyckat.

Om vi ser på klassiska svenska serier som Kolingen, Adamson och Biffen & Bananen så var de även för vuxna läsare. Det har banat väg för en seriekultur som passar för kreativa svenska sinnen, inte bara konsumenter.
Citera
2025-09-16, 19:11
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag förstår att du inte repeterar den listan eftersom den har som klimax Kaukas Fix och Foxi.
Slutsatsen att Fix & Foxi skulle stå för något slags klimax är helt och hållet din. Själv tycker jag snarast tvärtom.
Citera
2025-09-17, 00:37
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Här världens databas över serier GCD.
Citat:
https://www.comics.org/international_stats_country/
1. USA 373,902 issues
2. UK 209,444 issues
3. France 204,857 issues
4. Germany 153,036 issues
5. Spain 120,958 issues
6. Italy 118,155 issues
7. Sweden 64,043 issues
Så världens 7:e största serieland är Sverige. Notera att plats 1-6 är språk som finns i flera länder medans svenska bara finns i Sverige och Finland så t.ex "France" inkluderar serier från Frankrike men även i Belgien och t.ex Canada.
Hmm, enligt ditt sätt att räkna verkar ju Sverige endast med nöd och näppe platsa på tiobästalistan:

1. USA 373,931 issues
2. UK 209,444 issues
3. Frankrike 204,858 issues
4. Tyskland 153,036 issues
5. Mexiko 149,467 issues
6. Japan 128,498 issues
7. Spanien 120,958 issues
8. Italien 118,155 issues
9. Brasilien 74,176 issues
10. Sverige 64,043 issues

Tyskland, däremot, är världens fjärde största serieland, enligt ditt sätt att se det på.

Själv skulle jag ranka Belgien som ett klart viktigare och mer inflytelserikt serieland än både Sverige och Tyskland, så jag ger inte mycket för ditt sätt att jämföra länder.

Att Sverige har importerat och gett ut många serier från andra länder gör inte vårt land till ett stort och inflytelserikt serieland. Vårt inflytande inom serievärlden når sällan bortom våra nordiska grannländer.

Men visst, t.ex. Fantagraphics ger eller har gett ut alster av Erik Svetoft, Max Andersson, Moa Romanova, Martin Kellerman, Liv Strömquist och Bim Eriksson. Bamse var hyfsat framgångsrik i Nederländerna och gavs ut där i drygt tio år i egen tidning. Adamson, på sin tid, publicerades i flera hundra tidningar världen över. Team Fantomen-äventyr har publicerats i rätt många länder, och en del svenskar, samt många andra, inklusive tysken Heiner Bade, ingår eller har ingått i teamet. Gör detta, plus en del annat, Sverige till ett stort serieland? Nja, knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in