2025-09-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag säger inte att du har fel, men isåfall skulle man ju inte behöva löneväxling för tjänstemän?

Min arbetsgivare kan ju inte välja fritt om han kan betala in min lön till pensionen istället för till mig, eller?

Nej, inte på eget bevåg, men på ditt initiativ.

Så här står det på Avanzas hemsida tex

Hur gör jag för att löneväxla?
Först och främst behöver du stämma av med din arbetsgivare om de erbjuder löneväxling som en förmån, och om du har möjlighet att löneväxla eller inte. Om du får göra det för din arbetsgivare säger du helt enkelt bara att du vill löneväxla, så kan ni tillsammans bestämma hur mycket ni ska sätta av i månaden. Efter det får din arbetsgivare sköta allt det administrativa tillsammans med ett försäkrings- eller pensionsbolag och så kan du luta dig tillbaka och tryggt veta att din pension växer i och med varje löneväxling.

Din arbetsgivare verkar inte vilja erbjuda det mer än till tjänstemän, och det är nog där skon klämmer
Citera
2025-09-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nej, inte på eget bevåg, men på ditt initiativ.

Så här står det på Avanzas hemsida tex

Hur gör jag för att löneväxla?
Först och främst behöver du stämma av med din arbetsgivare om de erbjuder löneväxling som en förmån, och om du har möjlighet att löneväxla eller inte. Om du får göra det för din arbetsgivare säger du helt enkelt bara att du vill löneväxla, så kan ni tillsammans bestämma hur mycket ni ska sätta av i månaden. Efter det får din arbetsgivare sköta allt det administrativa tillsammans med ett försäkrings- eller pensionsbolag och så kan du luta dig tillbaka och tryggt veta att din pension växer i och med varje löneväxling.

Din arbetsgivare verkar inte vilja erbjuda det mer än till tjänstemän, och det är nog där skon klämmer

Min chef är även min vän, sedan 25år tillbaka, så det är inte alls där skon klämmer.
Det var även han som i samråd med revisorn ringde mig och föreslog att jag borde börja löneväxla istället för att skatta bort så jvla mkt.

Du skriver ju även svaret själv;
”Efter det får din arbetsgivare sköta allt det administrativa tillsammans med ett försäkrings- eller pensionsbolag”

Det måste alltså finnas ett försäkrings/pensionsbolag som går med på löneväxling för arbetare.
Det är den biten som vi inte fått ihop än.
Citera
2025-09-17, 13:01
Medlem
Gentss avatar
Det är absolut viktigt att ha ett sparande. Om du vill definiera det pensionssparande eller inte är en annan fråga, men ett bra sparande kommer ge dig en väldigt stor trygghet.
Citera
2025-09-17, 14:14
Medlem
Citat:
Min chef är även min vän, sedan 25år tillbaka, så det är inte alls där skon klämmer.
Det var även han som i samråd med revisorn ringde mig och föreslog att jag borde börja löneväxla istället för att skatta bort så jvla mkt.

Du skriver ju även svaret själv;
”Efter det får din arbetsgivare sköta allt det administrativa tillsammans med ett försäkrings- eller pensionsbolag”

Det måste alltså finnas ett försäkrings/pensionsbolag som går med på löneväxling för arbetare.
Det är den biten som vi inte fått ihop än.

Din chef kanske inte är den som bestämmer reglerna kring löneväxling?

Men vad är det de ska gå med på? Enda skillnaden för dem är att summan som sätts in blir större, vilket den också blir när du tex jobbar övertid eller får höjd lön. Jag tolkar det som att det är en ren administrativ hantering det syftas på, inte en förhandling

Det jag ville belysa var att inte du själv ska (eller kan) lösa det med direktkontakt med banker och försäkringsbolag, utan det sköter arbetsgivaren, efter att ni är överens.

Sånt här brukar inte ens tas med linjechefen (som inte har det mandatet) utan direkt mot HR av den enskilde.

När jag semesterväxlade var det HR som frågade vilja som ville göra det, och sen fixade de till det. Jag svarade alltså JA på ett mail, det var allt.
Citera
2025-09-17, 14:57
Medlem
Bättre att ta de pengarna och investera själv i eget företag, aktier e d. De flesta pensionsfondsförvaltarna imponerar inte...
Citera
2025-09-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Din chef kanske inte är den som bestämmer reglerna kring löneväxling?

Men vad är det de ska gå med på? Enda skillnaden för dem är att summan som sätts in blir större, vilket den också blir när du tex jobbar övertid eller får höjd lön. Jag tolkar det som att det är en ren administrativ hantering det syftas på, inte en förhandling

Det jag ville belysa var att inte du själv ska (eller kan) lösa det med direktkontakt med banker och försäkringsbolag, utan det sköter arbetsgivaren, efter att ni är överens.

Sånt här brukar inte ens tas med linjechefen (som inte har det mandatet) utan direkt mot HR av den enskilde.

När jag semesterväxlade var det HR som frågade vilja som ville göra det, och sen fixade de till det. Jag svarade alltså JA på ett mail, det var allt.

Det är ett litet företag, chef+kontoret = samma familj där jag känner alla inblandade väl sedan många år tillbaka.

Det är inte där skon klämmer, det kan jag lova dig.
Citera
2025-09-17, 15:40
Medlem
Citat:
Det är ett litet företag, chef+kontoret = samma familj där jag känner alla inblandade väl sedan många år tillbaka.

Det är inte där skon klämmer, det kan jag lova dig.

Aha, ja då förstår jag att det inte är så smidigt.
Citera
2025-09-17, 16:45
Medlem
Citat:
Jag säger inte att du har fel, men isåfall skulle man ju inte behöva löneväxling för tjänstemän?
Behöva??
Det är väl ändå helt fel ord.
Det sker därför att löntagaren önskar det och att arbetsgivare går med på det.

Citat:
Min arbetsgivare kan ju inte välja fritt om han kan betala in min lön till pensionen istället för till mig, eller?
Inte fritt. Du måste vilja det. Det är ett merarbete för arbetsgivaren och denne vinner inget på löneväxlingen. Det är bara en snäll service åt arbetstagaren.

Och så får ju inte facket blockera det. Det vara så att ditt kollektivavtal reser ett hinder. Och då är det kört.
Citera
2025-09-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tänker ju där att man också kan t.ex flytta från villa till hyresrätt när barnen flugit ut och det är dags att gå i pension.

Och då kan man sälja villan för 12 miljoner som man köpte 1990 för 1 miljon. Och så har man stått i bostadskö sedan 1970, så då får man ju den där lägenheten på strandvägen i Stockholm. Och så är man klar.

Det är väl så alla boomers har gjort.

Det är faktiskt något jäkligt smart att göra om man har möjligheten till det. Kan tänka mig att det finns en del som gått den vägen!
Citera
2025-09-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tänker ju där att man också kan t.ex flytta från villa till hyresrätt när barnen flugit ut och det är dags att gå i pension.

Och då kan man sälja villan för 12 miljoner som man köpte 1990 för 1 miljon. Och så har man stått i bostadskö sedan 1970, så då får man ju den där lägenheten på strandvägen i Stockholm. Och så är man klar.

Det är väl så alla boomers har gjort.
Jag köpte just en villa 1990 för ca 1 mille. Har dock sålt den för länge sedan men ser att den är värderad till 5 mille nu. Så det blev en faktor 2 fel det där.

Sedan finns det ju lite omständigheter här. man bör kanske justera för KPI iaf för att få lite rättvisande siffror. Och det är ca en faktor 2 under dessa 35 år.
Så vi kan säga då att "vinsten" varit 3 mille.
Dock beskattar staten dig för inflation.

Efter skatt är "vinsten" ca 2.1 miljoner då.

Under lång till fick man betala fastighetsskatt. Det bör du då dra av från den där "vinsten".
Hur mycket det blir orkar jag inte räken efter om. Men säg 12k per år i 20 år. SÄg att vi är nere på 1.9 mille då.

För att du ska få ut 5 mille för den så behöver du ha underhållit, renoverat och moderniserat den under dessa 35 år. Har du inte gjort det är det bara ett ruckel kvar.

Om vi säger att hälften du betalar är timarvode till hantverkare och hälften är material, resor, verktyg mm.
Om du då köper 30 timmar per år så blir det ungefär 1.6 mille.

Kvar har du som vinst hela 300k.

Tja, verkligheten skiljer sig lite från slagorden.
Citera
2025-09-18, 15:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Bör man ha ett privat pensionssparande även om man vet att man långt innan pensionsålder kommer ärva en väldigt stor summa pengar?

Grundregeln är att man inte ska spekulera i kommande arv och dess storlek men känner du dig säker så kan du strunta i att pensionsspara.
Citera
2025-09-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag köpte just en villa 1990 för ca 1 mille. Har dock sålt den för länge sedan men ser att den är värderad till 5 mille nu. Så det blev en faktor 2 fel det där.

Sedan finns det ju lite omständigheter här. man bör kanske justera för KPI iaf för att få lite rättvisande siffror. Och det är ca en faktor 2 under dessa 35 år.
Så vi kan säga då att "vinsten" varit 3 mille.
Dock beskattar staten dig för inflation.

Efter skatt är "vinsten" ca 2.1 miljoner då.

Under lång till fick man betala fastighetsskatt. Det bör du då dra av från den där "vinsten".
Hur mycket det blir orkar jag inte räken efter om. Men säg 12k per år i 20 år. SÄg att vi är nere på 1.9 mille då.

För att du ska få ut 5 mille för den så behöver du ha underhållit, renoverat och moderniserat den under dessa 35 år. Har du inte gjort det är det bara ett ruckel kvar.

Om vi säger att hälften du betalar är timarvode till hantverkare och hälften är material, resor, verktyg mm.
Om du då köper 30 timmar per år så blir det ungefär 1.6 mille.

Kvar har du som vinst hela 300k.

Tja, verkligheten skiljer sig lite från slagorden.

Dock är ju alla de kostnaderna betalda löpande under tiden. När man väl flyttar så blir det en rejäl klumpsumma över att leva gött på

Och hur mycket hade någon som bor i en hyresrätt under samma period betalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in