Citat:
Ursprungligen postat av
Waji
Jävligt märkligt resonemang från visa i den här tråden.
PensionSpara är nog en av de viktigaste sakerna man kan göra om man inte vill leva på minimum lön. Visst kan man ha hus, sommarstugor mm dör inga lån finns och det som en investering.
Många har jobbat heja sitt liv och har tjänstepension i avtalet. Men det är ju inte säkert att det blir så många kronor in. Finns också många som är olåsta på tjänstepension där arbetsgivare ej betalat in.
Att inte månadsspara pension är idiotiskt. In med pengar på fonder eller ISK konto och se till att de växer. Många tusenlappar extra kan man få och det kommer vara stor skillnad när man vill njuta av livet som pensionär
Själv har jag alltid sparat mer än tusen kr i månaden sedan jag började jobba. Tidigt blev jag egen företagare och byggde upp mitt företag.
Fick tidigt tipset att 30% av lönen kan du överföra skattefritt av din lön till din egen tjänstepension
Började med 7000kr och sedan bara ökat till 15000kr i månaden sedan många år tillbaka
Jag kommer ha en bra grundpension tack vara min lön. Kommer ha ett bra eget sparande men kommer framför allt ha en jävligt bra tjänstepension
Och det här började jag med för 25-30 år sedan.
Så tänk till om du vill ha det bra när du blir gammal. Det är nog det bästa du kan göra med tanke på hur Sverige ser ut idag
Det gäller väl att hitta balansen mellan att leva bra genom hela livet också. Att spara 15k i månaden är få förunnat, och du kommer ju att ha extremt mycket pengar förhållandevis mot majoriteten, troligen upp mot brytgränsen låter det som.
Jag funderar seriöst på att göra min pensionsplan lite mindre och unna mig lite mer nu, för jag kommer att öka min disponibla inkomst när jag går i pension, och det känns lite onödigt faktiskt.