Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-16, 05:40
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Fattigpensionär blir du hu du än gör, då ålderdomshemmen sätter avgiften efter hur mycket pengar du har.
Tänker mer på livet direkt efter arbete, man hamnar inte på nått ålderdomshem dag ett.
Citera
2025-09-16, 05:45
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Sparar en symbolisk summa varje månad, bara för att! småsummor varje år blir alltid nåt.

Dock kan jag förstå argumenten att man inte vet om man ens lever om 20-40 år, när pensionsåldern nås, men samtidigt om man gör det så är det kul att ha en litet fuck-off kapital och inte förlita sig enbart på sin inarbetade pension.

Jag tänker ju där att man också kan t.ex flytta från villa till hyresrätt när barnen flugit ut och det är dags att gå i pension.

Och då kan man sälja villan för 12 miljoner som man köpte 1990 för 1 miljon. Och så har man stått i bostadskö sedan 1970, så då får man ju den där lägenheten på strandvägen i Stockholm. Och så är man klar.

Det är väl så alla boomers har gjort.
Senast redigerad av bithax 2025-09-16 kl. 05:49.
Citera
2025-09-16, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nu vill jag minnas att TS skrev i sitt inlägg att han kommer ärva en stor summa pengar. Då behöver han ju inte spara överhuvudtaget. Bara att leva upp lönen och maxbelåna bostaden. Det löser sig ju ändå för honom. Läste du inte hans inlägg?
25.000 i månaden lever man ju rätt gott på. Mitt hus är avbetalt och inga andra skulder. Vi är två i hushållet och delar på kostnaderna. Så om vi båda tjänar 25.000 i månaden skulle vi lätt kunna spara en av lönerna. Det blir 300.000 om året vilket räcker gott till både resor och dyr mat.

Han TROR att han ska ärva pengar ja. Vad händer om hen lever +15år extra?
Vad händer om de blir osams och han skrivs ut från arvet?
Citera
2025-09-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Han TROR att han ska ärva pengar ja. Vad händer om hen lever +15år extra?
Vad händer om de blir osams och han skrivs ut från arvet?
Du är inte läskunnig verkar det som. Läs första inlägget igen och se att ordet "VET" står där.
"TROR" lyser med sin frånvaro.
Citera
2025-09-16, 08:07
Medlem
Wajis avatar
Jävligt märkligt resonemang från visa i den här tråden.
PensionSpara är nog en av de viktigaste sakerna man kan göra om man inte vill leva på minimum lön. Visst kan man ha hus, sommarstugor mm dör inga lån finns och det som en investering.

Många har jobbat heja sitt liv och har tjänstepension i avtalet. Men det är ju inte säkert att det blir så många kronor in. Finns också många som är olåsta på tjänstepension där arbetsgivare ej betalat in.

Att inte månadsspara pension är idiotiskt. In med pengar på fonder eller ISK konto och se till att de växer. Många tusenlappar extra kan man få och det kommer vara stor skillnad när man vill njuta av livet som pensionär

Själv har jag alltid sparat mer än tusen kr i månaden sedan jag började jobba. Tidigt blev jag egen företagare och byggde upp mitt företag.

Fick tidigt tipset att 30% av lönen kan du överföra skattefritt av din lön till din egen tjänstepension
Började med 7000kr och sedan bara ökat till 15000kr i månaden sedan många år tillbaka

Jag kommer ha en bra grundpension tack vara min lön. Kommer ha ett bra eget sparande men kommer framför allt ha en jävligt bra tjänstepension

Och det här började jag med för 25-30 år sedan.

Så tänk till om du vill ha det bra när du blir gammal. Det är nog det bästa du kan göra med tanke på hur Sverige ser ut idag
Citera
2025-09-16, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du är inte läskunnig verkar det som. Läs första inlägget igen och se att ordet "VET" står där.
"TROR" lyser med sin frånvaro.

Men människan är ju inte död?
Jag kan komma på ganska många scenarion där man vet, men ändå blir utan några pengar.
Citera
2025-09-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Fick tidigt tipset att 30% av lönen kan du överföra skattefritt av din lön till din egen tjänstepension
Började med 7000kr och sedan bara ökat till 15000kr i månaden sedan många år tillbaka

Vill du förklara hur du gör detta?

Min gissning är att du sparar all övertid + ob och sen Rey ner in allt i tjänstepensionen direkt?

Eller löneväxlade du ?
Som arbetare så verkar det omöjligt att löneväxla, har pratar med en jävla massa banker och pensionsbolag men ingen vill göra det, det är bara för tjänstemän.
Citera
2025-09-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Men människan är ju inte död?
Jag kan komma på ganska många scenarion där man vet, men ändå blir utan några pengar.
Jo men nu var det inte det frågan gällde.
Citera
2025-09-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jävligt märkligt resonemang från visa i den här tråden.
PensionSpara är nog en av de viktigaste sakerna man kan göra om man inte vill leva på minimum lön. Visst kan man ha hus, sommarstugor mm dör inga lån finns och det som en investering.

Många har jobbat heja sitt liv och har tjänstepension i avtalet. Men det är ju inte säkert att det blir så många kronor in. Finns också många som är olåsta på tjänstepension där arbetsgivare ej betalat in.

Att inte månadsspara pension är idiotiskt. In med pengar på fonder eller ISK konto och se till att de växer. Många tusenlappar extra kan man få och det kommer vara stor skillnad när man vill njuta av livet som pensionär

Själv har jag alltid sparat mer än tusen kr i månaden sedan jag började jobba. Tidigt blev jag egen företagare och byggde upp mitt företag.

Jag kommer ha en bra grundpension tack vara min lön. Kommer ha ett bra eget sparande men kommer framför allt ha en jävligt bra tjänstepension

Och det här började jag med för 25-30 år sedan.

Så tänk till om du vill ha det bra när du blir gammal. Det är nog det bästa du kan göra med tanke på hur Sverige ser ut idag

Det gäller väl att hitta balansen mellan att leva bra genom hela livet också. Att spara 15k i månaden är få förunnat, och du kommer ju att ha extremt mycket pengar förhållandevis mot majoriteten, troligen upp mot brytgränsen låter det som.

Jag funderar seriöst på att göra min pensionsplan lite mindre och unna mig lite mer nu, för jag kommer att öka min disponibla inkomst när jag går i pension, och det känns lite onödigt faktiskt.
Citera
2025-09-16, 10:20
Medlem
Ni är för unga för att känna till de som på sin tid kallades privat pensionsspar. Då kunde man sätta av ett sparande från sin bruttolön och binda uttaget tills när man gick i pension. När denna sparform försvann då fanns det inte längre en marknad för denna typ. Och i dag samma läge. Kalla det inte pensionsspar kalla det för att spara och rek är att spara på ett isk konto
Citera
2025-09-16, 10:22
Medlem
Idag finns lönevöxling som ett alternativ men det ör en annan lösning som borde få en egen tråd iså fall
Citera
2025-09-16, 11:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det gäller väl att hitta balansen mellan att leva bra genom hela livet också. Att spara 15k i månaden är få förunnat, och du kommer ju att ha extremt mycket pengar förhållandevis mot majoriteten, troligen upp mot brytgränsen låter det som.

Jag funderar seriöst på att göra min pensionsplan lite mindre och unna mig lite mer nu, för jag kommer att öka min disponibla inkomst när jag går i pension, och det känns lite onödigt faktiskt.

Det köper jag till 100%. Att ta ställning och spara mindre är en sak, men att inte spara något är dumt.
Alla har förutsättningar och det fattar jag. Men ett par hundralappar som dras vi autogiro varje månad tror jag är en fantastik investering med tanke på hur Sveriges pensionssystem ser ut. Det är ju redan på väg åt helbete och hur ska det då se ut om 10-15 år när alla anfabeter ska få tillgång till pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in