Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag tänker ju där att man också kan t.ex flytta från villa till hyresrätt när barnen flugit ut och det är dags att gå i pension.
Och då kan man sälja villan för 12 miljoner som man köpte 1990 för 1 miljon. Och så har man stått i bostadskö sedan 1970, så då får man ju den där lägenheten på strandvägen i Stockholm. Och så är man klar.
Det är väl så alla boomers har gjort.
Jag köpte just en villa 1990 för ca 1 mille. Har dock sålt den för länge sedan men ser att den är värderad till 5 mille nu. Så det blev en faktor 2 fel det där.
Sedan finns det ju lite omständigheter här. man bör kanske justera för KPI iaf för att få lite rättvisande siffror. Och det är ca en faktor 2 under dessa 35 år.
Så vi kan säga då att "vinsten" varit 3 mille.
Dock beskattar staten dig för inflation.
Efter skatt är "vinsten" ca 2.1 miljoner då.
Under lång till fick man betala fastighetsskatt. Det bör du då dra av från den där "vinsten".
Hur mycket det blir orkar jag inte räken efter om. Men säg 12k per år i 20 år. SÄg att vi är nere på 1.9 mille då.
För att du ska få ut 5 mille för den så behöver du ha underhållit, renoverat och moderniserat den under dessa 35 år. Har du inte gjort det är det bara ett ruckel kvar.
Om vi säger att hälften du betalar är timarvode till hantverkare och hälften är material, resor, verktyg mm.
Om du då köper 30 timmar per år så blir det ungefär 1.6 mille.
Kvar har du som vinst hela 300k.
Tja, verkligheten skiljer sig lite från slagorden.