2025-09-16, 15:50
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej, jag förstår att det inte är olagligt, utan jag undrar bara hur man får till det då jag själv har försökt löneväxla i 3års tid utan att lyckas.

Har inte riktigt följt allt men min gissning är följande.

Det måste gälla tjänstepension och ej vanlig( allmän pension) då de sköts annorlunda.

Sedan tror jag det gäller privata pensioner och ej enligt kollektivavtal etc. Har för mig att alla måste vara lika om kollektivavtal finns.

Men har aldrig haft ett kollektivavtal och kommer ej ha heller. Vill man vara facklig ansluten får man jobba hos någon annan. Men jag betalar ut högre löner, bättre pension samt att man kan ha olika dealer som försäkring eller pension.
Många gånger är det skattefritt för företaget och sätta in.
Citera
2025-09-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har inte riktigt följt allt men min gissning är följande.

Det måste gälla tjänstepension och ej vanlig( allmän pension) då de sköts annorlunda.

Sedan tror jag det gäller privata pensioner och ej enligt kollektivavtal etc. Har för mig att alla måste vara lika om kollektivavtal finns.

Men har aldrig haft ett kollektivavtal och kommer ej ha heller. Vill man vara facklig ansluten får man jobba hos någon annan. Men jag betalar ut högre löner, bättre pension samt att man kan ha olika dealer som försäkring eller pension.
Många gånger är det skattefritt för företaget och sätta in.

Tack!

Vi är dock fackligt anslutna och betalar in tjänstepension.

Tycker att det är märkligt att inte bankerna har riktig koll på det här.
Citera
2025-09-16, 15:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Tack!

Vi är dock fackligt anslutna och betalar in tjänstepension.

Tycker att det är märkligt att inte bankerna har riktig koll på det här.

Lät AI ge svaret så fick jag ut detta.

När man pratar om 4,5% och 30% i tjänstepension avser man oftast de kollektivavtalade tjänstepensionerna i Sverige, där 4,5% sätts av upp till ett visst löneintervall (ca 50 375 kr/månad 2025) och 30% på lönedelar över det intervallet. Många banker erbjuder tjänstepensioner, till exempel Handelsbanken, men dessa hänvisar till de generella avtalen som gäller för många anställda inom olika branscher.

Hur det fungerar
Avsättning på lägre lön:
För din lön upp till det fastställda inkomsttaket (cirka 50 375 kronor i månaden för 2025) betalar arbetsgivaren in en viss procent, oftast 4,5%.

Avsättning på högre lön:
På den lön som ligger över det taket betalas 30% in som pensionspremie.
Var du hittar information:

Hur din tjänstepension är uppbyggd beror på det kollektivavtal som gäller för din arbetsplats och vilken bank eller försäkringsbolag som administrerar den.

Egenföretagare:
Som egenföretagare är det du själv som ansvarar för att sätta av en liknande premie till din egen tjänstepension.

Hur du får reda på mer
Kontakta din bank:
Titta på din banks eller det försäkringsbolag som administrerar din tjänstepension för att se vilka specifika villkor som gäller för just dig.
Kolla din inkomstdeklaration:
Du kan också hitta information om din tjänstepension i din inkomstdeklaration, då alla pensionsutbetalningar och inbetalningar är skattepliktiga.

Kontrollera ditt kollektivavtal:
Om du är anställd kan du fråga din arbetsgivare om vilket kollektivavtal som gäller och hur tjänstepensionen är utformad för just din yrkesgrupp.

Observera: De angivna procenttalen för 4,5% och 30% är vanligt förekommande men inte ett generellt undantag för alla tjänstepensioner. Exakta siffror kan variera beroende på avtal och hur länge du har arbetat.
Citera
2025-09-16, 17:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Dog trådstartaren? Så typiskt att starta en tråd och sedan försvinna helt...
Citera
2025-09-16, 18:02
Medlem
Citat:
Min arbetsgivare kan inte på eget bevåg bara välja att betala in extra mkt pengar till min pension.

På pensionsmyndigheten står det att jag har, fram till idag betalat in ca 5,3Mkr varav 2,1M är tjänstepension.

Det tyder väl på att jag har tjänstepension känner jag?

Jag lyssnar gärna på alla som löneväxlar eller på något annat sätt lyckas betala in mer pengar till pensionen.

Jag tjänar väl typ 53K i grundlön skulle jag säga, men jag jobbar väldigt mkt ob, natt, övertid helg osv så jag tjänar egentligen nästan dubbelt så mkt som grundlönen.
Alla kan ju se hur mycket som går åt till extra skatt, helt i onödan.

Har du pratat med din arbetsgivare?
Nästan exakt samma siffror som jag, både på pensionsmyndigheten och grundlön, även om jag "bara" brukar ligga på 3-5k i tillägg. Tjänar du 90-100k är det en nobrainer att pensionsväxla.

För mig är det ett samtal bort då vi har det i vårt avtal, men det är upp till arbetsgivaren att erbjuda det så tyvärr inget man har rätt till.
Senast redigerad av Baheera 2025-09-16 kl. 18:13.
Citera
2025-09-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har du pratat med din arbetsgivare?
Nästan exakt samma siffror som jag, både på pensionsmyndigheten och grundlön, även om jag "bara" brukar ligga på 3-5k i tillägg. Tjänar du 90-100k är det en nobrainer att pensionsväxla.

För mig är det ett samtal bort då vi har det i vårt avtal, men det är upp till arbetsgivaren att erbjuda det så tyvärr inget man har rätt till.

Jag har och har haft samtal med chefen, lönekontoret, företagets revisor, banken, pensionsfonden. Som jag skrev innan så har vi löneväxling för tjänstemän på företaget (banken som bestämt att det bara är för tjänstemän och inte arbetare).

Men det här med att spara övertid och betala in som tjänstepension är det vi kollar på just nu.
Det är helt upp till banken, och jag har 4olika banker så om möjligheten finns någonstans så löser det sig säkert.
Citera
2025-09-16, 21:43
Medlem
Det grämer mig att kolla in "minpension" och se miljonerna man har tjänat in och inte kunna använda dem nu. Hade gärna tagit lite stålar och investerat på börsen och levt livet. Skiter i pensionen och när det är min tur om 30 år så är vi alla redan döda av något världskrig. Aldrig att vi kan fortsätta på denna väg vi gör idag.
Citera
2025-09-16, 23:38
Medlem
Citat:
Jag har och har haft samtal med chefen, lönekontoret, företagets revisor, banken, pensionsfonden. Som jag skrev innan så har vi löneväxling för tjänstemän på företaget (banken som bestämt att det bara är för tjänstemän och inte arbetare).

Men det här med att spara övertid och betala in som tjänstepension är det vi kollar på just nu.
Det är helt upp till banken, och jag har 4olika banker så om möjligheten finns någonstans så löser det sig säkert.

Ok, tror dig men låter väldigt märkligt.

Hoppas det löser sig
Citera
2025-09-17, 01:32
Medlem
whiteblacks avatar
Jobbar på gruppboende har runt 1,2m isk (95k sek) före skatt

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du måste ha en väldigt hög lön. 15% av en normal lön på 40.000 i månaden ger 72.000 om året. På tre år blir det 216.000 kr.....
Det klarar du dig inte länge på.
Citera
2025-09-17, 09:50
Medlem
Citat:
Nä, du är helt ute och cyklar.

För löneväxling så behöver du en bank som har tillgång till pensionsförsäkring, vilket många banker har, men inte alla. Eller så kan du få direkt via pensionsbolagen, men det är ännu krångligare.

Sen är det skillnad på tjänstemän och arbetare, varför det är så har jag ingen aning om, men jag har personligen pratat med flera banker om detta, bl.a Skandia och LF som har både bank och försäkringar, men ingen av alla som jag (eller företaget) har vänt oss till erbjuder löneväxling för arbetare.

Det vet jag ju eftersom att vi på jobbet har tjänstemän som har löneväxling via banken.
Någon bank har inget med löneväxling att göra.

Det är din arbetsgivare som betalar ut lägre lön till dig och mer till din pensionsförsäkring. Det är löneväxling.
Om det går eller inte beror mest på din arbetsgivare. Möjligen kan facket hindra.
Citera
2025-09-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ok, tror dig men låter väldigt märkligt.

Hoppas det löser sig

Jag hoppas att jag (och företaget) bara har missat något och att jag har helt fel.

Det verkligen inte borde vara såhär svårt att fixa detta.
Citera
2025-09-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Någon bank har inget med löneväxling att göra.

Det är din arbetsgivare som betalar ut lägre lön till dig och mer till din pensionsförsäkring. Det är löneväxling.
Om det går eller inte beror mest på din arbetsgivare. Möjligen kan facket hindra.

Jag säger inte att du har fel, men isåfall skulle man ju inte behöva löneväxling för tjänstemän?

Min arbetsgivare kan ju inte välja fritt om han kan betala in min lön till pensionen istället för till mig, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in