Citat:
Gun-Britt tillhör väl de första lågklassnamnen? Lillemor och liknande är exempel på sådana namn.
Gun-Britt är inte ett traditionellt namn, dubbelnamnen var populära under en kort period på 1950-talet och däromkring. Traditionella namn skulle jag säga är t.ex.: Carolina, Josefina, Elisabet, Katarina, Sofia, Magdalena, Margareta, Maria, Anna och Helena. Till dessa allmän-europeiska namn tillkommer en del fornnordiska, t.ex. Ingrid och Sigrid, som bara funkar i Skandinavien.
Det fanns en jättebra bok i ämnet som jag läste för otroligt många år sedan (i början på 2000-taket) men inte hittat igen. Den tog upp väldigt många namn som folk tror är stabila namn men ursprungligen var lågklassmarkörer och jag märker i sådana här trådar att folk bara kan uppfatta nutidsnamn och då efter y-namnen som vilka som tillhör de lägre skiktet av namn. Sedan ändras sådana med tiden.
Ett namn jag verkligen håller i som utan tvekan låter wt- men som jag kunnat överväga är Malvina.
Skälet till varför det skulle vara obildat är just det med varför jag är så fast vid namnet, inte specifikt för att det låter snuttigt.
Malvina havet brinner när det skymmer
Och sköljer över askan av bekymmer
Över livets vassa kanter över agg och sympatier
Och brustna hjärtans domedagsfobier
Malvina utan mörker över djup och svarta vatten
Såg vi aldrig stjärnorna om natten
Malvina diset sveper över fjärden
Och barn som föddes frysande till världen
Din kyss är sval och blå ibland som vinden i schersminen
Och röd ibland som hettan från kaminen
Malvina utan molnen inga blixtar genom natten
Och inget djup i glädjen under skratten
Malvina snart ska frosten täcka marken
När snön har kysst en ros farväl i parken
Då går jag dej till mötes som ett hav mot karga stränder
Och värmer dina frysande små händer
Malvina utan vinter ingen rimfrost över spåren
Och ingen trotsig vintergäck om våren
Malvina utan mörker över djup och svarta vatten
Såg vi aldrig stjärnorna om natten
För mig låter det när ast som en vaggvisa men skälet till att det blir "wt" handlar om att det är ett påhittat namn som först dök upp i något litterärt verk och sedan att jag gillar det främst för sången. Kanske inte dagens popmusik men ändå.
Så skapas lågklassnamn. Grejen är att alla inte bryr sig. Inte jag och jag fick höra det som ung av jämnåriga att man aldrig skulle kunna veta med mig om jag skulle komma med barn med snobbiga namn eller få barn med de med mest "unika" namnen.
Som sagt: jag tycker att Malvina är helt OK - alla namn måste ju uppfinnas någon gång!