2025-09-02, 22:53
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gun-Britt är inte ett traditionellt namn, dubbelnamnen var populära under en kort period på 1950-talet och däromkring. Traditionella namn skulle jag säga är t.ex.: Carolina, Josefina, Elisabet, Katarina, Sofia, Magdalena, Margareta, Maria, Anna och Helena. Till dessa allmän-europeiska namn tillkommer en del fornnordiska, t.ex. Ingrid och Sigrid, som bara funkar i Skandinavien.
Gun-Britt tillhör väl de första lågklassnamnen? Lillemor och liknande är exempel på sådana namn.

Det fanns en jättebra bok i ämnet som jag läste för otroligt många år sedan (i början på 2000-taket) men inte hittat igen. Den tog upp väldigt många namn som folk tror är stabila namn men ursprungligen var lågklassmarkörer och jag märker i sådana här trådar att folk bara kan uppfatta nutidsnamn och då efter y-namnen som vilka som tillhör de lägre skiktet av namn. Sedan ändras sådana med tiden.

Ett namn jag verkligen håller i som utan tvekan låter wt- men som jag kunnat överväga är Malvina.

Skälet till varför det skulle vara obildat är just det med varför jag är så fast vid namnet, inte specifikt för att det låter snuttigt.

Malvina havet brinner när det skymmer
Och sköljer över askan av bekymmer
Över livets vassa kanter över agg och sympatier
Och brustna hjärtans domedagsfobier
Malvina utan mörker över djup och svarta vatten
Såg vi aldrig stjärnorna om natten
Malvina diset sveper över fjärden
Och barn som föddes frysande till världen
Din kyss är sval och blå ibland som vinden i schersminen
Och röd ibland som hettan från kaminen
Malvina utan molnen inga blixtar genom natten
Och inget djup i glädjen under skratten
Malvina snart ska frosten täcka marken
När snön har kysst en ros farväl i parken
Då går jag dej till mötes som ett hav mot karga stränder
Och värmer dina frysande små händer
Malvina utan vinter ingen rimfrost över spåren
Och ingen trotsig vintergäck om våren

För mig låter det när ast som en vaggvisa men skälet till att det blir "wt" handlar om att det är ett påhittat namn som först dök upp i något litterärt verk och sedan att jag gillar det främst för sången. Kanske inte dagens popmusik men ändå.

Så skapas lågklassnamn. Grejen är att alla inte bryr sig. Inte jag och jag fick höra det som ung av jämnåriga att man aldrig skulle kunna veta med mig om jag skulle komma med barn med snobbiga namn eller få barn med de med mest "unika" namnen.
Citera
2025-09-02, 23:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Gun-Britt tillhör väl de första lågklassnamnen? Lillemor och liknande är exempel på sådana namn.

Det fanns en jättebra bok i ämnet som jag läste för otroligt många år sedan (i början på 2000-taket) men inte hittat igen. Den tog upp väldigt många namn som folk tror är stabila namn men ursprungligen var lågklassmarkörer och jag märker i sådana här trådar att folk bara kan uppfatta nutidsnamn och då efter y-namnen som vilka som tillhör de lägre skiktet av namn. Sedan ändras sådana med tiden.

Ett namn jag verkligen håller i som utan tvekan låter wt- men som jag kunnat överväga är Malvina.

Skälet till varför det skulle vara obildat är just det med varför jag är så fast vid namnet, inte specifikt för att det låter snuttigt.

Malvina havet brinner när det skymmer
Och sköljer över askan av bekymmer
Över livets vassa kanter över agg och sympatier
Och brustna hjärtans domedagsfobier
Malvina diset sveper över fjärden
Och barn som föddes frysande till världen
Din kyss är sval och blå ibland som vinden i schersminen
Och röd ibland som hettan från kaminen
Malvina utan molnen inga blixtar genom natten
Och inget djup i glädjen under skratten
Malvina snart ska frosten täcka marken
När snön har kysst en ros farväl i parken
Då går jag dej till mötes som ett hav mot karga stränder
Och värmer dina frysande små händer
Malvina utan vinter ingen rimfrost över spåren
Och ingen trotsig vintergäck om våren

För mig låter det när ast som en vaggvisa men skälet till att det blir "wt" handlar om att det är ett påhittat namn som först dök upp i något litterärt verk och sedan att jag gillar det främst för sången. Kanske inte dagens popmusik men ändå.

Så skapas lågklassnamn. Grejen är att alla inte bryr sig. Inte jag och jag fick höra det som ung av jämnåriga att man aldrig skulle kunna veta med mig om jag skulle komma med barn med snobbiga namn eller få barn med de med mest "unika" namnen.

Ja, och även Lillevi t.ex..

Malvina är inte så tokigt. Det är det gamla namnet Malva (feminint, blommigt) som någon satt en extra feminin ändelse på, d.v.s. -ina. Har någon tänkt på Malvette eller Malvilla eller Malvene eller Malveine eller Malvika ännu..? Som sagt: jag tycker att Malvina är helt OK - alla namn måste ju uppfinnas någon gång!
Citera
2025-09-03, 00:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
I Amerika använder man efternamn som förnamn. Jackson, Tyler, Lincoln osv. Vissa efternamn är pojk- andra flicknamn. Undrar när vi börjar med det i Sverige?
Jag vet inte men att använda efternamn som tilltalsnamn är ju vanligt i vissa sammanhang och var betydligt vanligare tidigare i Sverige.
Citera
2025-09-03, 00:54
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Förlåt, då mindes jag fel när jag svarade på din följekommentar. Men då är vi ju (nästan) överens. Jag kan tänka mig att just precis krystad medelklass skulle vilja ta Florian för att visa att de är för upplösningen av könsrollerna (lille Florian kommer säkert att få på sig nagellack när han ska gå till skolan också) och Melker för att de ofta gillar just den idylliserade Astrid Lindgren-världen av någon anledning, det är jätteviktigt för dem att introducera sina barn i Astrid Lindgren. Kanske orkar de inte leta efter något annat?

Men var hittar de Rupert? Det kan knappast vara efter "Unge Rupert", Rupert von Hentzau i The Prisoner of Zenda i alla fall, för han är en tjusig men nonchalant och skurkaktig ung officer i ett mycket idealiserat tysktalande miniatyrland vid namn Ruritanien. Antar att man ska tänka på Lichtenstein t.ex.. Mycket europeiskt och preussiskt. Inte alls mångkulturellt eller feministiskt, snarare maskulint och ariskt.

https://lh3.googleusercontent.com/pr...G3IjCrhqw3L-yg
Rupert Grint, såklart
Citera
2025-09-03, 00:56
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
En gång på nittiotalet så föddes en pojke som fick namnet Harley.

Pappan hette Davidsson i efternamn…

Tror det hände i Finspång eller däromkring.
finns 30 pers som heter harley och davidsson
Citera
2025-09-03, 00:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Rupert Grint, såklart

Aldrig hört talas om. Jag googlade och han var INTE snygg.
Citera
2025-09-03, 01:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Fast du har garanterat hört talas om Harry Potter och snygg har inget med saken att göra. Han är rik och känd. Och spelade en karaktär som många tittade på när dom växte upp.
Citera
2025-09-03, 01:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast du har garanterat hört talas om Harry Potter och snygg har inget med saken att göra. Han är rik och känd. Och spelade en karaktär som många tittade på när dom växte upp.

OK, men jag har inte sett de filmerna. Jag försökte läsa böckerna men gav upp. För upphaussade. Eller alternativt så måste man vara ett barn för att förstå charmen. Jag älskade t. ex. Narnia-böckerna som barn, men när jag försökte läsa om dem någon gång i övre tonåren så... kunde jag inte hitta tillbaka till Narnia mer.

Hade jag döpt en son till Rupert, så hade det varit efter Rupert von Hentzau. SÅ preussiskt, tyskt, europeiskt och ariskt!
Citera
2025-09-03, 01:18
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Nej, du kanske inte har det, men de flesta i världen under 50 har det och Harry Potter är definitivt en grej som berört många och som många nördat sedan barndomen. Det är heller ingen "ful-litteratur", dvs något som ängslig medelklass skulle sky som pesten. Lite lagom, liksom. HP har dessutom fans för livet. Det är ingen historia man släpper pm man blivit fast en gång.
Sedan sätter inte alla sätter utseendet i främsta rummet. Och tur är väl det....
Senast redigerad av Incendio 2025-09-03 kl. 01:25.
Citera
2025-09-03, 01:31
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ja, och även Lillevi t.ex..

Malvina är inte så tokigt. Det är det gamla namnet Malva (feminint, blommigt) som någon satt en extra feminin ändelse på, d.v.s. -ina. Har någon tänkt på Malvette eller Malvilla eller Malvene eller Malveine eller Malvika ännu..? Som sagt: jag tycker att Malvina är helt OK - alla namn måste ju uppfinnas någon gång!
Nja jag tror mer att folk döper barn till Melvina (efter namnet Melvin). Elvina och Alvina går ju också. Det jag gillar med Malvina är det naturnära i sångtexten. Tror dock inte att Malvina är ett namn som någonsin får ett uppsving men det låter nästan som en vågrörelse i havet, en viskning i vinden. Mjukt och i ett med moder jord och universum. Tråkigt att klangen blir mer som människor nedvärderar. Lite märkligt att lägga mycket fördomar i namn. Det tyckte jag sedan första gången jag hörde människor säga att problemet med folk var deras namn för att det "visste alla".

Utöver mer "unika" namn som jag nämnt Malvina och Geraldine (med svenskt uttal jerraldin) så är jag ett fan av namn som Svea, Liv, Alma. Liv kan alltid mjukas upp till Livia.

Även om det inte är populära namn så inser man ju att man ofta ligger lite i tiden med vad man gillar (namn som Astrid, Albin, Melker, Mathilda, August, Samuel etc är några av mina gamla favoritnamn) och generellt ploppar det sedan upp en generation med namnen. Att Kevin och Liam blev så stora har ganska mycket med inslag från England och USA vilket överlag innebär att de också kommer bli problematiska. Geraldine är istället ett exempel som inte tilltalar människor som döper sina barn till mer poppiga namn. Men idag skulle Hedvig vara lite mer "ute" varpå jag flyttat fokus.

Däremot så är vår tid nu såpass snabbt föränderlig att namnen inte riktigt bnir lika ute eller inne vilket man kan se som positivt. Mer unika namn är en fördel också med att de inte delar bärare som ger associationer. Jag skulle aldrig vilja dejta någon som heter samma sak som mina bröder t.ex. Ur sådana perspektiv så förstår man varför vissa uppskattar mer originella namn än namn som får dem att associera till andra människor såsom deras gamla lärare, den udda fastern eller den tråkiga klasskamraten.
Citera
2025-09-03, 02:26
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
En svennebanan på jobbet har namnet "Lucifer"
Tänk om efternamnet vore Satansson !!!! 😀
Citera
2025-09-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegalskeppetVASA
I Norge gör man så. När norrbaggar åker över till Sverige för att handla billig mat och dryck så kallar de det för "Harrytur". Harry i norskan är slang för något som är osmakligt, tacky eller "osofistikerat". Ordet började användas på 1970-talet i Oslo, framför allt bland ungdomar från överklassen på vestkanten. De använde Harry som öknamn på östkantungdomar, eftersom namnet Harry då ansågs "enkelt" och "proletärt".

Namnet Harry kom från britterna och blev populärt i Norge bland arbetarklassen precis som Johnny blev populärt här.

Helt riktigt och väldigt roligt! Gillar även vad norrmännen kallar jeansbyxor och jeansjacka för nämligen Olabukse och Olajakke. Jag antar att de kommer från Ola Nordmann som är deras svar på Svennebanan, en typisk norrman.

Lite mer OT så har jag en vän i Norge, född på mitten av 80talet, som växte upp med en kille vars mor var norska och far från något av länderna i Nordafrika och självfallet skulle pojken ha ett dubbelnamn på typisk norskt vis.
Kan vara ett av de bästa namnen jag hört *trumvirvel*

Kurt Ali
Senast redigerad av GunnarHokmark 2025-09-03 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in