2025-09-02, 20:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Stackars barn som får namn som tex Alfons,rebelle,arne,stig,malwa mm...

Stig och även Sten är väl inte så illa? De är urgamla namn med jordnära betydelse.

Malva är jättefint, flickaktigt, blommigt. Men att stava med w försämrar, inte förbättrar.
Citera
2025-09-02, 20:11
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambityp
Här på Flashback drömmer väl alla om att heta något i stil med: Cobra-Hawk Panther-Dragon.

Alternativt: Laser-Ninja

Trodde de hette typ Vetur-bättre von Besserwisser; om vi går efter attityden.

Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Hette kanske egentligen bara Ken men bodde i bur? Bur-Ken

Så länge denne inte sett för mycket Dragon ball Z och heter på svennevis Kajjo-Ken.
Citera
2025-09-02, 20:21
Medlem
fskers avatar
Helt ofattbart att man kan heta Nalle.

Dick är också ett tveksamt namn.

Fanny (rumpa) är rätt lustigt på engelska och Vendela (sälj henne) på spanska.

Får man fortfarande döpa sin unge till Snorre?
Citera
2025-09-02, 21:04
Medlem
I Amerika använder man efternamn som förnamn. Jackson, Tyler, Lincoln osv. Vissa efternamn är pojk- andra flicknamn. Undrar när vi börjar med det i Sverige?
Citera
2025-09-02, 21:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Helt ofattbart att man kan heta Nalle.

Dick är också ett tveksamt namn.

Fanny (rumpa) är rätt lustigt på engelska och Vendela (sälj henne) på spanska.

Får man fortfarande döpa sin unge till Snorre?
Kan man heta Björn kan man väl heta Nalle?
Citera
2025-09-02, 21:42
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Vi hade en Loka i skolan på 90-talet. Men visst, det är ju ovanligare än Anna, det måste jag medge.

Hur känner du för namn som Max och Mio då?

Max är rimligt, definitivt, mio är möbler.
Citera
2025-09-02, 22:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Fast ingen tänker ju på betydelsen längre, av namnet Björn. Eller Ulf, Arn, Stig eller Sten. Dock tänker man fortfarande på betydelsen av namnet Varg, och därför tycker jag att det är olämpligt (men i Sverige får föräldrar igenom det som förnamn till sin son). Orm funkade på vikingatiden när det var samma ord för orm som för drake (den sistnämnda var ju en mäktig och upphöjd varelse), men skulle vara omöjligt idag när alla tänker på en boa constrictor. O.s.v..

Nalle är alldeles förfärligt även p.g.a. att det är ett barnspråksord. Och vi vill väl inte att vår son ska ses som ett gulligt barn hela livet?
Citera
2025-09-02, 22:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast ingen tänker ju på betydelsen längre, av namnet Björn. Eller Ulf, Arn, Stig eller Sten. Dock tänker man fortfarande på betydelsen av namnet Varg, och därför tycker jag att det är olämpligt (men i Sverige får föräldrar igenom det som förnamn till sin son). Orm funkade på vikingatiden när det var samma ord för orm som för drake (den sistnämnda var ju en mäktig och upphöjd varelse), men skulle vara omöjligt idag när alla tänker på en boa constrictor. O.s.v..

Nalle är alldeles förfärligt även p.g.a. att det är ett barnspråksord. Och vi vill väl inte att vår son ska ses som ett gulligt barn hela livet?
Att du inte tänker på det, betyder inte att ingen gör det. Orm är ta mig fan ett coolt namn, boa-ormar är ashäftiga ju.

"Vi" vill inget särskilt, jag har en vän som hette Nalle och tycker att det är lite coolt. Heter man Nalle så måste man antingen vara snäll som en björn och allmänt gosig, eller hård som fan pga av såna som dig som inte skulle kunna låta bli att tråka personen för sitt namn.
Citera
2025-09-02, 22:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Max är rimligt, definitivt, mio är möbler.

Så ett varumärke som kanske bara finns några år ska trumfa ett namn? Dessutom fanns väl Mio min Mio, och där var det ett namn.

Vad gör man om man gett barnet ett namn och det blir ett varunamn några år efter? Byter barnets namn?
Citera
2025-09-02, 22:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Att du inte tänker på det, betyder inte att ingen gör det. Orm är ta mig fan ett coolt namn, boa-ormar är ashäftiga ju.

"Vi" vill inget särskilt, jag har en vän som hette Nalle och tycker att det är lite coolt. Heter man Nalle så måste man antingen vara snäll som en björn och allmänt gosig, eller hård som fan pga av såna som dig som inte skulle kunna låta bli att tråka personen för sitt namn.

På ett sätt, men "som en orm" används idag även som en beskrivning av en person som är hal, listig, svekfull, opålitlig. Tänk Sir Väs!

Jamen det är just det. Personen som bär namnet måste anpassa sig och vara på det ena eller andra sättet för att överleva socialt. Det är så onödigt. Varför inte ge sina barn neutrala namn, så att de kan få vara sig själva? Anna och Erik, Maria och Fredrik, Katarina och Johan behöver inte vara på något särskilt sätt.
Citera
2025-09-02, 22:38
Medlem
fskers avatar
Citat:

Nalle låter som teddybjörn.
Citera
2025-09-02, 22:40
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Det fulaste är när svenska föräldrar ger sina namn engelska/amerikanska namn 😂WT deluxe.
Conny
Ronny
Sonny
Milton
Savannah
Benny
Jake
William osv
Namn som använder c istället för k
Tex: caroline vs karolin,oscar vs oskar
Du mixar rätt bra utan att förstå varifrån olika stavningar kommer ifrån. Dvs importerat från lägsta klasserna mot de högsta klasserna. Bra försök iallafall men du sköt dig själv som obildad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in