Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
Alltså jag har ingen koll på WT eller vad som är eller inte är det... tänker Engelska namn, som "Kevin" eller nåt. Och dom är väl inte så granna?
Men samtidigt är jag sjukt skeptisk till föräldrar som döper sina ungar till grejer som "Erik", "Anna" eller liknande. Två människor ska göra nåt av det mest stressade man kan göra: bli föräldrar. En av dom håller på att skapa en livs levande människa inom sig av sitt eget kött och blod som vilken sekund som helst ska brisera ut ur kroppen i vad som, om det inte var nåt vår art sysslade med, skulle anses vara en vidrig skada. Den andre kanske bara bidragit med nån tesked proteiner och arvsmassa för nio månader sen - men han ska bli farsa, med all ångest som man kan tänka sig runt det. Kommer jag vara en bra förälder, kommer jag upprepa mina föräldrars misstag? Osv osv
Att inte slå på stort då med namnet är rätt jävla konstigt. Jag menar Kejsaren av Portugallien stort. Hela ens liv ska ju förändras i grunden att inte ge den lille varelsen som skapar allt detta ett pampigare namn än "Johan" känns som ett förräderi mot en själv.
Nä ge mig Tindra, Gullmånepluttan, Raket-kingen, Nesparnipal, och Lajfhack eller nåt. Nåt med vikten bakom sig att justifiera det här otroliga som ändå kommer hände tre individer, två föräldrar och en nyfödd.
Jag föddes 1970 och mina föräldrar ville vi skulle ha vanliga namn och smälta in. Tänker inte ge våra riktiga namn men vi syskon var ungefär Robert och Karin. Helt själlösa. De ville oss väl.
Har funderat många gånger att byta namn. Kanske till mitt mellannamn som också är vanligt, men tidlöst.
Helst välja ett utflippat namn eller ett gammaldagst, funderade på Natanael eller Sakarias, men nu är ju de namnen poppis. Suck.
Hatar ett vanligt namn och dessutom som bara förekom i en generation.
Jag älskar korta namn, så jag avundas ändå Neo, Leo, Eli osv. Fast andra verkar hata dem.
Jag har bytt efternamn för väldigt länge sedan, sedan när jag släktforskade visade det sig att det namnet redan funnits i min släkt och att den personen tog det av samma skäl som jag runt 1800, att han hade ett tråkigt sonnamn, dessutom snarlikt mitt!