2025-09-01, 17:52
Medlem
orrtupps avatar
.
Senast redigerad av orrtupp 2025-09-01 kl. 17:56.
Citera
2025-09-01, 17:54
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Alltså jag har ingen koll på WT eller vad som är eller inte är det... tänker Engelska namn, som "Kevin" eller nåt. Och dom är väl inte så granna?

Men samtidigt är jag sjukt skeptisk till föräldrar som döper sina ungar till grejer som "Erik", "Anna" eller liknande. Två människor ska göra nåt av det mest stressade man kan göra: bli föräldrar. En av dom håller på att skapa en livs levande människa inom sig av sitt eget kött och blod som vilken sekund som helst ska brisera ut ur kroppen i vad som, om det inte var nåt vår art sysslade med, skulle anses vara en vidrig skada. Den andre kanske bara bidragit med nån tesked proteiner och arvsmassa för nio månader sen - men han ska bli farsa, med all ångest som man kan tänka sig runt det. Kommer jag vara en bra förälder, kommer jag upprepa mina föräldrars misstag? Osv osv

Att inte slå på stort då med namnet är rätt jävla konstigt. Jag menar Kejsaren av Portugallien stort. Hela ens liv ska ju förändras i grunden att inte ge den lille varelsen som skapar allt detta ett pampigare namn än "Johan" känns som ett förräderi mot en själv.

Nä ge mig Tindra, Gullmånepluttan, Raket-kingen, Nesparnipal, och Lajfhack eller nåt. Nåt med vikten bakom sig att justifiera det här otroliga som ändå kommer hände tre individer, två föräldrar och en nyfödd.
Märkligt resonemang.

För mig var det tvärtom, jag kände att barnen och deras namn var så mycket större än vi föräldrar och vår fåfänga.
Det var inga hamstrar eller robotdammsugare som skulle namnges med något fyndigt.

Våra barn är inga accessoarer eller ägodelar som skulle få namn som skulle spegla våra personligheter eller göra oss speciella. Nej, vi kände att de var ett nytt led i en lång kedja av förfäder som givetvis skulle få namn som organiskt växt fram i generationer.

Det handlar inte om oss som föräldrar och att ha fått barn är ingen egotripp eller mirakel, alla generationer före oss har gjort detsamma och det är bara naturligt.
Citera
2025-09-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Lika jävla efterblivet som att döpa barnen till vanliga namn men med cp-stavning.
T.ex Marija eller Emilija.
Eller varför inte Görgen

Alla slaviska kristna namn som liknar svenska har "J" i namnet.
Marija, Emilija, Sonja, Adrijana, Anastasija, Antonija. Är väl inte svenskar som lägger med J i de vanliga svenska namnen.
Citera
2025-09-01, 18:23
Medlem
En svennebanan på jobbet har namnet "Lucifer"
Citera
2025-09-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag har aldrig träffat nått annat folkslag än svenskar som håller på och gör narr av andras namn. Barn såklart, men inte vuxna.

"Det tyckande folket"
Citera
2025-09-01, 18:26
Men vad säger ni om namnet Jerker?
Som automatiskt begränsar människan till ett liv inom Sverige?
För annars, hur ska du presentera dig till en engelsman eller amerikan med namnet Jerker?
Eller Dick, för den delen? 😂😂😂
Citera
2025-09-01, 18:38
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Nästa gång jag hör en mamma eller pappa berätta att deras son heter Movitz så kommer jag utdela en hård örfil.

Jag älskar dig

Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Skulle säga att Kevin inte är ett lågstatus-namn. .

Hahaha ok!
Citera
2025-09-01, 18:45
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Märkligt, tre namn som kan uppfattas som varumärkesintrång. Är detta verkligen på riktigt? Vill minnas att det uppstod en rättsprocess när föräldrar ville döpa sitt namn till Ikea.

Loka är väl bara en feminin form av Loke? Borde alltså va oproblematiskt att heta, så länge man inte har Brunn som mellannamn då möjligen. Och Önos härstammar tydligen från Oineus, en kung i den grekiska mytologin. Borde också va okej, även om den skånska stavningen är starkt förknippad med sylt.

Helman hittar jag inget företag som heter, men det finns däremot en välkänd majonnäs av märket Hellmann’s. Är det den ni tänker på?
Citera
2025-09-01, 18:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Alltså jag har ingen koll på WT eller vad som är eller inte är det... tänker Engelska namn, som "Kevin" eller nåt. Och dom är väl inte så granna?

Men samtidigt är jag sjukt skeptisk till föräldrar som döper sina ungar till grejer som "Erik", "Anna" eller liknande. Två människor ska göra nåt av det mest stressade man kan göra: bli föräldrar. En av dom håller på att skapa en livs levande människa inom sig av sitt eget kött och blod som vilken sekund som helst ska brisera ut ur kroppen i vad som, om det inte var nåt vår art sysslade med, skulle anses vara en vidrig skada. Den andre kanske bara bidragit med nån tesked proteiner och arvsmassa för nio månader sen - men han ska bli farsa, med all ångest som man kan tänka sig runt det. Kommer jag vara en bra förälder, kommer jag upprepa mina föräldrars misstag? Osv osv

Att inte slå på stort då med namnet är rätt jävla konstigt. Jag menar Kejsaren av Portugallien stort. Hela ens liv ska ju förändras i grunden att inte ge den lille varelsen som skapar allt detta ett pampigare namn än "Johan" känns som ett förräderi mot en själv.

Nä ge mig Tindra, Gullmånepluttan, Raket-kingen, Nesparnipal, och Lajfhack eller nåt. Nåt med vikten bakom sig att justifiera det här otroliga som ändå kommer hände tre individer, två föräldrar och en nyfödd.

Jag föddes 1970 och mina föräldrar ville vi skulle ha vanliga namn och smälta in. Tänker inte ge våra riktiga namn men vi syskon var ungefär Robert och Karin. Helt själlösa. De ville oss väl.

Har funderat många gånger att byta namn. Kanske till mitt mellannamn som också är vanligt, men tidlöst.

Helst välja ett utflippat namn eller ett gammaldagst, funderade på Natanael eller Sakarias, men nu är ju de namnen poppis. Suck.

Hatar ett vanligt namn och dessutom som bara förekom i en generation.

Jag älskar korta namn, så jag avundas ändå Neo, Leo, Eli osv. Fast andra verkar hata dem.

Jag har bytt efternamn för väldigt länge sedan, sedan när jag släktforskade visade det sig att det namnet redan funnits i min släkt och att den personen tog det av samma skäl som jag runt 1800, att han hade ett tråkigt sonnamn, dessutom snarlikt mitt!
Citera
2025-09-01, 19:00
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Loka är väl bara en feminin form av Loke? Borde alltså va oproblematiskt att heta, så länge man inte har Brunn som mellannamn då möjligen. Och Önos härstammar tydligen från Oineus, en kung i den grekiska mytologin. Borde också va okej, även om den skånska stavningen är starkt förknippad med sylt.

Helman hittar jag inget företag som heter, men det finns däremot en välkänd majonnäs av märket Hellmann’s. Är det den ni tänker på?

Jo, men det är ju ett varumärke och det är det som folk associerar det med, det borde man väl som förälder tänka på och då kan ju jag tycka att Marie ellee whatever är mer rimiigt?
Citera
2025-09-01, 19:07
Medlem
Fyllefyllots avatar
Sen har man ju såna där könsneutrala namn också som jag heller aldrig riktigt har fattat varför man väljer, typ Kim.

Sen finns det ju böjelser på namn också som jag också ser som bara destruktiva, Jimmie är ju ett bra exempel.

Jimmie Åkesson, tror nog fan 80% tror att han heter Jimmy, så varför ens dunka upp för den smashen när man inte behöver?

.
Citera
2025-09-01, 19:14
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag har aldrig träffat nått annat folkslag än svenskar som håller på och gör narr av andras namn. Barn såklart, men inte vuxna.

Inte jag heller. Hade nog uppskattat den här tråden själv när jag var runt 18 år (vilket jag förmodar att de flesta här är), men det känns lite knepigt att lägga vikt vid vad någon heter.

Jag har ett gött namn – Bogdan. Det toppar nog många listor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in