2025-09-01, 13:38
Medlem
Movitz??

Vem fan döper din son till Movitz? Vad fan är ens en Movitz? En luffare som kommer in och hoppar runt med sin balle i vädret samtidigt som han drar sina mongomoves? Eller en Jack Russel?

Umi??? Vilken jävla svensk döper sin dotter till Umi?

Varför döper många svenskar sina ungar till så missbildade namn??

Vill man att ens mediokra och ickeunika unge ska få vara unik? Är det därför??
Är det därför man döper sin stackars avkomma till samma namn som man ger en Jack Russel?

Nästa gång jag hör en mamma eller pappa berätta att deras son heter Movitz så kommer jag utdela en hård örfil.
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-09-01 kl. 13:47.
Citera
2025-09-01, 13:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ju lite pretto att döpa sin son till Movitz, troligen efter Fader Movitz från Carl Michael Bellmans diktning.

Eller var föräldrarna inspirerade av I like to move it?
Citera
2025-09-01, 13:47
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Bildade människor döper sina sönder och döttrar till traditionella namn och namn burna av förfäder i släktledet. WT döper sina ungar till "unika eller trendiga" namn.

Det är väl bra att det är så, då vet man vilken samhällsklass de tillhör innan man har interagerat med dem, eller ens sett dem - namnet på ett papper säger redan allt..
Citera
2025-09-01, 13:48
Medlem
LitenochSkrajs avatar
På senaste har denna tanke även slagit mig. I min gamla skolklass fanns det en tjej som hette Akvador (Uttalat som drickan Aquador) och jag har även stört mig starkt på en kompis farfar som hette wolfgang i förnamn. det var bedrövligt att höra historier om gamle wolfgang och hans hyss. hela den familjen hade konstiga namn som bierhals och Eierkuchen
Citera
2025-09-01, 13:56
Medlem
Lifestealers avatar
haha har jobbat ihop med en movitz
Citera
2025-09-01, 14:01
Medlem
kalkryggars avatar
Min kompis har en unge vars klasskamrat heter Turbo. Vi undrade om han bara kallades för det eller om de lyckats döpa ungfan till det. Hans son hävdar att han heter Turbo.

Men hur roligt är det att vara 50 år gammal och komma i en ny situation och säga till en grupp.
- Hej jag heter Turbo.

Hur fan kan man som förälder döpa en unge till sånt trams? Det är den typen av människor som man förväntar sig tar hål i öronen på ungen innan hen fyllt fem och förmodligen föds med en tatuering på ryggen.
Citera
2025-09-01, 14:11
Medlem
Lika jävla efterblivet som att döpa barnen till vanliga namn men med cp-stavning.
T.ex Marija eller Emilija.
Eller varför inte Görgen
Citera
2025-09-01, 14:13
Medlem
ReklamApaNegers avatar
För ett par veckor sedan snackade jag med en bekant var son på sju år kom springande med en vän. Den här vännen hette "Blue". När polarens unge ropade Blue efter sin vän så kollade jag på min polare med en blick som fick honom att garva och svarade; -Vänta tills du får se ungens föräldrar...
Citera
2025-09-01, 14:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Lika jävla efterblivet som att döpa barnen till vanliga namn men med cp-stavning.
T.ex Marija eller Emilija.
Eller varför inte Görgen

Faktum är att Görgen var vanligare förr. Kolla gärna i dödböckerna, mycket läckra namn!!!

Det var även vanligt med engelska namn som man trodde skulle uttalas på svenska. Som Charles och Janet uttalat som TJA-less och JA-net.
Citera
2025-09-01, 14:24
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Faktum är att Görgen var vanligare förr. Kolla gärna i dödböckerna, mycket läckra namn!!!

Det var även vanligt med engelska namn som man trodde skulle uttalas på svenska. Som Charles och Janet uttalat som TJA-less och JA-net.

Finns ju även Steve (uttalas som det skrivs) m fl.
Citera
2025-09-01, 14:26
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Är det något som är fult är det arabiska namn. Eller afrikanska. Eller indier.
Citera
2025-09-01, 14:27
Medlem
Clint.Ruins avatar
En gång på nittiotalet så föddes en pojke som fick namnet Harley.

Pappan hette Davidsson i efternamn…

Tror det hände i Finspång eller däromkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in