2025-08-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Ja, jag plågar mig själv med ett sånt jävla dumt beteende..

Trots att jag har ett bra gäng vänner, många bekanta och en bra relation till största delen av familjen osv så är jag ändå så sjukt ensam pga att jag stöter bort alla ur mitt liv.
Jag har börjat avvisa folk mer och mer, tackar nej till sociala saker oftare och oftare och hör av mig mindre och mindre. Vissa personer svarar jag inte alls när de hör av sig. Men sen sitter jag ändå varje kväll och är skitledsen för att jag är så ensam!

Jag har på nåt sätt alltid varit såhär men det har blivit väldigt mycket värre senaste halvåret, ish..

Jag har en stor längtan efter emotionell kontakt och närhet, t.o.m kärlek. Jag söker efter det hela tiden men så fort nånting sånt närmar sig så stänger jag dörren! Varför??

När vissa nya personer försöker komma in i mitt liv så avvisar jag dom när det når en viss gräns även om jag tycker om dom skitmycket.

Det funkar att träffas och ha nån form av relation om jag inte känner nånting speciellt för personen, men om det är nån som har potential att bli en nära vän eller nån jag skulle kunna bli kär i så blir jag såhär dum i huvet!

Jag har också på ett medvetet sätt sett till att det för andra gången tagit slut med min flickvän trots att jag absolut inte vill det egentligen.

Är det nån som känner igen sig i det här? Eller vet vad fan man kan göra för att bryta det här beteendet som bara skadar mig? Varför motarbetar min hjärna mig på ett sånt här sätt så att jag bara förstör mitt liv?
Känner mig så patetiskt som sitter varje kväll och tycker synd om mig själv för att jag är ensam fast jag egentligen inte alls behöver vara det.

Klarar du av att tvinga dig till att umgås så försök göra det tills det känns bra igen. Om du inte klarar det så behöver du professionell hjälp av psykolog.
Citera
2025-08-30, 09:31
Bannlyst
Få är nog psykologer här på FB… Inte heller jag. Men… Antingen drar man sig undan helt frivilligt från sociala sammanhang. Det är ett introvert beteende och man känner sig inte ensam för det. Det är lite som ”reversed FOMO”.

Eller så har man ett självdestruktivt beteende där man stänger dörrar för andra och därigenom om för sig själv. Och man drabbas av en ofrivillig ensamhet, som ändå har skapats av sig själv med självdestruktiva metoder. Det brukar väl vara anknytningsstörning eller diagnos som ligger till grund för den typen av beteende.

Det gäller att inte blanda ihop dessa två typer av personligheter. Tyvärr gör många åt den första typen som jag beskrev. Andra blir ledsna för att man t ex frivilligt väljer ensamhet och börjar leta efter massa avancerade egenpåhittade förklaringar till det.

Men om du själv lider av att vara ensam är det ju definitivt ett problem.
Citera
2025-08-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Jasså?
Säger dom inte det du vill att dom ska säga?
Skriver dom inte ut det du vill att dom ska skriva ut?
Eller, varför fungerar det inte?

Jag tycker att du verkar lägga mycket tid på att tycka synd om dig själv, din TS skvallrar om det.
Har du någon gång tagit en paus från dig själv och tyckt genuint synd om de människor du stöter bort, eller handlar allt det här egentligen bara om dig och dina känslor?
Psykologer är inte läkare och har således ingen rätt att skriva ut mediciner.
Citera
2025-08-30, 10:09
Moderator
pbos avatar
Citat:
Och du saknar läsförståelse tydligen. Jag har skrivit att min psykolog är bra men hon kan inte lösa mina problem åt mig, det stora jobbet måste jag ju göra själv.
Att jag tjafsar emot henne är bara i din fantasi.
Så varför gör du slut med din flickvän fast du inte vill? Du skriver att du måste göra jobbet själv, men gör det inte. Har du förstått att du måste göra jobbet eller är det fortfarande bara ord? Och har du förstått att jobbet består i beteendeförändringar och val som du kan börja med här och nu?
Citera
2025-08-30, 13:18
Medlem
Antisocialt, isolerande självskadebeteende är något man måste aktivt bryta. Annars är det lätt att man fastnar i en passiv bubbla och när ingen längre hör av sig är det så mycket svårare att bryta det hela.
Citera
2025-08-30, 15:20
Medlem
psykadelikatessens avatar
Intellektualisera dumma och oönskade känslor, bara
Citera
2025-08-30, 16:33
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
När man stöter bort folk och drar sig undan kan det kanske beror på social fobi, autism, ångest, panik, låg självkänsla? En del är impulsiva och gör saker ( klipper banden tvärt) utan att tänka efter riktigt, Adhd?

Oavsett, du har gått till psykolog i flera år. Det hjälper inte.

Varför inte bara acceptera att du inte känner dig bekväm med kärleksrelationer?

Tillåt dig att känna så, vila i det. Jobba för en acceptans istället.

Kanske en hund och intressen / att vara aktiv I någon förening /ha kontakt med övriga familjen som föräldrar och syskon passar dig bättre. Det finns inget tvång att leva i parrelationer. Tror det blir en annan harmoni i dig då och att du kommer må bättre.

Tack för snälla ord, det hjälper faktiskt.
Acceptans är verkligen nåt jag behöver jobba med. Speciellt när det gäller att hur jag behöver leva mitt liv, att jag inte behöver göra som alla andra. Har redan valt bort barn och familjeliv tex och har bestämt mig för att det är nåt jag inte ska ha.
Men problemet är ju att det finns en stark längtan i mig efter nära relationer. Jag vill ju verkligen ha dom på nåt sätt. Så om jag fortsätter isolera mig går jag ju sönder av ensamhet.. Att hänga med föräldrarna och syrran räcker inte för att mätta den känslan tyvärr..
Citera
2025-08-30, 16:49
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNarciss
Klarar du av att tvinga dig till att umgås så försök göra det tills det känns bra igen. Om du inte klarar det så behöver du professionell hjälp av psykolog.

Jag tvingar mig själv ibland men jag tycker inte att det funkar. Det kan va bra i stunden och jag slipper det dåliga samvetet dagen efter. Men sen får jag som en baksmälla istället och blir ännu mer undvikande veckan/veckorna efter mot den personen, typ..

Jag har en psykolog som hjälper mig så gott hon kan och jag har fått en del nyttiga tankar därifrån men det hjälper ju inte hela vägen..
Citera
2025-08-30, 16:50
Medlem
Citat:
Tack för snälla ord, det hjälper faktiskt.
Acceptans är verkligen nåt jag behöver jobba med. Speciellt när det gäller att hur jag behöver leva mitt liv, att jag inte behöver göra som alla andra. Har redan valt bort barn och familjeliv tex och har bestämt mig för att det är nåt jag inte ska ha.
Men problemet är ju att det finns en stark längtan i mig efter nära relationer. Jag vill ju verkligen ha dom på nåt sätt. Så om jag fortsätter isolera mig går jag ju sönder av ensamhet.. Att hänga med föräldrarna och syrran räcker inte för att mätta den känslan tyvärr..
Nu vet jag icke hur gammal du är. Det enda jag kan säga är att det blir värre med åren, mycket värre...Om du inte är riktigt hård mot dig själv. Lura inte dig själv med att du nog trivs ensam. Självklart är det bättre att vara ensam än att umgås med idioter. Du skall få två ledtrådar genom livet. 1.Lämna byn. 2. Bjud upp till dans. Du förstår nog vad jag menar. Gå utanför boxen. Vänta inte till folk bjuder upp dig. Bjud upp till livet själv...
Citera
2025-08-30, 16:56
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ja, jag plågar mig själv med ett sånt jävla dumt beteende..

Trots att jag har ett bra gäng vänner, många bekanta och en bra relation till största delen av familjen osv så är jag ändå så sjukt ensam pga att jag stöter bort alla ur mitt liv.
Jag har börjat avvisa folk mer och mer, tackar nej till sociala saker oftare och oftare och hör av mig mindre och mindre. Vissa personer svarar jag inte alls när de hör av sig. Men sen sitter jag ändå varje kväll och är skitledsen för att jag är så ensam!

Jag har på nåt sätt alltid varit såhär men det har blivit väldigt mycket värre senaste halvåret, ish..

Jag har en stor längtan efter emotionell kontakt och närhet, t.o.m kärlek. Jag söker efter det hela tiden men så fort nånting sånt närmar sig så stänger jag dörren! Varför??

När vissa nya personer försöker komma in i mitt liv så avvisar jag dom när det når en viss gräns även om jag tycker om dom skitmycket.

Det funkar att träffas och ha nån form av relation om jag inte känner nånting speciellt för personen, men om det är nån som har potential att bli en nära vän eller nån jag skulle kunna bli kär i så blir jag såhär dum i huvet!

Jag har också på ett medvetet sätt sett till att det för andra gången tagit slut med min flickvän trots att jag absolut inte vill det egentligen.

Är det nån som känner igen sig i det här? Eller vet vad fan man kan göra för att bryta det här beteendet som bara skadar mig? Varför motarbetar min hjärna mig på ett sånt här sätt så att jag bara förstör mitt liv?
Känner mig så patetiskt som sitter varje kväll och tycker synd om mig själv för att jag är ensam fast jag egentligen inte alls behöver vara det.
Det låter som om du är psykiskt sjuk och påverkas av det. Har hört flertalet psykiskt sjuka/störda klaga på ensamhet när de inte varit ensamma och bara att göra det till mig som är en mycket isolerad person är indikation på psykisk störning.

Vid sjukdomsdebut såsom allvarligare depression, psykossjukdomar och liknande kan isolering uppstå.

Annars är det som brottsoffer människor brukar isolera sig och då i en kombination av att isoleras av förövaren/förövarna.

Känsla av att vara ensam trots många omkring sig är vanligt för människor med personlighetsstörningar. Jag tolkar det som att deras inre tomhet gapar efter att ha människor som ska fylla upp deras inre oro eller fantasier om "perfekta" relationer där de ska älskas villkorslöst eller beundras. Infantil och narcissistisk bekräftelse genom falska relationer.

Ett sätt att skippa terapi är att vända dig till kyrkan då "Gud" kan bli ditt surrogat för den villkorslösa relationen som bara bekräftar dig, ömkar dig och tycker synd om dig och som finns där 24/7 utan att hålla dig ansvarig för något skit du någonsin gjort eftersom alla dina dåliga gärningar kan "förklaras" av hur "synd det är om dig" och därmed "förlåtas" trots att du inte känner någon ånger av att det som driver dig hänsynslöst mot alla människor, är ditt inre tomrum.

Peace! 🫶

PS, gå i terapi
Senast redigerad av Matadhamster 2025-08-30 kl. 17:01.
Citera
2025-08-30, 16:59
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelvatten2025
Få är nog psykologer här på FB… Inte heller jag. Men… Antingen drar man sig undan helt frivilligt från sociala sammanhang. Det är ett introvert beteende och man känner sig inte ensam för det. Det är lite som ”reversed FOMO”.

Eller så har man ett självdestruktivt beteende där man stänger dörrar för andra och därigenom om för sig själv. Och man drabbas av en ofrivillig ensamhet, som ändå har skapats av sig själv med självdestruktiva metoder. Det brukar väl vara anknytningsstörning eller diagnos som ligger till grund för den typen av beteende.

Det gäller att inte blanda ihop dessa två typer av personligheter. Tyvärr gör många åt den första typen som jag beskrev. Andra blir ledsna för att man t ex frivilligt väljer ensamhet och börjar leta efter massa avancerade egenpåhittade förklaringar till det.

Men om du själv lider av att vara ensam är det ju definitivt ett problem.

Ja jag märker att det är flera som antar att det är ditt första exempel.. Men det är glasklart det andra.
Mitt problem är 100% att jag har två sidor som motarbetar varandra. Den ena sidan vill ha nånting och den andra gör allt i sin makt för att förhindra det.
Citera
2025-08-30, 17:07
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Så varför gör du slut med din flickvän fast du inte vill? Du skriver att du måste göra jobbet själv, men gör det inte. Har du förstått att du måste göra jobbet eller är det fortfarande bara ord? Och har du förstått att jobbet består i beteendeförändringar och val som du kan börja med här och nu?

Hur förvirrad är du? Du sa åt mig att be en psykolog att lösa det åt mig. Sen håller du med mig om att det är mitt eget ansvar. Ööhhh... Svaret på dina frågor är JA självklart fattar jag det! Det trodde jag redan var klart iom vad jag redan skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in