2025-08-29, 07:35
Medlem
Klart man ska få hämta sina grejer, likande om man råka köra av vägen o in på någons tomt, oavsett om man körde vårdslöst för att hamna på tomten ska man få hämta sina grejer.

Att tomt ägaren försökte hindra berätta om en sjuk människa som inte respektera svensk lag.

Hoppas markägaren blev dömd, polisen gjorde helt rätt.
Citera
2025-08-29, 07:38
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är det nog så att du får ta och läsa på hur allemansrätten fungerar. Och var det verkligen så att det var djuren som betedde sig illa? Som jag tyckte det lät så var det markägaren som uppträdde hotfullt.

Du ska nog läsa på om den. Allemansrätten tillåter inte dig att gå i hemfridszonen eller att störa djuren. Du kan givetvis inte landa hur du vill med en luftballong då du inte heller gå eller landa på odlade fält.

Citat:

Nu är det så att det normalt är åklagare som stämmer personer som de misstänker för brott. Av vad som framkommit så verkar stallägaren ha betett sig brottsligt genom att uppsåtligen hindra balongfararen att bärga ballongen.

Du förstår alltså inte att det givetvis inte finns någon rätt att bärga balongen från privat mark? Allemansrätten gäller INTE att du bara kan åka in med ett fordon bara för att du har klantat dig som en idiot.
Senast redigerad av Fojos 2025-08-29 kl. 07:49.
Citera
2025-08-29, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Hur har de tänkt hämta den ur hästhagen då? Med hjälp av en handdragen kärra?

Allemansrätten tillåter INTE motordrivna fordon att köra i terräng.

Har egentligen inte med saken att göra. Man står åtalad för saker man själv har gjort, i detta fallet att man hindrat person att återta sin egendom i besittning.

Vad gäller ägarens möjlighet att lagligen göra så finns det ju som sagt möjligheter. Dels skulle man kunna tänka sig att det låter sig göras med handdragen kärra. Kanske finns det något lagrum som tillåter terrängkörning om det är nödvändigt?
Citera
2025-08-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Men om du känner dig trängd så tar du väl för fan inte med luftballongen. Du lämnar den på plats för att sedan återvända under kontrollerade former.

Det är möjligt, men om man nu känner sig trängd så var det kanske inte hästarna som var problemet utan hästägaren. Och om hästägaren beter sig så att man känner sig trängd och därför lämnar platsen utan sin egendom så är det ju egenmäktigt förfarande som hästhägaren gör sig skyldig till (då han genom sitt beteende hindrar ägaren att ta sin egendom i besittning).
Citera
2025-08-29, 07:47
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag har citerat googles AI-översikt på sökning om var man får landa med ballong. Kanske dags för dig att citera för att stödja ditt "har för mig".
vet inte vilket du syftar på här (fetade). Men googlade och fick ingen AI-översikt.
Gick igenom trådhistorik och den du postat var tlll någon annan. Då kan du gott gå igenom min trådhistorik för att se vad luftfartslagen har att säga om detta.

Citat:
Med tanke på att det tydligen är åtal väckt så är det påståendet verkligen märkligt. De två parterna som träter är alltså åklagare och tilltalade och vad det träter skall alltså bara de som var där kunna veta? Huh? Hur skall rätten kunna ta ställning utan att veta och framförallt hur skall åklagaren kunna övertyga rätten om han inte vet?
Vad som hände på platsen vet ju bara de som var där. Om inte någon filmat händelsen från start tills man sitter i bilen möjligtvis. Vad man träter om är förstås enligt vittnesmål (och om du läst minsta vittnespsykologi bör du vet hur opålitliga bådas utsagor är).

Citat:
Man skall inte glömma att det där var i någon ridsportstidning som detta publicerats och man kan tänka sig att det var vinklat till hästägarens favör. Kanske var det bara hästägaren som uttalade sig i tidningen och att det är bara hans sida av storyn som kommer fram. Artikeln var dock bakom betalvägg så vad som verkligen står vet vi som inte betalar rätt lite om.
Du menar alltså att du bygger en bedömning på en artikel du inte läst på vilken intresseafär tldnlngen har. Man kan lika gärna tänka sig att det är en varning till andra hästägare hur man ska bete sig när grosshandlare i luftkorg invaderar din inhägnad med djur.
Citera
2025-08-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Allemansrätten kanske omfattar själva landningen, men inte att företaget har rätt att köra in med sina fordon till landningsplatsen. Terrängkörningslagen sätter stopp för det.

Som sagt spelar det föga roll.

För det första så är brottet av en sådan lindrig karaktär att du nog inte hålls fri från ansvar från egenmäktigt förfarande med hävdande av nödvärn (eller nöd) för den delen.

För det andra kan det finnas undantag från terrängkörningslagen som medger att man tillåts bärga luftballongen.
Citera
2025-08-29, 07:57
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

Vad gäller ägarens möjlighet att lagligen göra så finns det ju som sagt möjligheter. Dels skulle man kunna tänka sig att det låter sig göras med handdragen kärra. Kanske finns det något lagrum som tillåter terrängkörning om det är nödvändigt?

Om det är fara för liv vilket givetvis inte har med detta fallet att göra (förutom hästens liv då dessa äckliga inkräktare dödade den).
Citera
2025-08-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men man kan väl inte börja spärra av vägar för att vägen ligger på din mark, då kan ju andra inte komma till sina hem ifall du spärrar av vägen som alla använder?

Är det en enskild väg på privat mark kan man visst spärra av den. Titta dig omkring när du kör i landsbygden, finns gott om vägar med låsta bommar och förbudskyltar. Nu var det kommunal mark så då kan det faktiskt vara egenmäktigt förfarande, men det låter jag jurister reda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

En himla soppa alltsammans. Man kan också googla på ballongföretget och se att det är lite av en grej att åka lågt och spektakulärt för dem. Lite synd att man inte kan gå tillbaka i historiken på adsbexchange till 20 juli 2024 och se exakt hur de flög, men på google map (från fup'en) är det smått absurt att de skall braka ner på annans mark bland diverse villaområden. Verksamheten borde inte vara okej.

Här fanns det gott om alternativa landningsplatser (Elvesta Säteri) för ballongen oavsett vindriktning, piloten valde ett ytterst olämpligt ställe att sätta ned den på. Bör prövas om det var vårdslöst då det orsakade skador på tamboskap...
Senast redigerad av ZAIZAI 2025-08-29 kl. 08:15.
Citera
2025-08-29, 08:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Allemansrätten ger ballonger generell rätt att landa på annans mark. Lämpligheten i att landa i hästhagar är - uppenbarligen - en annan sak.

Nej..Allemansrätten ger folk rätt att vistas på annans mark genom t.ex csmping, bärplockning etc. Den ger en inte rätt att landa med stora ballonger och i synnerhet inte i hästhagar. Enda undantaget är nödlandningar, men det var det inte tal om här. Kvinnan som drev stallet är dessutom jurist så hon kan nog sin ssk.
Citera
2025-08-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Den som SKA skaffa bättre kännedom i ämnet är DU DIN AI tomte DETTA SÄGER Naturvårdverket.

Så ballongmarodören diskvalificera sig rätt så hårt genom att skrämma skiten ur hästarna så två stycken fick avlivas......

Det är detta som är farligt när folk utan någon förståelse eller kritik tar BOKSTAVLIGEN vad AI säger och tar det som den har rätt du har fel.........

Som jag påpekat så utgår jag från att det antagligen var ett misstag från föraren att skrämma djuren. Folk gör misstag, även balongförare kan jag tänka mig. Som jag påpekat också så har de säkert försäkring för sånt och/eller blir skadeståndsskyldig för det.

Däremot ger ett sånt misstag/övertramp inte markägaren något frikort att begå brott lite hur han känner för.

(Sen om jag inte missminner mig så var frågan om allemannsrätten omfattar att landa med ballong vilket inte din källa egentligen inte motsäger).
Citera
2025-08-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
I USA hade hästägarna kunnat skjuta ballongflygarna och ställa frågor sedan.

Nu hände detta gissnings vis att i Sverige. Stallägarens namn Gabriel Jönson torde vara rätt ovanligt i USA, Men det kanske framgår bakom betalväggen att det hände i USA?
Citera
2025-08-29, 08:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nu hände detta gissnings vis att i Sverige. Stallägarens namn Gabriel Jönson torde vara rätt ovanligt i USA, Men det kanske framgår bakom betalväggen att det hände i USA?

Artikeln är inte bakom betalvägg. Och nej, det hände i Sverige. Jag tog bara upp det eftersom användaren jag citerade sa att den bara trodde det inträffade i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in