2025-08-28, 23:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är det nog så att du får ta och läsa på hur allemansrätten fungerar. Och var det verkligen så att det var djuren som betedde sig illa? Som jag tyckte det lät så var det markägaren som uppträdde hotfullt.

Allemansrätten har inget med detta att göra.
Citera
2025-08-28, 23:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Trodde sånt här bara inträffade i USA.

I USA hade hästägarna kunnat skjuta ballongflygarna och ställa frågor sedan.
Citera
2025-08-29, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bra skrivet.

Hela Sverige borde gå samman mot alla dessa ballongmongos. En bra idé är väl att samla ihop ett gäng och följa efter ballongen per bil. Så snart som ballongen landar kan man skrida till verket och slå ihjäl passagerarna. Då lär de sig en läxa som heter duga.

Det här påminner väldigt mycket om våra kära hoppisar. Alltså de i Svenska Fallskärmshoppningsförbundet som ideligen vurmar för deras rätt att ta plats i samhället genom att skapa koldioxidutsläpp, låta män störta i backen (exempelvis cykelbanor eller genom hustak) eller bara drälla GoPro- kameror från 2000 meter.
Citera
2025-08-29, 00:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I Fup'en lyfter hästkvinnan samma text (på sid 67), klart relevant och även replik på förra inlägg.
Har ej läst FUP, ej heller medveten om vilken replik som avses.
Citera
2025-08-29, 00:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Allemansrätten har inget med detta att göra.

Allemansrätten ger ballonger generell rätt att landa på annans mark. Lämpligheten i att landa i hästhagar är - uppenbarligen - en annan sak.
Citera
2025-08-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skumt då att skriva att den ena avlivades och den andra dömdes ut.

Edit läste vidare och förstår skillnaden nu. Sorry.
Nej, det är inte skumt! Den första var troligtvis mer akut skadad än den andra.
Citera
2025-08-29, 02:56
Medlem
Orm Ondes avatar
Läser man förundersökningen kan man konstatera att åklagaren borde lagt ner det här. Ballongföraren är en hänsynslös blatte och gårdsägarna har uppenbarligen varit betydligt mer förbannade än de vill låta påskina. Vore jag åklagare hade jag lagt ner skiten. Hästkvinnan borde dock fundera på att skaffa sig ett ombud, att agera sin egen försvarare är aldrig smart även om man själv läst juridik.
Citera
2025-08-29, 07:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Har ej läst FUP, ej heller medveten om vilken replik som avses.
Samma här, följer aldrig länkar till okända sajter.
Men av det jag läst i tråden verkar hästfolket kommit på ekonomisk obestånd och försöker med näbbar och klor få ballongföretaget att betala allt som gått snett för dem de senaste åren.
Alltså, man vet ju hur hästfolk är.
Citera
2025-08-29, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men av det jag läst i tråden verkar hästfolket kommit på ekonomisk obestånd och försöker med näbbar och klor få ballongföretaget att betala allt som gått snett för dem de senaste åren.

Om du bara läser artikeln och det som skrivs så handlar det om att balkongföretaget vill sätta dit hästägaren för egenmäktigt förfarande. Ekonomin är knappt nämnd i artikeln utan mer här i tråden. Ballongfolk verkades ett extremt släkte för sig själv eftersom du tycker hästfolk är speciella som inte gjort något fel, de har bara försöka förebygga och tänkt säkerhet gällande djur och människor.
Citera
2025-08-29, 07:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Om du bara läser artikeln och det som skrivs så handlar det om att balkongföretaget vill sätta dit hästägaren för egenmäktigt förfarande. Ekonomin är knappt nämnd i artikeln utan mer här i tråden. Ballongfolk verkades ett extremt släkte för sig själv eftersom du tycker hästfolk är speciella som inte gjort något fel, de har bara försöka förebygga och tänkt säkerhet gällande djur och människor.

Att hästfolket skrupulöst försöker utpressa ett företag för sina tillkortakommanden (4 missfall av alpackafoster pga en långsamt singlande ballong, my ass ) säger tillräckligt mycket om händelsen imho.

Ballongfolket har rätt i att hästfolket gjorde fel som spärrade av vägen.

I övrigt gjorde ballongfolket fel som landade i en hästhage, men i början av tråden nämndes nödlandning, så den poängen är egal isåfall.
Citera
2025-08-29, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kan du citera den texten är du snäll

Har du åkt ballong? Det är ingen exakt vetenskap direkt, och att bedriva kommersiell verksamhet med sådana farkoster kräver en del kringoperation eftersom man inte vet vart fan ballongen kommer landa.

Som sagt, jag har varit med om en ballong som touchade vårt hustak utan minsta ursäkt. Ljudet gjorde hunden galen.

En viss ödmjukhet från dessa grosshandlare i flygkorg hade varit på sin plats.

Det står att du ska visa hänsyn och undvika djuren i hagen, vilket är direkt omöjligt med en väsande jättetingest som kommer ner från skyn. Är du eljest?

Jag har citerat googles AI-översikt på sökning om var man får landa med ballong. Kanske dags för dig att citera för att stödja ditt "har för mig".

Citat:
Markägaren hävdar att man blockerat för att inte djuren skulle smita. Hästar på flykt är inte kul kan jag säga.

Vad som hänt mellan två parter som träter vet bara de som var där.

Med tanke på att det tydligen är åtal väckt så är det påståendet verkligen märkligt. De två parterna som träter är alltså åklagare och tilltalade och vad det träter skall alltså bara de som var där kunna veta? Huh? Hur skall rätten kunna ta ställning utan att veta och framförallt hur skall åklagaren kunna övertyga rätten om han inte vet?

Dessutom är det som sagt föga troligt att det kommer till åtal om det bara var så att det var en blockering för att hindra djuren att smita. Det krävs liiiite mer för att komma upp i graden uppsåt här.

Man skall inte glömma att det där var i någon ridsportstidning som detta publicerats och man kan tänka sig att det var vinklat till hästägarens favör. Kanske var det bara hästägaren som uttalade sig i tidningen och att det är bara hans sida av storyn som kommer fram. Artikeln var dock bakom betalvägg så vad som verkligen står vet vi som inte betalar rätt lite om.
Citera
2025-08-29, 07:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet man? Berätta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in