2025-08-28, 07:35
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror inte allemansrätten omfattar att landa en luftballong i en privat hästhage. Hästarna blev skrämda och någon fick avlivas. Antagligen brutet ben pga. ballong idioten.

Bara för ballongföretaget att pynta upp!

Vad allemansrätten säger må vara en sak.

Men har svårt att se att man kan landa en luftballong i en hage med döda djur som följd.

Någonstans borde man tycka att luftballongsidioten skall landa på ett lämpligt ställe utan fara för andra liv, vilken den inte gjorde.
Att idioten skyller på bränslebrist är nog inte heller gångbart, ballongen skall framföras på ett säkert sätt.
Citera
2025-08-28, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Varför skulle det vara orimligt? De kan, i den riktning vinden för dem, välja att landa eller stiga genom att bränna på gasolen. Vidare så är det överallt vissa vindriktningar som är dominerande och dessa flygturer med betalande gäster är begränsade i tid, dvs de landar i tid för att hinna med nästa runda. Vidare så vill de landa så att deras bilar enkelt kan nå korg och ballong som väger en del. Dvs de har sina favoritplatser för landning. Gör de dessutom +100 turer per år så är det många upprepade landningar på samma markägares område och sammantaget +1000 "gäster" som ska ta sig därifrån.

De kan bara i viss utsträckning välja var de skall landa. Vilken väg ballongen tar har de väldigt liten möjlighet att råda över. Därför skulle de behöva skaffa avtal med en hiskelig massa markägare.

Citat:
Är det växande gröda blir det skador. Är det djur som far illa, som i det här fallet, så är det en skada.
Är de skitnödiga efter flygturen? Det är inte gratis för flygbolag att landa på flygplatser, varför ska detta vara gratis?

Flygplatser är särskilda anordningar uppförda för att landa och starta på, och i många fall även andra anläggningar. Du kan därför inte jämföra flygplats med mark i största allmänhet.

Som sagt så förutsätter allemansrätten att man inte skadar, men det kan ju alltid ske olyckor. Att det sker olyckor gör inte per automatik att handlingen som ledde till den för brottslig, eventuellt kan skadestånd utgå om den som orsakat olyckan (vilket jag inte skulle bli förvånad om så var fallet i detta fall).
Citera
2025-08-28, 07:52
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vangstagreven
Lite konstigt att man får fara runt ned hästar som skenar lite då och nu. Hästsporten är den "idrott" som varje år orsakar flest dödsfall i Sverige.
Vad fan pratar du om? Hästjävlarna befann sig ju i en hage på privat mark avsedd för just hästar? Ingen har farit runt med några hästar här, den enda som "farit runt" och skenat iväg okontrollerat är väl i sådana fall det här jävla luftballongsmongot?
Citera
2025-08-28, 07:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu är det nog så att du får ta och läsa på hur allemansrätten fungerar. Och var det verkligen så att det var djuren som betedde sig illa? Som jag tyckte det lät så var det markägaren som uppträdde hotfullt.
Citat:
En förutsättning för att du ska få gå genom en hage är att du inte stör betesdjuren. Försök alltid hitta en väg runt en beteshage innan du går in. Om du går in, håll avstånd och uppträd lugnt.
Mig veterligen gäller allemansrätten för enskilda personer utan fordon.

Markägaren känner sina djur bättre än någon annan. Bevisligen eftersom ett av djuren blev så stressat att det avlivades.

Som lök på laxen ska nån jävla wannabe nordpolsfarare stämma markägaren när de ställt till en jävla oreda i en farkost de ej har kontroll över.
Citera
2025-08-28, 08:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Konstigt att inga andra tidningar skriver om detta än. Bara sett att det finns kommentarer på Facebook för samma artikel, att Sveriges radio tog upp ett tidigare case, och att enköpingsposten skriver om tidigare case (2021). Juridiskt är det slirigt, för i artikeln ändrar sig ballongföraren om det var med flit eller inte. Om en person plöstligt befinner sig på min mark (inte tomt eller bostad, det är för enkelt) och orsakar skada, och jag hindrar honom från att försvinna (här handlade det om att inte hästarna skulle skena, så att ballongmannen hölls kvar är en bieffekt), är det alltså då jag som skall klämmas åt, är det så vi vill ha det? Den drabbade hästägaren är jurist, så hon borde väl kunna tala för sig (artikeln är lite gäll i tonen, mycket om vem som är arg och vad kanske andra tänker).
Citera
2025-08-28, 08:08
Medlem
TheKhurgans avatar
Hur kan de känna sig instängda i en hästhage? Det är väl för fan bara att gå under stängslet, om markägaren nu blockerar en utväg.
Hästhagar har oftast bara två trådar, vilket är enkelt att ta sig förbi.

Hoppas ballongmongot får betala rejält skadestånd till djurägarinnan.
Citera
2025-08-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Mig veterligen gäller allemansrätten för enskilda personer utan fordon.

Mig veterligen gäller den även för företag och vissa fordon.

Skulle det vara så att ballongfararen gjort sig skyldig till brott här så är det ju fritt fram att anmäla honom. Eller ja anmäla kan man ju alltid göra, men är det inte något brottsligt bakom så händer det nog inte mycket med den.

Citat:
Markägaren känner sina djur bättre än någon annan. Bevisligen eftersom ett av djuren blev så stressat att det avlivades.

Precis, därför är det svårt att hävda att någon annan har gjort sig skyldig till något brottsligt mot hästarna då man inte känner djuren något nogrannare.

Citat:
Som lök på laxen ska nån jävla wannabe nordpolsfarare stämma markägaren när de ställt till en jävla oreda i en farkost de ej har kontroll över.

Nu är det så att det normalt är åklagare som stämmer personer som de misstänker för brott. Av vad som framkommit så verkar stallägaren ha betett sig brottsligt genom att uppsåtligen hindra balongfararen att bärga ballongen.
Citera
2025-08-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Hur kan de känna sig instängda i en hästhage? Det är väl för fan bara att gå under stängslet, om markägaren nu blockerar en utväg.
Hästhagar har oftast bara två trådar, vilket är enkelt att ta sig förbi.

Hoppas ballongmongot får betala rejält skadestånd till djurägarinnan.

Har du sett en luftbalong någon gång? Ser det ut som något man stoppar i fickan och kryper ur en hästhage med?
Citera
2025-08-28, 08:12
Medlem
Om ballong-folk är special så är ju häst-folk extra super-duper-special, jag tror det var ett case av Karen möter "sista bossen Karen"
Citera
2025-08-28, 08:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Mig veterligen gäller den även för företag och vissa fordon.
Kan du citera den texten är du snäll

Citat:
Skulle det vara så att ballongfararen gjort sig skyldig till brott här så är det ju fritt fram att anmäla honom. Eller ja anmäla kan man ju alltid göra, men är det inte något brottsligt bakom så händer det nog inte mycket med den.
Har du åkt ballong? Det är ingen exakt vetenskap direkt, och att bedriva kommersiell verksamhet med sådana farkoster kräver en del kringoperation eftersom man inte vet vart fan ballongen kommer landa.

Som sagt, jag har varit med om en ballong som touchade vårt hustak utan minsta ursäkt. Ljudet gjorde hunden galen.

En viss ödmjukhet från dessa grosshandlare i flygkorg hade varit på sin plats.

Citat:
Precis, därför är det svårt att hävda att någon annan har gjort sig skyldig till något brottsligt mot hästarna då man inte känner djuren något nogrannare.
Det står att du ska visa hänsyn och undvika djuren i hagen, vilket är direkt omöjligt med en väsande jättetingest som kommer ner från skyn. Är du eljest?

Citat:
Nu är det så att det normalt är åklagare som stämmer personer som de misstänker för brott. Av vad som framkommit så verkar stallägaren ha betett sig brottsligt genom att uppsåtligen hindra balongfararen att bärga ballongen.
Markägaren hävdar att man blockerat för att inte djuren skulle smita. Hästar på flykt är inte kul kan jag säga.

Vad som hänt mellan två parter som träter vet bara de som var där.
Citera
2025-08-28, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ballongdårarna har inget på privat mark att göra. Djurmänniskor vet oftast hur deras djur beter sig, och är defensiva mot inkräktare.

Instämmer
Citera
2025-08-28, 08:29
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Men, artikeln är ju inte låst?
https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/
JAG ser enbart rubriken och ett par rader text således kan JAG inte läsa artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in