2025-08-28, 16:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De har ju rätten på sin sida eftersom luftfartslagen övertrumfar det mesta. Flygplan, helikopter och ballonger går under allemansrätten. Får du gå där får du landa där.

Det betyder inte att jag tycker det är bra, tvärt om.
Citat:
Att landa ett luftfartyg på privat mark kräver först och främst tillstånd från markägaren samt att man följer luftfartslagen, miljöbalken och jordabalken.*Du behöver se till att det inte finns några flyg- eller operativmässiga begränsningar för platsen, att marken är lämplig och att du har nödvändig markägarkontakt för att undvika skador eller att behöva ersätta dem.*
AI genererat svar i Google visserligen.

Citat:
1.*Markägarens medgivande:

Det absolut viktigaste är att få tillstånd från ägaren av privatmarken.*

...

Strikta krav:

Luftfartygets ägare har ett strikt ansvar för eventuella skador som orsakas.

Ersättning:

Om marken skadas ska du ersätta markägaren för mellanskillnaden i markens värde före och efter skadan.

Skada på annat:

Skador på djur eller saker som finns på marken ska också ersättas enligt samma princip.

Om denna lag trumfar det mesta är det nog ballongfararen som ligger taskigt till.
Citera
2025-08-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
En sådan varmluftsballong eldas med gasol (dvs LPG) i gasbrännare och som skapar varmluft som gör att ballongen kan flyga. Man tankar bara gasol till en flygning. Det går alltså inte att lyfta igen.
Skulle man tanka gasol för två flygningar kanske att ballongen blir för tung
och då klarar den kanske inte att lyfta.

Det är helt orealistiskt att tänka sig att försöka lyfta igen och segla iväg till någon
annan landningsplats. Så fort ballongen säckat ihop så är det svårt att få upp den igen.

I genomsnitt kan det ta 45-60 minuter att få ballongen fylld och startklar, och man brukar behöva 20-30 man som hjälps åt att sträcka ut ballongtyget och stagen och blåsa luft in i ballongen med stora fläktar.

Förstår inte att ballongföretaget måste göra upp i godo, dvs förlikning.
Det kan annars bli hur j-vla dyrt som helst det här.

Tex skador på kraftledningar kan lätt kosta någon miljon eller så, tex om de
måste rikta om kraftledningsstolparna. Plus själva strömavbrottet som
också kostar mycket pengar.

Jag menar att de kunde ha burit sin ballong för hand. De väger väl max 100kg? De har flertal vuxna män som var i sällskapet hur svårt kan det vara att lösa en sådan sak. De har själv valt platsen och satt sig i situationen själva. Det är inte ens en allmän väg.
Citera
2025-08-28, 17:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Jag har varit med om att hästar har blivit skrämda av en hård växling på cykeln.

Det finns klipp på YT på hästar som blir skärrade av sina egna fisar så kusar kan helt klart ha lite spöken i skallen.

Min moster hade ett arab sto som var sisådär 75% nerver och 25% demon...
Valacken (nordsvensk brukshäst) hon gick med var lyckligtvis lite mer beskedlig.
Citera
2025-08-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Allemansrätten kanske omfattar själva landningen, men inte att företaget har rätt att köra in med sina fordon till landningsplatsen. Terrängkörningslagen sätter stopp för det.
Nej precis. Ballongföretaget får inte lov att köra in i hästhagen. Faktum är att ballongföretaget inte ens har rätt att köra fram till hästhagen på grusvägen, då det är enskild väg. Det kan omöjligt vara egenmäktigt förfarande att spärra av en enskild väg från obehörig trafik. Bilar har inte allemansrätt. Ballongföretaget kunde transporterat ballongen för hand och lastat den i bilen. Märk väl att traktorn inte stängde in bilen, traktorn hindrade bara bilen att köra ännu längre på enskild väg. Och traktorn hindrade inte heller ballongföretaget från att bärga ballongen, men de var för bekväma för att bära ballongen den sträckan.
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Ballongföretaget har förhoppningsvis någon försäkring som kan täcka skadorna. Annars bör de rimligen ersätta hästägarna ur egen ficka. Att inkräkta och sedan skrämma ihjäl någons djur på inhägnat område och inte ersätta djurägaren för förlust låter tveksamt, annars bör lagstiftningen ändras. Tror knappast man kan åberopa force majeure här.
Det är inte alltid som eventföretag bryr sig om att teckna ansvarsförsäkring. En del tar hellre en konkurs om det inte finns allt för mycket investerat kapital.
Citera
2025-08-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det hästskötande parets historia går inte ihop. Hon är flera gånger och i diverse utsagor inne på behovet av att hålla kvar ballongfolket för att de begått brott. Det diskuteras tom envarsingripande. Samtidigt hävdar paret att anledningen till att traktorn blockerar vägen är att hindra hästarna från att att ta sig ut och att det dröjer fyra timmar då den inte flyttas för att Jönsson har nyckeln till traktorn och inte hennes sambo - tydligen utspelas detta i deras värld innan mobiltelefonens tid - och att de måste syssla med annat. Det är rätt uppenbart bortförklaringar.

Jag skall inte moralisera över det, jag kan också i en tvist hävda saker som inte stämmer förmodar jag, men det är väldigt genomskinligt.

Om lagarna borde se annorlunda ut eller inte, ja det är alltid en fråga. Nu är inte ballongflygaren misstänkt för något, skulle han bli det blir ju frågan om han ljugit relevant. Men det verkar inte som om polis och åklagare håller med om att han i dagens läge begått brott, lögner eller ej.

De hämtade traktorn innan de hade landat . De ville förhindra att en flock hästar kom ut på hågelbyleden eller ännu värre E4 och sedan efter att de landat valde de att låta den stå kvar då de vägrade uppge identitet på sig själva och sen var det ingen som vaktade hagen eller höll de i någon gisslan situation som de själva påstår. De var vanlig hästhage, de t.o.m knöt upp eltråden för att grinden var för trång för deras stora bil med släp dessutom var hagen de landade i nysådd vall 1 år.

Hade de varit min gård hade jag också ställt något i vägen på grusvägen om det fanns risk för att hästarna skulle spränga staketet och kunna hamna på stora vägen som dessutom hade skett tidigare vid en annan situation därför tänkte de förebyggande precis som många andra hästägare hade gjort

Det finns ingenstans en kvarhållning fysiskt det enda är att traktorn står på vägen som inte är en allmän väg och hade de haft något som helst vett och vett om ursäkt eller frågat om allt gått bra med djur och människor hade de säkert fått veta att de fanns en annan väg därifrån. De hindrade ingen uttryckningsfordon heller om det hade behövt för personen som bodde i närheten såg vägen ifrån sitt hus och är ambulansförare själv. Det var aldrig någon som hindrade personerna att lämna. De kunde lika gärna lämnat kvar ballongen åkt hem och hämtat den dagen efter. De valde själva att invänta polis vilket även hästägaren gjorde för att de inte kunde ha en vanlig dialog. Hästägaren och de som tillhörde gården kontrollerade skadeläget på alla hästar nere i stallet under tiden, de var mörkt redan och man kunde först få en god överblick på morgonen efter.

Egenmäktighet handlar om att man hr någon Annas egendom i besittning , vägrar lämna tillbaka, flyttar egendomen, håller kvar den fysiskt eller på något sätt påverkar att ägaren inte har tillgång till den

Om ett brott sker ska man då låta de kriminella fly? För deras idé var att låta och åka därifrån utan att uppge identitet. De enda aggressiva och farliga personerna var ballongpiloten själv.

Det finns ju filmer från början av situationen så jag får hoppas rättsväsendet får en bra bild av fallet
Citera
2025-08-28, 17:30
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Hororna i ballong kanske skulle sluta landa överallt.
Citera
2025-08-28, 17:32
Medlem
FeketeKutyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Jag menar att de kunde ha burit sin ballong för hand. De väger väl max 100kg?

En liten ballongkorg väger över 300 kg, men den rymmer typ 4 personer. Det här var en större grej då det var både ett gäng passagerare och besättning. Men det är inte enbart korgen som väger - själva ballongen väger en massa och så till kommer brännare och bränsletankar etc.
Citera
2025-08-28, 17:38
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeketeKutya
En liten ballongkorg väger över 300 kg, men den rymmer typ 4 personer. Det här var en större grej då det var både ett gäng passagerare och besättning. Men det är inte enbart korgen som väger - själva ballongen väger en massa och så till kommer brännare och bränsletankar etc.
De får väl gå fler gånger. De får fortfarante inte köra ut i terrängen oavsett om det är bekvämt.
Citera
2025-08-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Var det en nödlandning? Var är incidentrapporten till transportstyrelsen?

Piloten tyckte nog att hästhagen såg lämpligare att landa på än fälten längre bort där det inte fanns tydliga infartsvägar. Tamdjuren sket han i av egen bekvämlighet...

Jag ställer min traktor var jag vill på min mark och på min väg. Vill du bära bort din ballong till din släpvagn får du göra det, annars får den ligga där den ligger.

Ni som efterfrågar info om allemansrätten och ballongflygning kan med fördel läsa denna;
https://www.lu.se/lup/publication/1858833

Kan någon förtydliga vilken hästgård det rör sig om, det finns för många incidenter med ballonger och tamdjur när jag försöker hitta vilken gård det rör sig om, tack på förhand.

Men man kan väl inte börja spärra av vägar för att vägen ligger på din mark, då kan ju andra inte komma till sina hem ifall du spärrar av vägen som alla använder?
Citera
2025-08-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej precis. Ballongföretaget får inte lov att köra in i hästhagen. Faktum är att ballongföretaget inte ens har rätt att köra fram till hästhagen på grusvägen, då det är enskild väg. Det kan omöjligt vara egenmäktigt förfarande att spärra av en enskild väg från obehörig trafik. Bilar har inte allemansrätt. Ballongföretaget kunde transporterat ballongen för hand och lastat den i bilen. Märk väl att traktorn inte stängde in bilen, traktorn hindrade bara bilen att köra ännu längre på enskild väg. Och traktorn hindrade inte heller ballongföretaget från att bärga ballongen, men de var för bekväma för att bära ballongen den sträckan.

Det är inte alltid som eventföretag bryr sig om att teckna ansvarsförsäkring. En del tar hellre en konkurs om det inte finns allt för mycket investerat kapital.

Nej precis, jag antar givetvis att så inte var fallet, då indicier tyder på att det verkar vara ett clown-företag. Det var en rent retorisk formulering
Citera
2025-08-28, 17:45
Medlem
Citat:
Jag menar att de kunde ha burit sin ballong för hand. De väger väl max 100kg? De har flertal vuxna män som var i sällskapet hur svårt kan det vara att lösa en sådan sak. De har själv valt platsen och satt sig i situationen själva. Det är inte ens en allmän väg.

Ballonger är ju stora och väger säkert bara den en 200 kg ?
Det är många händer som behövs för att fösa ihop en ballong och packa den korrekt.

Korgen väger allt från 200-400 kg i allmänhet.
Det är gastankarna som väger mycket i korgen.
6-8 man brukar det behövas för att packa ihop grejorna och lasta dem
på släpet.
Man lyfter korgen med hjälp av rejäla träribbor, eller stålrör och 6-8 man kan bära den utan
att den blir för tung för var och en.
Ungefär som man bär en kista, typ ???

Konstigt att ballongpiloten inte ville identifiera sig ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det finns klipp på YT på hästar som blir skärrade av sina egna fisar så kusar kan helt klart ha lite spöken i skallen.

Min moster hade ett arab sto som var sisådär 75% nerver och 25% demon...
Valacken (nordsvensk brukshäst) hon gick med var lyckligtvis lite mer beskedlig.

Misstänker att sådana klipp är redigerade och fejkade med att man lagt på ljud etc.
Hästar fiser ju konstant, det är bara det att det aldrig visas i TV.
Stora bromsar och getingar kan säkert få en häst att bli tokig om den sticker nära mulen eller ögonen.
Citera
2025-08-28, 17:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
De hämtade traktorn innan de hade landat . De ville förhindra att en flock hästar kom ut på hågelbyleden eller ännu värre E4 och sedan efter att de landat valde de att låta den stå kvar då de vägrade uppge identitet på sig själva och sen var det ingen som vaktade hagen eller höll de i någon gisslan situation som de själva påstår. De var vanlig hästhage, de t.o.m knöt upp eltråden för att grinden var för trång för deras stora bil med släp dessutom var hagen de landade i nysådd vall 1 år.

Hade de varit min gård hade jag också ställt något i vägen på grusvägen om det fanns risk för att hästarna skulle spränga staketet och kunna hamna på stora vägen som dessutom hade skett tidigare vid en annan situation därför tänkte de förebyggande precis som många andra hästägare hade gjort

Det finns ingenstans en kvarhållning fysiskt det enda är att traktorn står på vägen som inte är en allmän väg och hade de haft något som helst vett och vett om ursäkt eller frågat om allt gått bra med djur och människor hade de säkert fått veta att de fanns en annan väg därifrån. De hindrade ingen uttryckningsfordon heller om det hade behövt för personen som bodde i närheten såg vägen ifrån sitt hus och är ambulansförare själv. Det var aldrig någon som hindrade personerna att lämna. De kunde lika gärna lämnat kvar ballongen åkt hem och hämtat den dagen efter. De valde själva att invänta polis vilket även hästägaren gjorde för att de inte kunde ha en vanlig dialog. Hästägaren och de som tillhörde gården kontrollerade skadeläget på alla hästar nere i stallet under tiden, de var mörkt redan och man kunde först få en god överblick på morgonen efter.

Egenmäktighet handlar om att man hr någon Annas egendom i besittning , vägrar lämna tillbaka, flyttar egendomen, håller kvar den fysiskt eller på något sätt påverkar att ägaren inte har tillgång till den

Om ett brott sker ska man då låta de kriminella fly? För deras idé var att låta och åka därifrån utan att uppge identitet. De enda aggressiva och farliga personerna var ballongpiloten själv.

Det finns ju filmer från början av situationen så jag får hoppas rättsväsendet får en bra bild av fallet

Bra skrivet.

Hela Sverige borde gå samman mot alla dessa ballongmongos. En bra idé är väl att samla ihop ett gäng och följa efter ballongen per bil. Så snart som ballongen landar kan man skrida till verket och slå ihjäl passagerarna. Då lär de sig en läxa som heter duga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in