2025-08-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson099
Jag tycker det.. är väll mer besvär att sätta sig i en lägenhet och börja om från 0

Vad spelar det för roll om barn är inblandade?

Jag tänker själv att det kanske är mer värt det om ni har barn som ser just det huset som ett tryggt hem, så hade jag resonerat. Som vuxen är det enklare att anpassa sig efter plånbok.
Citera
2025-08-28, 13:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hej! Är mitt uppe i en eventuell separation.
Jag vill gärna behålla huset och därmed köpa ut sambon

Vi har ca 2,5miljoner i lån på huset.
Men enligt min bank kan jag max låna 2,2miljoner med min inkomst.

Har 43000kr i lön i månaden före skatt.
Inga lån eller krediter i huvud taget.

Är det lönt att fråga runt på andra banker och ev byta bank?

Har ni vart med om liknande?

Ja jag vet att det är jätte svårt att svara på men hade vart intressant om ngn vart med om liknande.

Så länge hon inte har köpt nytt så kan du försöka göra en deal att du betalar lånet om hon står kvar och hon får 500 extra varje månad för hjälpen. (Risken är lägre om ni är två så du får lägre ränta, så du betalar oavsett samma pris)
Funkar om hon tar hyresrätt och är vänligt sinnad (sällan man är efter separation iof)
Men det kan du köpa dig 1-5 år, tills hon ska köpa in sig nånstans eller flytta ihop. Men då kanske du har en ny som kan hjälpa ta över lånet.

Lycka till!
Citera
2025-08-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag tänker själv att det kanske är mer värt det om ni har barn som ser just det huset som ett tryggt hem, så hade jag resonerat. Som vuxen är det enklare att anpassa sig efter plånbok.

Okej förstår; det finns barn inblandat och klart de är tryggt för dom där.
Citera
2025-08-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Så länge hon inte har köpt nytt så kan du försöka göra en deal att du betalar lånet om hon står kvar och hon får 500 extra varje månad för hjälpen. (Risken är lägre om ni är två så du får lägre ränta, så du betalar oavsett samma pris)
Funkar om hon tar hyresrätt och är vänligt sinnad (sällan man är efter separation iof)
Men det kan du köpa dig 1-5 år, tills hon ska köpa in sig nånstans eller flytta ihop. Men då kanske du har en ny som kan hjälpa ta över lånet.

Lycka till!

Bra tips! Detta ska absolut övervägas!
Tack🙂
Citera
2025-08-28, 14:21
Medlem
Citat:
Hej! Är mitt uppe i en eventuell separation.
Jag vill gärna behålla huset och därmed köpa ut sambon

Vi har ca 2,5miljoner i lån på huset.
Men enligt min bank kan jag max låna 2,2miljoner med min inkomst.

Har 43000kr i lön i månaden före skatt.
Inga lån eller krediter i huvud taget.

Är det lönt att fråga runt på andra banker och ev byta bank?

Har ni vart med om liknande?

Ja jag vet att det är jätte svårt att svara på men hade vart intressant om ngn vart med om liknande.

Fråga din bank!
Citera
2025-08-28, 14:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Stämmer, eftersom hon tänkt lämna mig och vi har hus ihop.
Hon har ingen möjlighet att köpa ut mig

Kom ihåg..om du köper ut sambon. Så är det också du som kan bli sittande med minnena i huset.., sånt som man egentligen vill glömma..

(Finns sina fördelar, med att dra ett streck av sitt förflutna)
Citera
2025-08-28, 14:57
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Kan man inte lösa detta genom att hon kanske är villig att stå kvar på lånet.
Köp ut hennes del men hon står kvar på lånet ett tag kanske skulle kunna fungera.
Banker är sjukt jobbiga med en massa orimliga krav.

Ja vilken dröm det låter som att stå kvar på lånet tillsammans med en person man inte orkar leva med för ett hus man inte bor i.
Citera
2025-08-28, 15:03
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Okej men är lite rädd att banken inte går med på dom 2,2 miljonerna efter att jag tar blankolån men är helt kass på sånthär så kanske inte spelar roll.

Om du är ”kass på sånt här” kanske du ska sikta på en boendeform du förstår fullt ut. Är du införstådd med risken det medför att vara fullt belånad med ett topplån på en lön med osäkert ekonomiskt läge, elpriser, etc?

Du ska ju inte bara kunna köpa ut henne utan också ha råd att bo där med bara en inkomst.
Senast redigerad av BluePonyGirl 2025-08-28 kl. 15:14.
Citera
2025-08-28, 15:10
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Lycka till!

I de flesta hyresrätter får du inre hyra och ha ett ägt boende samtidigt och du blir av med kontraktet om det kommer fram.
Citera
2025-08-28, 15:21
Medlem
Citat:
Jo ev vet inte hur banken ställer sig till det om dom kan säga nej till dom 2,2miljonerna då istället... vill inte skriva lån på henne.
Då återstår ju bara blanco eller låna av någon annan?
Citera
2025-08-28, 15:32
Medlem
Någon nämnde att ts ska sätta sig i en lägenhet och det är också mest rimligt. Han sitter och ska överbelåna sig när han inte hsr råd. Är det så här jävla illa i sverige?
Citera
2025-08-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Någon nämnde att ts ska sätta sig i en lägenhet och det är också mest rimligt. Han sitter och ska överbelåna sig när han inte hsr råd. Är det så här jävla illa i sverige?

I detta fallet är det så illa i sverige.
TS verkar ha skaffat sig ett hus han ensam inte har råd med och sitter inte inne på några egna besparingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in