2025-08-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson099
Hej! Är mitt uppe i en eventuell separation.
Jag vill gärna behålla huset och därmed köpa ut sambon

Vi har ca 2,5miljoner i lån på huset.
Men enligt min bank kan jag max låna 2,2miljoner med min inkomst.

Har 43000kr i lön i månaden före skatt.
Inga lån eller krediter i huvud taget.

Är det lönt att fråga runt på andra banker och ev byta bank?

Har ni vart med om liknande?

Ja jag vet att det är jätte svårt att svara på men hade vart intressant om ngn vart med om liknande.
Det där ser svårt ut.

Säg att huset värderas till x kr. Där x är klart större än 2.2 milj.

När du löser ut din sambo så skall du betala henne x/2. Varav en del handlar om att ta över ett lån.

Är x säg 3 mille så är ert egna kapital i bostaden 500k. Och så har ni lån på 2.5 mille.

När du löser ut henne så skall du då betala henne 250k.
Så då skulle du behöva låna 2.75 milj. Går banken bara med på 2.2 så är du lite väl långt ifrån.

Sedan har du inte skrivit vad huset är värderat till. 3 mille ovan var bara ett exempel.
Citera
2025-08-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Vad är huset värt?

Kommer du även behöva betala mer till din sambo än att bara ta över hennes del av lånen? Hur har du i så fall tänkt lösa det?

Dom pengarna för att köpa ut henne har jag men de saknas 300tusen som jag inte kan låna upp till på huset.
Citera
2025-08-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det där ser svårt ut.

Säg att huset värderas till x kr. Där x är klart större än 2.2 milj.

När du löser ut din sambo så skall du betala henne x/2. Varav en del handlar om att ta över ett lån.

Är x säg 3 mille så är ert egna kapital i bostaden 500k. Och så har ni lån på 2.5 mille.

När du löser ut henne så skall du då betala henne 250k.
Så då skulle du behöva låna 2.75 milj. Går banken bara med på 2.2 så är du lite väl långt ifrån.

Sedan har du inte skrivit vad huset är värderat till. 3 mille ovan var bara ett exempel.

Det är jag fullt medveten om, jag har summan som hon skall köpas ut för. Så det är inga problem.

Så det enda problemet är igentligen att få låna 2,5 istället för 2,2 som banken erbjuder som högst.
Citera
2025-08-28, 11:53
Medlem
Citat:
Dom pengarna för att köpa ut henne har jag men de saknas 300tusen som jag inte kan låna upp till på huset.
Ta ett blancolån. Gör det innan du skriver om hela huslånet på dig så kanske du kan få skaplig ränta.
Citera
2025-08-28, 12:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej! Är mitt uppe i en eventuell separation.
Jag vill gärna behålla huset och därmed köpa ut sambon

Vi har ca 2,5miljoner i lån på huset.
Men enligt min bank kan jag max låna 2,2miljoner med min inkomst.

Har 43000kr i lön i månaden före skatt.
Inga lån eller krediter i huvud taget.

Är det lönt att fråga runt på andra banker och ev byta bank?

Har ni vart med om liknande?

Ja jag vet att det är jätte svårt att svara på men hade vart intressant om ngn vart med om liknande.

2322000 kr är max vad du får låna enligt praxis för bolån, 4,5 gånger din bruttoårsinkomst.
Du kan inte få fram det som fattas?
Citera
2025-08-28, 12:41
Medlem
Ed Geins avatar
Jag var i en liknande situation för 3år sedan. Jag ansökte om blancolån på 500k och fick det beviljat eftersom jag inte ännu tagit över bolånet. Det var riskabelt och kostar mig ca 5000mer i månaden med ränta och amortering på blancolånet. Vi skrev ett bodelningsavtal där det framgick hur mycket lån vi hade. Vad huset var värt och hur mycket hon skulle ha av mig. Det måste ändå skickas in till Lantmäteriet för att du ska kunna ta över fastigheten
Citera
2025-08-28, 12:47
Medlem
Citat:
Det är jag fullt medveten om, jag har summan som hon skall köpas ut för. Så det är inga problem.

Så det enda problemet är igentligen att få låna 2,5 istället för 2,2 som banken erbjuder som högst.
Går det inte ihop om du lånar 300 000 då som blanco lån? Annars går det ju inte ihop oavsett.
Om ni är sams och hon har tillräckligt med pengar kanske hon kan avstå lite av det hon ska få ut och skriva det som lån till henne? Inte den bästa vägen, men kanske funkar?
Citera
2025-08-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
2322000 kr är max vad du får låna enligt praxis för bolån, 4,5 gånger din bruttoårsinkomst.
Du kan inte få fram det som fattas?

Ja inte jätte mycket som fattas där... vilken bank är det?
Citera
2025-08-28, 13:18
Medlem
Är det verkligen värt besväret? Är barn inblandade?
Citera
2025-08-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed Gein
Jag var i en liknande situation för 3år sedan. Jag ansökte om blancolån på 500k och fick det beviljat eftersom jag inte ännu tagit över bolånet. Det var riskabelt och kostar mig ca 5000mer i månaden med ränta och amortering på blancolånet. Vi skrev ett bodelningsavtal där det framgick hur mycket lån vi hade. Vad huset var värt och hur mycket hon skulle ha av mig. Det måste ändå skickas in till Lantmäteriet för att du ska kunna ta över fastigheten

Okej men är lite rädd att banken inte går med på dom 2,2 miljonerna efter att jag tar blankolån men är helt kass på sånthär så kanske inte spelar roll.
Citera
2025-08-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Är det verkligen värt besväret? Är barn inblandade?

Jag tycker det.. är väll mer besvär att sätta sig i en lägenhet och börja om från 0

Vad spelar det för roll om barn är inblandade?
Citera
2025-08-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Går det inte ihop om du lånar 300 000 då som blanco lån? Annars går det ju inte ihop oavsett.
Om ni är sams och hon har tillräckligt med pengar kanske hon kan avstå lite av det hon ska få ut och skriva det som lån till henne? Inte den bästa vägen, men kanske funkar?

Jo ev vet inte hur banken ställer sig till det om dom kan säga nej till dom 2,2miljonerna då istället... vill inte skriva lån på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in