2025-08-28, 15:46
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
I detta fallet är det så illa i sverige.
TS verkar ha skaffat sig ett hus han ensam inte har råd med och sitter inte inne på några egna besparingar.

Och ändå ska han mot alla odds försöka behålla den, ja det är sanslöst.
Citera
2025-08-28, 16:07
Medlem
Barn kan förstöra kalkylen ordentligt även bilar, lite på håret om du kan få loss 2.5
Citera
2025-08-28, 17:07
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson099
Hej! Är mitt uppe i en eventuell separation.
Jag vill gärna behålla huset och därmed köpa ut sambon

Vi har ca 2,5miljoner i lån på huset.
Men enligt min bank kan jag max låna 2,2miljoner med min inkomst.

Har 43000kr i lön i månaden före skatt.
Inga lån eller krediter i huvud taget.

Är det lönt att fråga runt på andra banker och ev byta bank?

Har ni vart med om liknande?

Ja jag vet att det är jätte svårt att svara på men hade vart intressant om ngn vart med om liknande.
Du får nog rikta in dig på att sälja huset och köpa nytt billigare boende om du nu inte har några miljoner över på bank/fondkontot.
Citera
2025-08-28, 18:42
Medlem
VARFÖR du skriver aldrig med sambo på avtal förordsäktenskap eller kontrakt...
Du behåller hus och sambo skriver på....

Jag kräver alltid ett väl avtal..
Citera
2025-08-28, 19:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får djupa depressioner för att eventuellt bli lämnad i en relation?

Nu vill du köpa ut sambon?

Bodelning enligt sambolagen sker med hänsyn till den som bäst behöver bostaden.

(FB) Byta medecin från sertralin till fluoxetin
Nu blir ju detta samfälligt gods när det gäller att lösa ut den andre. Men du har rätt i att om båda vill ha bostaden (om den införskaffades för gemensamt bruk) så är det avgörande den som bäst behöver den. Oavsett (då TS fråga är ekonomisk) så är det samäganderättslagen som tillämpas. Den är skriven i vacker lagstiftarprosa sålunda:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1904-48s1/
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-08-28 kl. 20:03.
Citera
2025-08-28, 21:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja inte jätte mycket som fattas där... vilken bank är det?

Det är samma för i princip alla banker.
Citera
2025-08-28, 23:24
Medlem
Är inte huset värt mer än era lån. I annat fall måste du ju låna mer om inte ex frun skänker dig huset.ha ha
Citera
2025-08-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Är inte huset värt mer än era lån. I annat fall måste du ju låna mer om inte ex frun skänker dig huset.ha ha

Pengarna för att köpa ut henne har jag, testa läs tråden nästa gång.
Citera
2025-08-29, 11:56
Medlem
Ed Geins avatar
Jag började med att reda ut med banken om jag kunde ta över dom befintliga lånen. Det skulle gå om jag höjde min inkomst något. Pratade med min chef och sa att jag ville ha samma lön som mina äldre kollegor som inte gjorde en mm mer än vad som förväntades. När jag väl hade klart att jag kunde ta över lånen så gick jag in på lendo och kollade var jag kunde låna billigast. Under handläggningstiden som det tog för att jag skulle ta över hela lånet så skickade jag en blancolånansökan och fick den beviljad eftersom vi var 2 på huslånet än sålänge. Jag visste att jag tog en stor risk men dethär är drygt 3år sedan och det har gått bra. Har möjlighet att jobba övertid så mycket jag vill och det räddar många månader. En vanlig månad utan övertid är det så att det precis går runt utan större utsvävningar.
Citera
2025-08-29, 20:42
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Pengarna för att köpa ut henne har jag, testa läs tråden nästa gång.

Men varför vill du bo någonstans där du inte har råd att bo? Tänk om du blir långtidssjukskriven, boräntan höjs eller elpriserna skjuter i höjden?

Köp något du faktiskt har råd med eller hyr.
Citera
2025-08-29, 22:29
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
I de flesta hyresrätter får du inre hyra och ha ett ägt boende samtidigt och du blir av med kontraktet om det kommer fram.

Inget jag minns jag sett i avtalet på mina hyresboende, måste vara något kommunalt hyresbolag isf, men de har lång kötid, sällan folk hamnar där efter skiljsmässa, mer troligt hon hamnar på ett privat hyresbolag som filtrera på hur ordningssam man är eller i andrahand om det är större stad.
Citera
2025-08-29, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Inget jag minns jag sett i avtalet på mina hyresboende, måste vara något kommunalt hyresbolag isf, men de har lång kötid, sällan folk hamnar där efter skiljsmässa, mer troligt hon hamnar på ett privat hyresbolag som filtrera på hur ordningssam man är eller i andrahand om det är större stad.
Jag har varit i situationen där jag varit delägare till en bostad, separation och flytt in till en hyresbostad i ett kommunalt bostadsbolag medans jag fortfarande var delägare till huset. Flera års kötid hos hyresbolaget, men jag fick ett renoveringskontrakt omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in