• 1
  • 2
2025-08-25, 15:59
Medlem
OBS! Jag vill inte några råd angående "är det smart, då kan han bli arg på riktigt och mörda för han blev anmäld". Jag är totalt ointresserad av sådana inlägg.

Jag är inte heller intresserad av "men han har ju inte fullbordat hotet, då är det ju chill!"

Denna tråd handlar enbart om att ställas till ansvar för brott.

En vän till mig visade mordhot han fått år 2017. Screenshots på sms (där numret syns) där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta) och uttryckligen skriver att personen kommer döda honom, även ett annat tillfälle på Snapchat skriver han att han ska betala någon för att döda honom.

Personen har inte vågat anmäla av rädsla. Jag tycker dock han borde anmäla trots att det gått så lång tid.

Kan detta klassas som grovt olaga hot? I så fall är väl preskriptionstiden 10 år? Eller är det ingen idé på grund av den otroligt långa tid som gått?

Edit; Om personen som skrev hoten var 16 vid tillfället, minskar det då preskriptionstiden på något vis?
Senast redigerad av Harrison1 2025-08-25 kl. 16:39.
Citera
2025-08-25, 16:12
Medlem
ethernals avatar
eftersom personen var 16 vid tillfället och lagarna för icke-myndiga var mycket lättare så skulle sannolikt polisen omedelbart lägga ner en anmälan, stort tvek att en åklagare skulle ta upp detta
Citera
2025-08-25, 16:14
Medlem
sebastian66s avatar
Okej men om det inte har hänt någonting på åtta år varför ska man fortsätta då?
Det kanske kan vara lika bra att bara Blunda och gilla läget om man säger så. Tror du att polisen skulle lägga ner massa förundersökningar på sådana saker som är åtta år gamla.
Däremot om det kommer nya hot kanske man kan dra upp detta naturligtvis.
Men att du öppnar upp någonting efter åtta år om det inte har hänt något är ju som att köra väggen i huvudet.
Om du är vuxen så borde du väl förstå detta.
Citera
2025-08-25, 16:16
Medlem
Är det verkligen lönt att gräva i något som hände för åtta år sedan, om inga vidare hot har riktats sedan dess? Det kommer ju läggas ner direkt.
Citera
2025-08-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Okej men om det inte har hänt någonting på åtta år varför ska man fortsätta då?
Det kanske kan vara lika bra att bara Blunda och gilla läget om man säger så. Tror du att polisen skulle lägga ner massa förundersökningar på sådana saker som är åtta år gamla.
Däremot om det kommer nya hot kanske man kan dra upp detta naturligtvis.
Men att du öppnar upp någonting efter åtta år om det inte har hänt något är ju som att köra väggen i huvudet.
Om du är vuxen så borde du väl förstå detta.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det verkligen lönt att gräva i något som hände för åtta år sedan, om inga vidare hot har riktats sedan dess? Det kommer ju läggas ner direkt.

Tror ni missar poängen. Givetvis handlar det inte om att stoppa fortsatta hot, utan att straffa personen som begått ett brott även om det var länge sedan.

Hamna i belastningsregistret, betala böter och skadestånd. Rätt åt helt enkelt.
Citera
2025-08-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du ser ju själva Patrik skriver ungefär samma sak att man kanske ska lämna.
Det kanske är du som inte förstår vad som gäller och vad som kan vara bäst. Det är någonting som du kanske ska ta och fundera på innan du börjar rota i något.
Vi snackar liksom om åtta år det är liksom inte några månader vi snackar om. Då kan du väl förstå att du inte kommer att komma vidare med detta.

De har väl en skyldighet att utreda om det finns bevis?
Citera
2025-08-25, 16:57
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
De har väl en skyldighet att utreda om det finns bevis?

polisen har en skyldighet att ta upp en anmälan, men de har ingen skyldighet att utreda. de kan stänga anmälan direkt med hänvisning till att det inte finns underlag att utreda vidare
(teleoperatören eller snapchat har inte historik 8 år tillbaka så går ej att bevisa att det är denna person)
Citera
2025-08-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
polisen har en skyldighet att ta upp en anmälan, men de har ingen skyldighet att utreda. de kan stänga anmälan direkt med hänvisning till att det inte finns underlag att utreda vidare
(teleoperatören eller snapchat har inte historik 8 år tillbaka så går ej att bevisa att det är denna person)

Screenshots är ju ganska bra bevisning dock? Detta är ingen kriminell person som jag förstått utan en mupp som ville spela tuff. Han kanske kissar ned sig i förhör och erkänner att det faktiskt var han som skrev det men inte menade något med det.
Citera
2025-08-25, 17:01
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Screenshots är ju ganska bra bevisning dock? Detta är ingen kriminell person som jag förstått utan en mupp som ville spela tuff. Han kanske kissar ned sig i förhör och erkänner att det faktiskt var han som skrev det men inte menade något med det.
det går inte att fastställa utan rimligt tvivel att så är fallet. detta är dödfött
Citera
2025-08-25, 17:05
Medlem
Preskriptionstiden för brottet «olaga hot» är två år från det att brottet begicks. Detta gäller om det är ett hot av normalgraden, då straffet är böter eller fängelse i högst ett år. För «grovt olaga hot» är preskriptionstiden tio år.
Citera
2025-08-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
det går inte att fastställa utan rimligt tvivel att så är fallet. detta är dödfött

Screenshots plus ett erkännande räcker långt skulle jag tro.
Citera
2025-08-25, 17:16
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Screenshots plus ett erkännande räcker långt skulle jag tro.
screenshots funkar bara om dom är extraherade från telefonen som skickade dom och varför i hela friden skulle han erkänna nått som hände så länge sen när dina incidier är noll och inget? dum trådstart och dum trådskapare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in