Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
Det är en bild på en hand hållandes i en pistol.
Alltså inget som visar att personen faktiskt hade en pistol utan bara en bild på en pistol, vilken som helst.
Då skulle jag vilja påstå att det inte är fråga om grovt olaga hot utan om normal grad.
Om det inte finns några andra omständigheter som förstärker hotet.
Det kan vara att personen t.ex. är en känd gängkriminell med stort våldskapital.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
Om man rent teoretiskt hade lagt till den här personen på Snapchat idag, han skickar en såkallad snap på sig själv som bevisar att han har telefonen och han erkänner att han skickade hotet men att han ångrar detta och att han bara var 16 när han gjorde det, och hela konversationen filmas samt användarnamnet som är unikt. Skulle då det klassas som bra bevisning?
Eller kan han då påstå att det är hans snap och han hade telefonen, men sedan var det en annan person som skrev en minut senare på hans snap som skrev att han skrivit fast han inte gjorde det?
Eller om man ringer upp personen och samtalet filmas och spelas in. Man säger "det var fånigt det där bråket vi hade.. Men ärligt talat, var det inte lite barnsligt att mordhota och skicka bild på när du håller i en pistol?".
Han kanske säger t.ex. "jo men jag var ung och dum och det är inget jag är stolt över.".
Hur bra är i så fall det beviset? Eller är ljudinspelningar från telefonsamtal inte bra bevisning eftersom dom kan påstå att det inte är deras röst eller något?
Om du har meta-informationen från meddelandena så skulle det kunna bindas till personen eller åtminstone telefonen, vilket brukar vara nog.
Har du bara screenshot eller film så är bevisvärdet ganska lågt eftersom det är väldigt lätt fejka.
Vem som helst kan ju ha skrivit på snap till dig, det är simpelt att fejka nummer.
Ljudinspelningar brukar fungera bra som bevisning.
Vet dock inte hur det går om den som påstås vara inspelad nekar att det är dem.
Röstidentifikation är inte något som kan göras med speciellt hög tillförlitlighet och polisen lär absolut inte lägga den typen av resurser på den här typen av brott.
Av vad du skrivit hittills är bevisläget dock irrelevant då det med största sannolikhet inte handlar om grovt olaga hot.
Det är utöver det ett väldigt gammalt brott, med relativt lågt straffvärde(även om det vore grovt olaga hot) och svårt bevisläge.
Chansen att polisen väljer att gå vidare med en förundersökning får nog ses som väldigt liten.
Min åsikt är dock att om en person känner att de utsatts för ett brott som de vill ha upprättelse för/vill anmäla, ja då ska man anmäla.
Oavsett om det är stor chans eller liten chans att det leder till en dom så anser jag att om man vill anmäla så skall man göra det, annars kanske man ångrar sig för en lång tid eller kanske till och med hela livet.
Har man anmält vet man att man i alla fall gjort vad man kunnat.
I det här fallet så är det ju dock inte du som är målsägande. Så säg till din kompis att om han/hon vill anmäla så skall de göra det, ha inte någon stor förhoppning om att det leder till något bara.
Pressa dock inte din kompis, det är den personens val, inte ditt.
Betänk också att 8år har gått. Rimligen har bägge gått vidare och släppt det här.
En anmälan kommer dra upp allt igen och kommer så klart göra att det finns en konflikt mellan din vän och den andre personen.