Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
OBS! Jag vill inte några råd angående "är det smart, då kan han bli arg på riktigt och mörda för han blev anmäld". Jag är totalt ointresserad av sådana inlägg.
Jag är inte heller intresserad av "men han har ju inte fullbordat hotet, då är det ju chill!"
Denna tråd handlar enbart om att ställas till ansvar för brott.
En vän till mig visade mordhot han fått år 2017. Screenshots på sms (där numret syns) där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta) och uttryckligen skriver att personen kommer döda honom, även ett annat tillfälle på Snapchat skriver han att han ska betala någon för att döda honom.
Personen har inte vågat anmäla av rädsla. Jag tycker dock han borde anmäla trots att det gått så lång tid.
Kan detta klassas som grovt olaga hot? I så fall är väl preskriptionstiden 10 år? Eller är det ingen idé på grund av den otroligt långa tid som gått?
Edit; Om personen som skrev hoten var 16 vid tillfället, minskar det då preskriptionstiden på något vis?
Om personen var 16 år så har sannolikt åldern en hel del med saken att göra såvida inte personen sitter i fängelse eller har antalet anmälningar på grund av upprepat våld.
Är det en återfallsförbrytare eller någon som var tonåring bara?
Det är bara onödigt att anmäla någon efter 8 år. Jag har en riktigt störd fd vän som försökte sabotera mitt liv genom förtal och ryktesspridning när vi var vänner och som tycks hålla sig i samma Facebookgeupper som jag idag. Fick något meddelande om att jag ligger med allt och alla som om jag har skytteltrafik härhemma bara för att jag strulade runt en kortare period som ung. Personen har själv sålt sex så det är inte någon som borde fixera sig vid om jag hånglat med några eller haft några ons förr. Särskilt inte med tanke på att hon själv bytte karlar mycket ofta (eller sko klämmer väl i det med att hon böev bprtvald av dem hon var med).
Tror du att jag bryr mig om hon stalkar mig idag (ertappade henne under vår vänskap med att hon satt och ringde mig). Tråkigt för henne om jag var såpass viktig att hon fortfarande känner något narcissistiskt raseri av bara tanken på att jag skaffar en partner eller en vän men jag är glad så länge hon inte sitter i mitt kök.
Man ska inte bry sig för mycket om gammalt eftersom det flyttar in i huvudet på en. Att öppna gamla konflikter är onödigt slöseri med tid så länge de håller sig borta.