2025-08-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
OBS! Jag vill inte några råd angående "är det smart, då kan han bli arg på riktigt och mörda för han blev anmäld". Jag är totalt ointresserad av sådana inlägg.

Jag är inte heller intresserad av "men han har ju inte fullbordat hotet, då är det ju chill!"

Denna tråd handlar enbart om att ställas till ansvar för brott.

En vän till mig visade mordhot han fått år 2017. Screenshots på sms (där numret syns) där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta) och uttryckligen skriver att personen kommer döda honom, även ett annat tillfälle på Snapchat skriver han att han ska betala någon för att döda honom.

Personen har inte vågat anmäla av rädsla. Jag tycker dock han borde anmäla trots att det gått så lång tid.

Kan detta klassas som grovt olaga hot? I så fall är väl preskriptionstiden 10 år? Eller är det ingen idé på grund av den otroligt långa tid som gått?

Edit; Om personen som skrev hoten var 16 vid tillfället, minskar det då preskriptionstiden på något vis?

Anmäl till snuten så har ni i alla fall en chans att hämnas!
Citera
2025-08-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Anmäl till snuten så har ni i alla fall en chans att hämnas!

Det är det jag vill. Att personen ska få straff för sina handling.
Citera
2025-08-25, 18:11
Medlem
Citat:
Det är det jag vill. Att personen ska få straff för sina handling.

Jag förstod det, anmäl då så får du reda på om de tar upp det!
Citera
2025-08-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
screenshots funkar bara om dom är extraherade från telefonen som skickade dom och varför i hela friden skulle han erkänna nått som hände så länge sen när dina incidier är noll och inget? dum trådstart och dum trådskapare

Det händer att fegisar erkänner vet du väl?

Du är uppenbart dum med tanke på dina trådstarter.
Citera
2025-08-25, 18:46
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
OBS! Jag vill inte några råd angående "är det smart, då kan han bli arg på riktigt och mörda för han blev anmäld". Jag är totalt ointresserad av sådana inlägg.

Jag är inte heller intresserad av "men han har ju inte fullbordat hotet, då är det ju chill!"

Denna tråd handlar enbart om att ställas till ansvar för brott.

En vän till mig visade mordhot han fått år 2017. Screenshots på sms (där numret syns) där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta) och uttryckligen skriver att personen kommer döda honom, även ett annat tillfälle på Snapchat skriver han att han ska betala någon för att döda honom.

Personen har inte vågat anmäla av rädsla. Jag tycker dock han borde anmäla trots att det gått så lång tid.

Kan detta klassas som grovt olaga hot? I så fall är väl preskriptionstiden 10 år? Eller är det ingen idé på grund av den otroligt långa tid som gått?

Edit; Om personen som skrev hoten var 16 vid tillfället, minskar det då preskriptionstiden på något vis?
Om personen var 16 år så har sannolikt åldern en hel del med saken att göra såvida inte personen sitter i fängelse eller har antalet anmälningar på grund av upprepat våld.

Är det en återfallsförbrytare eller någon som var tonåring bara?

Det är bara onödigt att anmäla någon efter 8 år. Jag har en riktigt störd fd vän som försökte sabotera mitt liv genom förtal och ryktesspridning när vi var vänner och som tycks hålla sig i samma Facebookgeupper som jag idag. Fick något meddelande om att jag ligger med allt och alla som om jag har skytteltrafik härhemma bara för att jag strulade runt en kortare period som ung. Personen har själv sålt sex så det är inte någon som borde fixera sig vid om jag hånglat med några eller haft några ons förr. Särskilt inte med tanke på att hon själv bytte karlar mycket ofta (eller sko klämmer väl i det med att hon böev bprtvald av dem hon var med).

Tror du att jag bryr mig om hon stalkar mig idag (ertappade henne under vår vänskap med att hon satt och ringde mig). Tråkigt för henne om jag var såpass viktig att hon fortfarande känner något narcissistiskt raseri av bara tanken på att jag skaffar en partner eller en vän men jag är glad så länge hon inte sitter i mitt kök.

Man ska inte bry sig för mycket om gammalt eftersom det flyttar in i huvudet på en. Att öppna gamla konflikter är onödigt slöseri med tid så länge de håller sig borta.
Citera
2025-08-25, 18:54
Medlem
Det är polis och åklagare som ansvarar för utredning och beslut om åtal. Om du tror att ett brott har begåtts så står det dig fritt att anmäla det. Om brottet bedöms vara preskriberat så blir det inget åtal oavsett hur mycket bevis som finns.
Citera
2025-08-25, 19:38
Medlem
Citat:
Nej, det är offtopic att snacka om Flashbacks ägare.

Med tanke på att man kan döma folk saker som skett enbart baserat på ord mot ord så kan man säkerligen göra det i detta fall med screenshots och ett eventuellt erkännande om personen ifråga är en idiot vilket jag vet att han är.

Vad har du för stöd kring ditt påstående att man genom screenshots kan leda det hela i bevis?

Är du medveten om att "screenshots" kan manipuleras? Din "vän" kanske är en riktig lögnhals?

Vad för dig att tro att telefonoperatören, om hen har kvar samma telefonnummer och operatör, har det hela sparat?

Vad får dig att tro att din "vän" kan använda whatsapp som en trovärdig källa åtta år senare.

Du är glad i att kalla folk för idioter men du förstår uppenbarligen inte att det är en självspegling.
Citera
2025-08-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Vad har du för stöd kring ditt påstående att man genom screenshots kan leda det hela i bevis?

Är du medveten om att "screenshots" kan manipuleras? Din "vän" kanske är en riktig lögnhals?

Vad för dig att tro att telefonoperatören, om hen har kvar samma telefonnummer och operatör, har det hela sparat?

Vad får dig att tro att din "vän" kan använda whatsapp som en trovärdig källa åtta år senare.

Du är glad i att kalla folk för idioter men du förstår uppenbarligen inte att det är en självspegling.

Du är uppenbart efterbliven men bilden på pistolen kan dom exempelvis koppla till honom om han fortfarande har en likadan kvar.

Man dömer folk baserat på ord mot ord hela tiden utan något erkännande, hur kan man göra det utan bevis då?
Citera
2025-08-25, 20:24
Medlem
Citat:
Du är uppenbart efterbliven men bilden på pistolen kan dom exempelvis koppla till honom om han fortfarande har en likadan kvar.

Man dömer folk baserat på ord mot ord hela tiden utan något erkännande, hur kan man göra det utan bevis då?

Påstår du att du ljög i din TS kring medelandet din "vän" fick?

"där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta)"

Hur vet du nu att den är äkta och finns kvar?

Gör du det så kanske ditt case blir lite lättare för dig att driva.
Citera
2025-08-25, 20:33
Medlem
Citat:
Påstår du att du ljög i din TS kring medelandet din "vän" fick?

"där personen skickat en bild på en pistol (som kanske inte är äkta)"

Hur vet du nu att den är äkta och finns kvar?

Gör du det så kanske ditt case blir lite lättare för dig att driva.

Öh va? Vad skulle lögnen vara?

Den kanske inte är äkta, hur vet man det som okunnig. Det kan säkerligen ändå räknas som grovt olaga hot om den ser någorlunda äkta ut. Soft air guns och dylikt kan ju se verkliga ut.
Citera
2025-08-25, 20:47
Medlem
Citat:
Öh va? Vad skulle lögnen vara?

Den kanske inte är äkta, hur vet man det som okunnig. Det kan säkerligen ändå räknas som grovt olaga hot om den ser någorlunda äkta ut. Soft air guns och dylikt kan ju se verkliga ut.

Men vad är det du inte förstår? Din "vän" är ute alldeles för sent.
Gör din "vän" en anmälan åker den direkt i papperskorgen.
Citera
2025-08-25, 21:11
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår? Din "vän" är ute alldeles för sent.
Gör din "vän" en anmälan åker den direkt i papperskorgen.

Vad är meningen med preskriptionstider då? Då borde de ju förkortas betydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in