Det optimala träningsprogrammet på 3 x 30 minuter.
Detta är 100% bättre på mindre än halva tiden jämfört hur 90% tränar. Nivå: motionär som vill ha synliga resultat om 2-3 månader, ingen prepp.
Hantlar, endast 2 set. 6 x 2.
Första 6 reps: 50-60% vikt för uppvärmning och "kontakt" med rörelsen och muskeln. 100% kontroll, 0% fusk är nyckeln. Andra 6 reps: maxa nu vikten, ska inte orka en sjunde och knappt den sista. Eller åtminstone: jag ska inte orka 8-9, det måste inte vara exakt max, men ganska nära.
Varför 6? Det är busenkelt: [ 1-2-3, repeat ] och det räcker.
Detta kör man helt enkelt varannan till var tredje dag. För att alltid ha en bra återhämtning. Superviktigt. Många övertränar och växer inte p.g.a för lite återhämtning. Muskeln växer inte på gymmet!
Basövningar räcker väldigt långt: Marklyft, squats, rodd, bröst, biceps, triceps. Variera ibland och släng in en stång eller maskin men grunden är hantlar. Det är enkelt, alltid tillgängligt och du får bonusträning genom balansen. När du blir starkare behöver du en stång för marklyft och ev squats. Släng in några latsdrag/chins ibland.
Kosten: Inga konstigheter, ta bort allt. Lägg till vanlig, enkel, billig jävla mat.
Ägg, kött, fisk, fågel, grönsaker, en liten frukt ibland. Naturligt fett är bra, socker är dåligt. Du behöver inte proteinpulver* och inte kosttillskott. Begränsa intaget till ca 2000 kcal (män). Min metabolism på denna nivå (inkl 5000 steg) är ca 2800 kcal dvs 2000 är långt under men inte svårt när man äter riktig mat med mycket protein och inget socker. Om du är smal äter du mer, om du är överviktig äter du mindre. Alkohol är dåligt. Du kan dricka ett par öl i veckan men inte 10.
Let's go! 🫵💪
*) Många proteinpulver innehåller vassle dvs mjölk inkl mjölksocker. Alla fattar att man inte ska dricka mycket mjölk, så kolla upp vad det är du dricker. Mjölk är för bäbisar som ska gå upp i vikt varje dag. Det gäller även proteinbars. Det där är godis. Fredagsmys. Ät mat i stället ☺️
Senast redigerad av Binary 2025-08-25 kl. 15:27.
*) Många proteinpulver innehåller vassle dvs mjölk inkl mjölksocker. Alla fattar att man inte ska dricka mycket mjölk, så kolla upp vad det är du dricker. Mjölk är för bäbisar som ska gå upp i vikt varje dag. Det gäller även proteinbars. Det där är godis. Fredagsmys. Ät mat i stället ☺️
Jag vet inte var du tittar på för proteinpulver. Många är det som inte innehåller mjölk. Vad som däremot är rätt vanligt är att de blandar pulvret med mjölk för att visa på större proteininnehåll än det som kommer bara från pulvret. Egentligen är proteininnehållet i pulvret ganska patetiskt med tanke på att man får markant ökning i proteinmängden med att blanda ut med vanliga livsmedel.
Sen är ju mjölken vi dricker till för kalvar som skall växa. Och ja mycket av de proteinkällor vi har är också för andra ändamål än att ätas av människor. Så var vill du komma? Jag tycker gott man kan ta sig rätten att ta föda frän djur- och växtvärlden. Det enda födan som är avsedd för oss att äta är ju frukter. Resten är ju bara att vi utnyttjar andra arter för att äta.
Jag vet inte var du tittar på för proteinpulver. Många är det som inte innehåller mjölk. Vad som däremot är rätt vanligt är att de blandar pulvret med mjölk för att visa på större proteininnehåll än det som kommer bara från pulvret. Egentligen är proteininnehållet i pulvret ganska patetiskt med tanke på att man får markant ökning i proteinmängden med att blanda ut med vanliga livsmedel.
Sen är ju mjölken vi dricker till för kalvar som skall växa. Och ja mycket av de proteinkällor vi har är också för andra ändamål än att ätas av människor. Så var vill du komma? Jag tycker gott man kan ta sig rätten att ta föda frän djur- och växtvärlden. Det enda födan som är avsedd för oss att äta är ju frukter. Resten är ju bara att vi utnyttjar andra arter för att äta.
Vassle och kasein är nog dom vanligaste proteinpulverna, och det är ifrån mjölk.
Vassle och kasein är nog dom vanligaste proteinpulverna, och det är ifrån mjölk.
Jo, men nu talade vi ju om mjölk, inkl socker. Dvs att proteinpulvren skulle innehålla massa mjölksocker också.
Det vanligaste torde vara vasle dessutom och det kommer ju som biprodukt från osttilverkning och är som sådan tacksam att kunna sälja till bodybuilders. Då stoppar man ju rätt ojärna i lite av huvudprodukten i det. Jag skulle rätt gärna vilja veta vilket "proteinpulver" TS syftar på med tanke på detta.
Min poäng är att det är onödigt, och att många inte har koll på hur mycket socker de får i sig. Vassleprotein med chokladsmak verkar mest populärt antagligen för att det smakar Oboy. Folk lurar sig själva och tror att det är nyttigt, jag försöker hjälpa till. Man kan inte dricka Oboy om man vill ha en snygg kropp.
Ja, det finns veganskt proteinpulver utan mjölksocker och det har jag. Det är ett smidigt mellanmål ibland. Men jag föredrar riktig mat och rekommenderar det. Jag äter i huvudsak animaliskt fett och protein inkl feta mejeriprodukter, men inte mjölk/vassle.
Jo, men nu talade vi ju om mjölk, inkl socker. Dvs att proteinpulvren skulle innehålla massa mjölksocker också.
Det vanligaste torde vara vasle dessutom och det kommer ju som biprodukt från osttilverkning och är som sådan tacksam att kunna sälja till bodybuilders. Då stoppar man ju rätt ojärna i lite av huvudprodukten i det. Jag skulle rätt gärna vilja veta vilket "proteinpulver" TS syftar på med tanke på detta.
Ja, det är vanligt vasslekoncentrat som innehåller ”mjölksocker”.
Jag håller med grundtanken med TS upplägg, men är utförandet jag inte håller med om. Tror dock inte att många övertränar, utan kör bara för hög volym som inte ger något i slutändan. Kvaliten på dom setten är noll.
Mjölk innehåller mjölksocker
7% socker här t.ex: https://www.svensktkosttillskott.se/...00?da=59-23807
Detta är ju glass i princip. Här måste de ha tillsatt extra socker, mjölk innehåller 4,5%
30 cl av denna goda milkshake innehåller 20 gram socker, du kan lika gärna käka en Snickers.
Senast redigerad av Binary 2025-08-25 kl. 16:18.
Människan har alltid ätit främst fett och protein. Är det något man bör äta så är det väl det. Det är så du kommit till.
Jag uppskattar försöket att hjälpa andra med träningsprogram!
Sen hade jag gärna sett ett färdigt träningsprogram. Är det något de flesta gör fel då är det att skriva egna program. Då bättre att ge dem något skrivet så kan de följa. Helst ska det vara skräddarsytt efter individen men det brukar ju gå bra med ett färdigt.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-08-25 kl. 16:22.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!