2025-08-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Människan har alltid ätit fett och protein. Är det något man bör äta så är det väl det. Det är så du kommit till.

Sen hade jag gärna sett ett träningsprogram. Är det något de flesta gör fel då är det att skriva egna program. Då bättre att ge dem något skrivet så kan de följa. Helst ska det vara skräddarsytt efter individen men det brukar ju gå bra med ett färdigt.
Den som skräddarsyr ett program för någon borde väl vara personen i fråga?
Citera
2025-08-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Min poäng är att det är onödigt, och att många inte har koll på hur mycket socker de får i sig. Vassleprotein med chokladsmak verkar mest populärt antagligen för att det smakar Oboy. Folk lurar sig själva och tror att det är nyttigt, jag försöker hjälpa till. Man kan inte dricka Oboy om man vill ha en snygg kropp.

Dumheter, mestendelen av det socker du ser i näringsvärdet kommer ju från mjölken du blandar det med. Det är ju lite som att säga att vatten innehåller massa socker för om du blandar blandsaft blir det massa socker.

Vad gäller smaken så är det ju bara smak och ingen djävla "oboy".

Citat:
Ja, det finns veganskt proteinpulver utan mjölksocker och det har jag. Det är ett smidigt mellanmål ibland. Men jag föredrar riktig mat och rekommenderar det. Jag äter i huvudsak animaliskt fett och protein inkl feta mejeriprodukter, men inte mjölk/vassle.

Det jag menade var att allt utom frukter har ett annat syfte än att ätas. Om du säger att vi inte skall dricka mjölk för att den är till för kalvar att dricka så skall du heller inte äta ägg, för de är till för att kycklingar skall födas. Du skall inte äta biff, för kon är till för att föda kalvar osv osv. Frukter däremot är till för att ätas och därigenom hjälpa till att sprida växtens fröer (men det är klart att de som äter frukterna är inte till för att sprida växternas fröer).

Sen verkar det ju lite märkligt tänk du har om du anvender veganskt proteinpulver, samtidigt som du rekommenderar kyckling som kost och till råga på allt avråder från att använda proteinpulver. Föga konsekvent linje där...
Citera
2025-08-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fungerar helt klart för någon som aldrig lyft tidigare. Det säger sig själv att man inte är vidare tränad om man kör marklyft med hantlar.
Upp till 140 kg räcker för motionärer. Jag har inte vänt mig till professionella styrkelyftare.

https://swemed.com/se/produkt/pro-9-...8fe155f569b68a
Citera
2025-08-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikepts
Den som skräddarsyr ett program för någon borde väl vara personen i fråga?

Jag redigerade mitt inlägg. Jag gillar det du gjorde idag när du skapade tråden.
Helst tycker jag man ska låta en pt ska hjälpa. Man brukar väl alltid fokusera på en individs svagheter när man skriver ett schema som ska utveckla en individ. Om tex en person är sämst på allt förutom bröst så kommer en pt fokusera på allt utom bröst medan personen själv kanske kommer fokusera mest på bröst. =)
.
Citera
2025-08-25, 16:28
Medlem
Citat:
Människan har alltid ätit fett och protein. Är det något man bör äta så är det väl det. Det är så du kommit till.

Jag har inte sagt något annat. Men faktum är att väldigt mycket av det vi äter inte är till för oss att äta. Iaf inte om man bortser från framavlingen av djuren och växterna. Helt enkelt vi utnyttjar andra arter för att få föda genom att äta delar av dem som inte är avsedda för oss att äta. Det är bara religösa tokar som tror att djuren och växterna är skapade av Gud för oss att äta.

Citat:
Sen hade jag gärna sett ett träningsprogram. Är det något de flesta gör fel då är det att skriva egna program. Då bättre att ge dem något skrivet så kan de följa. Helst ska det vara skräddarsytt efter individen men det brukar ju gå bra med ett färdigt.

Jag tror att det allra viktigaste är att göra något som man gör. Det är långt mycket bättre att träna på ett egenhopknåpat program omän suboptimalt, än att sitta och läsa något skräddarsytt program eller vad som helst annat. Den träning som blir av är oftast bättre än den som inte blir av helt enkelt.
Citera
2025-08-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dumheter, mestendelen av det socker du ser i näringsvärdet kommer ju från mjölken du blandar det med. Det är ju lite som att säga att vatten innehåller massa socker för om du blandar blandsaft blir det massa socker.

Vad gäller smaken så är det ju bara smak och ingen djävla "oboy".

Det jag menade var att allt utom frukter har ett annat syfte än att ätas. Om du säger att vi inte skall dricka mjölk för att den är till för kalvar att dricka så skall du heller inte äta ägg, för de är till för att kycklingar skall födas. Du skall inte äta biff, för kon är till för att föda kalvar osv osv. Frukter däremot är till för att ätas och därigenom hjälpa till att sprida växtens fröer (men det är klart att de som äter frukterna är inte till för att sprida växternas fröer).

Sen verkar det ju lite märkligt tänk du har om du anvender veganskt proteinpulver, samtidigt som du rekommenderar kyckling som kost och till råga på allt avråder från att använda proteinpulver. Föga konsekvent linje där...
Det jag säger är att om man dricker en proteinshake ibland då är det okej om den är sockerfri. Men det är bättre med ägg. Ibland hinner man inte laga ägg.

Man ska så klart inte blanda med mjölk och därmed tillsätta ännu mer socker. Mjölksocker är en form av socker.
Det är inte ett framgångsrecept att dricka socker. Eller brukar du rekommendera Coca-Cola för viktnedgång?
Citera
2025-08-25, 16:43
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt något annat. Men faktum är att väldigt mycket av det vi äter inte är till för oss att äta. Iaf inte om man bortser från framavlingen av djuren och växterna. Helt enkelt vi utnyttjar andra arter för att få föda genom att äta delar av dem som inte är avsedda för oss att äta. Det är bara religösa tokar som tror att djuren och växterna är skapade av Gud för oss att äta.

Jag tror att det allra viktigaste är att göra något som man gör. Det är långt mycket bättre att träna på ett egenhopknåpat program omän suboptimalt, än att sitta och läsa något skräddarsytt program eller vad som helst annat. Den träning som blir av är oftast bättre än den som inte blir av helt enkelt.

Naturen är ju gjort på det sättet att arter äter andra arter. Det är naturligt. Förstod inte exakt meningen som du skrev men jag håller med om att vi föder upp djur väldigt fel idag och att vi borde satsa mer på bondgårdar som vi gjorde förr där djuren fick gå ute och beta gräs.
Citera
2025-08-25, 16:45
Medlem
Citat:
Människan har alltid ätit främst fett och protein. Är det något man bör äta så är det väl det. Det är så du kommit till.

Jag uppskattar försöket att hjälpa andra med träningsprogram!
Sen hade jag gärna sett ett färdigt träningsprogram. Är det något de flesta gör fel då är det att skriva egna program. Då bättre att ge dem något skrivet så kan de följa. Helst ska det vara skräddarsytt efter individen men det brukar ju gå bra med ett färdigt.
En poäng jag vill göra med detta är att man behöver inget träningsprogram. Alla kan memorera basövningarna med ett fåtal tunga reps och det räcker väldigt långt. Nu blir träningen busenkel och snabbt avklarad. Alla kan klara det. Många misslyckas och slutar eftersom de får ett komplicerat veckoschema av någon avancerad knutte på gymmet eller något troll på Flashback och det brukar ofta inte hålla i längden. Jag försöker hjälpa nybörjare och motionärer. Det är mycket enklare än vad många tror att komma igång och att hålla igång en meninsfull nivå. Detta lilla ger resultat.

Vi behöver egentligen bara förstå 3 saker:

1. Återhämtning är viktigt. Musklerna växer under återhämtning.
2. Ha en bra teknik, fuska inte. Gunga inte upp vikterna.
3. Utmana dig själv, det ska vara tungt och jobbigt. Men kontrollerat.

Resten har väldigt liten betydelse om detta följs.
Citera
2025-08-25, 16:51
Medlem
Citat:
Det är mer rationellt att fiska än att plocka bär. Du får i dig mycket mer kalorier per arbetad timma. Därför har människor föredragit det som innehåller mer kalorier per kg. Fisk, ägg, fåglar och djur.
Citera
2025-08-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag skulle vilja påstå att väldigt få övertränar.
Tränar du effektivt 45 minuter räcker 23 timmar och 15 minuter gott och väl till återhämtning.
Jag påstår att nästan alla övertränar.

Enligt forskningen är 48-72 timmars vila optimalt för återhämtning. Dvs. Träna varannan eller var tredje dag för mer effekt.

the optimal between test rest interval duration for 10-RM testing, to provide the best reproducibility, in resistance trained men appears to be 48 to 72 hours for the BS, BP, and LP45 exercises.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6719818/
Citera
2025-08-25, 17:13
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Mjölk innehåller mjölksocker

7% socker här t.ex:
https://www.svensktkosttillskott.se/...00?da=59-23807
Detta är ju glass i princip. Här måste de ha tillsatt extra socker, mjölk innehåller 4,5%
30 cl av denna goda milkshake innehåller 20 gram socker, du kan lika gärna käka en Snickers.

Problemet med folk som du som inte kan någonting är att du läser "mjölksocker" och fattar inte att det handlar om laktos, och inte sackaros. Ni tror att allting som är "socker" är vanligt bordssocker, alltså sackaros. Ni tror att om man äter grönsaker så "omvandlas det till socker i magen", som att det blir sackaros i magen. Nej, det blir till glukos, alla har vetat det hur länge som helst. Det är bara LCHF-människor som inte fattar någonting om näringslära och så läser dom en bok skriven av en läkare (eftersom han är läkare så måste allt han säger vara 100% korrekt och han kan aldrig ha fel, tänker ni), sen går ni in på internet och skriver massa efterblivna saker om hur kroppen bryter ner mat, men ni har fel i exakt allting hela tiden.

Sen skriver du ytterligare efterblivna saker som "man kan inte dricka oboy om man vill ha en snygg kropp" det är fortfarande kalorier som avgör om man går upp eller ner i vikt, inte "insulinpåslag"

Citat:
Jag påstår att nästan alla övertränar.

Enligt forskningen är 48-72 timmars vila optimalt för återhämtning. Dvs. Träna varannan eller var tredje dag för mer effekt.

the optimal between test rest interval duration for 10-RM testing, to provide the best reproducibility, in resistance trained men appears to be 48 to 72 hours for the BS, BP, and LP45 exercises.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6719818/

Och den här studien, med 12 personer, undersöker alltså 10RM, inte hypertrofi. "Enligt forskning ...." du länkar till massa grejer du inte förstår.
Senast redigerad av DrOutlaw 2025-08-25 kl. 17:16.
Citera
2025-08-25, 17:20
Medlem
Citat:
Det optimala träningsprogrammet på 3 x 30 minuter.

Detta är 100% bättre på mindre än halva tiden jämfört hur 90% tränar. Nivå: motionär som vill ha synliga resultat om 2-3 månader, ingen prepp.

Hantlar, endast 2 set. 6 x 2.

Första 6 reps: 50-60% vikt för uppvärmning och "kontakt" med rörelsen och muskeln. 100% kontroll, 0% fusk är nyckeln. Andra 6 reps: maxa nu vikten, ska inte orka en sjunde och knappt den sista. Eller åtminstone: jag ska inte orka 8-9, det måste inte vara exakt max, men ganska nära.

Varför 6? Det är busenkelt: [ 1-2-3, repeat ] och det räcker.

Detta kör man helt enkelt varannan till var tredje dag. För att alltid ha en bra återhämtning. Superviktigt. Många övertränar och växer inte p.g.a för lite återhämtning. Muskeln växer inte på gymmet!

Basövningar räcker väldigt långt: Marklyft, squats, rodd, bröst, biceps, triceps. Variera ibland och släng in en stång eller maskin men grunden är hantlar. Det är enkelt, alltid tillgängligt och du får bonusträning genom balansen. När du blir starkare behöver du en stång för marklyft och ev squats. Släng in några latsdrag/chins ibland.

Kosten: Inga konstigheter, ta bort allt. Lägg till vanlig, enkel, billig jävla mat.
Ägg, kött, fisk, fågel, grönsaker, en liten frukt ibland. Naturligt fett är bra, socker är dåligt. Du behöver inte proteinpulver* och inte kosttillskott. Begränsa intaget till ca 2000 kcal (män). Min metabolism på denna nivå (inkl 5000 steg) är ca 2800 kcal dvs 2000 är långt under men inte svårt när man äter riktig mat med mycket protein och inget socker. Om du är smal äter du mer, om du är överviktig äter du mindre. Alkohol är dåligt. Du kan dricka ett par öl i veckan men inte 10.

Let's go! 🫵💪

Ägg, kött, fisk, fågel, frukt och grönt.
Billigt?
Hr du levt under en Sten senaste tre åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in