• 1
  • 2
2025-08-24, 15:47
Medlem
Lexbase har förändrats med artiklar istället för domar.

Jag tyckte det var lättare med rena domar innan som man kunde kontrollera själv och göra en bedömning. Nu måste jag höra av mig till domstolen för det. Det tar mer tid för mig som företagare. Är det något vi småföretagare inte har i massor så är det tid.

Vad tycker ni om nya Lexbase? Bra eller dåligt?
Citera
2025-08-24, 15:56
Avstängd
Det beror ju på ny lagstiftning
Citera
2025-08-24, 15:57
Medlem
Lifestealers avatar
givetvis hade det bästa varit att göra skiten olaglig så det blir jobbit för mupparna som vill kolla upp andra människor
Citera
2025-08-24, 16:00
Medlem
Det enda borde väl vara
Att den som kollar. Inte ska kunna vara anonym
Eller göra det gratis
Citera
2025-08-24, 16:06
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Hur såg det ut innan då? Vad är skillnaden?
Citera
2025-08-24, 16:08
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Förstår inte vad problemet är? Att du inte kan vara nyfiken utan att behöva anstränga dig? Du kanske ska satsa på ditt företag istället för att snoka runt?
Citera
2025-08-24, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
Lexbase har förändrats med artiklar istället för domar.

Jag tyckte det var lättare med rena domar innan som man kunde kontrollera själv och göra en bedömning. Nu måste jag höra av mig till domstolen för det. Det tar mer tid för mig som företagare. Är det något vi småföretagare inte har i massor så är det tid.

Vad tycker ni om nya Lexbase? Bra eller dåligt?

Domar borde vara tillgängliga gratis för nedladdning på domstolarnas hemsidor främst för att skydda skötsamma medborgaren arbetsgivaren kvinnor barn mm. Människor som är emot den typen av publicering är oftast creeps som inte vill att folk ska få reda på deras brottaregister.
Citera
2025-08-24, 16:33
Medlem
kalkryggars avatar
Hela systemet är felaktigt. Att Lexbase ens finns är för att systemet är felaktigt.

Det borde finnas en central databas som staten håller dit vem som helst ska kunna vända sig och söka person och plopp poppar domar upp.

Att Lexbase har ändrat i sina system är bara för att anpassa sig till lagarna.
Citera
2025-08-24, 16:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
Nyanställer du så ofta att du inte har tid med bakgrundskoll så är det nog din personalpolicy det är fel på snarare än ditt tidsschema.
Citera
2025-08-24, 16:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Förstår inte vad problemet är? Att du inte kan vara nyfiken utan att behöva anstränga dig? Du kanske ska satsa på ditt företag istället för att snoka runt?
Kan ju vara en bra ide att kolla upp någon innan man anställer? Tjuvar vill man helst inte ha in i byggnaden. Sexbrottslingar som jobbar på förskolan eller i hemtjänsten? (Menar då inte vanliga horgubbar)
Samma om det flyttar in någon ny till byn, man vet gärna om det är en tjuv.

Topic: Kan inte uttala mig om "nya" Lexbase då det är väldigt länge sedan jag var in där och snokade.
Citera
2025-08-24, 17:05
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan ju vara en bra ide att kolla upp någon innan man anställer? Tjuvar vill man helst inte ha in i byggnaden. Sexbrottslingar som jobbar på förskolan eller i hemtjänsten? (Menar då inte vanliga horgubbar)
Samma om det flyttar in någon ny till byn, man vet gärna om det är en tjuv.

Topic: Kan inte uttala mig om "nya" Lexbase då det är väldigt länge sedan jag var in där och snokade.

Urdrag ur belastningsregistret innan kontrakt skrivs kör jag med när jag anställer.
Citera
2025-08-24, 17:11
Medlem
Galejans avatar
Det var tråkigt att höra att Lexbase förändrats. Jag roades av ilskan och paniken hos diverse shady figurer när de fick veta att deras gamla knarkdomar låg i öppen dager för framtida chefer och barnens lärare att få ta del av. Mycket roligt.

Nya Lexbase är klart sämre. Ännu en lagändring avsedd att skydda dåliga människor från konsekvenserna av deras handlande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in