2025-08-24, 20:01
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Hur mycket tjänar en våldtäktsman i timmen? En pyroman? Testa att tänka ett varv innan du skyndar dig att delge världen dina ”visdomar”.

Naturligtvis borde samhället avrätta typer som "Hagamannen" eller "Gryningspyromanen". Tycker inte du det?
Citera
2025-08-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Eller så ser man till och sköter sig så är det inget som helst problem. Alla som lipar över dessa uppgifters tillgänglighet är ju de som själva har skit i bagaget.

Nej så är naturligtvis inte fallet. Men jag förstår att du talar i oförstånd och lägger ingen större vikt vid det. De som endast har förmåga till en ytlig analys ser det som du säger. Folk som har lite innanför pannbenet begriper ju att Gösta inte ska kunna kontrollera sin granne hur som helst ihop med sin bästa vän fredagsölen eller vilka konsekvenser det medför på lång sikt på olika håll. Sedan finns det de som du och Gösta som sagt som inte ser längre än näsan räcker. Låt detta vara slutord nu så jag inte blir tvungen att dra ned brallorna mer på dig än vad jag redan gjort. Lev väl käre pöbel.
Citera
2025-08-24, 20:11
Jag tycker det är bra, visserligen hade det varit bättre om de hade försvunnit helt, men bättre än inget.
Citera
2025-08-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Naturligtvis borde samhället avrätta typer som "Hagamannen" eller "Gryningspyromanen". Tycker inte du det?

Personligen tycker jag att det vore bättre att lägga energin på att utveckla psykiatrin så att folk med tydliga drag inom autismspektrat kan få bättre hjälp... om du förstår hur jag tänker
Citera
2025-08-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Nej, jag tycker samhället borde tvinga dig att ha dem som inneboende.
Citera
2025-08-24, 21:44
Medlem
kukflashs avatar
JA nya lexbase är värdelöst. Däremot finns krimfup fortfarande, där kan man söka på namn och personnummer så kommer det upp!
Citera
2025-08-24, 22:49
Medlem
Krimfup fungerar att söka på enskilda istället för artiklar.
Citera
2025-08-25, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nej snokar du i något som inte är ditt ska självfallet du som snokare också vara tillgänglig och hängas ut . Alla som snokar har nämligen inte rent mjöl i påsen eller goda avsikter .

Finns många som snokar för att dom förmodligen känner eller känt personen. Sen läser dom sen går vidare, utan avsikt till något mer än så.

Så så!
Citera
2025-08-25, 15:52
Medlem
Adelsdams avatar
Behåller Lexbase gallrade domar?
Citera
2025-08-25, 18:01
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Behåller Lexbase gallrade domar?

Kort svar: ja.
Långt svar: de (lexbase) har egna gallringsregler och brott som gallras efter 10 år enligt lag är kvar i 20 år på lexbase (2år+ fängelse i straffskalan)
Men det är lexbase som är riktat mot privatpersoner. Deras företagstjänst verifiera gallrar ingenting, någonsin.
Citera
2025-08-25, 18:09
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Kort svar: ja.
Långt svar: de (lexbase) har egna gallringsregler och brott som gallras efter 10 år enligt lag är kvar i 20 år på lexbase (2år+ fängelse i straffskalan)
Men det är lexbase som är riktat mot privatpersoner. Deras företagstjänst verifiera gallrar ingenting, någonsin.

Det måste ju utgöra någon form av lagbrott? Att de behåller domar som fortfarande är aktuella är väl en sak men att de har kvar information som myndigheter har gallrat känns helt fel.
Citera
2025-08-25, 18:23
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det måste ju utgöra någon form av lagbrott? Att de behåller domar som fortfarande är aktuella är väl en sak men att de har kvar information som myndigheter har gallrat känns helt fel.

De har nyligen gjort om sidan inför EU-domstolens avgörande om huruvida deras verksamhet strider mot gdpr. De menar sig bedriva journalistisk verksamhet och att de därmed är undantagna.
Jag delar helt din känsla av olust inför deras vinstdrivande dubbelbestraffning av folk som lyckats eller uppriktigt försöker vända sina liv. Alla kan göra fel, de flesta gör fel nån gång och några åker fast för det. Alla tjänar på att dessa kan gå vidare i livet. Men det är inte fokus i den tid vi lever i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in