2025-08-24, 17:27
Moderator
Kraftkarls avatar
De publicerar bara domar som nyhetstjänst numera då detta inte omfattas av svenska grundlagar eller EU-rätt.
Citera
2025-08-24, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Hur såg det ut innan då? Vad är skillnaden?

Innan såg jag domen direkt. Nu är det skrivet som en nyhetsartikel.
Citera
2025-08-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Förstår inte vad problemet är? Att du inte kan vara nyfiken utan att behöva anstränga dig? Du kanske ska satsa på ditt företag istället för att snoka runt?

Jag är inte nyfiken. Det är bara när jag anställer personal som jag kontrollerar.
Citera
2025-08-24, 17:59
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
Jag är inte nyfiken. Det är bara när jag anställer personal som jag kontrollerar.

Så vad är problemet med att begära utdrag innan anställning? Är det någon som är straffad så lär hen avböja.
Citera
2025-08-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nyanställer du så ofta att du inte har tid med bakgrundskoll så är det nog din personalpolicy det är fel på snarare än ditt tidsschema.

Vad är problemet med personalpolicyn? Vi expanderar. Därför anställer vi ofta. När samhället ser ut som det gör idag måste man vara extra försiktig. Det behövdes inte förr.
Citera
2025-08-24, 18:04
Medlem
godboys avatar
Det är riktigt dåligt. Det borde finnas en nationell databas som alla kan söka i med samtliga domar med fem eller tio års varaktighet beroende på brott. Som det är idag så måste man ju veta vid vilken domstol man ska söka och det är ju nästan medeltida.

Ni som lipar över personlig integritet, ett tips: Begå inte brott = Inga problem.
Citera
2025-08-24, 18:11
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Tycker det är bra att seriekriminella kan granskas.
Citera
2025-08-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är riktigt dåligt. Det borde finnas en nationell databas som alla kan söka i med samtliga domar med fem eller tio års varaktighet beroende på brott. Som det är idag så måste man ju veta vid vilken domstol man ska söka och det är ju nästan medeltida.

Ni som lipar över personlig integritet, ett tips: Begå inte brott = Inga problem.
Jag håller med om att kriminella inte ska kunna gömma sig i anonymitetens dunkel, men skulle även vilja se att den som söker ska identifiera sig med t.ex. Bank-ID. Spelplanen bör vara jämn för rättvisans skull.

”Den som inte har något att dölja… ”, du vet?
Citera
2025-08-24, 18:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag håller med om att kriminella inte ska kunna gömma sig i anonymitetens skydd, men skulle även vilja se att den som söker ska identifiera sig med t.ex. Bank-ID. Spelplanen bör vara jämn för rättvisans skull.

”Den som inte har något att dölja… ”, du vet?
Ja, jag kan hålla med om detta med att det inte är fel att behöva använda bank ID. Dock ska inte omfrågekopia gå ut, utan detta ska möjligen vara för myndigheters spårbarhet. Har man valt att begå brottsliga handlingar så ska det vara en del av "straffet" så att säga. Sen om någon nu bara varit vittne eller blivit frikänd så ska ingen träff genereras.
Citera
2025-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
De publicerar bara domar som nyhetstjänst numera då detta inte omfattas av svenska grundlagar eller EU-rätt.

Deras nya tjänst omfattas givetvis av EU-rätten lika mycket som den gamla. De försöker få in sin uthängningssida under det journalistiska undantaget av GDPR, som möjliggör publicering av personuppgifter i medier utan att den det skrivs om ska kunna stoppa publiceringen med hänvisning till GDPR. Sådana publiceringar ska ha ett allmänt intresse och följa publicistiska seder. Det är därav ganska naturligt att personer som dömts för mord eller grova våldtäkter kan publiceras med namn och bild i en tidning. Något man ofta ser i kvällstidningarna. Det är däremot inte så ofta man ser artiklar om att någon dömts för att ha kört bil med 0,5 promille i blodet. Kanske i en landsbygdstidning på en ort där det inte händer så mycket. Publiceras en artikel om det så kommer aldrig personens namn skrivas ut i artikeln, och den kommer publiceras nära i tid till själva domen har fastslagits. Så att Lexbase skulle kunna hänvisa till något journalistiskt ändamål när de publicerar AI-artiklar som är sökbara genom personnamn, om att någon tjomme torskat med ett gram hasch på fickan, kanske för åratal sedan, är fullständigt befängt. Det går givetvis inte att kringgå ett unionsrättsligt regelverk så enkelt. Deras tjänst är lika olaglig i denna form som deras förra var.
Citera
2025-08-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, jag kan hålla med om detta med att det inte är fel att behöva använda bank ID. Dock ska inte omfrågekopia gå ut, utan detta ska möjligen vara för myndigheters spårbarhet. Har man valt att begå brottsliga handlingar så ska det vara en del av "straffet" så att säga. Sen om någon nu bara varit vittne eller blivit frikänd så ska ingen träff genereras.
Jag tänker först och främst att folk som t.ex. har en privat beef med någon som befinner sig i registret inte ska kunna använda dessa uppgifter som extra ammunition utan att samtidigt fronta med sina egna uppgifter.

Jag förstår att uthängningen är en del av straffet, t.ex. pedofiler ska aldrig kunna rentvå sig själva genom att ligga lågt i tio år, men ”brottsliga handlingar” är ett så brett begrepp att det i praktiken kan betyda vad som helst. Det är inte rimligt att folks liv ska ödeläggas av petitesser (jämfört med t.ex. mord, våldtäkt eller annan seriebrottslighet). Lata företagare lär nöja sig med att en Lexbasesökning som ger svaret att ”någon gjort någonting” räcker för att dissa den sökande. Kanske är grannen avundsjuk på ens bil och börjar koka häxbrygd på löst skvaller? Då är det väl renhårigt att grannen står för sin grej lika offentligt som den dömda?

Det är för enkelt att anonymt krossa liv idag med hjälp av alla dessa olika uppgiftssajter som finns på nätet.
Citera
2025-08-24, 18:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelarpaddel
Vad är problemet med personalpolicyn? Vi expanderar. Därför anställer vi ofta. När samhället ser ut som det gör idag måste man vara extra försiktig. Det behövdes inte förr.
Det var lika viktigt förr som det är idag. Folk har bara blivit mer medvetna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in