Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Ja, jag kan hålla med om detta med att det inte är fel att behöva använda bank ID. Dock ska inte omfrågekopia gå ut, utan detta ska möjligen vara för myndigheters spårbarhet. Har man valt att begå brottsliga handlingar så ska det vara en del av "straffet" så att säga. Sen om någon nu bara varit vittne eller blivit frikänd så ska ingen träff genereras.
Jag tänker först och främst att folk som t.ex. har en privat beef med någon som befinner sig i registret inte ska kunna använda dessa uppgifter som extra ammunition utan att samtidigt fronta med sina egna uppgifter.
Jag förstår att uthängningen är en del av straffet, t.ex. pedofiler ska aldrig kunna rentvå sig själva genom att ligga lågt i tio år, men ”brottsliga handlingar” är ett så brett begrepp att det i praktiken kan betyda vad som helst. Det är inte rimligt att folks liv ska ödeläggas av petitesser (jämfört med t.ex. mord, våldtäkt eller annan seriebrottslighet). Lata företagare lär nöja sig med att en Lexbasesökning som ger svaret att ”någon gjort någonting” räcker för att dissa den sökande. Kanske är grannen avundsjuk på ens bil och börjar koka häxbrygd på löst skvaller? Då är det väl renhårigt att grannen står för sin grej lika offentligt som den dömda?
Det är för enkelt att anonymt krossa liv idag med hjälp av alla dessa olika uppgiftssajter som finns på nätet.